BBC: Οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες σταματούν τα δρομολόγια μέσω Σουέζ και Ερυθράς Θάλασσας λόγω των Χούθι της Υεμένης

0

Οι 4 από τις 5 μεγαλύτερες εταιρείες θαλάσσιων μεταφορών διέκοψαν τις διαδρομές λόγω των επιθέσεων από τους Χούθι της Υεμένης.
Συγκεκριμένα ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος στον κόσμο, η Mediterranean Shipping Company (MSC), ανακοίνωσε ότι εκτρέπει τα πλοία της μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα λόγω αυξημένης απειλής επιθέσεων.

Ο γαλλικός ναυτιλιακός όμιλος  CGM ανακοίνωσε επίσης ότι αναστέλλει όλες τις αποστολές εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, μετά τις πρόσφατες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην περιοχή. Οι Hapag-Lloyd και A.P. Moller-Maersk είχαν ανακοινώσει την Παρασκευή ότι αναστέλλουν τις διελεύσεις πλοίων τους στην Ερυθρά Θάλασσα.

«Η κατάσταση επιδεινώνεται περαιτέρω και οι ανησυχίες για την ασφάλεια αυξάνονται», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο όμιλος που εδρεύει στη Μασσαλία.

«Ως εκ τούτου, αποφασίσαμε να δώσουμε εντολή σε όλα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων CMA CGM στην περιοχή που πρόκειται να περάσουν από την Ερυθρά Θάλασσα να φτάσουν σε ασφαλείς περιοχές και να σταματήσουν το ταξίδι τους σε ασφαλή ύδατα με άμεση ισχύ μέχρι νεωτέρας».

Προχθές, Παρασκευή, η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd ανακοίνωσε ότι ανέστειλε τις διελεύσεις όλων των πλοίων της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην Ερυθρά Θάλασσα τουλάχιστον μέχρι τη Δευτέρα, μετά την επίθεση σε ένα από τα πλοία της εταιρείας από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης.

«Η Hapag-Lloyd διακόπτει όλη την κυκλοφορία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην Ερυθρά Θάλασσα μέχρι τη Δευτέρα. Έπειτα θα λάβουμε αποφάσεις για τη μετέπειτα περίοδο», ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωση που έστειλε στο Γαλλικό Πρακτορείο.

Νωρίτερα και ο ναυτιλιακός όμιλος A.P. Moller-Maersk ανακοίνωσε ότι αναστέλλει μέχρι νεωτέρας όλες τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.

Η απόφαση έρχεται μετά τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι που υποστηρίζονται από το Ιράν στην Υεμένη.

Οι Χούθι έχουν δηλώσει την υποστήριξή τους στη Χαμάς μετά την έναρξη στρατιωτικής εκστρατείας του Ισραήλ στη Γάζα μετά τις επιθέσεις της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου που σκότωσαν 1.200 ανθρώπους και είδαν άλλους 240 να κρατούνται όμηροι.

Από τότε, το Ισραήλ έχει σκοτώσει περισσότερους από 18.000 Παλαιστίνιους στη Γάζα, λένε αξιωματούχοι υγείας της Χαμάς.

Το υποστηριζόμενο από το Ιράν κίνημα Χούθι της Υεμένης επιτίθεται τις τελευταίες εβδομάδες σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα –μια κρίσιμη διαδρομή που επιτρέπει στο εμπόριο Ανατολής-Δύσης, και ιδιαίτερα του πετρελαίου, να χρησιμοποιεί τη διώρυγα του Σουέζ προκειμένου να αποφύγει επιπλέον χρόνο και έξοδα κάνοντας τον περίπλου της Αφρικής.

Το πλοίο της MSC Palatium III, με σημαία Λιβερίας, δέχθηκε επίθεση χθες, Παρασκευή, με μη επανδρωμένο αεροσκάφος (drone) στο στενό Μπαμπ αλ-Μαντέμπ στο νότιο άκρο της Ερυθράς Θάλασσας, σύμφωνα με τους Χούθι.

Δεν αναφέρθηκαν τραυματισμοί, όμως το πλοίο υπέστη κάποιες ζημιές από πυρκαγιά και τέθηκε εκτός λειτουργίας, ανέφερε η MSC. Ένα άλλο πλοίο με σημαία Λιβερίας, το Al Jasrah, επλήγη από πύραυλο, ο οποίος προκάλεσε επίσης πυρκαγιά, ανέφερε ο στρατός των ΗΠΑ.

Οι Χούθι έχουν εντείνει τις τελευταίες εβδομάδες τις επιθέσεις σε πλοία και έχουν εκτοξεύσει drones και πυραύλους προς το Ισραήλ – σήμερα δήλωσαν πως έπληξαν την πόλη-θέρετρο της Ερυθράς Θάλασσας Εϊλάτ— σε υποστήριξη της υποστηριζόμενης από το Ιράν ισλαμιστικής οργάνωσης Χαμάς που πολεμά με το Ισραήλ στη Γάζα.

Οι Χούθι, που ελέγχουν μεγάλο μέρος της Υεμένης, έχουν δεσμευθεί ότι θα συνεχίσουν τις επιθέσεις τους έως ότου το Ισραήλ σταματήσει την επίθεσή του, όμως προχθές δήλωσαν ότι θέτουν στο στόχαστρο μόνο πλοία που κατευθύνονται σε ισραηλινά λιμάνια.

Ωστόσο, τόσο το Palatium III όσο και ένα άλλο πλοίο της MSC που απειλήθηκε, το Alanya, είχαν δηλώσει ως προορισμό τους την Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας, σύμφωνα με δεδομένα του MarineTraffic.

To Μπαμπ αλ-Μαντέμπ είναι μία από τις πιο σημαντικές διαδρομές στον κόσμο για μεταφερόμενα μέσω θαλάσσης φορτία εμπορευμάτων, ιδιαίτερα αργού πετρελαίου και καυσίμων από τον Κόλπο που κατευθύνονται δυτικά για τη Μεσόγειο μέσω της διώρυγας του Σουέζ ή του κοντινού αγωγού SUMED, καθώς και εμπορεύματα που κατευθύνονται ανατολικά για την Ασία, περιλαμβανομένου του ρωσικού πετρελαίου.

Η Βρετανία δήλωσε σήμερα πως ένα από τα πολεμικά πλοία της κατέρριψε ένα ύποπτο επιθετικό drone που είχε στόχο εμπορικά πλοία στην περιοχή.

Οι τέσσερις εταιρείες που έχουν πλέον αναστείλει τις δραστηριότητές τους στην περιοχή αποτελούν τέσσερις από τις πέντε κορυφαίες στον κόσμο – και οι ειδικοί στη ναυτιλία λένε ότι οι αποφάσεις θα είναι δαπανηρές.

«Είναι ασφάλεια για το πλήρωμα, για το ίδιο το πλοίο και επίσης ασφαλιστικά συμβόλαια. Τα ασφάλιστρα ανεβαίνουν τώρα στα ύψη αν μπορούν να ασφαλιστούν καθόλου, επομένως θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στα επίπεδα των αποθεμάτων, στο κόστος και σε ολόκληρη τη δυναμική των αλυσίδων εφοδιασμού» δήλωσε στο BBC η Sue Terpilowski του διεθνούς οργανισμού Chartered Institute of Logistics and Transport, που εκπροσωπεί εταιρείες που ασχολούνται με τις αλυσίδες εφοδιασμού.

Το πρόσθετο κόστος πληρώματος, καυσίμων και ασφάλισης είναι πιθανό να ματοκυλισθεί στους καταναλωτές, λέει η επιχειρηματική ρεπόρτερ του BBC Vivienne Nunis.

Το στενό Bab al-Mandab – επίσης γνωστό ως η Πύλη των Δακρύων – είναι ένα κανάλι πλάτους 20 μιλίων (32 χλμ) και είναι γνωστό ότι είναι επικίνδυνο στην πλοήγηση.

Βρίσκεται μεταξύ της Υεμένης στην Αραβική Χερσόνησο, του Τζιμπουτί και της Ερυθραίας στις αφρικανικές ακτές.

Είναι η διαδρομή μέσω της οποίας τα πλοία μπορούν να φτάσουν στη Διώρυγα του Σουέζ από το νότο – η ίδια μια σημαντική ναυτιλιακή λωρίδα. Η αποφυγή του σημαίνει ότι τα πλοία πρέπει να ακολουθούν πολύ μεγαλύτερες διαδρομές, για παράδειγμα να πλέουν στη νότια Αφρική.

Περίπου 17.000 πλοία και το 10% του παγκόσμιου εμπορίου διέρχονται από αυτό κάθε χρόνο.

  • Διαβάστε το πρωτότυπο άρθρο του BBC με τίτλο «More big shipping firms stop Red Sea routes after attacks», στα αγγλικά, πατώντας ΕΔΩ
Share.

Comments are closed.