Γιάννης Μαγκριώτης*: Μέτρο Θεσσαλονίκης-προστατέψτε την πόλη και την πολιτική

0

Η «πρώτη του σταθμού μετρό στο Σιντριβάνι», σύμφωνα με την ανακοίνωση της ηγεσίας της Αττικό Μετρό Α.Ε., εκθέτει τον πρωθυπουργό και την ηγεσία της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Το φαινόμενο της αυτοεξαπάτησης και της εξαπάτησης τείνει να πάρει καθολικές διαστάσεις, αφού κανείς δεν πιστεύει κανέναν και οι πολιτικές ηγεσίες ‒είτε από ανάγκη επιβεβαίωσης είτε από άγνοια‒ προβάλλουν ισχυρισμούς που είναι προδήλως αναληθείς∙ το αποτέλεσμα όμως είναι το ίδιο: εντείνεται η απογοήτευση των πολιτών και υπονομεύεται το δημοκρατικό πολίτευμα.
Δίπλα, αν βάλω και την ανακοίνωση της ΝΔ για τη εκδήλωση της κυβέρνησης, θα έχουμε την πλήρη τεκμηρίωση του ισχυρισμού μου.
Ο πρωθυπουργός αν ρωτούσε τους κυβερνητικούς παράγοντες πότε έφτασε ο μετροπόντικας στον σταθμό Σιντριβάνι και πόσο χρόνο έκανε να ολοκληρωθεί, δεν θα δεχόταν να οργανώσει τη φιέστα.
Το ίδιο ερώτημα θα έπρεπε να κάνει και η σημερινή ηγεσία της ΝΔ στους δικούς της υπευθύνους.
Επειδή δεν θα το κάνουν και θα μείνουν στην πρώτη επιλογή τους, θα τους θυμίσω:
Ο πρώτος μετροπόντικας έφτασε στις 10/11/2009 και ο δεύτερος στις 30/1/2010 και μέχρι τις αρχές του 2012 είχε κατασκευαστεί το 50% του σταθμού.
Γιατί χρειάστηκαν άλλα επτά χρόνια να κατασκευαστεί το υπόλοιπο 50%, εκ των οποίων περίπου τα τρία χρόνια ήταν της προηγούμενης κυβέρνησης και τα σχεδόν τέσσερα της σημερινής;
Στη συνέχεια της ομιλίας του τόνισε: «Προχωρήσαμε σε δύσκολη διαπραγμάτευση, συμφωνήσαμε τελικά στα διαιτητικά δικαστήρια και ανώτατο πλαφόν αποζημίωσης και οι αποφάσεις όρισαν 188 εκατομμύρια ευρώ αντί για 1,1 δισ. Κάτι περισσότερο από 900 εκατομμύρια σώθηκαν από τα χρήματα του ελληνικού λαού».
Ο πρωθυπουργός δεν ανέφερε ‒ή δεν τον ενημέρωσαν‒ ότι οι καθυστερήσεις στην κατασκευή του μετρό οφείλονται στα τρία τραγικά λάθη της σύμβασης του 2006
Το έργο δημοπρατήθηκε με προκαταρκτικές μελέτες και όχι με οριστικές, γεγονός που έβγαλε τεράστια προβλήματα όταν ο ανάδοχος άρχισε τις μελέτες εφαρμογής, οι οποίες οδήγησαν σε πρόσθετες εργασίες και καθυστερήσεις, ο χρόνος που προβλεπόταν για τις αρχαιολογικές εργασίες ήταν μόνο 12 μήνες, κάτι που είναι αδιανόητο∙ και, τέλος, η σύμβαση προέβλεπε ότι το τελικό τίμημα κατασκευής του έργου μετά την έκπτωση δεν μπορεί να τροποποιηθεί. 
Δηλαδή το θετικό γεγονός, ότι για πρώτη φορά δημοπρατήθηκε το έργο ως δημόσιο με διασφαλισμένη τη χρηματοδότηση από κοινοτικούς κυρίως πόρους, υπονομεύτηκε από τη βιασύνη της τότε κυβέρνησης να δημοπρατήσει ένα μη ώριμο έργο, προίκα στις δημοτικές εκλογές του 2006 και τις εθνικές του 2007.
Τα συνολικά αιτήματα των κατασκευαστών, από τις καθυστερήσεις και τις πρόσθετες εργασίες ήταν περίπου 400 εκατ. ευρώ και τα 360 εκ ευρώ περίπου είχαν κατατεθεί μέχρι τις εκλογές του 2009∙ απλώς, όπως σε όλες τις διαπραγματεύσεις των μεγαλοεργολάβων με το ελληνικό δημόσιο, πάντα ζητούν τουλάχιστον τριπλάσια για να βγουν κερδισμένοι με την τελική συμφωνία και επειδή εδώ η διαπραγμάτευση γινόταν με βάση ένα διαιτητικό όργανο που συγκροτήθηκε με τροπολογία της προηγουμένης κυβέρνησης, για να λύσει τα χέρια του Δημοσίου από τον τρίτο όρο της σύμβασης, ο ανάδοχος κάθε φορά που έκλεινε ένα πακέτο προσφυγών και κατέληγε σε ένα ποσό, επανέφερε το πακέτο στο σύνολό του σαν νέο αίτημα, το ίδιο έκανε και το Δημόσιο, αφού και οι δύο πλευρές είχαν συμφωνήσει ότι όταν θα ολοκληρωθεί η εξέταση των προσφυγών θα συζητήσουν το τελικό τίμημα.
Αυτός είναι ο λόγος που στην ομιλία του ο πρωθυπουργός είπε ότι οι κατασκευαστές ζητούσαν 1,1 δισ. ευρώ και τελικά με τη συμφωνία των δύο πλευρών πήραν 188 εκατ. ευρώ. Θυμίζω ότι για την υποθαλάσσια ο παραχωρησιούχος ζητούσε 440 εκατ. ευρώ και το διεθνές επιμελητήριο του Παρισιού, που είχε τη διαιτησία σύμφωνα με τη σύμβαση του 2007, επιδίκασε 69 εκατ. ευρώ. Δυστυχώς πληρώθηκαν χρήματα για έργο που δεν ξεκίνησε∙ και ευτυχώς που δεν έγινε, γιατί η σύμβαση ήταν καταστροφική για τη Θεσσαλονίκη.
Απλώς αυτό το «συμφωνημένο πλαφόν», που είπε ο πρωθυπουργός, ας το κοιτάξουν λίγο νομικά.
Δεν θα μιλήσω για τις επεκτάσεις του μετρό στο αεροδρόμιο και στις δυτικές συνοικίες, γιατί είναι στη σφαίρα της φαντασίας, αφού δεν προετοιμάζονται μελέτες, και φυσικά το 1,2 δισ. ευρώ που απαιτείται δεν θα υπάρχει ούτε στο επόμενο ΕΣΠΑ 2020-2027.
Θα αναφερθώ, όμως, στον σταθμό της Βενιζέλου και θα τονίσω ότι όσο τραγικό ήταν το λάθος της προηγούμενης κυβέρνησης, που το 2013 αποφάσισε να κατασκευάσει τον σταθμό μεταφέροντας τα αρχαία σε μουσείο που θα γινόταν στο στρατόπεδο «Παύλος Μελάς» στη Σταυρούπολη, άλλο τόσο τραγικό λάθος είναι και η επιλογή της σημερινής κυβέρνησης και του Δήμου Θεσσαλονίκης να κατασκευαστεί ο σταθμός χωρίς την απόσπαση των αρχαίων και την επανατοποθέτησή τους, τουλάχιστον στο 80%, όπως έγινε και στον σταθμό της Αγίας Σοφίας, όπου τα ευρήματα είναι και πιο σημαντικά σύμφωνα και με τη γνώμη των αρχαιολόγων.
Τα δύο αυτά λάθη οδήγησαν σε πρόσθετες καθυστερήσεις ολοκλήρωσης του μετρό κατά δύο χρόνια, σε πρόσθετα κόστη, που ακόμα δεν έχουν υπολογιστεί, και χωρίς να υπάρχει ασφαλής χρόνος ολοκλήρωσης του σταθμού.
Υπάρχει η λύση του σταθμού της Αγίας Σοφίας, έχει εγκριθεί από το προηγούμενο ΚΑΣ και το ΣτΕ και μπορεί, αν επιλεγεί από την κυβέρνηση, έστω και τώρα, να ολοκληρωθεί με ασφάλεια μέσα σε 2,5 χρόνια ο σταθμός. Είμαι βέβαιος ότι στο τέλος θα γίνει αυτό, αλλά δεν ξέρω ποιος και πότε θα κάνει την ορθή επιλογή.
Όχι άλλη κομματική εκμετάλλευση, όχι άλλα λάθη στο μετρό Θεσσαλονίκης ‒ μας φτάνουν η τρύπα του 1991 και το ιδιωτικό μετρό του 1992.
Δυστυχώς, η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών, σε ένα βαθμό δικαιολογημένα, θα αποδεχθεί τις «αλήθειες» των κομμάτων, ανάλογα με την κομματική πίστη της.
Την αλήθεια όμως τη μαθαίνουμε όταν ξέρουμε και θέλουμε να κάνουμε το σωστό ερώτημα και όχι όταν απαντάμε στο ερώτημα που βολεύει τη δική μας «αλήθεια».

Ο Γιάννης Μαγκριώτης είναι συντονιστής της Πρωτοβουλίας για τη Νέα Σοσιαλδημοκρατία και πρώην υφυπουργός Υποδομών του ΠΑΣΟΚ

Προηγούμενα άρθρα

  1. Γιάννης Μαγκριώτης: Η σημερινή “πρώτη του σταθμού μετρό στο Σιντριβάνι” και το φαινόμενο της εξαπάτησης και της αυτοεξαπάτησης
  2. Γιάννης Μαγκριώτης*: Η πιο μεγάλη κρίση είναι των κομμάτων και της πολιτική
  3. Γιάννης Μαγκριώτης: Πότε θα βρει η χώρα το δικό της δρόμο;
  4. Γιάννης Μαγκριώτης*: Ο πρωθυπουργός στη Μόσχα, οι μύθοι και η πραγματικότητα
  5. Γιάννης Μαγκριώτης*: Άλμα στις Βρυξέλλες από τον Τζιτζικώστα
  6. Γιάννης Μαγκριώτης*: Τίποτα δεν μας αφυπνίζει;
  7. Γιάννης Μαγκριώτης*: Η κρίση και η εποχή των άκρων – Η ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία καταρρέει, στην Ελλάδα;
  8. Γιάννης Μαγκριώτης*: Oι αλήθειες για το μετρό Θεσσαλονίκης
  9. Γιάννης Μαγκριώτης*: Η ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία και η Ελλάδα
  10. Γιάννης Μαγκριώτης: Η γνώση και η αλήθεια δεν δημιουργούν πάθη και μίση, στην Ελλάδα;
  11. Γιάννης Μαγκριώτης*: Ο Καμμένος στην Ουάσιγκτον με προσωπική στρατηγική για την ασφάλεια της χώρας μοιράζει στρατιωτικές βάσεις και βάζει την χώρα σε κίνδυνο
  12. Γιάννης Μαγκριώτης*: Σκέψεις ενός ήρεμου φωτεινού απομεσήμερου
  13. Γιάννης Μαγκριώτης*: Μερικά ευρήματα μιας έρευνας γνώμης για την Γιάννης Μαγκριώτης: Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος στη FYROM απαιτεί επανασχεδιασμό της στρατηγικής μας
  14. Γιάννης Μαγκριώτης*: Μερικά ευρήματα μιας έρευνας γνώμης για την πρόθεση ψήφου στην A’ εκλογική περιφέρεια Θεσσαλονίκης για προβληματισμό
  15. Γιάννης Μαγκριώτης*: O Τσίπρας στην ΔΕΘ συγκρατημένος, αντιφατικός και χωρίς όραμα
  16. Γιάννης Μαγκριώτης*: Τα λίγα λεπτά της 3ης του Σεπτέμβρη
  17. Γιάννης Μαγκριώτης*: Το τραγικό γεγονός της γέφυρας στην Γένοβα θα ζούσαμε στα Τέμπη το 2009
  18. Γιάννης Μαγκριώτης*: Το πρωθυπουργικό διάγγελμα στην Ιθάκη είναι αδιέξοδο
  19. Γιάννης Μαγκριώτης*: Μάνδρες και μάτια υπάρχουν παντού
  20. Γιάννης Μαγκριώτης*: Γιατί στη χώρα μας όλα αλλάζουνε και όλα ίδια μένουν, όπως «η διαπλοκή»;
  21. Γιάννης Μαγκριώτης*: Η τραγωδία στην Αττική να γίνει αφετηρία αφύπνισης πολιτείας και κοινωνίας και όχι έκρηξη λαϊκισμού και παροχολογίας
  22. Γιάννης Μαγκριώτης*: Οι ασύμμετρες απειλές του 2007 έγιναν ασύμμετρα φαινόμενα το 2018
  23. Γιάννης Μαγκριώτης*: Γιατί ο Τραμπ κατηγορεί τη χώρα του και την ΕΕ και επαινεί τον Πούτιν;
  24. Γιάννης Μαγκριώτης*: Δημιουργικοί άνθρωποι μοναδικές εμπειρίες
  25. Γιάννης Μαγκριώτης: Οι αρμόδιοι όπως πάντα είναι σε επιφυλακή
  26. Γιάννης Μαγκριώτης*: γιατί ο βούλγαρος πρωθυπουργός θύμισε στον Τσίπρα ότι η βαλκανική συνεργασία ξεκίνησε το 2003 στη Θεσσαλονίκη
  27. Γιάννης Μαγκριώτης*: Ανοχύρωτες στα πλημμυρικά φαινόμενα η Χαλκιδική και οι περιοχές του Στρυμονικού Κόλπου
  28. Γιάννης Μαγκριώτης*: Εμείς στη Θεσσαλονίκη θα κερδίσουμε πάλι!
  29. Γιάννης Μαγκριώτης*: Οι εκλογές στην Τουρκία είναι σταθμός του μεγάλου μετασχηματισμού της, αφορά όμως κι εμάς
  30. Γιάννης Μαγκριώτης*: Η γραβάτα του πρωθυπουργού ήταν μόνο για το Ζάππειο
  31. Γιάννης Μαγκριώτης*: Η Κομισιόν αποκαλύπτει την ανεπάρκεια της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και της κυβέρνησης στην αντιπλημμυρική προστασία της Θεσσαλονίκης
  32. Γιάννης Μαγκριώτης*: Η Βουλή έδωσε την εξουσιοδότηση στην κυβέρνηση να υπογράψει τη συμφωνία, η χώρα όμως μπήκε σε βαθύτερη κρίση
  33. Γιάννης Μαγκριώτης*: Η μετάλλαξη, η θεωρία του χάους και ο ΣΥΡΙΖΑ
  34. Γιάννης Μαγκριώτης*: Σκόπια, Ιούνιος 2018: Πώς μας έμπλεξαν έτσι;
  35. Γιάννης Μαγκριώτης*: Στη Δυτική Θεσσαλονίκη περισσεύουν τα προβλήματα και οι υποσχέσεις
  36. Γιάννης Μαγκριώτης*: «Δημοκρατία της Μακεδονίας του Ίλιντεν», δεν σημαίνει, «Δημοκρατία της Μακεδονίας του Ηλία»
  37. Γιάννης Μαγκριώτης*: Μετρό Θεσσαλονίκης – Tα λόγια και τα έργα 
  38. Γιάννης Μαγκριώτης*: Στη συνάντηση Τζιτζικώστα-Χατζηδάκη έβρεξε πάλι δις. ευρώ για την κεντρική Μακεδονία
  39. Γιάννης Μαγκριώτης*, Ελλάδα , κυβερνήσεις, μεγάλα υπουργικά συμβούλια, υπουργοί
  40. Γιάννης Μαγκριώτης*: Προσοχή στις καρμανιόλες των δρόμων τώρα το Πάσχα
  41. Γιάννης Μαγκριώτης*: Από πέρυσι είχα τονίσει τις ευθύνες της κυβέρνησης για την ΕΥΑΘ
  42. Γιάννης Μαγκριώτης*: Μια χρήσιμη πρωτοβουλία του Κινήματος Αλλαγής για τη συνταγματική αναθεώρηση
  43. Γιάννης Μαγκριώτης*: Μια διαβολοβδομάδα ξεκινά με τυφλές συγκρούσεις και κανείς δεν ξέρει που θα οδηγήσει
  44. Γιάννης Μαγκριώτης*: Σήμερα η ΝΔ βρήκε γραμμή και η κυβέρνηση έκανε νέα «κωλοτούμπα» – Τη χώρα ποιος τη σκέφτεται;
  45. Γιάννης Μαγκριώτης*: Οι διαρροές Καραμανλή για το Βουκουρέστι αναγκάζουν τον Τσίπρα να αλλάξει γραμμή στο θέμα της FYROM.
  46. Γιάννης Μαγκριώτης*: Το λιβανιστήρι του Τζιτζικώστα σε υπουργούς της κυβέρνησης είχε εξήγηση
  47. Γιάννης Μαγκριώτης*: Το φυτοπλαγκτόν στον Θερμαϊκό ζητά τους αρμοδίους
Share.

Comments are closed.

WordPress Πρόσθετο Cookie από το Real Cookie Banner