Με αφορμή δημοσίευμα στην εφημερίδα Καθημερινή, το οποίο φιλοξένησε και δηλώσεις του προέδρου των ιδιοκτητών των ιδιωτικών σχολείων, ο οποίος ζήτησε στην ουσία την κατάργηση του κλάδου των δασκάλων και τη «ρευστοποίησή» του σε άλλες ειδικότητες στα ιδιωτικά δημοτικά σχολεία (και κατ’ επέκταση και στα δημόσια), το Δ.Σ. της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (Δ.Ο.Ε.), κατά τη διάρκεια της παρέμβασης του προέδρου του στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής (στις 22/7), κατήγγειλε το γεγονός και απαίτησε από την ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. να πάρει ξεκάθαρη θέση για το ζήτημα. Στο πλαίσιο της συζήτησης στην επιτροπή, Δ.Ο.Ε. – Ο.Λ.Μ.Ε. – και Ο.Ι.Ε.Λ.Ε. ξεκαθαρίσαμε ότι θα βρεθούμε απέναντι σε κάθε παρόμοιο σχέδιο.
Η Υφυπουργός Παιδείας Ι. Λυτρίβη, η οποία δεν έχει καμία αρμοδιότητά για τα θέματα της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στην τοποθέτησή της στην επιτροπή, δήλωσε ότι «δεν υπάρχει κάποια τέτοια πρόθεση από το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. και όλα τα ζητήματα που αφορούν την ιδιωτική εκπαίδευση θα συζητηθούν σε ξεχωριστό νομοσχέδιο». Απαιτούμε να πάρει θέση και ο Υπουργός Παιδείας.
Γνωρίζουμε καλά ότι όπου υπάρχει «καπνός υπάρχει και φωτιά» και τέτοια ή παρόμοια σενάρια είναι πιθανόν να επανέλθουν στο μέλλον ως απαίτηση των σχολαρχών, οπότε παραμένουμε σε εγρήγορση.
Είναι ξεκάθαρο ότι ο σχεδιασμός της πολιτείας είναι ανεπίτρεπτο να οργανώνεται με βάση τον καιροσκοπισμό των ιδιοκτητών των ιδιωτικών σχολείων που συνδέουν τη μόρφωση των μαθητών/τριών με τα επιχειρησιακά τους κέρδη.
Δεν θα επιτρέψουμε να βρουν πεδίο εφαρμογής τέτοια ακραία αντιεπιστημονικά, αντιπαιδαγωγικά σχέδια που σκοπό έχουν να αλλοιώσουν τη φυσιογνωμία και τον ρόλο του δημοτικού σχολείου και τον αναντικατάστατο ρόλο του/της δασκάλου/ας.
Οι απόψεις του προέδρου των ιδιοκτητών των ιδιωτικών σχολείων, είναι ξεκάθαρα αντιεπιστημονικές. Όπως αναφέρει ο καθηγητής του Α.Π.Θ. Δημήτρης Χαραλάμπους στην άποψή του για το ζήτημα, στο ίδιο άρθρο, «το γεγονός ότι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στον κάθε δάσκαλο ή δασκάλα αντιστοιχεί η ευθύνη μιας σχολικής τάξης, στηρίζεται στην επιστημονικά θεμελιωμένη θέση ότι τα παιδιά, μέχρι περίπου και το δωδέκατο έτος της ηλικίας τους, έχουν την ψυχολογική ανάγκη να προσκολλώνται σε σταθερά πρόσωπα αναφοράς, κατά το πρότυπο της οικογένειας, ώστε να εξασφαλίζουν το αναγκαίο αίσθημα ασφάλειας. Προτεραιότητά της είναι η παιδαγωγική σχέση και η ολιστική προσέγγιση της γνώσης και όχι η εξειδίκευση και η εμβάθυνση. Καθόλου τυχαία, ο πυρήνας των προγραμμάτων σπουδών των παιδαγωγικών τμημάτων είναι οι επιστήμες της αγωγής…» ενώ στις λεγόμενες «καθηγητικές σχολές» η ύπαρξη αυτού του κύκλου μαθημάτων είναι αναιμική.»
Σε σχέση με την έλλειψη εκπαιδευτικών στα ιδιωτικά σχολεία, ας μην κάνουν οι ιδιοκτήτες ότι δεν καταλαβαίνουν. Η επιλογή των εκπαιδευτικών να παραιτούνται μαζικά από τα ιδιωτικά σχολεία, όταν έρχεται η πρόσληψή τους ως αναπληρωτές ή και νωρίτερα σε πολλές περιπτώσεις, είναι αποτέλεσμα του ασφυκτικού, αντεργατικού πλαισίου που οδηγεί σε πλήρη καταστρατήγηση των εργασιακών τους δικαιωμάτων. Δε φεύγουν από κάποιον εργασιακό παράδεισο. Στην ουσία οι σχολάρχες δεν ψάχνουν εκπαιδευτικούς, αλλά φθηνούς και ευέλικτους εργαζόμενους. Είναι υποκριτική η έλλειψη δασκάλων που επικαλούνται. Πάνω από 1000 είναι οι δάσκαλοι-ες πρωτοβάθμιας και πάνω από 10.000 οι νηπιαγωγοί από τους πίνακες που δεν έχουν προσληφθεί τη σχολική χρονιά 23-24. Επίσης, αν λάβουμε υπόψη τους εισακτέους των ετών 2018-19 και 2019-20 που τώρα είναι απόφοιτοι, πάνω από 3.900 δάσκαλοι-ες και πάνω από 3.400 νηπιαγωγοί δεν έχουν μπει στους πίνακες των αναπληρωτών, λόγω του ότι οι πίνακες είναι «κλειστοί» και θα ανοίξουν ξανά το 2025.
Η λύση στα προβλήματα των εκπαιδευτικών, είτε εργάζονται στην ιδιωτική είτε στη δημόσια εκπαίδευση, δεν είναι η ρευστοποίηση των επιστημονικών αντικειμένων. Η λύση είναι να καταργηθούν όλα τα τελευταία νομοθετήματα που έχουν ρίξει όποια τελευταία δίχτυα προστασίας των δικαιωμάτων υπήρχαν στους εργαζόμενους της ιδιωτικής εκπαίδευσης, είναι οι αυξήσεις στους μισθούς μας, η επαναφορά 13ου και 14ου, η υπογραφή ΣΣΕ, η στήριξη του εκπαιδευτικού – παιδαγωγικού μας έργου με όλα όσα προτείνει και διεκδικεί ο Κλάδος.
Οποιαδήποτε απόπειρα του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. να υιοθετήσει αυτές τις αστήρικτες παιδαγωγικά απόψεις θα βρει τον κλάδο των χιλιάδων εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας απέναντί της.