Το κόμμα μας καταψήφισε τον πρόσφατο νόμο του Υπουργείου Παιδείας για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, όπως είχε κάνει και στον ανάλογο Ν. 4763/2020. Είναι νόμος που αποδομεί έναν κρίσιμο τομέα της παιδείας μας.
Συγκεκριμένα:
- Γίνεται αποίκιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.) από την Αρχική Κατάρτιση (Α.Κ.), με τη σταδιακή υποκατάσταση της Ε.Ε. από δομές της Α.Κ. Πρόκειται για περαιτέρω ενίσχυση των πολιτικών ιδιωτικοποίησης.
- Αντί να αναπτυχθούν παράλληλα η Ε.Ε. και η Α.Κ., που είναι δύο διαφορετικές δομές, «τέμνονται» πιο πολύ και «φέρνουν» την κατάρτιση μέσα στην εκπαίδευση.
- Προκαλούνται καταργήσεις και συγχωνεύσεις των ΕΠΑ.Λ. Διαμορφώνεται με αυτό τον τρόπο μείωση των δαπανών και δημιουργία «κενού χώρου» για την Κατάρτιση.
- Διαμορφώνονται «σχολεία μαμούθ», υπέρ – ΕΠΑΛ, σχολεία με 600 (π.χ. Μαρούσι) και με 800 (Αγία Παρασκευή) μαθητές κλπ
- Οι σχολικές μονάδες αυτού του μεγέθους δεν είναι διαχειρίσιμες. Πλήττεται ευθέως η παιδαγωγική δυναμική – ιδιαίτερα σήμερα που τα φαινόμενα σχολικής βίας και παραβατικότητας είναι έντονα.
- Δεν αναφέρονται πολιτικές εκσυγχρονισμού των υποδομών της Ε.Ε. (αναλυτικών προγραμμάτων, βιβλίων, εργαστηρίων) και της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
- Η διαμόρφωση βασικών δομών του Νόμου, όπως τα ΚΕΕΚ, δεν γίνεται σε εθνική κλίμακα, και ως εκ τούτου συνιστά μια σημαντική μορφή ανισότητας, και μάλιστα με θεσμικό τρόπο!
- Δίνεται έμφαση στον ανασχεδιασμό των δομών της Ε.Ε. και ιδιαίτερα στο σύστημα διοίκησής τους. Πολλές θέσεις στελεχών και συμβούλια που δημιουργούνται με αυξημένες αρμοδιότητες, αποδυναμώνουν τη λειτουργία του συλλόγου διδασκόντων που είναι το κυρίαρχο όργανο σε ένα δημοκρατικό σχολείο.
- Αποδυναμώνονται τα Εργαστηριακά Κέντρα, που διαχειρίζονται την περιουσία εκατομμυρίων ευρώ της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Έχουμε διάλυση του φορέα που διαχειρίζεται, προστατεύει και εξασφαλίζει τη βέλτιστη αξιοποίηση του εξοπλισμού/ περιουσίας της ΕΕ δηλαδή του Εργαστηριακού Κέντρου.
- Απομειώνεται ο ρόλος της Μαθητείας στην Ε.Ε.
- Δημιουργείται Ε.Ε. πολλαπλών ταχυτήτων (με Πρότυπα ΕΠΑΛ και ΚΕΕΚ να ορίζουν ταχύτητες και επίπεδα χρηματοδότησης).
- Προκαλεί απώλεια οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών.