Νίκος Τσούλιας*: Ευρωπαϊκός χώρος εκπαίδευσης έως το 2025 (β μέρος)

Συνεχίζοντας το πρώτο μέρος του άρθρου και θέτοντας την απαραίτητη πολιτική εισαγωγή πρέπει να σημειωθούν τα εξής. Για να ερμηνευθεί η αδράνειά μας για την ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας μας δεν αρκεί μόνο μια γενική ανάλυση.

Η Ν.Δ. στην κυβερνητική της θητεία δεν έκανε κανένα βήμα στην εκπαίδευση με ευρωπαϊκό προσανατολισμό. Αντίθετα επιδόθηκε και επιδίδεται στο δελεασμό (με προφανή τα οικονομικά ανταλλάγματα) στελεχών από το δημιουργικό χώρο της σοσιαλδημοκρατίας για μικροκομματικούς σκοπούς (η γνωστή νεομυθολογία συνέκφρασης και του πολιτικού Κέντρου – του ιστορικού αντιπάλου της δεξιάς), δηλώντας ταυτόχρονα ένδεια δικών της στελεχών αλλά επί της ουσίας δεν έχει καμιά σχετική μεταρρυθμιστική ατζέντα. Και ούτε θα την επινοήσουν οι διάφοροι πρόθυμοι του χρήματος…

Τρανή απόδειξη είναι το άκρως συντηρητικό και νεοφιλελεύθερο εκπαιδευτικό έργο της κ. Κεραμέως – το οποίο και θα ξηλώνεται εκ των ίδιων των αναγκών της εκπαίδευσης – και η αποτυχία της κυβέρνησης σε μια σειρά εκπαιδευτικές πολιτικές: στην ελάχιστη βάση εισαγωγής, στην πανεπιστημιακή αστυνομία, στο πολλαπλό βιβλίο, στο εθνικό απολυτήριο, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών κλπ.

Αλλά ας αφήσουμε τη μιζέρια, που έχει προκαλέσει η κυβέρνηση της Ν.Δ., για να επανέλθουμε στο βασικό μας θέμα παρατηρώντας όμως το εξής σημείο. Ποιες είναι οι νέες ευρωπαϊκού προσανατολισμού επιλογές της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας πέραν των ήδη υπαρχουσών; Απολύτως καμιά.

Να ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της σχετικής Επιτροπής της Ε.Ε. Τα προτεινόμενα βήματα προς έναν ευρωπαϊκό χώρο εκπαίδευσης περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:

  • Να γίνει η κινητικότητα πραγματικότητα για όλους, επεκτείνοντας τη συμμετοχή στο πρόγραμμα Erasmus δημιουργώντας μια Φοιτητική Κάρτα της ΕΕ που θα επιτρέψει έναν νέο φιλικό προς τον χρήστη τρόπο αποθήκευσης ακαδημαϊκών αρχείων
  • Έναρξη μιας νέας διαδικασίας , με βάση τη διαδικασία της Μπολόνια, για να προετοιμάσει το έδαφος για την αμοιβαία αναγνώριση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και των σχολικών τίτλων
  • Μεγαλύτερη συνεργασία για την ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών για να διασφαλιστεί ότι τα εκπαιδευτικά συστήματα μεταδίδουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες στον σημερινό κόσμο·
  • Βελτίωση της εκμάθησης γλωσσών με στόχο να διασφαλιστεί ότι έως το 2025 όλοι οι νέοι Ευρωπαίοι που τελειώνουν τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα έχουν καλή γνώση δύο γλωσσών εκτός από τη μητρική τους·
  • Προώθηση της δια βίου μάθησης και την αύξηση του ποσοστού των ατόμων που συμμετέχουν στη δια βίου μάθηση στο 25% έως το 2025·
  • Ενσωμάτωση της καινοτομίας και των ψηφιακών δεξιοτήτων στην εκπαίδευση με την προώθηση της καινοτόμου και ψηφιακής κατάρτισης και την προετοιμασία ενός νέου σχεδίου δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση
  • Υποστήριξη των εκπαιδευτικών επιτρέποντας σε περισσότερους εκπαιδευτικούς να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα Erasmus+ και στην πλατφόρμα eTwinning και προσφέροντας κατευθυντήριες γραμμές πολιτικής για την επαγγελματική τους ανάπτυξη·
  • Δημιουργία ενός δικτύου που θα επιτρέψει σε ευρωπαϊκά πανεπιστήμια παγκόσμιας κλάσης να συνεργαστούν διασυνοριακά και ίδρυση ενός σχολείου ευρωπαϊκής και διακρατικής διακυβέρνησηςˑ
  • Επένδυση στην εκπαίδευση με χρήση του ευρωπαϊκού εξαμήνου για τη στήριξη διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής πολιτικής μέσω χρηματοδοτικών μέσων της ΕΕ και καθορισμού σημείου αναφοράς για επενδύσεις στην εκπαίδευση στο 5% του ΑΕΠ.
  • Διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και ενθάρρυνση της αίσθησης ευρωπαϊκής ταυτότητας και πολιτισμού αναπτύσσοντας μια νέα ευρωπαϊκή ατζέντα για τον πολιτισμό χρησιμοποιώντας τη δυναμική του Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2018 και τις κοινές αξίες, την εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς και την ευρωπαϊκή διάσταση της διδασκαλίας.
  • Ενίσχυση της ευρωπαϊκής διάστασης του Εuronews προκειμένου να υπάρξει ένα ειδησεογραφικό κανάλι που θα προσφέρει ανεξάρτητες, υψηλής ποιότητας πληροφορίες με πανευρωπαϊκή προοπτική.

Για την περίοδο 2021–2027, γίνεται επικέντρωση σε έξι πτυχές:

  • Βελτίωση της ποιότητας στην εκπαίδευσηκαθιστώντας την εκπαίδευση και την κατάρτιση περισσότερο χωρίς αποκλεισμούς και πιο ευαίσθητα ως προς το φύλο·
  • Υποστήριξη της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης
  • Ενίσχυση των ικανοτήτων και των κινήτρων στο επάγγελμα της εκπαίδευσης·
  • Ενίσχυση των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσηςκαι
  • Εκπαίδευση ως μέρος μιας ισχυρότερης Ευρώπης στον κόσμο.

* Ο Νίκος Τσούλιας, πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και νυν Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚΚίνημα Αλλαγής

Πατήστε εδώ και δείτε τα 287 προηγούμενα άρθρα του Νίκου Τσούλια

Βασίλης Φουρτούνης

Recent Posts

Κρήτη: Ακυρώθηκε γαμοβάπτιση με 2.000 καλεσμένους και 14 κουμπάρους γιατί ο γαμπρός συνελήφθη με κοκαΐνη και σφαίρες

Ακυρώθηκε το μυστήριο γάμου-βάπτισης στο Ηράκλειο της Κρήτης, καθώς λίγες ώρες πριν ο γαμπρός συνελήφθη για υπόθεση ναρκωτικών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα…

8 λεπτά ago

Δήμος Βριλησσίων: Σεμινάριο Πρώτων Βοηθειών – Δεκάδες πολίτες έγιναν συμμέτοχοι στην αλυσίδα της ζωής

Mε τη συμμετοχή δεκάδων συμπολιτών μας και εργαζομένων του Δήμου Βριλησσίων πραγματοποιήθηκε το σεμινάριο Πρώτων…

35 λεπτά ago

Ο σοσιαλιστής  Σάντσεθ στην Ισπανία το τόλμησε, ο Μητσοτάκης σφυρίζει αδιάφορα: Φορολόγηση στα έκτακτα κέρδη των τραπεζών

Η είδηση ότι η κυβέρνηση Σάντσεθ στην Ισπανία αποφάσισε να παρατείνει για τρία ακόμη χρόνια…

8 ώρες ago

Χάρης  Δούκας*: Αλλάζοντας τις πόλεις, αλλάζουμε την ποιότητα της ζωής

Δέκα μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων μας, στην Αθήνα έχει δρομολογηθεί και αναπτύσσεται ένα…

8 ώρες ago

Δύο Έλληνες ορειβάτες κατέκτησαν την απάτητη κορυφή Nya Kangri των ινδικών Ιμαλαΐων που έχει υψόμετρο 7.672μ

Με επιτυχία στέφθηκε η προσπάθεια ανάβασης στην απάτητη κορυφή Nya Kangri που βρίσκεται στην περιφέρεια…

20 ώρες ago

«Αλλάζουμε την Αγία Παρασκευή»: Το «λαϊκίζειν» ΔΕΝ εστί φιλοσοφείν κ. Σάρκουλα

H παράταξη «Αλλάζουμε την Αγία Παρασκευή», με επικεφαλής το δήμαρχο Αγίας Παρασκευής, Γιάννη Μυλωνάκη, με…

20 ώρες ago