Ένα σημερινό σημαντικό πρόβλημα είναι με την γη εκτός σχεδίου, που μετά από πρόσφατες εξελίξεις και ειδικά μια πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) βρίσκεται στη κυριολεξία σε κατάσταση απαξίωσης. Μια απόφαση που στον πυρήνα της έθεσε ως απαραίτητη προϋπόθεση οικοδομησιμότητας για ακίνητα σε εκτός σχεδίου δόμηση και την ύπαρξη προσώπου συγκεκριμένου μήκους πχ 25μ σε επίσημα αναγνωρισμένο κοινόχρηστο δρόμο! Όμως σήμερα υπάρχει ένα μικρό ποσοστό δρόμων επίσημα αναγνωρισμένων στις περιοχές εκτός σχεδίου στην Ελλάδα. Άρα η μεγάλη πλειοψηφία της εκτός σχεδίου γης, έστω και με την απαραίτητή επιφάνεια, είναι μη οικοδομήσιμη άρα και απαξιωμένης αξίας προφανώς.
Πιο συγκεκριμένα, το ΣτΕ, εξετάζοντας υπόθεση μετά από μία καταγγελία για την δόμηση οικοπέδου σε εκτός Σχεδίου περιοχή στην Πάτμο, αποφάσισε ότι δεν αρκεί η ελάχιστη επιφάνεια ανά περιοχή (πχ 4 στρέμματα), αλλά απαιτείται και η ύπαρξη προσώπου σε επίσημα χαρακτηρισμένο κοινόχρηστο δρόμο για την δόμηση ενός ακινήτου και για τα ακίνητα που έχουν δημιουργηθεί μετά του Π.Δ 24 του 1985. Η απόφαση δεν έχει αναδρομική ισχύ. Δεν ανακαλούνται οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί από τα Πολεοδομικά Γραφεία. Θεωρητικά όμως οι ιδιοκτήτες ακινήτων, μετά από συγκεκριμένη προσφυγή στο ΣτΕ πχ λόγω αντιδικίας, έχουν το ρίσκο να τους ακυρωθεί η οικοδομική άδεια. Επίσης δημιουργήθηκε νομολογιακό προηγούμενο, που λογικά δεν μπορεί να μην το σεβαστεί η διοίκηση και ειδικά οι Πολεοδομίες ώστε να εκδίδουν οικοδομικές άδειες γι’ αυτές.
Η απόφασης του ΣτΕ έχει άμεσες συνέπειες, όπως:
Το θέμα του χαρακτηρισμού των κοινόχρηστων οδών είναι εξαιρετικά επείγον καθώς σήμερα αυτοί είναι λίγοι ως ποσοστό στις εκτός σχεδίου περιοχές και αποτελεί διαχρονική παράλειψη των κυβερνήσεων από το 2003! Συνεπώς άμεσα, με χαρακτήρα κατεπείγοντος, το ΥΠΕΚΑ και η Πολιτεία, οφείλει να πάρει μια νομοθετική πρωτοβουλία που να σέβεται τη νομολογία του ΣτΕ και να λύνει οριστικά το πρόβλημα. Η ασφάλεια πολεοδομικού δικαίου είναι απόλυτη προϋπόθεση για να σωθεί η αξία των εκτός σχεδίου ακινήτων και για την κοινωνική προστασία των ιδιοκτητών. Χωρίς καμία δικαιολογία η μελέτη και νομοθεσία αναγνώρισης των οδών εκτός σχεδίου είναι η 1η επιβεβλημένη κίνηση του ΥΠΕΚΑ για το 2023.
* Ο Μάνος Κρανίδης είναι Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ, MSc, CEO «KRAMA PROPERTY», Γραμματέας Ενημέρωσης ΠΟΜΙΔΑ, Δημοτικός Σύμβουλος Χαλανδρίου, Επικεφαλής ΧΑΛΑΝΔΡΙ ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ 2023 και υποψήφιος δήμαρχος Χαλανδρίου
Πατήστε εδώ και δείτε τα 33 προηγούμενα άρθρα του Μάνου Κρανίδη
Το Καραμανδάνειο Νοσοκομείο Παίδων επισκέφθηκε το πρωί του Σαββάτου 21 Δεκεμβρίου αντιπροσωπεία της περιφερειακής παράταξης…
Στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2025, ο Πρωθυπουργός παρουσίασε το μεγάλο αφήγημα της ΝΔ…
Χθες, την ημέρα του χειμερινού ηλιοστασίου, την πιο μικρή μέρα του χρόνου με το μεγαλύτερο…
Ο Δήμος Αθηναίων, θέλοντας να δώσει την ευκαιρία στις μαθήτριες και τους μαθητές να απολαύσουν…
Μια καταιγίδα οργής της ακροδεξιάς άναψε σε όλη την Ευρώπη το βράδυ της Παρασκευής, αφού…
Η Χαμάς και δύο ακόμη παλαιστινιακές οργανώσεις (ο Ισλαμικός Τζιχάντ και το Λαϊκό Μέτωπο για την Απελευθέρωση…