Categories: Εκπαίδευση

Τομέας Παιδείας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής: Η εκπαίδευση συνδέεται άρρηκτα με την πρόοδο της χώρας!

Νηπιαγωγείο: Εδώ τίθενται οι βάσεις
Οι σύγχρονες εκπαιδευτικές έρευνες και οι κοινωνικές ανάγκες και προτεραιότητες αναδεικνύουν όλο και πιο έντονα τον παιδαγωγικό και μορφωτικό ρόλο των νηπιαγωγείων. Σε αυτή τη φάση της «εισόδου» των παιδιών στην κοινωνία αναπτύσσονται οι ρίζες για την πνευματική τους καλλιέργεια, για την ανάπτυξη του συναισθηματικού τους κόσμου, για την κοινωνικοποίησή τους.

Στα νηπιαγωγεία καθρεφτίζεται αυθεντικά η μέριμνα της πολιτείας για μόρφωση και παιδεία, για κοινωνικό κράτος, για στήριξη των νέων οικογενειών. Για εμάς, από εδώ αρχίζει και θεμελιώνεται ο διάλογος για την εκπαίδευση!
Είναι αναγκαία:

  • Καθολική εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης σε κατάλληλες κτηριακές εγκαταστάσεις κι όχι σε κοντέινερ.
  • Υποστηρικτικές δομές (σχολικοί σύμβουλοι, ΕΔΕΑΥ, ειδικοί παιδαγωγοί, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, γραμματειακή υποστήριξη).
  • Στήριξη του ολοήμερου νηπιαγωγείου.
  • Ίδρυση τμημάτων ένταξης ανά ομάδα όμορων νηπιαγωγείων.
  • Κάλυψη με προσωπικό καθαριότητας.
  • Ύπαρξη δεύτερης νηπιαγωγού σε κάθε τμήμα, μείωση του αριθμού των παιδιών ανά νηπιαγωγό.
  • Επιμόρφωση των νηπιαγωγών.
  • Θεσμοθέτηση του ωραρίου όχι μόνο ως εργασιακό δικαίωμα αλλά και ως απαραίτητη προϋπόθεση των καθηκόντων των νηπιαγωγών.

Δημοτικό Σχολείο: Βάσεις Για Το Μέλλον
Το Δημοτικό σχολείο παρέχει τις μαθησιακές βάσεις που θα επιτρέψουν σε κάθε μαθητή να ανακαλύψει τα ταλέντα του, τις ιδιαιτερότητες του, αλλά και τις αδυναμίες του.

Γενίκευση του ολοήμερου σχολείου με το ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) σε όλα τα δημοτικά από τα εξαθέσια και άνω. Εφαρμογή διαφοροποιημένων πολιτικών για τα ολιγοθέσια σχολεία.
Προώθηση της εφαρμογής των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών με βάση τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, με έμφαση στη διαθεματικότητα, τη βιωματική μάθηση, τη συνεργατικότητα, τις καινοτομίες (Αγωγή Υγείας, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Πολιτιστικές Δραστηριότητες), ταυτόχρονα με τη μείωση, αναδιάταξη και επανακαθορισμό της διδακτέας ύλης, ώστε να δοθεί έμφαση στις βασικές δεξιότητες των μαθητών και μαθητριών δηλαδή στη γραφή, ανάγνωση, κατανόηση κειμένου και αριθμητική και να ολοκληρώνεται η μαθησιακή διαδικασία στο σχολείο. κλπ

Γυμνάσιο: Το πρόγραμμα του Γυμνασίου χρειάζεται συνολική αναθεώρηση.
Η εισαγωγή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στο Γυμνάσιο έγινε χωρίς να δοθούν στους εκπαιδευτικούς τα κατάλληλα εργαλεία, το ίδιο συνέβη κα με τον επαγγελματικό προσανατολισμό ο οποίος ακολουθεί λογικές άλλων εποχών, δεν καθοδηγεί τους μαθητές, δεν περιλαμβάνει διαδικασίες που θα τους βοηθήσουν σε επιλογές σύμφωνα με τις δεξιότητές και τα θέλω τους, ενώ λειτουργεί περισσότερο ενημερωτικά. Σε αυτό οφείλεται και η ανάπτυξη Ιδιωτικών Κέντρων και Εταιρειών Συμβούλων Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
Οι «καινοτομίες» Παιδαγωγικών Συμβούλων  – Μεντόρων και Ενδοσχολικών Συντονιστών, «δανεισμένες» από την Ιδιωτική εκπαίδευση, έγιναν χωρίς μελέτη και προσαρμογή στο περιβάλλον του Δημόσιου σχολείου και χωρίς επαρκή επιμόρφωση και προετοιμασία των εκπαιδευτικών που θα αναλάμβαναν τους αντίστοιχους ρόλους. Κλπ

Τέσσερα στοιχεία που είναι απαραίτητα στην εκπαίδευση

  • Σχεδιασμός σε βάθος χρόνου
  • Σύνδεση σχολείου-οικογένειας-τοπικής κοινωνίας
  • Κίνητρα
  • Επένδυση στους ανθρώπους

Πιο αναλυτικά, τα παραπάνω στοιχεία μπορούν προκύψουν σε συγκεκριμένα πεδία ενδιαφέροντος μιας εκπαιδευτικής πολιτικής, όπως:

Ουσιαστική στήριξη των μαθητών/τριών και σύνδεση οικογένειας-σχολείου
α) Η γονεϊκή εμπλοκή πρέπει να ξεκινήσει να εφαρμόζεται, ως πρακτική. Χρειάζεται να δοθεί χρόνος και πόροι σε αυτό.

β) Το εκπαιδευτικό υλικό και το πρόγραμμα σπουδών πρέπει να δίνει την ευκαιρία για συμπερίληψη και διαφοροποίηση στη διδασκαλία και τη μάθηση, στην πράξη. Για παράδειγμα, θα πρέπει να υπάρχει ένα υλικό βάσης (όχι αποσπασματικό και αναρτημένο), το οποίο να επικαιροποιείται, που θα μπορεί να επιλέξει ο/η εκπαιδευτικός, ώστε το μάθημα να είναι προσβάσιμο από όλα τα παιδιά.
γ) Κάθε σχολείο να δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να είναι δημιουργικά. Και όχι μόνο με «ταμπέλες», αλλά στην πράξη. Η γραφειοκρατική διαχείριση να μην καθορίζει τις εκπαιδευτικές προτεραιότητες. Για παράδειγμα, τα εργαστήρια δεξιοτήτων (με τα προβλήματά τους: ασαφής τρόπος αξιολόγησης, αποσπασματικό υλικό), έγιναν τελικά ένα μάθημα για συμπλήρωση ωραρίου.
δ) Να υπάρχει σταθερότητα σε βάθος χρόνου, ως προς το τι θα αντιμετωπίσει ένα παιδί στο σχολείο του.

Ουσιαστική στήριξη των εκπαιδευτικών
Δίνουμε έμφαση στον κεντρικό ρόλο, την παιδαγωγική κατάρτιση και την αυτενέργεια των Δασκάλων και Καθηγητών. Παρομοίως θεωρούμε κεντρική επιλογή την εφαρμογή ενιαίων και σταθερών κανόνων διαφάνειας, αντικειμενικότητας και αξιοκρατίας για την επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης.

Οικονομική αναβάθμισή τους. Μισθοί αξιοπρέπειας.
Ουσιαστική επιμόρφωση. Και εδώ γίνεται γραφειοκρατική διαχείριση. Τι προσφέρει η καταγραφή επιμορφωτικών ωρών πίσω από έναν υπολογιστή; Μόνο «αριθμούς» εκπαιδευτικών που επιμορφώθηκαν για να τα «διαφημίζει» το ΥΠΑΙΘ. Εδώ χρειάζεται η στήριξη των κοινοτήτων μάθησης των εκπαιδευτικών, που τόσο πολύ αναφέρεται στα νέα προγράμματα, αλλά χωρίς παραδείγματα! Έτσι, μένει μια ακόμα θεωρητική αναφορά. Το πώς, τι και γιατί της εκπαιδευτικής πολιτικής και πράξης πρέπει να είναι διαυγές στους εκπαιδευτικούς.

Βασίλης Φουρτούνης

Recent Posts

Δήμος Αθηναίων: Σαρωτικές αλλαγές στη Δημοτική Αστυνομία

Ο Δήμος Αθηναίων προχωρά σε σαρωτικές αλλαγές στη δημοτική αστυνομία, σε συνέχεια της εξάρθρωσης του…

33 λεπτά ago

Οι τελευταίες εκτιμήσεις για τις Βάσεις 2024 που ανακοινώνονται πιθανότατα στις 29 Ιουλίου

Τέλος Ιουλίου με αρχές Αυγούστου με την πιθανότερη ημερομηνία να είναι τη Δευτέρα 29 Ιουλίου,…

3 ώρες ago

Ο πρόεδρος Μπάιντεν αποχωρεί από την προεδρική κούρσα και υποστηρίζει την Κάμαλα Χάρις

Κάτω από το βάρος αυξανόμενων πιέσεων και όντας αντιμέτωπος με ολοένα ευρύτερη αμφισβήτηση εξαιτίας των…

10 ώρες ago

Τομέας Παιδείας του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ: Ξεπέρασαν τα 100 τα άρθρα του νόμου Κεραμέως που τροποποίησε ο κ. Πιερρακάκης

Δεύτερη φορά ο ίδιος υπουργός παιδείας φέρνει προς τροποποίηση άρθρα του νόμου Κεραμέως του 2022,…

10 ώρες ago

Μεσολόγγι – Όλγα Δασκαλή: Χτίστε με πέτρα, αφήστε τα άχυρα. Οχυρωθείτε κ. Δήμαρχε και διοικήστε με διαφάνεια, σοβαρότητα και ουσία

«Ενώ θα έπρεπε να συζητάμε θέματα ουσίας όπως το νομοσχέδιο για τον τουρισμό, την ενίσχυση…

12 ώρες ago

Formula 1 – Hungarian GP: Πρώτη νίκη του Όσκαρ Πιάστρι – Η McLaren τα έκανε θάλασσα με τους οδηγούς της

Με μια απίστευτη εμφάνισή της η McLaren κατάφερε να πετύχει το απόλυτο στο Grand Prix…

23 ώρες ago