Νίκος Τσούλιας* – Κώστας Ανθόπουλος**: Η αναγκαιότητα διαφοροποιημένων εκπαιδευτικών πολιτικών – Η περίπτωση των ολιγοθεσίων Σχολείων

Η όλη προσέγγιση στο κρίσιμο και δύσκολο αυτό εκπαιδευτικό ζήτημα οφείλει να λαμβάνει υπόψη της: βασικές εθνικές, πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις.

  1. Η εκπαίδευση στα μικρά και απομακρυσμένα από το κέντρο νησιά της χώρας μας είναι εθνικό και κοινωνικό ζήτημα και υπό αυτό το πρίσμα οφείλουμε να την προσεγγίζουμε.
  2. Με δεδομένο ότι στις περιοχές αυτές οι συνθήκες είναι αρκετά διαφορετικές από ό,τι στην υπόλοιπη χώρα, καθίσταται εκ των πραγμάτων ανάγκη να δούμε την εκπαίδευση με ιδιαίτερες αναφορές.
  3. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να υποκαταστήσει με κανέναν τρόπο τον πολλαπλό – παιδαγωγικό, μαθησιακό, κοινωνικό, ψυχοσυναισθηματικό – ρόλο του σχολείου. Πρόκειται μάλλον για μια μορφή «επιδραστικής τηλεόρασης» παρά για κάποια μορφή σχολείου. Στις μικρές ηλικίες, του Δημοτικού και του Γυμνασίου, μάλιστα αποκτά και αντιπαιδαγωγικές, αντιμαθησιακές και αντιμορφωτικές διαστάσεις.
  4. Οι μαθητές που θα προκύψουν από μια τέτοια μορφής «εκπαίδευση» λίγη σχέση θα έχουν με τους υπόλοιπους συμμαθητές τους.
  5. Οι άλλες χώρες, που έχουν ανάλογες περιπτώσεις, δεν έχουν τη δική μας εθνική διάσταση, όπως αυτή εκδηλώνεται στο Αιγαίο. Η στήριξη των ακριτικών περιοχών μας έχει πολλαπλή σημασία και ιδιαίτερο συμβολισμό.
    Δυστυχώς δεν έχει γίνει από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας σχετική έρευνα, για να αποτιμηθούν τα αποτελέσματα και τα πορίσματα της αναγκαστικής λόγω πανδημίας τηλεκπαίδευσης. Έρευνες όμως, που έχουν γίνει από άλλους φορείς – και από τον Τομέα μας –, δείχνουν μια στείρα και πολύ ελλειμματική μεταβίβαση γνώσης στους μαθητές χωρίς όλες τις άλλες βασικές διαστάσεις της σχολικής λειτουργίας: παιδαγωγική, πολιτιστική, κοινωνικοκοποιητική, μορφωτική.

Β. Προβληματισμοί και προτάσεις:

  • Με δεδομένο ότι υπάρχουν ιδιαίτερες ρυθμίσεις στήριξης των κατοίκων αυτών των περιοχών για πολλά ζητήματα (π.χ. μειωμένο ΦΠΑ…), οφείλουμε να στηρίξουμε με ξεχωριστό τρόπο την εκπαίδευση, που αποτελεί βασικό κοινωνικό θεσμό.
  • Τα σχολεία αυτά θα πρέπει να έχουν εκπαιδευτικούς, για τους οποίους θα γίνονται σχετικές διευκολύνσεις και θα παρέχονται ξεχωριστά κίνητρα και συνέργειες (στην κατοικία, στις υπηρεσίες υγείας κλπ – φυσικά και για τους άλλους δημόσιους λειτουργούς).
  • Στην περίπτωση, που απαιτούνται εκπαιδευτικοί πολλών ειδικοτήτων – Γυμνάσιο κλπ – μπορεί να γίνει ιδιαίτερη νομοθετική πρόβλεψη, ώστε οι κλάδοι των εκπαιδευτικών, που έχουν μεγάλο ωράριο (φιλόλογοι, μαθηματικοί, φυσικών επιστημών κλπ), να αναλαμβάνουν τη διδασκαλία και άλλων σχετικών με την επιστήμη τους μαθημάτων μετά από ανάλογη εισαγωγική επιμόρφωση.
  • Η όποια μορφή εξ αποστάσεως εκπαίδευση να είναι συμπληρωματική της σχολικής λειτουργίας και μόνο για την παροχή πρόσθετων μέτρων στήριξης των μαθητών (ενισχυτική διδασκαλία, πολιτιστικά και ψυχαγωγικά προγράμματα, προγράμματα τέχνης κλπ).
  • Να προβλέπονται οργανωμένες επισκέψεις με μορφωτικό περιεχόμενο των μαθητών αυτών σε άλλα σχολεία.
  • Το όλο θέμα να αντιμετωπιστεί νομοθετικά, αφού πρώτα ληφθούν οι θέσεις και οι απόψεις, οι προβληματισμοί και οι προτάσεις των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, των τοπικών κοινωνικών φορέων και των δημοτικών αρχών.
  • Να γίνει επανασύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, που θα περιλαμβάνει και έναν ολοκληρωμένο και συστηματικό διάλογο επί του θέματος.

Επίσης, μπορούν να θεσμοθετηθούν και πιο ειδικές ρυθμίσεις.  Συγκεκριμένα, να υπάρχει δυνατότητα, με νομοθετική διάταξη,   όσοι εκπαιδευτικοί δε θα συμπληρώνουν κανονικό ωράριο, να το εξασφαλίζουν μέσω της άσκησης άλλου μορφωτικού έργου, π.χ. οργάνωση και λειτουργία βιβλιοθήκης και ιστοσελίδας, ανταλλαγή ιδεών και προτάσεων με άλλα ομοειδή σχολεία, μορφωτικές πρωτοβουλίες για τους κατοίκους κλπ κλπ;
Γενικότερα, είναι ανάγκη να διαμορφωθεί ένα εθνικό σχέδιο συνολικής ενίσχυσης της κατοίκησης αυτών των περιοχών. Να μην εξαντλείται η όλη συζήτηση σε επιμέρους μέτρα. 

Ο Νίκος Τσούλιας, πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και νυν Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚΚίνημα Αλλαγής

Πατήστε εδώ και δείτε τα 203 προηγούμενα άρθρα του Νίκου Τσούλια

** Ο Κώστας Ανθόπουλος είναι μέλος του Τομέα Παιδείας του Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚΚίνημα Αλλαγής και μέλος του Δ.Σ. του Α΄ Συλλόγου Εκπαιδευτικών Α/βάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης

Βασίλης Φουρτούνης

Recent Posts

Άννα Διαμαντοπούλου: Το σχέδιο για τη στέγαση

Το διαμάντι στο στέμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν και είναι το Κοινωνικό Κράτος. Ο 20ος…

5 ώρες ago

Μάνος Κρανίδης*: Κενές κατοικίες, χιλιάδες στα χαρτιά αλλά χωρίς πολιτικές για ενεργοποίηση τους…

Σήμερα παράλληλα με την μεγάλη μεγέθυνση της αγοράς ακινήτων, ειδικά των κατοικιών αλλά και της…

5 ώρες ago

«New Beer Release Party» για τη Magoufana Pilsner – Ο Δήμος Λυκόβρυσης – Πεύκης αρωγός στην τοπική επιχειρηματικότητα

Ο Δήμος Λυκόβρυσης – Πεύκης δίνει το "παρών" και στηρίζει έμπρακτα μια ξεχωριστή γιορτή αφιερωμένη…

6 ώρες ago

Σάκης Αρναούτογλου & Μανώλης Χριστοδουλάκης: Δίκαιη κλιματική πολιτική με επίκεντρο τον άνθρωπο και το περιβάλλον [Βίντεο – Φωτο]

Υπέρ μιας «δίκαιης κλιματικής πολιτικής με επίκεντρο τον άνθρωπο και το περιβάλλον», τάχθηκαν οι ομιλητές…

19 ώρες ago

Διήμερη αποχή καθήκοντα αποφάσισε ο Σύλλογος Εργαζομένων του Δήμου Χαλανδρίου – Η απάντηση του Δήμου Χαλανδρίου

Διήμερη αποχή από τα καθήκοντα αποφάσισε ο Σύλλογος Εργαζομένων του Δήμου Χαλανδρίου το προσεχές Σαββατοκύριακο…

23 ώρες ago

Ο Γιώργος Παπανδρέου στο έκτακτο συνέδριο του τουρκικού Ρεπουμπλικανικού Κόμματος (CHP) για αλληλεγγύη του στον Ιμάμογλου

Στο Συνέδριο του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος (CHP) της Τουρκίας θα μιλήσει ο Γιώργος Παπανδρέου. Ο πρώην Πρωθυπουργός και Γενικός…

1 ημέρα ago