Νίκος Τσούλιας*: Οι Κατευθύνσεις της Πολιτικής του Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ και οι Μεγάλες Προκλήσεις

0

(Το κείμενο αυτό δημοσιοποιήθηκε στη Διαβούλευση που γίνεται για την Παγκόσμια Συνδιάσκεψη Κορυφής για την Εκπαίδευση από τον Ο.Η.Ε. και την UNESCO, Νέα Υόρκη, 17 – 19 Σεπτεμβρίου 2022 ως συμβολή του Τομέα μας στον ιστορικό αυτό διάλογο, δεδομένου ότι για πρώτη φορά είναι προσκεκλημένοι οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων όλου του κόσμου).
Κυρίες, Κύριοι
Θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική και ιστορικής σημασίας την Συνδιάσκεψη αυτή. Καταδεικνύει την κοινή αγωνία των λαών και των ανθρώπων για ένα ειρηνικό και δημιουργικό μέλλον. Αναδεικνύει την Παιδεία ως βασικό πεδίο για την ανάπτυξη των εθνών – κρατών, για τη συνύπαρξη, τη διεθνή συνεννόηση, τη συνεχή ανταλλαγή θέσεων και προτάσεων για μια κοινή πορεία των εκπαιδευτικών συστημάτων όλων των χωρών του Κόσμου.
Σήμερα, που η γνώση αλλάζει καταστατική θέσης και οι κοινωνίες της μάθησης γίνονται πολιτική ανάγκη και προτεραιότητα, έχει ιδιαίτερη σημασία και πολλαπλό συμβολισμό η πρωτοβουλία αυτή του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών και της UNESCO για συνεργασία των εκπαιδευτικών πολιτικών ανάμεσα στις κυβερνήσεις.
Η κλιματική αλλαγή και οι πολλαπλές μορφές της παγκόσμιας κρίσης (ενεργειακής, επισιτιστικής κλπ) αλλά και οι όλο και πιο νέες προκλήσεις των καιρών μας επιτάσσουν την διαρκή συνεργασία.
Ευχόμαστε καλή επιτυχία στις εργασίες της Συνδιάσκεψης. Είμαστε αποφασισμένοι να συμβάλλουμε δημιουργικά στο πανανθρώπινο, προοδευτικό έργο για μια ουμανιστική παιδεία, που θα ανταποκρίνεται διαρκώς στις προκλήσεις των εποχών και θα θέτει τα θεμέλια για μια κοινή πορεία των λαών.
Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κίνημα Αλλαγής είναι το Σοσιαλδημοκρατικό κόμμα της Ελλάδας. Ως κυβερνητικό κόμμα στη μακρά θητεία του στη διακυβέρνηση της χώρας διαμόρφωσε το σύγχρονο κοινωνικό κράτος της χώρας μας.
Ενίσχυσε με αποφασιστικό τρόπο τη Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία – δημιουργώντας μια πρωτόγνωρη κοινωνική κινητικότητα και ανέλιξη στους νέους και μια ευρύτερη μορφωτική δυναμική. Αύξησε σημαντικά τους οικονομικούς πόρους για τη δημόσια παιδεία. Πραγματοποίησε σχετική έρευνα για τις επιπτώσεις της πανδημία του covid 19 και για τις αναγκαίες λύσεις.
Προχώρησε στον εκδημοκρατισμό και στον εκσυγχρονισμό της θεσμικής εκπαίδευσης της Ελλάδας με συνεχείς προοδευτικές μεταρρυθμίσεις αναπτύσσοντας παράλληλα και την ευρωπαϊκή διάσταση. Άμβλυνε τις ανισότητες στην εκπαίδευση. Προήγαγε διαρκώς την ποιότητα της παιδείας. Άνοιξε το δρόμο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης. Ενίσχυσε πολλαπλά τον ρόλο του εκπαιδευτικού και του πανεπιστημιακού καθηγητή.

Α. Κατευθύνσεις Πολιτικής
«Βασικές μας πολιτικές προτεραιότητες για να οικοδομήσουμε την εκπαίδευση του μέλλοντος είναι :

  • Η αμφίπλευρη, ισότιμη και ισόρροπη σύνδεση της εκπαίδευσης με την ανθρωπιστική παιδεία, την κριτική σκέψη και τις δεξιότητες του ενεργού πολίτη από την μία πλευρά και με τις επαγγελματικές δεξιότητες και την αγορά εργασίας από την άλλη.
  • Η εξασφάλιση της πρόσβασης στην πληροφόρηση και την γνώση προς όλους τους κατοίκους της Ελλάδας, και ιδιαίτερα προς όσους το έχουν περισσότερο ανάγκη και βρίσκονται αποκλεισμένοι για κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους.
  • Η αρχή πως η υποχρέωση της Πολιτείας είναι ο σχεδιασμός και ο έλεγχος της εκπαιδευτικής πολιτικής μέσα στο οποίο θα μπορούν να λειτουργούν με ουσιαστική αυτονομία και αποτελεσματικότητα όλες οι εκπαιδευτικές μονάδες κάθε βαθμίδας.

Β. Οι Μεγάλες Προκλήσεις

  • Να διατηρήσουμε το βασικό κεκτημένο μιας εκπαίδευσης χωρίς αποκλεισμούς, για όλους τους πολίτες.
  • Να εμπεδώσουμε ότι η πρωτοπορία στην γνώση, η αξιοκρατία στην εκπαίδευση, η αυτογνωσία των μελλοντικών πολιτών, και η ευγενής άμιλλα είναι πολύτιμα εργαλεία για να φέρουν την οικονομική ανάπτυξη αλλά και να βελτιώσουν την ποιότητα της δημοκρατίας μας.
  • Να επιδιώξουμε την δημιουργία σκεπτόμενων πολιτών με ευρεία μόρφωση, που θα μπορούν να αξιολογούν την ποιότητα της πληροφορίας από την οποία κατακλύζονται, στην πολιτική, την υγεία, την τεχνολογία, και να την αξιοποιούν δημιουργικά.
  • Να επικεντρώσουμε το εκπαιδευτικό σύστημα στην ανάπτυξη του κριτικού πνεύματος των νέων, απαλλάσσοντας τους από την ισοπεδωτική και εξευτελιστική διαδικασία της «παπαγαλίας».
  • Να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη της κοινωνίας στους Δασκάλους, τους Καθηγητές τους Επιστήμονες, και να ενισχύσουμε τον κομβικό κοινωνικό τους ρόλο.
  • Να δώσουμε προτεραιότητα στις δημόσιες επενδύσεις στον τομέα της εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της έρευνας, και να βρούμε αποτελεσματικότερους τρόπους κινητοποίησης των διαθέσιμων δημοσιονομικών πόρων, με την πραγματοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών.
  • Να οικοδομήσουμε μια εκπαίδευση που να καλλιεργεί την ισότητα και τον σεβασμό στην ιδιαιτερότητα, απέναντι σε διακρίσεις κάθε είδους.
  • Να παρέχουμε ένα ανεξάρτητο και φιλικό μαθησιακό περιβάλλον σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
  • Να εισαγάγουμε σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης την πληροφορική, την τεχνολογία και νέες μαθησιακές πρακτικές (πχ μαζικά ελεύθερα διαδικτυακά μαθήματα, MOOCS) που να συνδυάζουν την πρόσβαση σε γνώσεις μέσω κειμένων με καινοτόμες οπτικοακουστικές μεθόδους.
  • Να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για την δια βίου μάθηση και Εκπαίδευση».

* Ο Νίκος Τσούλιας, πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και νυν Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

Πατήστε εδώ και δείτε τα 201 προηγούμενα άρθρα του Νίκου Τσούλια

Share.

Comments are closed.

WordPress Πρόσθετο Cookie από το Real Cookie Banner