Νίκος Τσούλιας*:  ΝΔ – ένα πανεπιστήμιο του νεοφιλελευθερισμού και του συντηρητισμού

0
  1. Το συγκεκριμένο Ν/Σ αποτελεί έναν νέο κρίκο στην ήδη εκφρασμένη αντιεκπαιδευτική πολιτική της Ν.Δ.
    Το Ν/Σ είναι μια νέα αποτύπωση αντιμεταρρυθμιστικής εκπαιδευτικής πολιτικής και συνδέεται με τα άλλα νεοφιλελεύθερα αλλά και αναχρονιστικά νομοθετήματα της κυβέρνησης: με την εξίσωση των διπλωμάτων των κολεγίων με τα πτυχία των πανεπιστημίων, με την επέκταση της Κατάρτισης σε βάρος της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, με την απόπειρα εισαγωγής της άκρως αντιδραστικής θεωρίας περί «αγέννητου παιδιού» αλλά και με την πλήρη αγνόηση του μαθησιακού κενού των μαθητών της επί δύο χρόνια τηλεκπαίδευσης κλπ.
  2. Υπονομεύεται η δημοκρατική λειτουργία του πανεπιστημίου.
    Για πρώτη φορά δεν εκλέγεται από την Ακαδημαϊκή Κοινότητα ο Πρύτανης. Αντίθετα, προκύπτει από ένα κλειστό, ολιγάριθμο σχήμα των 6 εσωτερικών και 5 εξωτερικών μελών του Συμβουλίου Διοίκησης. Αναθεωρούνται πτυχές της συλλογικότητας, που είναι sine qua non στοιχείο της πανεπιστημιακής λειτουργίας. Επωάζεται κλίμα συναλλαγής και αδιαφάνειας και με θεσμικό πλέον τρόπο. Το σχήμα διοίκησης γίνεται ασφυκτικά συγκεντρωτικόˑ θα ελέγχεται από μια Ομάδα. Τα Συμβούλια Διοίκησης δεν μπορούν να λειτουργούν ως θεσμικά αντίβαρα στις πρυτανικές υπερεξουσίες, ως οφείλεται, λόγω και της συλλειτουργίας του πρύτανη σε αυτά.
  3. Αντί να προάγεται, αμφισβητείται το αυτοδιοίκητο του πανεπιστημίου.
    Γίνονται υπερνομοθέτηση και υπερ-ρυθμίσεις για κάθε ζήτημα του πανεπιστημίου ακόμα και για εκείνα τα στοιχεία που συνιστούν τους Κανονισμούς λειτουργίας του. Με αυτό τον τρόπο δημιουργείται κλίμα καχυποψίας απέναντι στο επιστημονικό δυναμικό. Φασκιώνεται ακόμα και η πιο στοιχειώδης πρωτοβουλία για την αυτόνομη οργανωτική ανάπτυξη του πανεπιστημίου. Όλος αυτός ο περιορισμός ενισχύεται και από το γεγονός ότι νομοθετείται ενιαίο σχήμα ανεξάρτητα αν είναι το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της χώρας, το ΕΚΠΑ ή κάποιο μικρό, π.χ. το Χαροκόπειο.  
  4. Διαμορφώνονται εστίες αποδόμησης του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και κατηγοριοποιείται το μισθολογικό / οικονομικό στάτους των καθηγητών.
    Τα μεταπτυχιακά σε μεγάλο μέρος υλοποιούνται με ιδιωτικούς πόρους. Το ίδιο προβλέπεται και με τις αποζημιώσεις των πανεπιστημιακών καθηγητών. Τα κίνητρα της αγοράς εργασίας συνδέονται στενά με την εμπορευματικότητα και όχι με τις γενικότερες ανάγκες μιας κοινωνίας. Προφανώς θα έχουμε διαφοροποιήσεις και κατηγοριοποιήσεις οικονομικού περιεχομένου στην πανεπιστημιακή κοινότητα ανάλογα με την εμπορικότητα του σχετικού επιστημονικού πεδίου και με τις επιδόσεις των καθηγητών.  
  5. Δεν δημιουργείται ο Ακαδημαϊκός Χάρτης της χώρας μας με αναπτυξιακά και ορθολογικά κριτήρια.
    Θα συνεχιστεί το ήδη υπάρχον κλίμα, στο οποίο επικρατεί ο παραγοντισμός και οι μικροκομματικές επιδιώξεις. Απτό ανορθολογικό παράδειγμα είναι η υπόθεση των καταργήσεων και των συγχωνεύσεων πανεπιστημιακών κλπ Τμημάτων το προηγούμενο διάστημα. Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι με το Ν/Σ επικυρώνονται τέτοιες ανορθολογικές επιλογές. Προκύπτει ένα βασικό ερώτημα. Πότε, με ποια κριτήρια και πώς έγινε και γίνεται ο θεσμικός πολιτικός διάλογος για τις δημιουργίες ή για τις  συγχωνεύσεις τμημάτων στην περιφέρεια της χώρας;  
  6. Δεν διαμορφώνονται αντισταθμιστικά μέτρα για την ενίσχυση των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών.
    Με δεδομένο ότι η αγορά εργασίας δεν προσφέρει τις ίδιες δυνατότητες προαγωγής των διάφορων επαγγελματικών χώρων, οι εν λόγω επιστήμες χρειάζονται ενίσχυση με θεσμικό τρόπο. Και εδώ δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη. Αλλά δεν μπορεί να είναι ο καθοριστικός παράγοντας για την πρόοδο κάθε πολιτείας η αγορά αλλά η κοινωνία και το πολιτικό σύστημα!
  7. Επαναφέρει δομές που αντιστοιχούν σε ΤΕΙ!
    Και ενώ δεν έχει κλείσει ο κύκλος της κατάργησης των ΤΕΙ και της ενιαίας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ανοίγει έναν νέο παρόμοιο κύκλο με την προβληματική μάλιστα μορφή των επτά εξαμήνων. Υιοθετεί μια αυθαίρετη επιλογή, που δεν βασίζεται σε καμιά επιστημονική μελέτη, σε καμιά σχετική επεξεργασία περί των επαγγελματικών δικαιωμάτων και υπονομεύει το θεσμοθετημένο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων των 8 επιπέδων.
  8. Το παρόν Ν/Σ είναι θνησιγενές. Δεν έχει καμιά προοπτική!
    Η κυβερνητική πρόταση της Ν.Δ. για το πανεπιστήμιο δεν είναι βιώσιμη. Δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της χώρας μας. Ήδη απορρίπτεται από όλες σχεδόν τις θεσμικές συλλογικές εκφράσεις της πανεπιστημιακής κοινότητας. Είναι μια σκληρή μικροκομματική επιλογή. Δεν συνδέθηκε με κανενός είδους συστηματικό και οργανωμένο διάλογο. Το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας δεν είναι στις σκέψεις της Υπουργού, γιατί δεν πιστεύει στην διακομματική συνεννόηση – πιστή γαρ στον αυτάρεσκο αυταρχισμό της.

* Ο Νίκος Τσούλιας, πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και νυν Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

Πατήστε εδώ και δείτε τα 188 προηγούμενα άρθρα του Νίκου Τσούλια

Share.

Comments are closed.