Κάθε φορά, κάθε χρονιά που ανοίγουν τα σχολεία μια νέα συλλογική προσπάθεια ξεκινά στην ελληνική κοινωνία. Εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικοί αρχίζουν να διαμορφώνουν και να υλοποιούν το μεγάλο ταξίδι της σχολικής μάθησης και της γνώσης, της παιδείας και της μόρφωσης. Ένα σημαντικό κομμάτι του μέλλοντος της χώρας μας δημιουργείται εδώ, μέρα με την ημέρα, ώρα με την ώρα!
Τον τελευταίο χρόνο, που τα σχολεία δεν άνοιξαν ουσιαστικά ποτέ, ένα κλίμα απαισιοδοξίας και κατήφειας απλώθηκε παντού. Είχε προηγηθεί και μισή ακόμα σχολική χρονιά χαμένη και το εκπαιδευτικό πρόβλημα έγινε μείζον κοινωνικό και εθνικό πρόβλημα. Δεν έχουμε ακόμα κατανοήσει το μέγεθος της ζημιάς που έχει γίνει στην παιδεία.
Και το πιο φοβερό. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν το θεωρούν ως πρόβλημα που χρήζει αντιμετώπισης! Δεν έχουν κάνει και δεν σκέπτονται να κάνουν έρευνα για τις ελλείψεις στην εκπαίδευση των μαθητών. Και φυσικά δεν έχουν καμιά αγωνία για να διαμορφώσουν ένα σχέδιο αναπλήρωσης του χαμένου χρόνου – της χαμένης μάθησης.
Πολύ ορθά το Κίνημα Αλλαγής θέτει τα πιο αναγκαία – μαζί με την προστασία της υγείας μαθητών και εκπαιδευτικών – και τα πιο καίρια ερωτήματα των σημερινής συγκυρίας. «Ένας μαθητής της Γ΄ Δημοτικού ή της Γ΄ Γυμνασίου, για παράδειγμα, που τον Μάρτιο του 2020 ήταν στις Α΄ τάξεις τους, ποια εφόδια έχουν σήμερα για να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους, όταν για ενάμιση χρόνο ήταν εκτός ουσιαστικής διδασκαλίας; Έχει γίνει σχεδιασμός για την αποτύπωση των κενών που έχουν δημιουργηθεί σε κάθε τάξη; Έχει γίνει σχεδιασμός για τον τρόπο με τον οποίο θα καλυφθούν τα κενά αυτά;»
Δυστυχώς πλην του κυβερνητικού κόμματος ούτε τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης έχουν αναδείξει το μείζον ζήτημα της «θεσμικής υποεκπαίδευσης», του «μαθησιακού κενού», του «μορφωτικού ελλείμματος», που έχει δημιουργηθεί στους νέους που εκπαιδεύονται., Είναι ιδιαίτερα θετικό το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν εμβολιαστεί στη μέγιστη πλειοψηφία τους, ότι είναι ο επαγγελματικός κλάδος με το μεγαλύτερο ποσοστό εμβολιασμένων! Αναδεικνύουν την κοινωνική τους ευθύνη μέσα από το παιδαγωγικό τους παράδειγμα για καθολικό εμβολιασμό. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν μπορούν να εφαρμόζονται τιμωρητικά οικονομικά και άλλα επιβαρυντικά μέτρα σε τόσο δύσκολες εποχές.
Η παρατεταμένη και σκληρή δοκιμασία της κοινωνίας μας από την πανδημία αποτελεί μείζον πρόβλημα. Βασική πολιτική μας είναι τόσο η στήριξη των επιστημονικών και θεσμικών μέτρων όσο και η απαίτησή μας για ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας.
Δυστυχώς οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη της πανδημίας δεν είναι αισιόδοξες. Πέραν των εγγενών δυσκολιών της πανδημίας, έχει καταδειχτεί ότι η πολιτική της κυβέρνησης της Ν.Δ. και στο θέμα αυτό έχει αποτύχει.
Σε ένα τόσο μείζονος κοινωνικής και εθνικής σημασίας πρόβλημα οφείλουμε να προάγουμε συστηματικά την συναίνεση για την υπέρβαση της κρίσης. Να καλλιεργήσουμε τον ορθολογισμό και την επιστημονική θεώρηση. Η δημόσια υγεία είναι κοινωνικό αγαθό και οφείλουμε όλοι να την προστατεύουμε συστηματικά και υπεύθυνα.
Όσον αφορά το εκπαιδευτικό πρόβλημα της εποχής μας, θεωρώ ότι δεν μπορούμε να κινούμαστε με την πρακτική του «ό,τι έγινε, έγινε», ότι πάμε παρακάτω σαν να μη συνέβη τίποτα στην εκπαίδευση των μαθητών. Είναι εκπαιδευτικά και κοινωνικά αναγκαίο να διαμορφώσουμε τώρα ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗΣ – έστω μερικής – των μαθησιακών κενών παράλληλα με το κανονικό πρόγραμμα. Ιδέες και προτάσεις για σχέδιο εφαρμογής υπάρχουν.
Κατά τη γνώμη μου, η αναπλήρωση είναι κρίσιμη και καθοριστική για τις επόμενες σχολικές χρονιές, για το μέλλον της σημερινής μαθητικής γενιάς!
Εύχομαι στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς «Καλή σχολική χρονιά» !
* Ο Νίκος Τσούλιας, πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και νυν Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής
Πατήστε εδώ και δείτε τα 146 προηγούμενα άρθρα του Νίκου Τσούλια