H συνδικαλιστική παράταξη της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών (ΠΕΚ), με ανακοίνωσή της καταγγέλλει την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας για την πρακτική του να ψηφίζει εν μέσω πανδημίας και χωρίς διάλογο διάφορα νομοθετήματα με τα οποία η «κυβέρνηση προσθέτει μια ακόμη ψηφίδα στο μωσαϊκό των νεοφιλελεύθερων και νεοσυντηρητικών πολιτικών της».
Επίσης ξεκαθαρίζει ότι είναι υπέρ της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας «όχι υποχρέωση αλλά δικαίωμα που ο κλάδος πρέπει να διεκδικήσει παίρνοντας στα χέρια του την πρωτοβουλία των κινήσεων και αναδεικνύοντας τις δημιουργικές του δυνάμεις, με καταλυτικό τον ρόλο και την επίδραση του συλλόγου διδασκόντων ως το όχημα που θα υλοποιήσει αυτήν την πολιτική».
Όχι όμως υπέρ της μορφής αξιολόγησης που θέλει να επιβάλει το Υπουργείο Παιδείας, γιατί πιστεύει ότι αυτή πρέπει «να στοχεύει στην αναμόρφωση της σχολικής ζωής, στον εκδημοκρατισμό του εκπαιδευτικού συστήματος, στη μορφωτική – παιδαγωγική ενίσχυση της εκπαιδευτικής πράξης, στη διαρκή επιστημονική ανανέωση του γνωστικού περιεχομένου, στην προώθηση των στόχων του κλάδου μας».
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών (Π. Ε. Κ.)
Η Κυβέρνηση της Ν.Δ. σε συνθήκες πανδημίας και σε καθεστώς περιορισμού των ατομικών ελευθεριών και των συλλογικών αντιδράσεων, δεν διστάζει να προχωρήσει στην ψήφιση νόμων και στην εφαρμογή μέτρων που αποκαλύπτουν το σχέδιο της για την αποδόμηση της Παιδείας.
Την ώρα που το τρίτο κύμα της πανδημίας είναι προ των πυλών και απειλεί να χτυπήσει την κοινωνία μας με ένταση πρωτόγνωρη, το Υπουργείο διακηρύσσει σε όλους τους τόνους την απόφασή του να προχωρήσει στην εφαρμογή της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων.
Η επιλογή της Κυβέρνησης, προσθέτει μια ακόμη ψηφίδα στο μωσαϊκό των νεοφιλελεύθερων και νεοσυντηρητικών πολιτικών της. Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες του σήμερα που προστίθενται σε αυτές της χρονιάς που πέρασε, θα οδηγήσουν μέσω της ατομικής και εξωτερικής αξιολόγησης στην κατηγοριοποίηση των σχολείων αλλά και στη σταδιακή μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων των σχολείων στην τοπική αυτοδιοίκηση.
Στον αποχαρακτηρισμό, εν τέλει, της παιδείας ως δημόσιο αγαθό.
Πρωταρχικό μέλημα του Υπουργείου Παιδείας είναι να παρουσιάσει στην κοινωνία μία επίπλαστη εικόνα κανονικότητας από τη μία, και από την άλλη να ελέγξει τις όποιες αντιδράσεις, επιβάλλοντας σε μία ιδιαίτερα δύσκολη για όλους περίοδο, την εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων και της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, την υποχρεωτική -κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης– αξιολόγηση των μαθητών από τους εκπαιδευτικούς, την ελάχιστη βάση εισαγωγής κά.
Σε μία τέτοια πολιτική εντάσσεται και η απόφαση για την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, η οποία εξυπηρετεί την προετοιμασία του εδάφους για την τιμωρητικού χαρακτήρα ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Ο μετασχηματισμός του εκπαιδευτικού τοπίου για μαθητές, μαθήτριες και εκπαιδευτικούς έχει ήδη ξεκινήσει με την πρόκριση της βίαιης μείωσης των θέσεων για τα ΑΕΙ καθώς το 34% των μαθητών μας θα βρεθούν εκτός πανεπιστημιακού πεδίου.
Η αντίληψη ότι ο χαμηλός βαθμός δεν μπορεί να οδηγήσει στο Πανεπιστήμιο αλλά με το κατάλληλο εισόδημα μπορεί να οδηγήσει στα κολλέγια και την απόκτηση πτυχίου με τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα, είναι ενδεικτική της ταξικής θεώρησης της κυβερνητικής πλειοψηφίας η οποία πιστεύει πως τα ασθενέστερα στρώματα δεν έχουν θέση στην ανώτερη εκπαίδευση.
Οι θέσεις μας
Υποστηρίζουμε ότι η επίκληση από μέρους της κυβερνητικής πλειοψηφίας της αναγκαιότητας μεταρρυθμίσεων, είναι ένα «άδειο πουκάμισο», μια υποκριτική αντιμετώπιση της σχολικής ζωής, με στόχο την διαμόρφωση ενός εκπαιδευτικού τοπίου με κύρια χαρακτηριστικά τον εξοβελισμό των μαθητών των ασθενέστερων κοινωνικά στρωμάτων και την επιβολή εργασιακών σχέσεων με όρους εξαιρετικά δυσμενείς και ελαστικούς για τον κόσμο της εκπαίδευσης αλλά και για την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου.
Η θέση της παράταξής μας σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες αυτοαξιολόγησης υπήρξε πάντα καθαρή, τεκμηριωμένη και σαφής.
Είναι ξεκάθαρο πως η όποια προσπάθεια οφείλει να στοχεύει στην αναμόρφωση της σχολικής ζωής, στον εκδημοκρατισμό του εκπαιδευτικού συστήματος, στη μορφωτική – παιδαγωγική ενίσχυση της εκπαιδευτικής πράξης, στη διαρκή επιστημονική ανανέωση του γνωστικού περιεχομένου, στην προώθηση των στόχων του κλάδου μας.
Θεωρούσαμε και συνεχίζουμε να θεωρούμε την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας όχι υποχρέωση αλλά δικαίωμα που ο κλάδος πρέπει να διεκδικήσει παίρνοντας στα χέρια του την πρωτοβουλία των κινήσεων και αναδεικνύοντας τις δημιουργικές του δυνάμεις, με καταλυτικό τον ρόλο και την επίδραση του συλλόγου διδασκόντων ως το όχημα που θα υλοποιήσει αυτήν την πολιτική.
Το εκπαιδευτικό κίνημα οφείλει να διαμορφώσει σχέση εμπιστοσύνης με την κοινωνία. Οφείλουμε να καταθέσουμε προτάσεις με δημοκρατικό πρόσημο και δημιουργικά καινοτόμο περιεχόμενο. Αυτή είναι μία ευκαιρία να δημιουργήσουμε τα πρώτα ρήγματα στην εικόνα απαξίωσης του συνδικαλιστικού κινήματος.
Είμαστε η μόνη παράταξη που είναι έτοιμη να παρουσιάσει μία ολοκληρωμένη, τεκμηριωμένη πρόταση για την αυτοαξιολόγηση, όπως εμείς την αντιλαμβανόμαστε, ως μία υπόθεση δηλαδή της ίδιας της εκπαιδευτικής κοινότητας.