Νίκος Τσούλιας: Μήπως πρέπει να μαθαίνουμε καλά την ιστορία μας;

Ναι οφείλουμε να κάνουμε διαρκώς μεταρρυθμίσεις στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, να επινοούμε νέες μεθόδους επιστημονικής έρευνας στην παιδαγωγική και στη διδασκαλία, να ανανεώνουμε συστηματικά το περιεχόμενο του σχολείου, να διευρύνουμε τους γνωστικούς ορίζοντες της νέων, να εισάγουμε (προσαρμόζοντάς τα βέβαια) τα όλο και πιο νέα ευρήματα των τεχνολογιών στη θεσμική εκπαίδευση.
Αλλά όλα αυτά προϋποθέτουν κι άλλες συνιστώσες για μια άρτια εκπαιδευτική πολιτική: την άμβλυνση των ανισοτήτων, την συμπερίληψη όλων των μαθητών (ειδική αγωγή κλπ), τον προσδιορισμό των μαθησιακών αντικειμένων με τα αναλυτικά και τα ωρολόγια προγράμματά τους, τον βαθμό εμβάθυνσης στα μαθήματα επιλογής, την ολόπλευρη στήριξη των εκπαιδευτικών κλπ.
Παράλληλα, είναι αναγκαία η αναπροσαρμογή στο περιεχόμενο των παραδοσιακών μαθημάτων. Για παράδειγμα, θέτω το μείζον ζήτημα της διδασκαλίας της ιστορίας, το οποίο συγκεντρώνει – μάλλον αναπόφευκτα – και τις μεγαλύτερες και περισσότερες πολιτικές και ιδεολογικές διαμάχες. Σε αυτό το ζήτημα κάνω μερικές επισημάνσεις.
Χρειαζόμαστε καλύτερη και περισσότερη αναφορά στη διδασκαλία της ιστορίας. Μελετώντας την ιστορία δεν μελετάμε (κυρίως) το παρελθόν αλλά το παρόν και το μέλλον μας. Με τη σωστή διδασκαλία της ιστορίας κατανοούμε καλύτερα τις βαθιές διεργασίες της πραγματικότητας, ερμηνεύουμε πιο ορθολογικά τις σημερινές εξελίξεις, σχεδιάζουμε πιο αποτελεσματικά τους ορίζοντες του μέλλοντος.
Μελετώντας τις επαναλαμβανόμενες κρίσεις της χώρας μας, τους εύκολους διχασμούς αλλά και τις φωτεινές περιόδους βλέπουμε τη «μεγάλη εικόνα» της κοινωνικής και της οικονομικής πορείας της χώρας μας, αντλούμε εμπειρίες και διδάγματα που είναι καθοριστικά στην διαμόρφωση της πολιτικής και όχι μόνο της εκπαιδευτικής πολιτικής.
Η καταγραφή της θεσμικής γνώσης της ιστορίας δηλαδή η διδασκαλία της ιστορίας στην εκπαίδευση δεν μπορεί παρά να υπακούει στις επιστημονικές θεωρήσεις της. Οι όποιες ιδεολογικές, κοσμοθεωρητικές κλπ σκοπιμότητες δεν μπορούν σε καμιά περίπτωση να αναιρούν ή να υπονομεύουν την ιστορικότητα και τα γεγονότα – «εθνικό είναι το αληθινό».
Το πατριωτικό πνεύμα δεν έχει καμιά σχέση με τον εθνικισμό και με το ρατσισμό. Η καλλιέργεια της πολιτιστικής ιδιαιτερότητάς μας σαφώς δεν πρέπει να παραπέμπει σε αντιλήψεις ανωτερότητας ή πολύ περισσότερο σε αντιλήψεις μισαλλοδοξίας, γιατί πολύ απλά είναι η διαφορετικότητα και ο αλληλοσεβασμός τα στοιχεία εκείνα που χαρακτηρίζουν το προοδευτικό  στερέωμα όλων των πολιτισμών του ανθρώπου.
Η διδασκαλία της ιστορίας θα πρέπει να προάγει τις ανθρωπιστικές αξίες, να διαπαιδαγωγεί στα προτάγματα του διαφωτισμού και του ορθολογισμού, να καλλιεργεί την πανανθρώπινη ιδέα της ειρηνικής συνύπαρξης των λαών και ιδιαίτερα εκείνων των γειτονικών χωρών. Σε κάθε περίπτωση, η διδασκαλία της ιστορίας απαιτεί ισχυρό κλίμα παιδαγωγικού διαλόγου και πνεύμα ελευθερίας μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητών / μαθητριών στη σχολική αίθουσα!

* Ο Νίκος Τσούλιας, πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και νυν Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

Πατήστε εδώ και δείτε τα 79 προηγούμενα άρθρα του Νίκου Τσούλια

Βασίλης Φουρτούνης

Recent Posts

ΔΟΕ: Διοργάνωση  25ου Πανελληνίου – Παγκύπριου Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου Συλλόγων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ακριτίδεια 2024»

Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδα (Δ.Ο.Ε.) και η Παγκύπρια Οργάνωση Ελλήνων Δασκάλων (Π.Ο.Ε.Δ.), σε συνεργασία με…

2 ώρες ago

«ΝΙΚΗ Πολιτών Αγίας Παρασκευής» – Γιάννης Σταθόπουλος: Να τοποθετηθεί υπεύθυνα το Δημοτικό Συμβούλιο για το bonus στα πολυώροφα κτίρια

Ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «ΝΙΚΗ Πολιτών Αγίας Παρασκευής», Γιάννης Σταθόπουλος, με ανακοίνωσή του ζητά…

11 ώρες ago

Ανδρουλάκης από Γρεβενά: Το ΠΑΣΟΚ θα έχει δυναμική άνοδο στα ποσοστά του – Νίκη για το ΠΑΣΟΚ είναι η ευημερία του ελληνικού λαού

Διάχυτη αισιοδοξία για το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών 2024 δήλωσε ότι έχει, από τα Γρεβενά, ο Νίκος…

19 ώρες ago

Παύλος Γερουλάνος*: Αντίθετο της σημερινής πολιτικής σταθερότητας είναι η λογική

Κάθε πρωί, μου αρέσει να διαβάζω τις ειδήσεις από «δεύτερο χέρι», από ανθρώπους που βλέπουν…

21 ώρες ago

Χαλάνδρι: Η λογοτεχνία συνάντησε την ιστορία στο εργαστήριο του Δήμου για παιδιά «Ο κόσμος της Άλκης Ζέη»

Το πρότζεκ «Καρυάτιδες» αποτέλεσε σημαντική στιγμή του εργαστηρίου «Ο κόσμος της Άλκης Ζέη» που πραγματοποιείται…

22 ώρες ago

Χάρης Ρώμας: Όταν τσουγκρίζουμε αυγά, δεν (πολυ)τσουγκρίζουμε παρατάξεις

Αντιπροσωπεία της παράταξης «Χαλάνδρι στο Φως», με επικεφαλής τον Χάρη Ρώμα έδωσε το παρόν στις…

23 ώρες ago