Δριμεία κριτική για το γεγονός ότι η αρμόδια Επιτροπή της Βουλής δεν έχει συνεδριάσει εδώ και 3,5 μήνες άσκησε στη Νίκη Κεραμέως η τομεάρχης Παιδείας του ΚΙΝΑΛ
«Χαιρετίζουμε και εμείς, με τη σειρά μας, την σημερινή πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών μετά από 3,5 μήνες. Αριθμός ρεκόρ, φυσικά, δεν έχει ξανασυμβεί κάτι τέτοιο και θεωρούμε ότι πολύ καλά κάνει η ηγεσία του Υπουργείου, να παρουσιάσει σήμερα έναν μικρό απολογισμό για το ότι μέχρι σήμερα έχουμε ζήσει, με διατάξεις μέσα σε άσχετα νομοσχέδια, διατάξεις οι οποίες είχαν αποσπασματικό χαρακτήρα και πολύ μεγάλη προχειρότητα. Δεν μπορώ να σας αναφέρω μια, η οποία με έχει εντυπωσιάσει ιδιαιτέρως» τόνισε από τη Βουλή η Χαρά Κεφαλίδου, ασκώντας δριμεία κριτική στην υπουργό Νίκη Κεραμέως.
Ακολουθεί αναλυτικά η ομιλία της Χαράς Κεφαλίδου:
«Χαιρετίζουμε και εμείς, με τη σειρά μας, την σημερινή πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών μετά από 3,5 μήνες. Αριθμός ρεκόρ, φυσικά, δεν έχει ξανασυμβεί κάτι τέτοιο και θεωρούμε ότι πολύ καλά κάνει η ηγεσία του Υπουργείου, να παρουσιάσει σήμερα έναν μικρό απολογισμό για το ότι μέχρι σήμερα έχουμε ζήσει, με διατάξεις μέσα σε άσχετα νομοσχέδια, διατάξεις οι οποίες είχαν αποσπασματικό χαρακτήρα και πολύ μεγάλη προχειρότητα. Δεν μπορώ να σας αναφέρω μια, η οποία με έχει εντυπωσιάσει ιδιαιτέρως.
Θέλατε να αλλάξετε τη διάταξη για τους σημαιοφόρους και το ένα τμήμα της ήρθε στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας, σε ό,τι αφορούσε τους σημαιοφόρους και το άλλο, που αφορούσε τους παραστάτες, ήρθε στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης. Αν αυτό έχει κάποια λογική για εσάς, πείτε την και σε εμάς. Εφτά νομοθετικές βελτιώσεις μόνο σε ένα άρθρο, που αφορούσε τα κολέγια και πώς θα υπάρχει ισοτιμία των πτυχίων.
Αυτά όλα είναι μικρές λεπτομέρειες, που κάνουν όμως μια εικόνα και η εικόνα είναι ότι μέχρι σήμερα, η Επιτροπή αυτή όφειλε να έχει συνεδριάσει από μόνη της, να συζητήσει εξαντλητικά ακόμη και τις αποσπασματικές διατάξεις, για να μπορέσουμε όλοι μας να έχουμε ένα βήμα. Δεν είναι τυχαίο ότι στα νομοσχέδια που προηγήθηκαν, μέλη της Επιτροπής μας δεν πήραν καν το λόγο και η υποφαινόμενη είναι μια τέτοια περίπτωση. Επομένως δεν προλάβαμε να σας πούμε ποια είναι η θέση μας για τα κολέγια, ποια είναι θέση μας για τα μεταπτυχιακά, τι προτείνουμε για τα πρότυπα και πειραματικά.
Πιστεύουμε, λοιπόν, ότι ξεκινώντας ο διάλογος θα μας δοθεί η ευκαιρία να ακούσουμε τόσο την Κυβέρνηση, αλλά να ακούσουμε και το ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος σήμερα είναι στη θέση να απολογείται για το τι έχει αφήσει στο κομμάτι της εκπαίδευσης, που είναι μια πολιτική ιδεοληπτική, δυστυχώς, μηδενιστική και συντεχνιακή. Εμείς, ως Κίνημα Αλλαγής, θεωρούμε ότι τόσο η εκπαίδευση όσο και η παιδεία είναι εθνικό θέμα και ως εθνικό θέμα είναι υψίστης προτεραιότητας για εμάς. Η καταστροφική διακυβέρνηση που προϋπήρχε τα 3,5 – 4,5 χρόνια των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, δυστυχώς, άφησε μια υποβαθμισμένη παιδεία χωρίς κίνητρα και ποιότητα εκπαίδευσης και έχω την αίσθηση ότι η καταστροφή αυτή δεν έχει εκτιμηθεί σε όλο της το μέγεθος. Είναι, λοιπόν, πεδίο δόξης λαμπρό, από τη σημερινή ηγεσία του Υπουργείου, πώς θα διαχειριστεί τον εθνικό διάλογο. Εάν, δηλαδή, θα καταλήξει να είναι προσχηματικός, όπως έγινε όλη την προηγούμενη περίοδο ή θα είναι ουσιαστικός.
Έχουμε πάρα πολλά σημεία με τα οποία μπορούμε να συμφωνήσουμε και άλλα τόσα με τα οποία διαφωνούμε. Θεωρούμε, όμως, πρωταρχική σημασία για εμάς και το έχουμε θέσει και κατ’ ιδίαν, την επανίδρυση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, το περίφημο Ε.ΣΥ.Π., το οποίο η προηγούμενη Κυβέρνηση θεώρησε ότι δεν έχει καμία λογική να υπάρχει, είναι ένα άχρηστο όργανο, το κατήργησε. Εμείς, λοιπόν, πιστεύουμε ότι εκεί μόνο μπορεί να γίνει ουσιαστικός, επιστημονικός και τεκμηριωμένος διάλογος και με τον τρόπο αυτό θεωρούμε ότι και η Επιτροπή μας θα μπορέσει να διευκολυνθεί, ώστε να έχουμε ένα καλύτερο αποτέλεσμα και μια καλύτερη ποιότητα στη συνεδριάσεις μας και φυσικά εκεί μπορούν να διαμορφωθούν, κάτω από τις καλύτερες προϋποθέσεις, συγκλίσεις και συναινέσεις.
Όταν μίλησα για αποσπασματικές ρυθμίσεις, άλλο ένα δείγμα του κατακερματισμού είναι και ο κατακερματισμός που έχει υπάρξει στον ενιαίο χώρο εκπαίδευσης και έρευνας. Θεωρούμε ότι είναι κάτι το οποίο με πολύ κόπο κατακτήθηκε. Έδινε τη δυνατότητα να υπάρχουν πιο ολοκληρωμένες στρατηγικές και νομίζω ότι η πρόκληση των καιρών επιβάλλει να ξαναδεί η Κυβέρνηση τον ενιαίο χώρο παιδείας, έρευνας και καινοτομίας.
Πάμε τώρα σε αυτά, τα οποία ακούστηκαν σήμερα.
Βλέπω ότι η Κυβέρνηση έχει κατά νου να συνεχίσει την αποσπασματικότητα της νομοθέτησης. Πάλι θα έχουμε νομοθετήματα με διάσπαρτες διατάξεις. Και το πρώτο, το οποίο θα έρθει, ως νομοσχέδιο, θα είναι ένα νομοσχέδιο που θα αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και η ερώτησή μας είναι: Γιατί πάντα πρέπει να ξεκινάμε λάθος; Γιατί πάντα πρέπει να ξεκινάμε από το τέλος;
Εμείς θεωρούμε ότι, σε μια εποχή που οι προκλήσεις οι διεθνείς είναι τεράστιες και οι ανάγκες επίσης, το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια -και γενικά ο χώρος της τριτοβάθμιας – θα πρέπει να είναι η κατάληξη αυτής της κουβέντας. Θα πρέπει πρώτα να δούμε τι μαθαίνουν τα παιδιά μας στο Γενικό Λύκειο, το Επαγγελματικό Λύκειο. Τι μαθαίνουν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Και μετά, μπορούμε να ανοίξουμε όποια κουβέντα θέλετε, έχοντας, όμως, δομήσει, ένα σχέδιο. Η στρατηγική αυτό επιτάσσει. Να ξεκινήσει κανείς από την προσχολική αγωγή. Να δει πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και να καταλήξει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Κάθε φορά, κάθε καινούργια Κυβέρνηση έχει ως στόχο να τα αλλάξει όλα στην τριτοβάθμια. Λες και αυτό είναι αυτοσκοπός για κάθε Κυβέρνηση που έρχεται.
Εμείς, λοιπόν, σε ό,τι αφορά στο πως δομείται αυτή η ιστορία, θεωρούμε ότι πρέπει να ξεκινήσουμε από την αρχή. Θεωρούμε ότι το Λύκειο δεν πρέπει να είναι προθάλαμος στα Α.Ε.Ι., δεν πρέπει να χάσει τον μορφωτικό του ρόλο και τον χαρακτήρα. Μιλάμε για εθνικό απολυτήριο, μιλάμε για τράπεζα θεμάτων. Όμως, αυτό όλο απαιτεί πολλή δουλειά, αλλαγή προγραμμάτων, αλλαγή διδακτικής μεθοδολογίας και φυσικά κρίσιμο και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Και θέλω να τελειώσω, λέγοντας ότι όταν πας να ανοίξεις μια ατζέντα για θέματα εκπαίδευσης, κοιτάς πρώτα απ’ όλα τι συμβαίνει στον διεθνή περίγυρο και στη συνέχεια έρχεσαι και βλέπεις πως θα ισχυροποιηθεί η χώρα και η ελληνική κοινωνία, μέσα σε αυτόν τον ανταγωνισμό. Δηλαδή, ποιες είναι οι αλλαγές, ποιες είναι οι μεταρρυθμίσεις που θα πρέπει να γίνουν, ξεκινώντας από τις μικρές βαθμίδες; Ποιες είναι οι δομές και λειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος; Ποιο είναι το περιεχόμενο; Ποιες οι μεθοδολογίες διδασκαλίας; Ποια τα προγράμματα σπουδών; Οι υποδομές; Οι εκπαιδευτικοί; Δηλαδή, πολύ απλά, τι εκπαιδευτικούς θέλουμε; Πώς τους επιμορφώνουμε; Πώς τους υποστηρίζουμε; Πώς τους καθοδηγούμε;
Και θέλετε να σας πω και άλλα θέματα; Δεν θα ανοίξουμε, επιτέλους, το θέμα της διοίκησης της εκπαίδευσης; Δε θα μπορέσουμε, επιτέλους να δούμε κάθε φορά που αρχίζει η σχολική χρονιά, μόνιμες οργανικές θέσεις, για να μην έχουμε αυτό το τεράστιο πρόβλημα με τους αναπληρωτές, με τους ανθρώπους, οι οποίοι χρειάζεται να φεύγουν από την ιδιαίτερη πατρίδα τους χιλιόμετρα ολόκληρα και στο τέλος τους λέμε κιόλας ότι σε προσλήψεις δεν μπορούν να έχουν μια ιδιαίτερη πριμοδότηση; Ώστε να σταματήσει αυτός ο μεγάλος βραχνάς που λέγεται «αναπληρωτές».
Αναλυτικά προγράμματα. Δεν πρέπει να είναι πιο σύγχρονα στα σχολεία μας;
Ολοήμερο. Καινοτομίες στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Μπούλινγκ. Μεγάλα θέματα. Και μπούλινγκ όχι μόνο των παιδιών, αλλά βλέπετε, τελευταία και των εκπαιδευτικών.
Τι θα γίνει με τους ΕΔΙΠ;
Ανοίγω διάφορα θέματα, διότι η σημερινή κουβέντα, έτσι και αλλιώς, είναι άναρχη. Έτσι και αλλιώς, είναι αποσπασματική.
Και μια μικρή σημείωση. Θα ήταν καλό, κυρία Υπουργέ, εφόσον ξεκινήσατε τον διάλογο με τα κόμματα, να έχετε ολοκληρώσει έναν πρώτο γύρο. Να έχουμε όλοι την ευκαιρία να κάνουμε μια κατ’ ιδίαν κουβέντα με την πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου και μετά να συγκληθεί η Επιτροπή Μορφωτικών, για να είμαστε τουλάχιστον όλοι, με τον ίδιο τρόπο, ενημερωμένοι και για πράγματα, τα οποία θα λεγόντουσαν σε μια κατ’ ιδίαν συνάντηση. Αλλά και να είμαστε πιο προετοιμασμένοι για τη σημερινή κουβέντα θα γίνει εδώ.
Και θέλω να πω ότι, ή ο διάλογος είναι προσχηματικός και προχωράτε σε ότι αλλαγές θέλετε ή αν φέρνετε, όντως, δευτερεύουσας σημασίας θέματα να λύσετε, προωθείτε αλλαγές και απλώς κάνετε επικοινωνιακή πολιτική. Αυτά και τα δύο μαζί, στην ίδια εικόνα, δεν μπορούν να υφίστανται. Άρα, θα μας πείτε ποιο από τα δύο είναι πραγματικό.
Διότι, μέχρι σήμερα, έχουμε βαρύγδουπους τίτλους από πετυχημένα προγράμματα του παρελθόντος, αλλά τους λείπει ένα και βασικό: Tο περιεχόμενο. Και αυτό περιμένουμε, σε αυτή την Επιτροπή τουλάχιστον και θα το ακούσουμε και θα έχουμε τη δυνατότητα να πούμε την άποψή μας.
Για μεταπτυχιακά, πρότυπα σχολεία και όλα αυτά, στην πορεία, διότι έχουμε πάρα πολλά να πούμε.
Σας ευχαριστώ πολύ.»