Η
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗ
|
|||
Μια μέρα που ήμασταν οι τέσσερίς μας αναρωτηθήκαμε πώς ανακαλύφθηκε η γραφή. Έτσι αρχίσαμε να ψάχνουμε βιβλία για να απαντήσουμε στο ερώτημα μας. Σκεφτήκαμε λοιπόν, ότι εφόσον απαντήσαμε στο ερώτημά μας, εάν αναρωτιέστε κι εσείς να σας λύσουμε την απορία. Λοιπόν σας συνιστούμε να το διαβάσετε, γιατί πιστεύουμε ότι θα βρείτε πολύ ενδιαφέρον στο παρακάτω κείμενο. ΑΝΑΡΩΤΗΘΗΚΑΤΕ ΠΟΤΕ ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΓΡΑΦΗ; Πριν από πολλά χρόνια, πριν ακόμα ανακαλυφθεί η γραφή, οι άνθρωποι συγκρατούσαν όλες τις πληροφορίες που έπαιρναν στο μυαλό τους. Όμως ήταν αρκετά δύσκολο να τις θυμούνται και να τις μεταφέρουν με ακρίβεια στους άλλους. Η γραφή είναι τρόπος αποθήκευσης πληροφοριών σε ανθρώπους που τους χωρίζει ο Χρόνος και η απόσταση. Η γραφή δεν ανακαλύφθηκε από ένα άτομο ή μία κοινωνία. Αλλά εξελίχθηκε σε διαφορετικά μέρη και περιόδους, με σκοπό τη διατήρηση αρχείων και την καταγραφή γεγονότων. Έχει πολλές μορφές , όπως γνωρίζετε, από την απλή εικονογραφία έως την τυποποιημένη γραφή που απεικονίζει τους ήχους μιας γλώσσας, και αποτυπώνεται σε κάθε είδους υλικό, από χαρτί έως κεραμικά. Σήμερα, η γραφή αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής ζωής του ανθρώπου. ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑ; Οι πρώτες μορφές γραφής αποτελούνταν από μία σειρά εικόνων, που απεικόνιζαν ανθρώπους, ζώα και αντικείμενα τα οποία ονομάζονται εικονογράμματα Τα παλαιότερα ανάγονται στο 3000π.Χ. Για να διαβαστούν αυτά τα εικονογράμματα, δεν είναι απαραίτητο να μιλάμε την ίδια γλώσσα με τον εικονογράφο. Όμως είναι εύκολο να γίνει παρερμηνεία στα κείμενα. Για την καταγραφή και τη μεταφορά πιο σύνθετων πληροφοριών, οι κοινωνίες ανέπτυξαν ιδεογράμματα. Αυτά είναι σύμβολα που απεικονίζουν αφηρημένες έννοιες. Π.χ. μια εικόνα με δύο πόδια που περπατούν, σημαίνει "πηγαίνω", ή ένας έναστρος ουρανός μπορεί να σημαίνει "νύχτα", "σκοτάδι", ή "μαύρο". Το σχήμα του συμβόλου μπορεί να αλλάξει και να μοιάζει λιγότερο με το πραγματικό αντικείμενο στο οποίο βασίζεται, διατηρώντας ο ίδιο νόημα. ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΑΠΥΡΟΣ; O πάπυρος είναι ένα φυτό με αξία και καλλιεργούνταν σε μεγάλες φυτείες στον ποταμό Νείλο, αλλά χρειάζονταν τόσα πολλά φυτά για την κατασκευή γραφικής ύλης, ώστε άρχισε να εξαφανίζεται. Επίσης, ο πάπυρος ήταν ασύμφορος, γιατί μπορούσε να γράψει κανείς μόνο από τη μία πλευρά. O πάπυρος στον οποίο |
έγραφαν οι αρχαίοι Αιγύπτιοι κατασκευάζεται από τον μίσχο του φυτού πάπυρος. Μόλις έμαθαν να τον κατασκευάζουν, είχαν ένα φθηνό και άφθονο υλικό για τα γραπτά αρχεία τους. Ο παλαιότερος πάπυρος που έχει βρεθεί ποτέ είναι 5000 ετών. Το αιγυπτιακό κράτος έλεγχε την παραγωγή και το εμπόριο του παπύρου, που ήταν ιδιαίτερα αποδοτικό. ΙΕΡΟΓΛΥΦΙΚΑ Τα ιερογλυφικά είναι το αρχαιότερο είδος γραφής. Χαρακτηριστικά δείγματα έχουν βρεθεί στην Αίγυπτο, τη Μικρά Ασία, τη Συρία, κ.α. Τα ιερογλυφικά βρίσκονται συνήθως χαραγμένα σε πλάκες από σκληρό υλικό ( πέτρα, μάρμαρο κ.τ.λ.). Τα ιερογλυφικά παριστάνουν μια πράξη ή ένα αντικείμενο. Στην εξέλιξη της η ιερογλυφική γραφή πήρε φθογγογραφικό χαρακτήρα. Δηλαδή η εικόνα δε δηλώνει πια το αντικείμενο, αλλά οποιοδήποτε αντικείμενο, που το όνομα του άρχιζε από τον εικονιζόμενο φθόγγο. ΙΔΕΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Τα ιδεογράμματα είναι η απεικόνιση ιδεών με σημεία ,τα οποία δηλώνουν το συγκεκριμένο αντικείμενο. Τέτοια γραφή είναι η Κινεζική και το αραβικό σύστημα, το οποίο χρησιμοποιείται από το μεγαλύτερο μέρος της ανθρωπότητας. Η πιο εύκολα διακριτή και συνηθισμένη μορφή ιδεογραμμάτων είναι η σειρά των αριθμητικών ψηφίων, λατινικών η αραβικών. Τα ψηφία 1,2,3 κ.τ.λ. ή Ι, ΙΙ, ΙΙΙ κ.τ.λ. αντιπροσώπευαν πράγματι τις ίδιες έννοιες σε λαούς ,που μιλάνε διαφορετικές γλώσσες. ΤΟ ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ Οι στοιχειοθέτες και οι τυπογράφοι συχνά δούλευαν σε μικρά σκοτεινά τυπογραφεία. Εδώ μεταφέρεται το χαρτί καθώς οι τυπογράφοι περνούν τις φόρμες με μελάνι και χειρίζονται το πιεστήριο. Τα τελειωμένα φύλλα κρεμιούνται για να στεγνώσουν. Ο μάστορας παρακολουθεί με βλοσυρό βλέμμα ώστε κανείς να μην τεμπελιάζει. Στην Αγγλία, ο τυπογράφος μαθήτευε για επτά χρόνια τουλάχιστον σε έναν μάστορα πριν ν΄ αρχίσει να δουλεύει όπου ο ίδιος ήθελε. ΠΙΕΣΤΗΡΙΟ Αποτελείται από τον μοχλό το σκέπαστρο, τη βίδα με παξιμάδι, τον κοχλία, την πλάκα, την κοίτη, τη βάση κοίτης, τους δοκούς, το τύμπανο και το μελανοδοχείο.
Μανωλά Σοφία, Κωνσταντινίδου Μαριάνθη, Σακελλαρίου Μαρία, Μαστρογιάννη Ανθούσα Τάξη ΣΤ' |