Η πρόκληση της Δια Βίου Μάθησης και η Τοπική Αυτοδιοίκηση |
του ΚΩΣΤΑ ΑΝΘΟΠΟΥΛΟΥ Διευθυντή του 11ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμαριάς και αντιπροέδρου του Α' Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ Θεσσαλονίκης |
Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου 2010 |
Τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερο γίνεται αποδεκτό ότι η εκπαίδευση ενός ατόμου δεν ολοκληρώνεται με την αποφοίτηση του από μια οποιαδήποτε βαθμίδα εκπαίδευσης, ακόμη και την ανώτατη. Ο σύγχρονος πολίτης για να είναι σε θέση να προσαρμοστεί στις συνεχείς αλλαγές και εξελίξεις του επαγγέλματός του είναι απαραίτητο όχι μόνο να μαθαίνει διαρκώς αλλά κυρίως να διαθέτει τις γνώσεις που χρειάζεται για να συμμετέχει ενεργά στο πολιτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι. Η Δια Βίου Μάθηση αναπόφευκτα ανάγεται σε μια από τις βασικές συνιστώσες της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Στον τομέα αυτό η ελληνική πραγματικότητα ήταν ταυτισμένη με πλήθος προβλημάτων όπως: η έλλειψη συνολικής στρατηγικής, η αδυναμία σύνδεσης της κατάρτισης με το εκπαιδευτικό σύστημα και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, η χαμηλή της ποιότητα και αποτελεσματικότητα, οι συνολικά υποβαθμισμένες παρεχόμενες υπηρεσίες και η απουσία εξειδικευμένων στελεχών. Εξαιτίας όλων των παραπάνω η δημιουργία ενός ελκυστικού και αποτελεσματικού συστήματος Δια Βίου Μάθησης αποκτά διαστάσεις πολιτικής και κοινωνικής αναγκαιότητας. Η ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων ανταποκρίθηκε με τη διαμόρφωση ενός νέου θεσμικού πλαισίου. Σύμφωνα με αυτό ο ρόλος της Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι ιδιαίτερα σημαντικός, αφού προβλέπονται:
1. Η κατάρτιση από τους δήμους τοπικών προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης, με βάση το αντίστοιχο εθνικό και περιφερειακό πρόγραμμα. Τα προγράμματα αυτά περιλαμβάνουν:
2. Η εφαρμογή από τους Δήμους του τοπικού προγράμματος Δια Βίου Μάθησης αναφέρεται:
Στο νομοσχέδιο επίσης περιλαμβάνονται διατάξεις οι οποίες προσδιορίζουν τους όρους με τους οποίους τοπικοί φορείς και συλλογικά όργανα διαβουλεύονται σε τοπικό επίπεδο προκειμένου να εκπονηθούν και υποστηριχθούν τα τοπικά προγράμματα Δια Βίου Μάθησης. Κατά την εκτίμηση μας οι προκλήσεις που θέτει το νέο θεσμικό πλαίσιο συστήματος Δια Βίου Μάθησης επιβάλλει και καθιστά απαραίτητες και αναγκαίες μια σειρά από αναπροσαρμογές, οργανωτικές διευθετήσεις και προσανατολισμούς στην εσωτερική δομή των φορέων Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης που είναι οι ακόλουθες:
|