Áðü ôéò ñùìáúêÝò calendae óôá åëëçíéêÜ êÜëáíôá

ôïõ ÁëÝîç Ôüôóéêá

ΤετÜρτη 24 Δεκεμβρßου 2014

http://www.fourtounis.gr/ΚÜθε χρüνο, üταν φτÜνουν τα Χριστοýγεννα, χωριÜ και πüλεις στολßζονται με τα γιορτινÜ τους και τα παιδιÜ, Üλλα μοναχικÜ, Üλλα σε παρÝες, κρατþντας κουδουνιστÜ τρßγωνα Þ μπαγλαμαδÜκια, κιθÜρες, ακορντεüν, λýρες Þ φυσαρμüνικες, ξεχýνονται στους δρüμους, για ν’αναγγεßλουν πüρτα-πüρτα το χαρμüσυνο μÞνυμα της γÝννησης του Χριστοýτραγουδþντας τα κÜλαντα. Τα ΚÜλαντα αποτελοýν δημοτικÜ ευχητικÜ και εγκωμιαστικÜ τραγοýδια, που ψÜλλονται εθιμικÜ την παραμονÞ μεγÜλων θρησκευτικþν εορτþν, üπως τα Χριστοýγεννα, την ΠρωτοχρονιÜ (Αγ. Βασιλεßου), των Θεοφανßων, ακüμη και των ΒαÀων (του ΛαζÜρου), με εξαßρεση εκεßνα της ΜεγÜλης ΠαρασκευÞς, που Ýχουν θρηνητικü χαρακτÞρα και ομÜδες παιδιþν γυρνοýν απü σπßτι σε σπßτι και τραγουδοýν το μοιρολüι «ΣÞμερα μαýρος ουρανüς», γνωστü και ως «Μοιρολüι της Παναγßας».
Στα παλιÜ χρüνια τα παιδιÜ τραγουδοýσαν τα κÜλαντα το βρÜδυ της παραμονÞς των ΧριστουγÝννων, της ΠρωτοχρονιÜς και των Φþτων κρατþντας φαναρÜκια αναμμÝνα, Üλλα φλογÝρα Þ φυσαρμüνικα και τραγουδοýσαν σαν σε χορωδßα. Κýρια παραδοσιακÜ μουσικÜ üργανα που συνοδεýουν τα κÜλαντα εßναι το τρßγωνο, το λαοýτο, το νταοýλι, η τσαμποýνα, η φλογÝρα κ.Ü.

Η ρßζα του εθßμου
Τα κÜλαντα εßναι αρχαúκü ελληνικü και ρωμαúκü Ýθιμο, ενþ η λÝξη κÜλαντα Ýχει λατινικÞ προÝλευση. Η ρßζα τους φαßνεται üτι ξεκινÜει απü τους «αγερμοýς» της αρχαßας ΕλλÜδας. Οι αγερμοß (απü το ρÞμα αγεßρω = αθροßζω, μαζεýω) αρχικÜ Þταν Ýρανοι για την οικονομικÞ στÞριξη ενüς πολιτικοý Þ ζητιανιÜ των φτωχþν στα αρχοντικü των πλουσßων Þ στους ναοýς που πανηγýριζαν Þ θρησκευτικÞ ζητιανιÜ σιτηρþν και Üλλων αγροτικþν προúüντων για τους ναοýς και τα μοναστÞρια των θηλυκþν κυρßως θεοτÞτων, üπως της ΡÝας, Ειλειθυßας, ΚυβÝλης, ΑρτÝμιδος, ¹ραςκαι Üλλων.
ΚÜποια στιγμÞ πÝρασαν απü τους θρησκευτικοýς στους παιδικοýς αγερμοýς, σε πρÜγματα δηλαδÞ που μÜζευαν κÜποια παιδιÜ, τα οποßα ανακοßνωναν τις ημερολογιακÝς αλλαγÝς. ¼πως εßναι λογικü, στην αρχαιüτητα δεν υπÞρχαν ακριβÞ ημερολüγια. Το αρχαιüτερο ημερολüγιο το Ýγραψε κατÜ τον Δ´ π.Χ. αιþνα ο μαθηματικüς και αστρονüμος Εýδοξος ο Κνßδιος, σýγχρονος του ΑριστοτÝλη, γι´ αυτÜ και λεγüταν «Ευδüξου ΤÝχνη». Απü την προúστορικÞ εποχÞ ο Üνθρωπος εßχε παρατηρÞσει τα τÝσσερα κρßσιμα σημεßα του Ýτους, που το χωρßζουν σε τÝσσερα τÝταρτα (εποχÝς), δηλαδÞ τις δýο ισημερßες, εαρινÞ στις 20 Μαρτßου και φθινοπωρινÞ στις 22 Σεπτεμβρßου, και τα δýο ηλιοστÜσια, το χειμερινÞ στις 21 Δεκεμβρßου με τη μεγαλýτερη νýχτα της χρονιÜς, και το θερινü στις 21 Ιουνßου με τη μεγαλýτερη ημÝρα της χρονιÜς. Τις αλλαγÝς αυτÝς τις διαπßστωναν παρατηρþντας το βορειüτερο και το νοτιþτερο σημεßο της ανατολÞς και της δýσης του Ηλßου στις οροσειρÝς του ορßζοντα.
Τις ακριβεßς ημερολογιακÝς αλλαγÝς του Ýτους Þ και του μηνüς τις ανακοßνωναν εκεßνοι που ασχολοýνταν με τα ημερολüγια και ο απλüς λαüς τις μÜθαινε απü μικρÜ παιδιÜ, μικροοýς αγγελιοφüρους, που μετÝφεραν το μÞνυμα της χρονικÞς αλλαγÞς με αγγελτÞρια και ευχετÞρια τραγουδÜκια και Ýπαιρναν φιλοδωρÞματα. Στην αρχÞ, που δεν υπÞρχε νüμισμα, τα φιλοδωρÞματα Þταν ξηροß Þ λιασμÝνοι καρποß, αμýγδαλα, καρýδια, ξυλοκÝρατα, σýκα Þ τρüφιμα, αυγÜ, τυρß, κρÝας, ψωμιÜ, κουλοýρες, κρασß στο ποτÞρι, σιτÜρι, κριθÜρι, μÝλι, αλÜτι και διÜφορα Üλλα καλοýδια απü το κελλÜρι του κÜθε σπιτιοý. Αργüτερα Þταν καινομßσματα μικρÞς αξßας, üπως οι οβολοß.
Τα παιδιÜ της προúστορικÞς εποχÞς Ýλεγαν το μÞνυμα και τις ευχÝς κÜθε πρωτομηνιÜ (νεομηνßα), üπως μνημονεýει ο συντÜκτης του ψευδηροδüτειου Βßου του ΟμÞρου, που γρÜφει üτι δÞθεν ο φτωχüς και τυφλüς ¼μηρος παραχειμÜζων Ýν τη ΣÜμω, ταßς νουμηνßαις προσπορευüμενος προς τας οικßας τας ευδαιμονεστÜτας, ελÜμβανÝτι αεßδων τα Ýπεα τÜδε, α καλεßται ειρεσιþνη?οδÞγουν δε αυτüν και συμπαρÞσαν αιεß των παßδων τινÝς των εγχωρßων,δηλαδÞ ο ¼μηρος «περνþντας το χειμþνα στη ΣÜμο κÜθε πρþτη του μηνüς περνοýσε απü αρχοντικü σε αρχοντικü, και Ýπαιρνε κÜτι, αφοý τραγουδοýσε τα λüγια αυτÜ, τα οποßα ονομÜζουν ειρεσιþνη. Και τον οδηγοýσαν κÜθε φορÜ παιδιÜ απü την περιοχÞ αυτÞ, που τραγουδοýσαν κι αυτÜ μαζß του». Ο χαρακτηρισμüς των τραγουδιþν αυτþν ως «ειρεσιþνη» δεßχνει την εξÝλιξη των αγερμþν στο πÝρασμα των χρüνων και την ταýτισÞ τους με την ειρεσιþνη των αρχαßων ΕλλÞνων.

Στα χρüνια της «ειρεσιþνης»
http://www.fourtounis.gr/Πßσω απü τα κÜλαντα, λοιπüν, κρýβεται και το αρχαßο Ελληνικü Ýθιμο με το üνομα Ειρεσιþνη. Η Ειρεσιþνη (απü το εßρος = Ýριον, μαλλß) Þταν Ýνα κλαδß αγριελιÜς (κüτινος) στολισμÝνο με γιρλÜντες απü λευκü και κüκκινο μαλλß, πÜνω στις οποßες κρεμοýσαν τους καρποýς (σýκα, καρýδια, αμýγδαλα, κÜστανα, δημητριακÜ, κ.λ.π.), που τους προσÝφεραν στα διÜφορα σπßτια. Συμβüλιζε την ευφορßα και τη γονιμüτητα της γης και εορτÜζονταν δυο φορÝς το χρüνο, μια την Üνοιξη, στα ΘαργÞλια (27 Απριλßου – 26 ΜαÀου),  με σκοπü την παρÜκληση των ανθρþπων προς τους θεοýς να ευνοÞσουν την καρποφορßα, και μια το φθινüπωρο, στα ΠυανÝψια, την 7η ημÝρα του μηνüς Πυανεψιüνος (Ιανουαρßου), για να ευχαριστÞσουν τους θεοýς για την συγκομιδÞ των καρπþν.
Στην αρχαßα ΕλλÜδα, πολλοýς αιþνες πριν τη γÝννηση του Χριστοý, «παßδες αμφιθαλεßς» (παιδιÜ που και οι δυο γονεßς τους βρßσκονταν στη ζωÞ) ξεχýνονταν στους δρüμους δýο φορÝς το χρüνο με «ειρεσιþνες» στα χÝρια, τραγουδοýσαν απü σπßτι σε σπßτι ευχüμενα πλοýτο, χαρÜ και ειρÞνη και Ýπαιρναν ως φιλοδþρημα καρποýς κÜθε λογÞς απü το νοικοκýρη Þ την κυρÜ του σπιτιοý. Το Ýθιμο της ειρεσιþνης Þταν Ýκφραση ευχαριστßας για τη γονιμüτητα του Ýτους που Ýφευγε και παρÜκληση να συνεχιστεß η γονιμüτητα και η ευφορßα και το επüμενο Ýτος και Þταν αφιερωμÝνη στην ΑθηνÜ, τον Απüλλωνα και τις ¿ρες (Ευνομßα, Δßκη, ΕιρÞνη). ¼ταν Ýφθαναν στο σπßτι τους κρεμοýσαν την Ειρεσιþνη πÜνω απü την εξþπορτÜ τους, üπως κρεμÜμε σÞμερα τα πρωτομαγιÜτικα στεφÜνια. Εκεß θα Ýμενε μÝχρι το επüμενο Ýτος, üποτε θα καßγονταν σε τελεστικÞ φωτιÜ, üπως καßμε στις μÝρες μας τα πρωτομαγιÜτικα στεφÜνια στις φωτιÝς του Αη-ΓιÜννη. ¶λλα παιδιÜ κρεμοýσαν την Ειρεσιþνη πÜνω απü τη θýρα του Ιεροý του Απüλλωνα.
Ας δοýμε τους επüμενους στßχους, που φÝρεται üτι τραγοýδησε στη ΣÜμο, κατÜ το Ýθιμο της ειρεσιþνης, ο ¼μηρος και μας διασþζει ο Πλοýταρχος («Βßοι ΠαρÜλληλοι, Θησεýς 22»):
Δþμα προσετραπüμεσθ’ ανδρüς μÝγα δυναμÝνοιο,
ος μÝγα μεν δýναται, μÝγα δε βρÝμει, üλβιος αιεß.
Αυταß ανακλßνεσθαι θýραι πλοýτος γαρ Ýσεισι πολλüς,
συν πλοýτω δε και ευφροσýνη τεθαλυßα, ειρÞνη τ’αγαθÞ…
¼σα δ’ Üγγεα, μεστÜ μεν εßει κυρβαßη δ’ αεß
κατÜ καρδüπου Ýρποι μÜζα…
ΔηλαδÞ:
¹ρθαμε στο αρχοντικü μεγÜλου νοικοκýρη,
γενναßου με τρανÞ φωνÞ και πÜντα ευτυχισμÝνου.
Ανοßξτε πüρτες μüνες σας, ο πλοýτος να ‘μπει μÝσα,
και με τον πλοýτο συντροφιÜ χαρÜ και ευτυχßα
και η ειρÞνη η γλυκιÜ στο σπßτι να ριζþσει.
¼σα δοχεßα Ýχετε, üλα γεμÜτα να ‘ναι
στη σκÜφη το ζυμÜρι σας πÜντοτε να φουσκþνει.
Το τραγοýδι της Ειρεσιþνης της εποχÞς του ΟμÞρου το συναντÜμε σÞμερα με μικρÝς παραλλαγÝς στα κÜλαντα της ΘρÜκης:
Στο σπßτι ετοýτο ποý ‘ρθαμε του πλουσιονοικοκýρη
ν’ ανοßξουνε οι πüρτες του να μπει ο πλοýτος μÝσα
να μπει ο πλοýτος κι η χαρÜ κι η ποθητÞ ειρÞνη
και να γεμßσουν τα σταμνιÜ μÝλι, κρασß και λÜδι
κι η σκÜφη του ζυμþματος με φουσκωτü ζυμÜρι.
ΕπομÝνως τα κÜλαντα με τις αρχαßες ελληνικÝς ονομασßες τους, αγερμοß,  ειρεσιþνες κ.α. Þταν κοινωνικÜ και ημερολογιακÜ Üσματα χωρßς κανÝνα θρησκευτικü χαρακτÞρα. ΘρησκευτικÜ στοιχεßα, ειδωλολατρικÜ στην αρχÞ και χριστιανικÜ στη συνÝχεια, μπÞκαν σ? αυτÜ μüνο σε üψιμα χρüνια.
 
Απü τις calendae στα κÜλαντα
ΜÝχρι να φτÜσουμε απü τις αρχαßες ειρεσιþνες στα σημερινÜ κÜλαντα μεσολÜβησε μια ιδιαßτερα σημαντικÞ περßοδος για τη σημερινÞ διαμüρφωση των καλÜντων, η οποßα τους χÜρισε και το üνομα που Ýχουν σÞμερα.
Στα αρχαßα ρωμαúκÜ χρüνια κÜθε μÞνας διαρκοýσε üσο μßα περßοδος περιφορÜς της σελÞνης γýρω απü τη γη (σεληνιακοß μÞνες). Στην αρχÞ κÜθε σεληνιακοý μÞνα οι ρωμαßοι συνÞθιζαν να γιορτÜζουν τις λεγüμενες «calendae» καλÝνδες (υπÜρχει και γραφÞ με k, kalendae), που μεταφρÜζεται «νουμηνßες» (νÝος + μÞνας). Η λÝξη calendae προÝρχεται απü τη λατινικÞ φρÜση calo luna novella, δηλαδÞ «ανακηρýσσω τη νÝα σελÞνη», με την οποßα ο αρχιερÝας του Καπιτωλßου ανÜγγελλε τη νεομηνßα. Το ρÞμα calo εßναι συγγενικü με το δικü μας ρÞμα «καλþ». Απü το calo προÝκυψαν οι calendae και απü εκεß και τα σημερινÜ calendar, calendrier και το δικü μας καλεντÜρι ( το calendarium των Ρωμαßων Þταν κατÜλογος  χρεþν μαζß με τüκους και φüρους, που πληρþνονταν την πρþτη κÜθε μÞνα).
Η πιο εντυπωσιακÞ απü üλες τις γιορτÝς των ρωμαúκþν νουμηνιþν Þταν οι ΚαλÝνδες του μÞνα Ιανοý, δηλαδÞ του Ιανουαρßου, κατÜ τις οποßες, πÝρα απü το γλÝντι και την ανταλλαγÞ των δþρων, οι Üρχοντες αναλÜμβαναν τα καθÞκοντÜ τους σε μια πανηγυρικÞ τελετÞ. Απü τις ρωμαúκÝς καλÝνδες πÞραν το üνομÜ τους τα κÜλαντα, που αρχικÜ Þταν η πρþτη μÝρα του μÞνα, γρÞγορα üμως ταυτßστηκαν με την 1η Ιανουαρßου και επομÝνως με την πρωτοχρονιÜ (ΚÜλαντα = πρωτοχρονιÜ). ΣÞμερα βÝβαια κÜλαντα λÝγονται τα ευχετÞρια τραγοýδια, που τραγουδοýν τα παιδιÜ στα σπßτια και στα μαγαζιÜ üλη την περßοδο των ΧριστουγÝννων. ΕτυμολογικÜ τουλÜχιστον απü ‘κει κρατοýν τα «κÜλαντα».
Απü τις καλÝνδες προÝρχεται, εκτüς απü τα κÜλαντα, και η παροιμιακÞ φρÜση «παραπÝμπω στις (ελληνικÝς) καλÝνδες», που τη χρησιμοποιοýμε για να δηλþσουμε μιαν ανýπαρκτη ημερομηνßα και σημαßνει κÜτι που διαρκþς αναβÜλλεται και δεν μπορεß να πραγματοποιηθεß ποτÝ. Γιατß δεν υπÞρχαν ελληνικÝς καλÝνδες, ενþ ρωμαúκÝς υπÞρχαν. Για το ρωμαßο της εποχÞς του Αυγοýστου η υπüσχεση «θα σε πληρþσω στις καλÝνδες» Þταν εντελþς κυριολεκτικÞ, ισοδýναμη με τη δικÞ μας «θα σε πληρþσω την πρþτη του μηνüς». Η Ýκφραση üμως «θα σε πληρþσω στις ελληνικÝς καλÝνδες» (ad calendas graecas) Ýδειχνε μιαν ανýπαρκτη ημερομηνßα και Þταν ισοδýναμη με τις δικÝς μας φρÜσεις «θα σε πληρþσω στις 30 του ΦλεβÜρη» Þ «το μÞνα που δεν Ýχει ΣÜββατο».

Τα κÜλαντα
http://www.fourtounis.gr/Τα κÜλαντα πÞραν τη σημερινÞ τους μορφÞ στα πρωτοχριστιανικÜ χρüνια. Τüτε οι χριστιανοß Þθελαν να εξοβελßσουν απü τη ζωÞ τους κÜθε τι που θýμιζε το ρωμαúκü κüσμο, απ’ τον οποßον καταδιþχθηκαν Üγρια. Χρησιμοποιοýσαν μÜλιστα με διαφορετικÞ νüημα λÝξεις που σχετßζονταν με τελετουργßες ειδωλολατρικþν ρωμαúκþν εορτþν και επÝλεγαν να γιορτÜζουν τις δικÝς τους γιορτÝς σε ημερομηνßες αντιστοßχων ειδωλολατρικþν. ΕπειδÞ üμως οι προχριστιανικÝς τελετουργßες εßχαν διεισδýσει στην καθημερινÞ ζωÞ των ανθρþπων της εποχÞς των πρþτων ρωμαúκþν χρüνων, η χριστιανικÞ εκκλησßα Ýπρεπε να βρει μια συμβιβαστικÞ λýση. ¸τσι, λοιπüν, διατÞρησε τα περισσüτερα λαοφιλÞ αρχαßα Ýθιμα, αλλÜ  με Üλλη μορφÞ και διαφορετικü περιεχüμενο. Η λαúκÞ παρÜδοση  απü τις αρχαßες καλÝνδες Þθελε την ΠρωτοχρονιÜ μια μÝρα σημαδιακÞ για την εξÝλιξη της χρονιÜς και Ýδωσε στον «Αú Βασßλη», που ο θÜνατος του συνÝπεσε με την Πρþτη του ΓενÜρη του 379 μ.Χ., üλες εκεßνες τις ιδιüτητες που ανταποκρßνονταν στους πüθους και τις ανÜγκες της.
Οι αρχαßοι ¸λληνες γιüρταζαν στις 30 Δεκεμβρßου την αναγÝννηση του Διονýσου, ο οποßος γεννÞθηκε απü την παρθÝνο ΣεμÝλη και σκοτþθηκε απü τους τιτÜνες. ΑυτÞ η αρχαßα ΕλληνικÞ γιορτÞ εßχε ταυτιστεß με τη γιορτÞ του ¹λιου, τον οποßο οι αρχαßοι λαοß εßχαν θεοποιÞσει. ΣυγκεκριμÝνα στους ¸λληνες ο ¹λιος εßχε ταυτιστεß με τον Φωτοφüρο Απüλλωνα, ο οποßος απεικονιζüταν πÜνω στο ιπτÜμενο Üρμα του να μοιρÜζει το φως του ¹λιου. Οι αρχαßοι λαοß αναπαριστοýσαν την κßνηση του Þλιου με τη ζωÞ ενüς ανθρþπου, που γεννιüταν κατÜ τη χειμερινÞ τροπÞ του Þλιου, μεγÜλωνε βαθμιαßα καθþς αυξÜνονταν και οι þρες που ο Þλιος φωταγωγοýσε τη Γη, και πÝθαινε Þ ανασταßνονταν το ΜÜρτιο, την ημÝρα της ΕαρινÞς Ισημερßας, συμβολßζοντας με αυτüν τον τρüπο την αναγÝννηση του φυτικοý βασιλεßου μÝσα απü τη μÞτρα της Γης. Το χειμερινü ΗλιοστÜσιο 22-25 Δεκεμβρßου σημαßνει την αρχÞ του χειμþνα και ο ¹λιος αρχßζει βαθμιαßα να αυξÜνει την ημÝρα μÝχρι να εξισωθεß με τη νýχτα κατÜ την Ισημερßα το ΜÜρτιο. Τüτε «αλλÜζει ο χρüνος», ο ¹λιος νικÜ το σκοτÜδι και Ýρχεται η Üνοιξη, η εποχÞ της αναγÝννησης της φýσης.
Το «Νεþτερον Εγκυκλοπαιδικüν λεξικüν Ηλßου» αναφÝρει μεταξý Üλλων στο λÞμμα «κÜλανδα»:
 […] «Το Ýθιμον ßσως να εßναι συνÝχεια της περιφορÜς της αρχαßας ειρεσιþνης υπü παßδων Þ και Ýνωσις συνηθειþν περισσοτÝρας της μßας αρχαßων εορτþν, διüτι οι αποτελοýντες τα Üδοντα συγκροτÞματα περιÝρχονται τας οικßας συχνÜ, κρατοýντες ρÜβδους κεκοσμημÝνας, üπως περßπου οι αρχαßοι θýρσοι των διονυσιακþν εορτþν και φανοýς πολυχρþμους Þ εσωτερικþς φωτιζüμενα ομοιþματα πλοßων, με Üνοιγμα απομιμοýμενον αστÝρα, απü üπου μüνον χýνεται το φως κ.λ.π..[…] Φαßνεται πÜντως üτι η συνÞθεια υφßστατο και προ της βυζαντινÞς εποχÞς και ßσως εßχε συνδυασθεß η χαρÜ για την γÝννησιν του ΣωτÞρος, η οποßα προ του 4ου αιþνος επανηγυρßζετο την 1ην του Ýτους, με τας ελπßδας και τας ευχÜς του νÝου Ýτους, τας οποßας συνÞθιζον οι Ρωμαßοι, και με τον τρüπον του εορτασμοý, που Þτο αρχαßος ελληνικüς.»[…]
 
Στη βυζαντινÞ περßοδο
http://www.fourtounis.gr/Η συνÞθεια διατηρÞθηκε και στο ΒυζÜντιο και δεν υποχþρησε, παρÜ τις απαγορεýσεις και τις αντιρρÞσεις των πατÝρων της εκκλησßας, οι οποßοι κατÜ τους Βυζαντινοýς χρüνους απαγüρευαν Þ απÝτρεπαν αυτü το Ýθιμο ως καταγüμενο απü τις εορτÝς των ρωμαúκþν Καλενδþν, που εßχε καταδικÜσει η ΣΤ’ ΟικουμενικÞ Σýνοδος το 680 μ.Χ. Και πολλοß ΠατριÜρχες το απαγüρευαν στους πιστοýς, ενþ ο βυζαντινüς χρονικογρÜφος ΙωÜννης ΤζÝτζης, που Ýζησε τον 12ο αιþνα, αποκαλοýσε τους καλαντιστÝς κÜθε πρωτομηνιÜς «μηναγýρτες»:
Οπüσοι περιτρÝχουσι χþρας και προσαιτοýσι
και üσοι κατ´ αρχßμηνον του Ιανουαρßου
και του Χριστοý γεννÞσει και Φþτων τη ημÝρα
οπüσοι περιτρÝχουσι τας θýρας προσαιτοýντες
μετÜ ωδþν Þ επωδþν Þ λüγων εγκωμßων,
………………………………
οýτοι αν πÜντες λÝγοιντο κυρßως Μηναγýρται.

Τους παρουσιÜζει μÜλιστα ως γÜλλους (= κßναιδους) ιερεßς, οι οποßοι Ýβαζαν πÜνω σ? Ýνα γαúδοýρι το εßδωλο της θεÜς  ΡÝας και περιερχüμενοι στις κþμες τραγουδοýσαν τα αρχßμηνα χτυπþντας και τýμπανα (=ντÝφια) και ζητιανεýοντας (προσαιτοýντες) üσπρια και σιτηρÜ υπÝρ του μοναστηριοý τους. Και οι οπαδοß της λατρεßας ασπÜζονταν το εßδωλο και τους Ýδιναν Ýνα πιÜτο απ? αυτÜ που ζητοýσαν, üπως ακριβþς Ýκαναν και οι καλüγεροι, που ζητιÜνευαν για τα μοναστÞρια τους με λεßψανα και εικονßσματα αγßων πÜνω σ? Ýνα γαúδοýρι  και μÜζευαν παρüμοια προúüντα Þ χρÞματα μÝχρι τη δεκαετßα του 1960.
Οι αντιδρÜσεις üμως της εκκλησßας στη ΒυζαντινÞ περßοδο δεν μπüρεσαν να αποτελÝσουν φραγμü σε συνÞθειες αιþνων και κυρßως στα κÜλαντα, που καθιερþθηκαν απü το 13ο αιþνα και απÝκτησαν σημασßα και διαδüθηκαν σαν αναπüσπαστο στοιχεßο των γιορταστικþν εκδηλþσεων για τα Χριστοýγεννα, την ΠρωτοχρονιÜ και τα Φþτα. Ωστüσο τα ΚÜλαντα Þ ΚÜλενδοι, üπως ονομÜζονταν στο ΒυζÜντιο, δηλαδÞ στην Κωνσταντινοýπολη, δεν Þταν απλÜ τραγοýδια. ¹ταν λαμπρÞ γιορτÞ. Μικροß και μεγÜλοι χωρισμÝνοι σε ομÜδες γυρνοýσαν στα σπßτια και τραγουδοýσαν διÜφορα εγκωμιαστικÜ Þ και σατιρικÜ τραγοýδια παßρνοντας το ανÜλογο φιλοδþρημα απü κÜθε νοικοκýρη.  Κρατοýσαν ραβδιÜ Þ φανÜρια Þ ομοιþματα πλοßων στολισμÝνα και συνüδευαν το τραγοýδι με κροýση τριγþνου Þ τýμπανου.
 
Τα κÜλαντα στη νεοελληνικÞ παρÜδοση
http://www.fourtounis.gr/Απü την Κωνσταντινοýπολη και το ΒυζÜντιο το Ýθιμο των καλÜντων εντÜχθηκε στη νεοελληνικÞ παρÜδοση, πÝρασε στην υπüλοιπη ΕλλÜδα, απλþθηκε και απÝκτησε τις διÜφορες τοπικÝς παραλλαγÝς κρατþντας μÝχρι σÞμερα. ΟμÜδες παιδιþν Þ και þριμων ανδρþν περιφÝρονται στα σπßτια, στους δρüμους, στα καταστÞματα και τραγουδοýν με ειδικü üργανο τραγοýδια, που αφοροýν στα Χριστοýγεννα, τη γιορτÞ της ΠρωτοχρονιÜς, τη γιορτÞ του Μ. Βασιλεßου και εßναι διαφορετικÜ για κÜθε γιορτÞ. Απü την περßοδο της ΒασιλευομÝνης Δημοκρατßας μÜλιστα καθιερþθηκε το Ýθιμο της απαγγελßας των καλÜντων απü τους Üνδρες της ανακτορικÞς φρουρÜς ενþπιον των ΒασιλÝων, üπως συνÝβαινε και σε Üλλους Ευρωπαúκοýς Βασιλικοýς Οßκους, üπου εßχαν καθιερωθεß παρüμοιες εθιμικÝς ευχητικÝς εκδηλþσεις. ¸τσι μÝχρι σÞμερα συνεχßζεται το Ýθιμο να λÝγονται τα κÜλαντα üχι μüνο στα σπßτια, αλλÜ και σε πρüσωπα πολιτικÜ απü ομÜδες, συλλüγους, χορωδßες κλπ.
Τα κÜλαντα, που ακοýμε σÞμερα στα διÜφορα διαμερßσματα της χþρας μας, εßναι πολλÜ και ποικßλα, πανÝμορφα και γεμÜτα παραλλαγÝς, αυτοσχεδιασμοýς και αποχρþσεις και ποικßλουν ανÜλογα με την περιοχÞ, τα τοπικÜ ιδιþματα και τα χαρακτηριστικÜ στοιχεßα των ανθρþπων στους οποßους απευθýνονται. Εßναι τραγοýδια με στßχους, που απü τη μια υπενθυμßζουν – αναγγÝλλουν-τονßζουν την Ýλευση κÜποιας χαρμüσυνης γιορτÞς (τη ΓÝννηση Του Χριστοý) και απü την Üλλη εκφρÜζουν ευχÝς σε φßλο Þ γεßτονα Þ Üρχοντα και γενικÜ σε κÜθε νοικοκýρη, που επισκÝπτονται Þ συναντοýν οι καλαντÜρηδες, και στα μÝλη της οικογÝνειÜς του,  την «κυρÜ» (= σýζυγο), το γιο Þ τη θυγατÝρα.
Παρüλο üμως που διαφοροποιοýνται απü περιοχÞ σε περιοχÞ, Ýχουν μια «τυπικÞ» δομÞ: το πρþτο μÝρος τους αναφÝρεται στην εορτÞ, το δεýτερο εγκωμιÜζει το σπßτι στο οποßο ψÜλλονται και καθÝνα απü τα μÝλη της οικογÝνειας, και το τρßτο παραινεß τους οικοδεσπüτες σε φιλοδþρημα προς τους καλαντιστÝς. Ξεκινοýν δηλαδÞ με χαιρετισμü και στη συνÝχεια αναγγÝλλουν τη μεγÜλη χριστιανικÞ εορτÞ που φθÜνει και καταλÞγουν σε ευχÝς. Το τραγοýδι κλεßνει με ευχαριστßες για το φιλοδþρημα Þ με αποδοκιμασßα και σκωπτικÜ σχüλια για τον οικοδεσπüτη, που θα αρνηθεß να «φιλÝψει» τους τραγουδιστÝς.
ΠολλÜ απü τα κÜλαντα Ýχουν λüγιο ýφος και βασßζονται σε εκκλησιαστικοýς ýμνους, üπως τους διαμüρφωσαν σε κÜλαντα κατÜ τη ΒυζαντινÞ περßοδο σημαντικοß λüγιοι, που ανÝλαβαν να δημιουργÞσουν κÜλαντα με καθαρÜ χριστολογικü περιεχüμενο, üπως τα κÜλαντα της πρωτοχρονιÜς Εις αυτü το ΝÝο ¸τος, Βασιλεßου εορτÞ, Þρθα να σας χαιρετßσω με την πρÝπουσα αυτÞ…,που τραγουδÜνε στην ΚÜλυμνο, Þ τα βυζαντινÜ κÜλαντα των Φþτων απü της ΕρÞμου ο Πρüδρομος, Þλθε του βαπτßσαι τον Κýριον, ΒασιλÝα πÜντων εβÜπτισεν, εις τον ΙορδÜνην ο Πρüδρομος….
Την παρÜδοση συνÝχισε ο απλüς λαüς, που δημιοýργησε στιχουργικÜ αριστουργÞματα με το ανεπιτÞδευτο, αλλÜ γοητευτικü και πρωτüτυπο ýφος του, üπως τα κÜλαντα των ΧριστουγÝννων της ΘρÜκης Χριστüς γεννιÝται σα νιο φεγγÜρι, σα νιο φεγγÜρι σαν παλληκÜρι. Χριστüς γεννιÝται χαρÜ στον κüσμο, χαρÜ στον κüσμο στην οικουμÝνη… Þ τα κÜλαντα ΠρωτοχρονιÜς των Φοýρνων Ικαρßας ¶γιος Βασßλης Ýρχεται ‘πο πßσ’ απ’ το ΚαμÜρι, βαστÜει μυτζÞθρες και τυριÜ, βαστÜει κι Ýνα κυνÜρι…
 ΠÝρα μÜλιστα απü τα καθαρÜ «λüγια» κÜλαντα (π.χ. «ΚαλÞν ημÝραν Üρχοντες…») Þ τα «λαúκüτερα» («Χριστοýγεννα, πρωτοýγεννα, πρþτη χαρÜ στον κüσμο..»), υπÜρχουν τα «λαúκÜ» κÜλαντα, που εßναι αυτοσχÝδια ευχετÞρια τραγοýδια προς τους νοικοκýρηδες και το σπιτικü, ανÜλογα με τις ιδιüτητες και τις ανÜγκες τους (π.χ. «Σ’αυτü το σπßτι ποý’ρθαμε, πÝτρα να μη ραÀσει και ο νοικοκýρης του σπιτιοý χßλια χρüνια να ζÞσει…»).
ΠολλÝς φορÝς üμως παρατηροýμε üτι η αναφορÜ στον Üγιο Þ στην εορτÞ ανακατεýεται με ευχÝς των καλαντιστþν στα μÝλη της οικογÝνειας και μÜλιστα στα ανýπαντρα παλικÜρια και κορßτσια για Ýναν καλü Ýρωτα Þ γÜμο. ΜερικÝς φορÝς μÜλιστα εßναι και Üμεση ερωτικÞ πρüταση, γιατß τα κÜλαντα Þταν κÜποτε και ευκαιρßα καντÜδας καμουφλαρισμÝνης ανÜμεσα στους στßχους των εγκωμßων του αγßου της ημÝρας. Παρüμοια περßπτωση αποτελοýν τα σημερινÜ κÜλαντα της πρωτοχρονιÜς που, αν κÜποιος τα ακοýσει προσεκτικÜ, δε βγÜζει σαφÝς νüημα απü τα λεγüμενÜ τους, γιατß συνδÝονται με μια ρομαντικÞ ιστορßα, που μας πÜει πßσω στη βυζαντινÞ αυτοκρατορßα.
Στη βυζαντινÞ εποχÞ οι φτωχοß και χαμηλþν στρωμÜτων Üνθρωποι δεν εßχαν το δικαßωμα να μιλοýν στους αριστοκρÜτες παρÜ μüνο σε γιορτÝς, üπου μποροýσαν να τους απευθýνουν ευχÝς. ¸να φτωχü παλικÜρι, λοιπüν, εκεßνη την εποχÞ εßχε ερωτευθεß σφοδρÜ μια κüρη αυτοκρατορικÞς οικογÝνειας, ψηλÞ, üμορφη και γλυκιÜ, που κυκλοφοροýσε φορþντας Ýνα απü τα συνηθισμÝνα ψηλÜ καπÝλα της εποχÞς. ΕπειδÞ δεν εßχε Üλλο τρüπο να της εκφρÜσει τον ÝρωτÜ του, σκÝφτηκε να πÜει την ΠρωτοχρονιÜ να τις πει τις ευχÝς του για το νÝο Ýτος, αλλÜ να τροποποιÞσει το ποιηματÜκι με τÝτοιο τρüπο, þστε να μη γßνει αντιληπτüς απü τους Üλλους.
Σε κÜθε στßχο απü τα κÜλαντα της πρωτοχρονιÜς παρενÝβαλλε και Ýνα στιχÜκι δικü του, το οποßο θα απευθυνüταν στην κοπÝλα, üπως διαπιστþνουμε, αν εξετÜσουμε προσεκτικÜ το περιεχüμενü τους [σε αγκýλες οι ενδιÜμεσοι στßχοι, που απευθýνονται στην καλÞ του].
ΑρχιμηνιÜ κι ΑρχιχρονιÜ
[ψιλÞ μου δεντρολιβανιÜ]
Κι αρχÞ καλüς μας χρüνος
[εκκλησιÜ με τ’ Üγιο θüλος]
¶γιος Βασßλης Ýρχεται
[και δε μας καταδÝχεται]
απü την Καισαρεßα
[συ σ’ αρχüντισσα κυρßα]
ΒαστÜει πÝνα και χαρτß
[ΖαχαροκÜντυο ζυμωτÞ]
Χαρτß χαρτß και καλαμÜρι
[δες και με το παλικÜρι]
¼πως διαπιστþνουμε, την αποκαλεß ψηλÞ σαν δεντρολιβανιÜ, την παρομοιÜζει με ΕκκλησιÜ με το ¶γιο Θüλος (θüλος εκκλησßας), επειδÞ φοροýσε ψηλü καπÝλο με τοýλι στην κορυφÞ, της λÝει üτι δεν τον καταδÝχεται, γιατß εßναι αρχüντισσα κυρßα, την αποκαλεß ζαχαροκÜντυο ζυμωτÞ, δηλαδÞ γλυκιÜ σαν κÜποιο παραδοσιακü γλýκισμα, και την παρακαλεß να του ρßξει μια ματιÜ (δες και με το παλικÜρι!). Αυτü το βυζαντινü τραγουδÜκι Ýμεινε ως τις μÝρες μας ως παρÜδοση που διατηρÞθηκε απü στüμα σε στüμα, αλλÜ η ιστορßα ξεχÜστηκε στα βÜθη των αιþνων. ¸τσι λοιπüνμια ιστορßα αγÜπης Ýγινε τραγοýδι και για αιþνες τα παιδιÜ το τραγουδÜνε κÜθε ΠρωτοχρονιÜ παßρνοντας τον μποναμÜ τους.
Η τÜση αυτÞ της ανÜμειξης των λüγιων βυζαντινþν στßχων με θρησκευτικü περιεχüμενο και των αυτοσχÝδιων λαúκþν στιχουργημÜτων απλþν ανθρþπων επιβεβαιþνει τη σýνδεση των καλÜντων με τους ιστορικοýς προγüνους τους, τους αγερμοýς, την ειρεσιþνη και τις καλÝνδες. ¸χουμε δηλαδÞ μια σýνθεση των παλιþν στιχουργημÜτων με κοινωνικü περιεχüμενο και των εκκλησιαστικþν ýμνων, που Ýχουν θρησκευτικü περιεχüμενο. Εξηγεß επßσης και τη γλþσσα, στην οποßα εßναι γραμμÝνα τα κÜλαντα, αφοý η ÝκφρασÞ τους ακολοýθησε την εξÝλιξη της ελληνικÞς γλþσσας απü την καθαρεýουσα, που δηλþνει την Üμεση καταγωγÞ τους απü τους Βυζαντινοýς χρüνους, στην απλÞ δημοτικÞ γλþσσα των δημοτικþν τραγουδιþν. Πρüκειται επομÝνως για τραγοýδια φτιαγμÝνα απü λüγιους Þ ποιητÝς, αλλÜ και απü τον ßδιο το λαü μας, τραγοýδια φτιαγμÝνα απü απλοýς ανθρþπους, που πολλÝς φορÝς οι στßχοι τους συναγωνßζονται και τους πιο φροντισμÝνους στßχους ποιημÜτων και φανερþνουν την ποιητικÞ ψυχÞ του λαοý μας.
http://www.fourtounis.gr/Ο λüγος που το Ýθιμο αυτü επιβιþνει μÝχρι σÞμερα εßναι γιατß πρþτα – πρþτα θεωρεßται μια πρÜξη τελετουργικÞ, η οποßα σýμφωνα με τη λαúκÞ αντßληψη Ýχει ως αποτÝλεσμα την ευημερßα. Για τα παιδιÜ üμως που τα τραγουδοýν κýριος σκοπüς των τραγουδιþν αυτþν εßναι το φιλοδþρημα εßτε σε χρÞματα εßτε σε προúüντα. Η ανταμοιβÞ για τις ευχÝς, το «φßλεμα», στο παρελθüν Þταν σε εßδος: γλυκÜ, ξηροß καρποß, αυγÜ, στÜρι, λÜδι, κουλοýρες ειδικÜ φτιαγμÝνες για την περßσταση. Αργüτερα καθιερþθηκε να δßνονται χρÞματα. Για να συγκινÞσουν το νοικοκýρη και να δþσει μεγÜλα φιλοδωρÞματα, οι καλαντÜρηδες λÝνε και πÜρα πολλÜ παινÝματα, χαρακτηρισμοýς (αφÝντη, πρωταφÝντη, Üρχοντα) τüσο για τον ßδιο üσο και για τα Üλλα μÝλη της οικογÝνειÜς του και με στßχους εκπληκτικÞς ομορφιÜς και γεμÜτους απü ωραßες εικüνες. ΠολλÝς φορÝς, üταν δεν υπÞρχε φιλοδþρημα Þ Þταν ευτελÝς, τα παιδιÜ συνÝχιζαν να λÝνε με πολý δυνατÞ φωνÞ Ýξω απü το σπßτι δßστιχα σκωπτικÜ, ειρωνικÜ και περιπαιχτικÜ,  που Ýχουν τη ρßζα τους στο Ýθιμο της αρχαßας “ειρεσιþνης,” üπως:
ΑφÝντη μου στην κÜπα σου χßλιες χιλιÜδες ψεßρες.
¶λλες γεννοýν Üλλες κλωσσοýν κι’ Üλλες αυγÜ μαζþνουν…
ΕσÝ ΚυρÜ η ομορφιÜ, γρÞγορα να σ’ αφÞσει…
Την κüρη σου την üμορφη βÜλτηνε στο ζεμπßλι
και κρÜτησÝ την αψηλÜ να μη τη φαν’ οι ψýλλοι…
Κýριος σκοπüς των καλαντιστþν ωστüσο Þταν και εßναι πÜντοτε η παρÝα, η συνεýρεση με την παρÝα. Γι’ αυτü οι καλαντιστÝς δεν εισπρÜττουν ξεχωριστÜ τα φιλοδωρÞματÜ τους, αλλÜ Ýχουν ταμεßο κοινü και στο τÝλος ακολουθεß η μοιρασιÜ. ΑυτÞ η μοιρασιÜ, τα κοινÜ γλÝντια, η κοινÞ διασκÝδαση της παρÝας εßναι η μεγαλýτερη χαρÜ των καλαντιστþν. Εξßσου σημαντικÞ εßναι και η επικοινωνßα, üχι μονÜχα με την παρÝα, αλλÜ και με τα Üλλα μÝλη της κοινüτητας, με τα οποßα εßναι γνþριμοι και δεμÝνοι οι καλαντιστÝς. Γι’ αυτü και παλαιüτερα Ýλεγαν στο κÜθε σπιτικü και Üλλα λüγια, Üλλα για τον παπÜ, Üλλα για τον μορφωμÝνο, Üλλα για το σπßτι που Ýχει ανýπαντρο κορßτσι Þ ξενιτεμÝνο Þ μικρü παιδß, κÜτι  που προûποθÝτει το δÝσιμο των μελþν της κοινüτητας μεταξý τους. Τα κÜλαντα χÜνουν το νüημÜ τους, üταν χÜνεται αυτÞ η προσωπικÞ σχÝση του καλαντιστÞ με το νοικοκýρη.
¸θιμο σχετικü με τα κÜλαντα σε πολλÝς περιοχÝς της ΕλλÜδας εßναι και οι μεταμφιÝσεις. Σκοπüς τους εßναι ο εξευμενισμüς κÜποιων υπερφυσικþν δυνÜμεων, που πßστευαν κυρßως οι παλιοß üτι καθüριζαν τις μοßρες των ανθρþπων. Οι μεταμφιεσμÝνοι, που συνÞθως παßρνουν τη μορφÞ Üγριων ζþων Þ αγροßκων πολεμιστþν Þ Üλλων προσþπων, üπως γαμπρüς, νýφη, αρÜπης, γιατρüς, καπετÜνιος, «αλÞς», «καλικÜντζαρος» κ.α. περιφÝρονται ανÜ ομÜδες συνοδεýοντας τους νεαροýς καλαντιστÝς και τραγουδþντας μαζß τους. Οι πιο γνωστÝς ομÜδες μεταμφιεσμÝνων με δÝρματα ζþων εßναι τα «ρογκÜτσια» Þ «ρογκατσÜρια» (ρογκÜτσια=προβιÝς) της Μακεδονßας και Θεσσαλßας, οι «ΜπαμπαλιÜρηδες» της ΘρÜκης (μπÜμπαλο=κουρÝλι), οι «Μωμüγεροι» του Πüντου κ.α. Οι Üνθρωποι απü την αρχαιüτητα, για να εξευμενßσουν αυτÝς τις ψυχÝς, ετοßμαζαν ως προσφορÜ «μελιτüεσσες», μικρÝς μελüπιτες, που πιθανüτατα εßναι οι πρüγονοι των «μελομακÜρονων».
Χαρακτηριστικü στοιχεßο μεταμφßεσης εßναι και το ραβδß που χρησιμοποιοýν σε πολλÝς περιοχÝς της ΕλλÜδας οι καλαντιστÝς, απüρροια κι αυτü της «ειρεσιþνης» Þ και των ρÜβδων των ποιμÝνων της Βßβλου. ΠÝραν üμως απ’ το συμβολισμü τους τα ραβδιÜ αυτÜ χρησßμευαν στα παιδιÜ και ως αμυντικü üπλο για τα σκυλιÜ, που θα Ýβρισκαν στο δρüμο τους…
 
Βιβλιογραφßα

  • Βαρβοýνη Γ. Μ., «ΜελετÞματα ΕλληνικÞς Λαογραφßας» , εκδ. Σπανßδης, 2007.
  • ΒρετÜκου Φßλιππου, «Οι δþδεκα μÞνες του Ýτους και αι κυριþτεραι εορταß των», ΑθÞνα, 1980.
  • Θεοδοσßου Σ. – ΔανÝζη Μ., «Ο κýκλος του χρüνου, αστρονομßα και μυστηριακÝς Λατρεßες», εκδ. Δßαυλος.
  • Ιστορßα του Ελληνικοý ¸θνους, ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ.
  • Liddell/Scott, ΜÝγα Λεξικüν της Αρχαßας ΕλληνικÞς Γλþσσας,
  • ΛουκÜτου Δ., «ΧριστουγεννιÜτικα και των εορτþν»
  • ΜÝγα Α. Γ., «ΕλληνικÝς ΓιορτÝς και ¸θιμα της ΛαúκÞς Λατρεßας», Βιβλιοπωλεßον της Εστßας, 2004.
  • ΜερακλÞ Μ., «ΕλληνικÞ Λαογραφßα», εκδ. ΟδυσσÝας, 2004.
  • ΠαπαθανÜση – Μουσιοποýλου Καλ., «ΛαογραφικÜ ΘρÜκης Α´», 1979.
  • Περιοδικü «ΤερπνÞ», Τα ΚÜλαντα στην Αρχαßα ΕλλÜδα,  μελÝτη , φ. 42 – 44 (2001 – 02).
  • Πολßτη Ν., «Παραδüσεις Α&Β», ΑθÞνα 1994.