Áðü ôï Ãêåæß óôïí ðñüåäñï ÅñíôïãÜí

του ΑλÝξανδρου ΧαρκιολÜκη* απü την kathimerini.gr

ΤετÜρτη 27 Αυγοýστου 2014

Το φετινü καλοκαßρι στην Πüλη χρωματßζεται αναπüφευκτα απü τον θρßαμβο ΕρντογÜν στις προεδρικÝς εκλογÝς.
Το φετινü καλοκαßρι στην Πüλη χρωματßζεται αναπüφευκτα απü τον θρßαμβο ΕρντογÜν στις προεδρικÝς εκλογÝς.¸νας χρüνος και κÜτι συμπληρþθηκε απü εκεßνες τις ημÝρες üπου πολßτες διαφορετικþν θρησκευτικþν, πολιτικþν ακüμη και οπαδικþν πεποιθÞσεων αποφÜσισαν να υπερασπιστοýν το δικαßωμÜ τους στον ελεýθερο χþρο. ¶νθρωποι διαφορετικοß που üμως επÝλεξαν να συνασπιστοýν για να ξεπερÜσουν την αυθαιρεσßα και την εμμονικÞ λογικÞ κυβερνþντων που θεωροýν üτι βρßσκονται στο απυρüβλητο.
ΚατÜ τη διÜρκεια του χρüνου που μεσολÜβησε απü τα γεγονüτα στο ΠÜρκο Γκεζß μÝχρι και τις μÝρες μας Ýγιναν πολλÜ: διακοπÞ πρüσβασης σε μÝσα κοινωνικÞς δικτýωσης με απüφαση δικαστηρßου, επεισüδια με θýματα, μεγαλειþδεις πορεßες διαμαρτυρßας, ξεκαθÜρισμα με την επßφαση του νüμου και πολλÜ ακüμη που συνεχßζονται.
Το ερþτημα λοιπüν εßναι τι Ýμεινε, αν Ýμεινε κÜτι. Ζþντας τον τελευταßο ενÜμιση χρüνο στην Κωνσταντινοýπολη διαπιστþνω üτι οι Üνθρωποι Ýγιναν πιο ανεκτικοß στη διαφορετικüτητα. ΦυσικÜ κανεßς δεν πρÝπει να παραγνωρßζει το γεγονüς üτι η Τουρκßα εν γÝνει, ακüμη και η Κωνσταντινοýπολη παρüλο που εßναι η πλÝον «ευρωπαúκÞ» πüλη της χþρας, εßναι μια βαθýτατα συντηρητικÞ κοινωνßα. ¼μως το γεγονüς üτι το Istanbul Pride πÝρυσι αλλÜ και φÝτος κατÜφερε και συγκÝντρωσε Ýνα πλÞθος εκατü και πλÝον χιλιÜδων ανθρþπων δεßχνει üτι κÜτι αλλÜζει, Ýστω και αργÜ.
Ταυτüχρονα, η εξοικεßωση με την τεχνολογßα Ýγινε Ýνα üπλο στα χÝρια üλων, ο κüσμος Ýπρεπε να μÜθει και να ενημερωθεß. Οι νÝοι Ýμαθαν να χρησιμοποιοýν τις υπηρεσßες VPN για να συνεχßσουν να εßναι συνδεδεμÝνοι στο Twitter και στο Youtube, οι μεγαλýτεροι Ýμαθαν κι αυτοß τη σημασßα και τη δýναμη των κοινωνικþν δικτýων. ¶λλωστε υπÞρξαν πολλÝς αφορμÝς κατÜ το τελευταßο Ýτος üπου η παγκüσμια κοινÞ γνþμη εßχε στραμμÝνη την προσοχÞ της στην Τουρκßα.
¸να απü τα μεγαλýτερα «συν» στη μετÜ Γκεζß εποχÞ εßναι η αυξημÝνη πλÝον ευαισθητοποßηση στα ζητÞματα περιβαλλοντικÞς καταστροφÞς. Οι Üνθρωποι δεßχνουν να αγαποýν περισσüτερο την πüλη τους, να την προστατεýουν (Þ Ýστω να προσπαθοýν) απü καταστροφÝς και αλλοιþσεις του φυσικοý τοπßου.
Αν μιλοýσαμε για «κληρονομιÜ του Γκεζß» σßγουρα τα παραπÜνω δεν αρκοýν. Πολλοß, κυρßως στη Δýση, θεωροýν αδιανüητο το γεγονüς Ýνας πρωθυπουργüς που το üνομÜ του Ýχει εμπλακεß σε σκÜνδαλα διαφθορÜς, χρηματισμü, Üσκηση αναßτιας βßας με την επßφαση της διασφÜλισης της τÜξης και Ýχει κατηγορηθεß για τüσο πολλÜ να παραμÝνει ακλüνητος, και σε κÜποιες περιπτþσεις ενισχυμÝνος, στη θÝση του και ανÝβηκε στον προεδρικü θþκο. ¼μως υπÜρχει εξÞγηση και γι’ αυτü: δεν βρÝθηκε Ýνας στüχος στον οποßο να συμφωνοýν üλοι. Οι πολιτικÝς και θρησκευτικÝς πεποιθÞσεις μπορεß πλÝον να γßνονται σχετικÜ ανεκτÝς, αλλÜ δεν βρßσκονται ακüμη στο þριμο εκεßνο επßπεδο þστε να υπÜρξουν συνεργασßες με Üλλο πρüσημο.
Η Κωνσταντινοýπολη Üλλαξε, üπως συμβαßνει διαρκþς εδþ και αιþνες. Ο κÜθε Ýνας κÜτοικος επηρεÜστηκε με κÜποιον τρüπο απü üλη αυτÞ τη διαρκÞ αναταραχÞ, η μικροúστορßα του καθενüς –τουλÜχιστον γι’ αυτü το διÜστημα της ζωÞς τους– καθορßστηκε απü τα γεγονüτα στο ΠÜρκο Γκεζß. Ο αντßκτυπος στην πüλη εßναι εμφανÞς, αρκεß κÜποιος να θÝλει να τον δει. ΝÝοι χþροι τÝχνης με τολμηροýς νÝους καλλιτÝχνες να παρουσιÜζουν το φορτισμÝνο συναισθηματικÜ Ýργο τους, νÝες δρÜσεις αλληλεγγýης για εκεßνους που βρßσκονται στο περιθþριο με κορυφαßα την κßνηση των οπαδþν της Μπεσßκτας που πÞγαν στη Σüμα, την πüλη που επλÞγη απü το εργατικü ατýχημα με εκατοντÜδες νεκροýς, για να κÜνουν δþρα (το παραδοσιακü ποδÞλατο) για το τÝλος της σχολικÞς χρονιÜς στα 450 παιδιÜ που Ýμειναν ορφανÜ, üπως θα Ýκαναν οι χαμÝνοι πατερÜδες τους.
Η Κωνσταντινοýπολη παραμÝνει μßα απü τις γοητευτικüτερες πüλεις στον κüσμο, ο τουρισμüς δεν σταμÜτησε στιγμÞ να γεμßζει τα ξενοδοχεßα της, ßσως επειδÞ ενδüμυχα θα Þθελε να ζÞσει απü κοντÜ αυτÞ την απρüβλεπτη πüλη με τις χιλιÜδες αντιθÝσεις, οι οποßες επιτεßνονται και γßνονται περισσüτερο εμφανεßς üχι πλÝον σε Ýνα ιστορικü πλαßσιο þσμωσης πολιτισμþν αλλÜ σε Ýνα σýγχρονο πλαßσιο üπου το παλιü και το νÝο συγκροýονται. Η συνÝχεια, üπως συμβαßνει πÜντα σε τÝτοιες καταστÜσεις, αναμÝνεται συναρπαστικÞ.
Ο κ. ΑλÝξανδρος ΧαρκιολÜκης εßναι διευθυντÞς της μουσικÞς βιβλιοθÞκης Erol Ucer και λÝκτωρ στο ερευνητικü κÝντρο για τη μουσικÞ ΜΙΑΜ του Istanbul Technical University.