ΕπανεμφÜνιση – Ýκπληξη Ýκανε ο ΔημÞτρης Τσοβüλας, υπογρÜφοντας Ýνα Üρθρο με τßτλο «Η κρßση των θεσμþν και η δημοκρατικÞ διÝξοδος» στο περιοδικü «Επßκαιρα» και παρεμβαßνοντας Ýτσι μετÜ απü πολý καιρü στα πολιτικÜ δρþμενα της χþρας.
Δεν εßναι λßγοι μÜλιστα, üσοι συνδÝουν την επανεμφÜνιση με την προσπÜθεια ανασýστασης της ΚεντροαριστερÜς, βλÝποντας ως και βλÝψεις …επανüδου του πρþην υπουργοý του ΠΑΣΟΚ στο προσκÞνιο.
Ολüκληρο το Üρθρο του ΔημÞτρη Τσοβüλα, που δημοσιεýθηκε στα Επßκαιρα στις 24 Ιουλßου, Ýχει ως εξÞς :
Η ΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΘΕΣΜΩΝ ΚΑΙ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΔΙΕΞΟΔΟΣ
Εßναι καιρüς που στη χþρα μας, αλλÜ και διεθνþς, εμφανßζονται φαινüμενα «κüπωσης» της κοινοβουλευτικÞς δημοκρατßας. ΧαρακτηριστικÜ της κüπωσης αυτÞς εßναι τα κενÜ Ýδρανα του κοινοβουλßου, η παντοδυναμßα της εκτελεστικÞς εξουσßας Ýναντι των δýο Üλλων εξουσιþν, η πολιτικÞ συναλλαγÞ και διαπλοκÞ πολιτικþν κομμÜτων με οικονομικÜ συμφÝροντα, η ενßσχυση υπηρεσιþν που κινοýνται στο χþρο συλλογÞς πληροφοριþν, η κατευθυνüμενη πληροφüρηση απü μÝσα μαζικÞς ενημÝρωσης, που αρκετÜ απü αυτÜ εßναι εξαρτÞματα συμφερüντων, η αδιαφÜνεια στη λÞψη αποφÜσεων, ο δραματικüς περιορισμüς της ελευθερßας του λüγου στο κοινοβοýλιο (πρÜξεις νομοθετικοý περιεχομÝνου, κατεπεßγουσες διαδικασßες), για να περιοριστοýμε σε λßγα μüνο.
Ταυτüχρονα με τα παραπÜνω, Ýνα αßσθημα παραßτησης και συνθηκολüγησης διαπερνÜ τον απλü Üνθρωπο, üτι «τßποτα δεν αλλÜζει», üτι «το σýστημα εßναι παντοδýναμο», üτι «üλοι ßδιοι εßναι», üτι «πολιτικÞ και διαφθορÜ ταυτßζονται» και πως οι μüνες λýσεις εßναι οι προσωπικÝς, δηλαδÞ η ιδιþτευση. Τα παραπÜνω συμμερßζονται και πολιτικοß, που γßνονται Ýτσι επαγγελματßες, διαχειριστÝς, διεκπεραιωτÝς της πολιτικÞς, χωρßς πνοÞ, Ýτοιμοι, μοιραßοι για κÜθε συμβιβασμü. ¾στερα απü üλα αυτÜ, μπαßνουν τα ακüλουθα ερωτÞματα:
- Βρισκüμαστε στην τελευταßα φÜση της πορεßας της κοινοβουλευτικÞς δημοκρατßας νομοτελειακÜ, Þ απλþς αστοχοýν τα φυσικÜ πρüσωπα ;
- Η κρßση ξεπερνιÝται με μεταρρýθμιση εντüς θεσμþν Þ βαδßζουμε προς τον εκφυλισμü ;
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ. ΑΦΕΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ
Η κοινοβουλευτικÞ δημοκρατßα προσπÜθησε να λýσει το πρüβλημα της λαúκÞς συμμετοχÞς στη λÞψη των αποφÜσεων, üταν, λüγω μεγÝθους των κοινωνιþν, η Üμεση δημοκρατßα του τýπου της ΑθηναúκÞς Πολιτεßας δεν Þταν πια εφικτÞ. ¸τσι, το πρüβλημα της λαúκÞς συμμετοχÞς λýθηκε με αντιπροσþπους των πολιτþν, που εξÝφραζαν τα συμφÝροντα και τις απüψεις των εντολÝων τους στο κοινοβοýλιο, για ορισμÝνο χρüνο.
Με την πÜροδο του χρüνου συνÝβησαν σημαντικÝς αλλαγÝς, που οδÞγησαν και σε μεταβολÝς του μοντÝλου της κοινοβουλευτικÞς δημοκρατßας.
- Η δημιουργßα μεγÜλων αστικþν κÝντρων περιüρισε την προσωπικÞ σχÝση αντιπροσþπου – εντολÝα.
- Η προσÝγγιση του ψηφοφüρου ξεπερνÜ την üποια ευρηματικüτητα του βουλευτÞ και γßνεται υπüθεση επαγγελματιþν, δηλαδÞ διαφημιστþν και Μ.Μ.Ε.
- Οι επαγγελματßες ζητοýν υψηλÝς «αμοιβÝς» Þ εκχωροýν τη «συνδρομÞ» τους κÜτω απü üρους. ¸τσι και αλλιþς η αναζÞτηση οικονομικþν πüρων λαμβÜνει δραματικÞ προτεραιüτητα για το κüμμα και τον βουλευτÞ.
- Η συσσþρευση κεφαλαßων, η αýξηση του μεγÝθους των επιχειρÞσεων, η δυσκινησßα συνεπþς στις αλλαγÝς, η ανÜγκη μακροπρüθεσμου σχεδιασμοý και μακροχρüνιας Ýρευνας για τη δημιουργßα προúüντων εßναι τα χαρακτηριστικÜ της σýγχρονης μεγÜλης επιχεßρησης. ΑυτÜ, üμως, απαιτοýν και τις ανÜλογες πολιτικÝς διασφαλßσεως, δηλαδÞ πολιτικü χρüνο πÝραν της μιας κοινοβουλευτικÞς θητεßας.
- Η δημιουργßα υπερεθνικþν συνüλων, π.χ. ΕνωμÝνη Ευρþπη, ΝΑΤΟ, μεταφÝρει εξουσßες απü τα εθνικÜ κοινοβοýλια σε μßα γραφειοκρατßα που στερεßται κÜθε δημοκρατικÞ νομιμüτητα, με πλÞρη αδιαφÜνεια στη λÞψη των αποφÜσεων. ¸τσι, στην πορεßα της ενδεχüμενης ολοκλÞρωσης της ευρωπαúκÞς ενοποßησης, το εθνικü κοινοβοýλιο θα τεßνει να εκφυλιστεß σε κÜτι, σαν το σημερινü περιφερειακü συμβοýλιο.
- Η πολυπλοκüτητα των προβλημÜτων και της τεχνολογßας περιορßζει τον αριθμü των «επαúüντων» στους «τεχνοκρÜτες».
ΣυνοπτικÜ, η δημοκρατßα εßναι, üπως φαßνεται, συνÜρτηση και του μεγÝθους. Η αýξηση των μεγεθþν οδÞγησε απü την Üμεση στην κοινοβουλευτικÞ δημοκρατßα.
Τι κÜνουμε λοιπüν ; Πþς αντιμετωπßζονται τα νÝα «ιερατεßα», που εßναι οι επιχειρηματικοß κολοσσοß και οι κÜτοχοι της τεχνολογßας; Βαδßζουμε πραγματικÜ προς το «τÝλος της ιστορßας», προς Ýναν κüσμο που θα κυριαρχεßται απü ολιγÜριθμες πολυεθνικÝς, που θα μισθþνουν την εργασßα, θα παρÜγουν τη γνþση, θα αποφασßζουν για το μÝλλον ; Η πολιτικÞ εßναι περιττÞ Þ και επιζÞμια ; Οι πολιτικοß πρÝπει να φýγουν απü τη μÝση, να συκοφαντηθοýν σαν εμπüδιο στην πρüοδο ; Το ¸θνος εßναι εμπüδιο στην ενüτητα που δημιουργεß το κεφÜλαιο ; ΤελικÜ, η υπαλληλικÞ σχÝση προς το κεφÜλαιο εßναι η μüνη αποδεκτÞ σχÝση στη «νÝα κοινωνßα», στη «νÝα τÜξη πραγμÜτων» ; Ποý πρÝπει, τÝλος να αναζητηθοýν οι λýσεις ; Στα ευχολüγια του τýπου «να εßμαστε ηθικοß» Þ στην αναζÞτηση δομþν που θα ενσωματþνουν τις νÝες εξελßξεις, οδηγþντας σε υπερβατικÞ υπÝρβαση της κρßσης ;
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
ΚατÜ τη γνþμη μου, η δημοκρατßα εßναι θÝμα πολιτιστικü με την ευρεßα Ýννοια του üρου. Θα πρÝπει να γßνει κατανοητü, üτι κανÝνα οικονομικü σýστημα δεν μπορεß μακροπρüθεσμα να επιβληθεß, χωρßς το αντßστοιχο σýστημα αξιþν που να το καθιερþνει και καταξιþνει στη λαúκÞ συνεßδηση. Ο καπιταλισμüς, στη σημερινÞ φÜση ανÜπτυξÞς του, προûποθÝτει την υπÝρβαση του Ýθνους και των εθνικþν ηγεσιþν. Το αντßστοιχο σýστημα αξιþν εßναι ο κοσμοπολιτισμüς, σαν η σýγχρονη εκδοχÞ του φιλελευθερισμοý, κÜτω απü ενιαßα αγγλοσαξωνικÞς προÝλευσης κουλτοýρα, που εßναι προτεσταντικÞ – πουριτανικÞ, ταυτüχρονα με την προβολÞ της «ατομικÞς δρÜσης» και των «μοναχικþν λýσεων».
¼χι, λοιπüν, στο Ýθνος, ναι στην Ε.Ε., στον Ο.Η.Ε., στο ΝΑΤΟ κ.λ.π., γιατß το Ýθνος οδηγεß τÜχα σε πολÝμους και συμφορÝς. Το ποιος ελÝγχει, üμως, αυτοýς τους οργανισμοýς εßναι βÝβαια γνωστü σε üλους τους ανθρþπους. ¼χι στις συλλογικÝς συμβÜσεις, ναι στο ατομικü συμβüλαιο, üχι στην κοινωνικÞ ασφÜλιση, ναι στην ιδιωτικÞ, üχι στην αλληλεγγýη, ναι στην ατομικÞ πρωτοβουλßα. Τα ανθρþπινα δικαιþματα περιορßζονται μüνο στο δικαßωμα της ψÞφου, «περιουσßας» – και αυτÞς περιορισμÝνης – και «ελευθερßας του τýπου». Η απεργßα κÜνει κακü στις επενδýσεις, στην ανÜπτυξη και στην κοινωνßα. Η υγεßα, η παιδεßα, η ποιüτητα ζωÞς δεν εßναι ανθρþπινα δικαιþματα, αλλÜ ατομικÞ υπüθεση και μÝριμνα. ΑυτÞ εßναι η «σýγχρονη» ερμηνεßα της ελευθερßας, η οποßα προπαγανδßζεται κατÜ κüρον.
Τι αντιτÜσσουμε σε αυτü ; ΚατÜ τη γνþμη μου, Ýνα νÝο πολιτιστικü κßνημα, μια νÝα ποιüτητα ζωÞς, που θα εμπεριÝχει το Ýθνος σαν θεμÝλιο της κοινωνßας και διατÞρησης του εßδους, π.χ. ¸λληνας – συνεργαζüμενος με τους πολßτες των Üλλων χωρþν -, σε συμφιλßωση με το περιβÜλλον και τη φýση.
Οι αιχμÝς αυτοý του νÝου κινÞματος πρÝπει να εßναι τÝτοιες, που να ανταποκρßνονται σε παμπÜλαιες ευαισθησßες, þστε να προκαλοýνται εξαρτημÝνα αντανακλαστικÜ. Σαν τÝτοιες, προτεßνουμε εκδοχÝς που θßγουν το βαθýτερο και σοβαρüτερο αßσθημα του ανθρþπου και της ομÜδας, το αßσθημα της αυτοσυντÞρησης.
α) ΕθνικÜ θÝματα: Τüνωση εθνικοý αισθÞματος σαν αντßδραση σε υπαρκτοýς κινδýνους. ΕπαναφορÜ αξιþν που αντιστÝκονται στον κακþς νοοýμενο κοσμοπολιτισμü, üπως η φιλοπατρßα, η αλληλεγγýη εντüς εθνικÞς κοινüτητας, αλλÜ και εκτüς αυτÞς, η διαπαιδαγþγηση της νεολαßας σε αυτÞ την κατεýθυνση μÝσα απü την εκπαßδευση. |