Ôï ðáóßãíùóôï ôñáãïýäé «Ç ÐáðáëÜìðñáéíá» êáé ç ðñáãìáôéêÞ ôçò éóôïñßáò |
|
---|---|
Βασßλης Φουρτοýνης, δÜσκαλος |
ÐÝìðôç 19 Éïõíßïõ 2014 |
Ο παπα-ΛÜμπρος ΖÝρβας Þταν εφημÝριος στο χωριü Ρωμýρι της Πυλßας το 1860. ¸νας συγχωριανüς του, που λεγüταν Σταýρος ΦιτσιÜλος, σκÝφτηκε να συνεργαστεß με μßα συμμορßα για να τον ληστÝψουν. ο ΦιτσÜλος συνεννοÞθηκε μαζß του προκειμÝνου να Ýρθουν στο Ρωμýρι και να κλÝψουν την περιουσßα του παπα-ΛÜμπρου. Δýο απü τους κλÝφτες πÞγαν στο σπßτι του με το πρüσχημα üτι ενδιαφÝρονταν να αγορÜσουν Ýνα βüδι που πουλοýσε ο παπÜς, ο οποßος üμως Ýλειπε στην Πýλο, üπου εßχε πÜει για να φÝρει το παιδß του, που πÞγαινε σχολεßο εκεß. Ο παπÜς γýρισε αργÜ στο Ρωμýρι χωρßς το παιδß, που Ýμεινε στην Πýλο. ¸τσι οι ξÝνοι φιλοξενÞθηκαν στο σπßτι του την νýχτα». Το βρÜδυ, üταν η οικογÝνεια εßχε κοιμηθεß, οι δýο κλÝφτες ειδοποßησαν και τους υπüλοιπους, που εßχαν κρυφτεß την ημÝρα Ýξω απü το χωριü, και μπÞκαν üλοι αθüρυβα στο σπßτι του παπÜ, οπüτε Üρχισαν να αρπÜζουν ü,τι Ýβρισκαν. ΧρÞματα üμως δεν εßχαν βρει, οπüτε ξεκßνησαν να βασανßζουν τον παπÜ, προκειμÝνου να τους πει ποý τα εßχε κρýψει. Μια απü τις κüρες του παπα-ΛÜμπρου, η Παναγιþτα, κατÜφερε να κατÝβει κρυφÜ στο κατþι και απü Ýνα φεγγßτη Üρχισε να φωνÜζει, καλþντας σε βοÞθεια. Το χωριü ξýπνησε και οι Üντρες ανÞσυχοι πÞραν τα τουφÝκια και Üρχισαν να ρßχνουν, με αποτÝλεσμα να φοβηθοýν οι κλÝφτες και να το βÜλουν στα πüδια. Δýο απü αυτοýς, üμως, τραυματßστηκαν και, μÜλιστα, ο Ýνας θανÜσιμα. «εξαιτßας του θανÜτου του κλÝφτη Ýγινε μεγÜλος ντüρος σε ολüκληρη την Πυλßα και Ýνας χωριÜτης Ýφτιαξε το τραγοýδι, που ζει μÝχρι τις ημÝρες μας, με κÜποιες παραλλαγÝς στους στßχους σε ορισμÝνες περιπτþσεις». Αυτü εßναι το γεγονüς στο οποßο αναφÝρεται η χιλιοτραγουδισμÝνη «ΠαπαλÜμπραινα», ωστüσο η ιστορßα Ýχει και συνÝχεια. Το παιδß που πÞγαινε σχολεßο στην Πýλο, ο ΝικολÜκης, μετÜ το δραματικü περιστατικü πÞγε και Ýμεινε στην ΑθÞνα, στο σπßτι του δημÜρχου ΜπενÜκη. Εκεß Ýκανε τις σπουδÝς του και üταν τελεßωσε, ζÞτησε να γßνει Αστυνομικüς ΔιοικητÞς επαρχßας Πυλßας. ºσως στο μυαλü του υπÞρχε η σκÝψη της εκδßκησης του ΦιτσÜλου, ο οποßος εßχε πλÝον γερÜσει, αλλÜ φοβüταν μÞπως οι ΠαπαλÜμπροι κÜνουν κακü στο γιο του: «Ο ΦιτσÜλος, αφοý τον παρακßνησε και Ýνας ΜανιÜτης, αποφÜσισε να πÜει στον ΝικολÜκη ΠαπαλÜμπρο, να του ζητÞσει συγνþμη και να του φιλÞσει τα πüδια. Εκεßνος üμως του εßπε: ''φýγε βρωμüσκυλο, πÞγες να μας ξεκληρßσεις και τþρα ζητÜς συγνþμη''. ΜετÜ üμως το παιδß του ΦιτσÜλου απÝκτησε το δικü του παιδß και κÜλεσε τον ΝικολÜκη να το βαφτßσει. ¸τσι Ýσβησε αυτÞ η βεντÝτα». ΠλÝον, οι τελευταßοι στßχοι Ýχουν αλλÜξει («μια λυγερÞ παντρεýεται και παßρνει Ýναν λεβÝντη, ΠαπαλÜμπραινα καημÝνη...») και το λεβÝντικο αυτü τσÜμικο Ýχει μετατραπεß σε τραγοýδι του γÜμου. Ο σκοπüς του τραγουδιοý εßναι τσÜμικος και üχι καλαματιανüς, μιας και το περιστατικü συνÝβη στην Πελοπüννησο, κÜτι που μÜλλον θα πρÝπει να αναζητηθεß στην ηπειρþτικη καταγωγÞ του παπÜ και της οικογÝνειας του. Ακοýστε το τραγοýδι απü το Μουσικü Αρχεßο του ΜοριÜ |
|
Οι αυθεντικοß στßχοι του τραγουδιοý «Η ΠαπαλÜμπραινα» Στου ΠαπαλÜ-ΠαπαλÜμπραινα στου ΠαπαλÜμπρου την αυλÞ στου ΠαπαλÜμπρου την αυλÞ εßναι μια μÜζεψη πολλÞ.
Καν ο ΠαπÜς-ΠαπαλÜμπραινα καν ο παπÜς εßν' Üρρωστος καν η παπαδιÜ πεθαßνει ΠαπαλÜμπραινα καημÝνη.
Οýτ' ο παπÜς-ΠαπαλÜμπραινα οýτε ο παπÜς εßν' Üρρωστος οýτ' η παπαδιÜ πεθαßνει ΠαπαλÜμπραινα καημÝνη.
Οι κλÝφτες τους –ΠαπαλÜμπραινα οι κλÝφτες τους εγδýσανε οι κλÝφτες τους εγδýσανε και τα λεφτÜ ζητÞσανε.
Μια λυγερÞ-ΠαπαλÜμπραινα μια λυγερÞ εφþναξε μια λυγερÞ εφþναξε τους κλÝφτες τους εφþναξε.
ΤρÝξε ΓιωργÜ-ΠαπαλÜμπραινα ΤρÝξε, ΓιωργÜκη ξÜδερφε τρÝξε, ΓιωργÜκη ξÜδερφε οι κλÝφτες μας εκÜψανε.
|