Ôï Ýèéìï ôïõ ×ñéóôïõãåííéÜôéêïõ äÝíôñïõ åßíáé áñ÷áéïåëëçíéêü

Βασßλης Φουρτοýνης, δÜσκαλος

Ôñßôç 24 Äåêåìâñßïõ 2013

http://www.fourtounis.gr/ΜÝρες που εßναι αποφÜσισα ασχοληθþ με το Ýθιμο του στολισμοý του χριστουγεννιÜτικου δÝντρο. Το βασικü ερþτημα που τßθεται και το βασικüτερο απü ποý προÞλθε αυτü το Ýθιμο;

Σýμφωνα με την ηλεκτρονικÞ εγκυκλοπαßδεια wikipedia «Το δÝνδρο των ΧριστουγÝννων Þ χριστουγεννιÜτικο δÝνδρο αποτελεß σÞμερα Ýνα διεθνÝς χριστουγεννιÜτικο Ýθιμο. Ως ΧριστουγεννιÜτικο σýμβολο - Ýθιμο φÝρεται απü τον 8ο αιþνα, üταν ο ¶γιος ΒονιφÜτιος θÝλησε περß το 750 να εξαλεßψει την μÝχρι τüτε αποδιδüμενη ιερüτητα των "ειδωλολατρþν" στην βελανιδιÜ αντικαθιστþντας την με το Ýλατο δηλαδÞ το δÝνδρο των ΧριστουγÝννων.

Ο στολισμüς του δÝνδρου εßναι καθαρÜ συμβολικüς της ευτυχßας των ανθρþπων και της φýσεως με τη ΓÝννηση του Θεανθρþπου. Σýμφωνα με ερευνητÝς του αντικειμÝνου, το πρþτο στολισμÝνο δÝνδρο εμφανßστηκε στη Γερμανßα το 1539 και τα πρþτα στολßδια Þταν συσκευασμÝνα φαγητÜ Þ εßδη ρουχισμοý Þ Üλλα χρÞσιμα εßδη, που στο πÝρασμα των χρüνων και με την Üνοδο του βιοτικοý επιπÝδου εξελßχθηκαν μüνο σε διακοσμητικÜ αντικεßμενα. ΚατÜ την παρÜδοση ο πρþτος που στüλισε δÝντρο Þταν ο Μαρτßνος Λοýθηρος.»

Το χριστουγεννιÜτικο δÝνδρο υπÞρχε, σýμφωνα με μαρτυρßες, απü την εποχÞ του Βυζαντßου, τον 6ο αιþνα περßπου μετÜ Χριστü. ΧριστιανικÜ κεßμενα περιγρÜφουν üτι κατÜ τη ΒυζαντινÞ εποχÞ στους ναοýς βρßσκονταν μεγÜλα ορειχÜλκινα δÝντρα διακοσμημÝνα με διÜφορα χρυσÜ, ασημÝνια και χÜλκινα στολßδια που απεικüνιζαν ζωÜκια, καρποýς, πουλιÜ, αυγÜ, κουδουνÜκια.

Διαπιστþνουμε λοιπüν üτι τo ΧριστουγεννιÜτικο δÝνδρο και μÜλιστα ως μετεξÝλιξη της αρχαßας ΕλληνικÞς «Ειρεσιþνης», üχι μüνο δεν απαγορευüταν στο ΒυζÜντιο αλλÜ αντιθÝτως κατÜ την εορτÞ των ΧριστουγÝννων

http://www.fourtounis.gr/«…κατÜ διαταγÞν του επÜρχου της (κÜθε) πüλεως, ου μüνον καθαρισμüς των οδþν εγÝνετο, αλλÜ και στολισμüς διαφüρων κατÜ διαστÞματα στηνομÝνων στýλων με δενδρολßβανα, κλÜδους μýρτου και Üνθη εποχÞς»

(Φαßδωνος ΚουκουλÝ, Τακτικοý Καθηγητοý του Πανεπιστημßου Αθηνþν και Ακαδημαúκοý «Βυζαντινþν Βßος και Πολιτισμüς» τ. στ´, σελ. 152).

Το δÝντρο και το κλαδß με τις ιερÝς ιδιüτητες εßναι Ýνα χαρακτηριστικü στα Ýθιμα διαφüρων Üλλων λαþν, üπως στους Ερυθρüδερμους της ΑμερικÞς, üπου Ýκπληκτοι οι πρþτοι ¶γγλοι Üποικοι παρατηροýν να στολßζουν στη σκηνÞ τους δÝντρο.

Σýμφωνα δε με τους περισσüτερους λαογρÜφους, το Ýθιμο αυτü Þρθε στην ΕλλÜδα την εποχÞ του ¼θωνα (πρþτα στο Ναýπλιο και μετÜ στην ΑθÞνα), απü τη δýση (Γερμανßα Þ Αγγλßα). Το στερÝωσαν για πρþτη φορÜ μπροστÜ απü το καφενεßο "Η ωραßα ΕλλÜς" το 1848.

¼μως η αλÞθεια ποια εßναι; Η αλÞθεια εßναι üτι η ιδÝα για το στολισμü ενüς δÝντρου κατÜ τα Χριστοýγεννα δεν εßναι ξενüφερτη, üπως θεωροýν πολλοß.

 

Γιατß δεν εßναι; Γιατß στην αρχαßα ΕλλÜδα υπÞρχε παρüμοιο Ýθιμο, μüνο που το φυτü δεν Þταν Ýλατο, αλλÜ η Ειρεσιþνη.

Η Ειρεσιþνη (<εßρος = Ýριον, μαλλßον) Þταν κλÜδος αγριελιÜς (κüτινος) στολισμÝνος με γιρλÜντες απü μαλλß λευκü και κüκκινο και τους πρþτους φθινοπωρινοýς καρποýς (σýκα, καρýδια, αμýγδαλα, κÜστανα, δημητριακÜ, κ.λ.π., εκτüς του μÞλου και του αχλαδιοý). Αποτελοýσε Ýκφραση ευχαριστßας για τη γονιμüτητα του λÞξαντος Ýτους και παρÜκληση συνεχßσεως της γονιμüτητας και ευφορßας κατÜ το επüμενο και Þταν αφιερωμÝνη στην ΑθηνÜ, τον Απüλλωνα και τις ¿ρες (Ευνομßα, Δßκη, ΕιρÞνη).

http://www.fourtounis.gr/Το διÜστημα 22 Σεπτεμβρßου – 20 Οκτωβρßου, παιδιÜ των οποßων και οι δýο γονεßς ζοýσαν, περιÝφεραν την Ειρεσιþνη στους δρüμους της πüλης των Αθηνþν τραγουδþντας κÜλαντα απü σπßτι σε σπßτι, παßρνοντας το φιλοδþρημÜ τους απü τον νοικοκýρη Þ τη νοικοκυρÜ και üταν Ýφθαναν στο σπßτι τους κρεμοýσαν την Ειρεσιþνη πÜνω απü την εξþπορτÜ τους, üπου Ýμενε εκεß μÝχρι την ιδßα ημÝρα του νÝου Ýτους, οπüτε, αφοý τοποθετοýσαν την νÝα, κατÝβαζαν την παλιÜ και την Ýκαιγαν. ¶λλα παιδιÜ κρεμοýσαν την Ειρεσιþνη πÜνω απü την θýρα του Ιεροý του Απüλλωνος.

ΚατÜ την ανοιξιÜτικη γιορτÞ του Απüλλωνα, παιδιÜ που κρατοýσαν την ειρεσιþνη και τραγουδοýσαν στßχους που παραπÝμπουν σε νεοελληνικÜ κÜλαντα , 9 αιþνες πριν απü τη γÝννηση του Χριστοý.

"Δþμα προσετραπüμεσθ’ ανδρüς μÝγα δυναμÝνοιο,

üς μÝγα μεν δýναται, μÝγα δε πρÝπει üλβιος αιεß!

Αυταß ανακλßνεσθαι θýραι πλοýτος γαρ Üγγεα Ýσεισιν πολλüς,

συν πλοýτω δÝ και ευφροσýνη τεθαλυúα,

ειρÞνη τ’ αγαθÞ` üσα δ’ Üγγεα, μεστÜ μÝν εßη,

κορβαßη δ’ αßεß κατÜ καρδüπου Ýρπει μÜζα,

νýν μÝν κριθαßην εýþπιδα σησαμüεσσαν,… καß εß μÝν τι δþσεις

ειδÝ μÞ, οýχ ÝστÞξομεν οý γαρ συνοικÞσαντες ÝνθÜδ’ Þλθομεν"

Να και η μετÜφρασÞ του στη σημερινÞ μα; Γλþσσα.

"Σ’ αρχοντικü εμπÞκαμε μεγÜλου νοικοκýρη,

με λüγο που’ χει πÝραση και μ’ αγαθÜ περßσσια…

Ανοßξτε πüρτες διÜπλατα να μποýν μεγÜλα πλοýτη,

μαζß κι η θαλερÞ χαρÜ κι βλογημÝνη ΕιρÞνη.

ΓιομÜτοι να’ ν’ οι πßθοι σας, πολλÜ τα ζυμωτÜ σας,

κι ο κριθαρÝνιος ο χυλüς με το πολý σουσÜμι.

Νýφη για το μοναχογιü να κÜτση τραγουδþντας,

στ’ αμÜξι που το σÝρνουνε τα δυνατÜ μουλÜρια,

να’ ρθÞ σ’ αυτü το σπιτικü, να υφαßνη τα προικιÜ της.

ΚÜθε χρονιÜ θε νÜ’ ρχομαι κι εγþ σαν χελιδüνι…

Μα φÝρε γρÞγορα λοιπüν ü,τι εßναι μας δþσης,

γιατß αλλιþς θα φýγουμε, δεν θα ξημερωθοýμε".

(ΟΜΗΡΟΥ ΒΙΟΙ ,εκδ. OXFORD,V5)

http://www.fourtounis.gr/ Πρüγονος λοιπüν, του ΧριστουγεννιÜτικου δÝντρου εßναι η Ειρεσιþνη, μÝσω της οποßας μεταδüθηκε το Ýθιμο του στολισμÝνου δÝντρου στους βüρειους λαοýς απü τους ¸λληνες ταξιδευτÝς, οι οποßοι λüγω της Ýλλειψης ελαιüδεντρων, στüλιζαν κλαδιÜ απü τα δÝντρα που ευδοκιμοýσαν σε κÜθε τüπο. Το Ýθιμο της Ειρεσιþνης καταδικÜστηκε ως ειδωλολατρικü απü το θεοκρατικü καθεστþς του Βυζαντßου και απαγορεýτηκε με αυτÞ τη μορφÞ Üσχετα αν συνεχßστηκε με διαφορετικÞ μορφÞ, üπως εßπαμε παραπÜνω. Αιþνες αργüτερα το ßδιο Ýθιμο επανÞλθε με την μορφÞ ΧριστουγεννιÜτικου και ΠρωτοχρονιÜτικου δÝνδρου απü τους Βαυαροýς που συνüδεψαν τον ¼θωνα στην ΕλλÜδα, ως δικü τους ΧριστουγεννιÜτικο Ýθιμο. Παρ’ üλα αυτÜ, το Ýθιμο της Ειρεσιþνης υπÞρχε πÜντα στην ιστορικÞ μνÞμη των ΕλλÞνων, γι αυτüν τον λüγο, το ΧριστουγεννιÜτικο δÝνδρο υιοθετÞθηκε αμÝσως.

Τελειþνοντας θα πρÝπει να ποýμε το στην ουσßα το Ýθιμο το χριστουγεννιÜτικου δÝντρο εßναι Ýνα Ýθιμο με αρχαιοελληνικÝς καταβολÝς και χρησιμοποιþντας Ýνα üρο της γλωσσολογßας να τονßσουμε üτι αποτελεß αντιδÜνειο, δηλαδÞ το δανεßσαμε εμεßς στους βüρειος και αφοý εξÝλειπε απü εμÜς, επανÞλθαν πÜλι πßσω ως Ýθιμο των Βορειοευρωπαßων.

ΚαλÜ Χριστοýγεννα και ΚαλÞ ΠρωτοχρονιÜ

 

ΠηγÝς :

  • Ιστορßα του Ελληνικοý ¸θνους της ΕΚΔΟΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ,
  • Greek-English lexicon Henry George Liddell and Robert Scott
  • ΓιορτÝς Αρχαßων ΕλλÞνων, ΦινÝα, Εκδüσεις ΔΙΟΝ
  • περιοδικü ΙΧΩΡ
  • περιοδικü "Αρχαιολογßα και τÝχνες" τ.65 σελ. 74 του Χ. ΚριτζÜ