Ç ÷ñéóôéáíéêÞ áñéóôïêñáôßá óôá ÷ñüíéá ôçò ÏèùìáíéêÞò Áõôïêñáôïñßáò

του Ξενοφþντα ΜπρουντζÜκη απü το ΠΟΝΤΙΚΙ

ÊõñéáêÞ 8 Óåðôåìâñßïõ 2013

http://www.topontiki.gr/photos/570x/pod_0509_033_cmyk1378461464.jpgTο 1601, στη συνοικßα ΦανÜρι εγκαθßσταται το Οικουμενικü Πατριαρχεßο, θÝση στην οποßα βρßσκεται Ýως τις μÝρες μας. Στην περιοχÞ αυτÞ, ζοýσε και δραστηριοποιοýνταν μια ορθüδοξη αριστοκρατßα, της οποßας τα χαρακτηριστικÜ Þταν σχετικÜ ασαφÞ για να μπορÝσει κÜποιος να τα προσδιορßσει με ακρßβεια. Το θρÞσκευμα Þταν το βασικü κοινü χαρακτηριστικü αυτÞς της αριστοκρατßας, που η Ýνταξη στις τÜξεις της βασιζüταν κυρßως σε πολιτικÜ κριτÞρια της εποχÞς, ενþ δεν λαμβÜνονταν υπ’ üψιν σε καμßα περßπτωση τα εθνικÜ χαρακτηριστικÜ. Η αριστοκρατßα αυτÞ Ýμεινε γνωστÞ στην ιστορßα ως «Φαναριþτες» – που προφανþς πÞραν το üνομÜ τους απü τη γνωστÞ συνοικßα της Κωνσταντινοýπολης.

¼πως εßπαμε, οι Φαναριþτες Þταν üλοι ορθüδοξοι στο θρÞσκευμα και κατÜγονταν απü διÜφορους τüπους: Αλβανßα, Βουλγαρßα, Μολδαβßα, Πüντο, Χßο κ.α. Ο ΔÜσκαλος του ΓÝνους Κωνσταντßνος Κοýμας πολý αργüτερα – τον 19ο αιþνα – αναφÝρει üτι οι Φαναριþτες αρÝσκονταν να αυτοπροσδιορßζονται ως «το περßβλεπτον γÝνος των Ρωμαßων». ΜÜλιστα, ο Κοýμας αναφÝρει üτι γßνονταν Ýξαλλοι üταν κÜποιος τους αποκαλοýσε ¸λληνες Þ Ρωμιοýς: «Βλασφημßαν Þκουαν αν τους ονüμαζε τις Γρεκοýς Þ ¸λληνας».

Ωστüσο, το üτι Þταν ορθüδοξοι και το üτι διατηροýσαν στενüτατες σχÝσεις με το Οικουμενικü Πατριαρχεßο καθιστοýσε υποχρεωτικÞ την ελληνικÞ εκπαßδευση, η οποßα τελικÜ Ýγινε το σÞμα κατατεθÝν τους. Η ελληνικÞ τους παιδεßα και καλλιÝργεια αποτελοýσε το απαραßτητο διαβατÞριο προκειμÝνου να Ýχουν πρüσβαση και να σταδιοδρομÞσουν σε μια απü τις ζηλευτÝς ανþτερες θÝσεις που προσÝφερε η οθωμανικÞ γραφειοκρατßα. ΜÜλιστα, για να Ýχει κανεßς πρüσβαση σε αυτÝς τις θÝσεις, απαραßτητη προûπüθεση Þταν επßσης το να Ýχει σοβαρÞ πρüσβαση στους ανÜλογους μηχανισμοýς του ελληνüφωνου Πατριαρχεßου. Για να ονομαστεß κÜποιος Φαναριþτης χρειαζüταν βÝβαια να κατοικεß και στο ΦανÜρι, üπως και να Ýχει οικονομικοýς Þ και συγγενικοýς δεσμοýς με τους δηλωμÝνους κατοßκους του. Εδþ θα πρÝπει να τονßσουμε üτι οι Φαναριþτες δεν λÜμβαναν μüνο υψηλÝς θÝσεις στην οθωμανικÞ διοßκηση, αλλÜ πολλÝς απü τις οικογÝνειες διατηροýσαν θÝσεις ηγεμüνων στις παραδουνÜβιες περιοχÝς. Οι γνωστüτερες απü αυτÝς Þταν οι οικογÝνειες Δοýκα, Κατακουζηνοý και Στοýρτζα.

Η φαναριþτικη  αριστοκρατßα  κινοýνταν  ανÜμεσα στις καλÝς σχÝσεις της με το Πατριαρχεßο και στην κατÜλληλη δικτýωση με την οθωμανικÞ διοßκηση. ¸τσι, ο πλÝον περιζÞτητος τßτλος του πατριαρχικοý οφικιαλßου δεν Þταν Üλλος απü αυτüν του ΜεγÜλου ΛογοθÝτη, αυτοý δηλαδÞ του προσþπου που μεσολαβοýσε μεταξý του Πατριαρχεßου και της οθωμανικÞς διοßκησης.

Ωστüσο, οι Φαναριþτες δεν Þταν μüνο ανþτεροι υπÜλληλοι της Αυτοκρατορßας. Στις τÜξεις τους υπÞρχαν κι Üλλες επαγγελματικÝς κατηγορßες: Ýμποροι υφασμÜτων, γουναρÜδες, γιατροß οι οποßοι κατÜφερναν να συνÜψουν γÜμους με κüρες απü ισχυρÝς μουσουλμανικÝς οικογÝνειες. Γενικüτερα, οι Φαναριþτες βρßσκονταν στα κÝντρα της εξουσßας και του χρÞματος. Πολλοß γÜμοι Φαναριωτþν με ΟθωμανÝς πριγκßπισσες Ýφεραν αυτÝς τις οικογÝνειες πιο κοντÜ στην αυτοκρατορικÞ αυλÞ, χαρßζοντÜς τους Ýτσι και την ανÜλογη επιρροÞ.

Η φαναριþτικη αριστοκρατßα παρακολοýθησε εκ του σýνεγγυς τη μετÜβαση της εξουσßας απü τον οßκο των ΣουλτÜνων στους πολιτικοýς οßκους των Βεζßρηδων και των ΠασÜδων, πρÜγμα που πραγματοποιεßται με την Üνοδο της οικογÝνειας ΚιοπρουλÞ στην εξουσßα, στα μÝσα του 17ου αιþνα. Στην επανßδρυση της κρατικÞς γραφειοκρατßας και με τη νÝα κατÜσταση που διαμορφþθηκε στο εσωτερικü της διοßκησης της αυτοκρατορßας, οι Φαναριþτες κλÞθηκαν να παßξουν και πÜλι σημαντικü ρüλο στην επÜνδρωση των βασικþν διοικητικþν θÝσεων.

Οι Φαναριþτες, λüγω της εκπαßδευσÞς τους αλλÜ και του ταλÝντου στην πολυγλωσσßα για το οποßο χαρακτηρßζονταν, καταλÜμβαναν εκτüς απü τη θÝση του μεγÜλου διερμηνÝα της Πýλης και Üλλες θÝσεις - κλειδιÜ της Αυτοκρατορßας, üπως αυτü του διερμηνÝα του στρατοý και του διερμηνÝα του στüλου. Εßναι προφανÝς üτι οι θÝσεις αυτÝς βρßσκονταν στην κορυφÞ μιας σειρÜς Üλλων θÝσεων, τις σημαντικüτερες απü τις οποßες καταλÜμβαναν μÝλη των φαναριþτικων οικογενειþν που Þλεγχαν τα πüστα. ΠÜντως, κατÜ γενικÞ ομολογßα η σημαντικüτερη των θÝσεων που μποροýσε να λÜβει Ýνας Φαναριþτης – μια θÝση με το μεγαλýτερο δυνατü κýρος κι εξουσßα – Þταν αυτÞ του ηγεμüνα των παραδουνÜβιων περιοχþν.

 

Οι Φαναριþτες στις παραδουνÜβιες περιοχÝς

¹δη απü την εποχÞ που ακολοýθησε την πτþση της Κωνσταντινοýπολης οι παραδουνÜβιες περιοχÝς της ΟθωμανικÞς Αυτοκρατορßας κρÜτησαν Ýντονη και συνεχÞ επαφÞ με το Οικουμενικü Πατριαρχεßο. Εδþ ας επισημαßνουμε üτι απü αυτÝς τις περιοχÝς το Πατριαρχεßο εισÝπραττε το μεγαλýτερο μÝρος του εισοδÞματüς του, πρÜγμα που εßχε ως συνÝπεια αρκετÝς φορÝς οι ηγεμüνες αυτþν των περιοχþν να Ýχουν βαρýνοντα λüγο στην εκλογÞ του εκÜστοτε ΠατριÜρχη.

Ωστüσο, οι παραδουνÜβιες περιοχÝς Þταν αυτÝς οι οποßες εφοδßαζαν σημαντικÜ την Κωνσταντινοýπολη με σιτηρÜ και κρÝας. Οι σημαντικÝς αυτÝς εμπορικÝς συναλλαγÝς απÝφεραν μεγÜλα οικονομικÜ οφÝλη στους ορθüδοξους Ýμπορους. ¼πως συνÜγεται απü τους μελετητÝς, οι ελληνüφωνοι ορθüδοξοι Ýμποροι Þλεγχαν αυτü το σημαντικü εμπορικü κομμÜτι απü τις αρχÝς του 16ου αιþνα. Επßσης, μια Üλλη σημαντικÞ μερßδα των ελληνüφωνων ορθüδοξων, που δεν Þταν Ýμποροι, απασχολοýνταν σε αυτÝς τις περιοχÝς απü τις αρχοντικÝς οικογÝνειες σαν γραμματικοß και δÜσκαλοι.

¸τσι, οι Φαναριþτες βρÞκαν εýφορο Ýδαφος διεßσδυσης σε αυτÝς τις περιοχÝς. Υπü το καθεστþς που δημιουργÞθηκε μετÜ το 1713 – üπου μποροýσε κανεßς να εξαγορÜσει τα αξιþματα –, οι Φαναριþτες που Þταν μÝσα στα πρÜγματα κατÜφεραν να αξιοποιÞσουν στο μÝγιστο βαθμü αυτÞ τη νÝα κατÜσταση. ¸τσι, ο εκ Χßου καταγüμενος ΑλÝξανδρος ΜαυροκορδÜτος, ο επονομαζüμενος και «ο εξ απορρÞτων», Þταν ο πρþτος Φαναριþτης που κατÜφερε να εξασφαλßσει την ηγεμονßα της Βλαχßας για λογαριασμü του γιου του ΝικολÜου το 1709. Η «Ýξοδος» των Φαναριωτþν απü το ΦανÜρι στις παραδουνÜβιες περιοχÝς τοýς Ýφερε σε επαφÞ με τη διεθνÞ διπλωματßα, μια και αυτÝς οι περιοχÝς τüτε αποτελοýσαν πεδßο αντιπαρÜθεσης μεταξý της Πýλης, του οßκου των Αψβοýργων και των Ρομανþφ.

ΜÜλιστα, με την περßφημη συνθÞκη του Κιουτσοýκ ΚαúναρτζÞ το 1774, οι περιοχÝς αυτÝς τÝθηκαν ως ορθüδοξες υπü την προστασßα των Ρþσων. Αυτü Ýδωσε τη δυνατüτητα και την αφορμÞ στους Φαναριþτες να προσβλÝπουν στη σταδιακÞ τους αυτονüμηση και απομÜκρυνση απü την οθωμανικÞ εξουσßα. ¸τσι κι αλλιþς η νÝα πολιτικÞ κατÜσταση στην Ευρþπη ευνοοýσε αυτÝς τις κρυφÝς φιλοδοξßες των φαναριþτικων οικογενειþν. Δεν εßναι τυχαßο üτι πολλÝς απü αυτÝς τις οικογÝνειες δεν δßστασαν να βρεθοýν στη μεριÜ των Ρþσων, οι οποßοι Þταν οι βασικοß αντßπαλοι των Οθωμανþν στις παραδουνÜβιες περιοχÝς. ΑυτÞ η αμφιλεγüμενη στÜση απü πλευρÜς ορισμÝνων φαναριþτικων οικογενειþν οδÞγησε την ΥψηλÞ Πýλη στο να περιορßσει το δικαßωμα διεκδßκησης των ηγεμονιþν αυτþν μüνο σε τÝσσερις οικογÝνειες, που κρßθηκαν αξιüπιστες στις σχÝσεις τους με την Πýλη.

Οι Φαναριþτες, ωστüσο, κατÜ γενικÞ ομολογßα κατÜφεραν μÝσα σε σχετικÜ μικρü διÜστημα να επωφεληθοýν απü τις αλλαγÝς που υιοθÝτησε το σýστημα διοßκησης της ΟθωμανικÞς Αυτοκρατορßας και τις γενικüτερες γεωπολιτικÝς αλλαγÝς. Το δßχως Üλλο, κατÜφεραν να παραμερßσουν τις μÝχρι τüτε υφιστÜμενες αρχοντικÝς ρωμαßικες οικογÝνειες και να αναδειχτοýν ως μια χριστιανικÞ αριστοκρατßα ενσωματωμÝνη κανονικÜ στην οθωμανικÞ κοινωνßα, στην οποßα μÜλιστα Ýπαιζαν και πρωταγωνιστικü ρüλο. Η επÝκταση και εδραßωση αυτÞς της χριστιανικÞς αριστοκρατßας βασßστηκε κυρßως στον Ýλεγχο που Üσκησε στο Πατριαρχεßο.

 

ΑλÝξανδρος ΜαυροκορδÜτος, «ο εξ απορρÞτων»

Μια απü τις πρþτες και εξÝχουσες μορφÝς των Φαναριωτþν υπÞρξε ο ΑλÝξανδρος ΜαυροκορδÜτος, ο οποßος γεννÞθηκε στην Κωνσταντινοýπολη, αλλÜ καταγüταν απü τη Χßο. Ο ΑλÝξανδρος φοßτησε στο Ελληνικü ΚολÝγιο του Αγßου Αθανασßου στη Ρþμη, üπου και συνÝχισε τις σπουδÝς του στη Φιλολογßα και τη Θεολογßα. Αργüτερα βρÝθηκε να σπουδÜζει ΙατρικÞ στο πανεπιστÞμιο της ΠÜντοβα.

Με την επιστροφÞ του στην Κωνσταντινοýπολη, ο ΜαυροκορδÜτος θα διδÜξει στη σχολÞ του ΜανολÜκη του Καστοριανοý, üπως επßσης στην ΠατριαρχικÞ Ακαδημßα. Κατüπιν θα εργαστεß ως γραμματÝας του μεγÜλου ρωμιοý διερμηνÝα Παναγιþτη Νικοýσιου, τη θÝση του οποßου θα καταλÜβει μετÜ τον θÜνατü του, το 1673. Η θÝση αυτÞ, εκτüς απü εξουσßα και χρÞμα, ενεßχε και κινδýνους.

Το 1683, ο ΜαυροκορδÜτος Ýπεσε σε δυσμÝνεια λüγω της επικρÜτησης της αντßπαλης παρÜταξης απ’ αυτÞν που τον υποστÞριζε. Τüτε δημεýτηκε η περιουσßα του και φυλακßστηκε μαζß με μÝλη της οικογενεßας του. Λßγα χρüνια αργüτερα, κατÜφερε να πετýχει την αποκατÜστασÞ του και να του επιστραφεß η περιουσßα του. ΛÝγεται üτι ο ΜαυροκορδÜτος συμμετεßχε ως υπÞκοος του ΣουλτÜνου, Ýχοντας σημαντικü ρüλο, στις διαπραγματεýσεις για τη συνθÞκη του ΚÜρλοβιτς, καθþς θεωροýνταν καλüς γνþστης της ευρωπαúκÞς διπλωματßας.

ΤÝλος, ο ΑλÝξανδρος ΜαυροκορδÜτος θεωρεßται ο πρþτος στον οποßο ανÞκει δικαιωματικÜ ο χαρακτηρισμüς του Φαναριþτη, Ýνας üρος που θα καθιερωθεß στη συνÝχεια υποδηλþνοντας την αριστοκρατßα των Ρωμιþν.