Το «προφßλ» των διαδηλωτþν της Τουρκßας Ποιοι εßναι οι διαδηλωτÝς της Τουρκßας; Γιατß τους αποκαλοýν «λευκοýς Τοýρκους» και ποια η σχÝση τους με το κüμμα του ΕρντογÜν |
|
---|---|
Βασßλης Φουρτοýνης, δÜσκαλος |
ÓÜââáôï 1 Éïõíßïõ 2013 |
ΔεκÜδες Üτομα Ýχουν τραυματισθεß στις διαδηλþσεις που Üρχισαν ως διαμαρτυρßα για υπερβολικÞ αντßδραση της αστυνομßας σε üσους Þθελαν να καταλÜβουν τον χþρο που γßνονταν τα Ýργα στην πλατεßα του Ταξßμ. ΠαρατηρητÝς σημειþνουν üτι δεν πρüκειται για Ýκρηξη "λαúκÞς" αγανÜκτησης. "Ο Τοýρκος πρωθυπουργüς και το AKP Κüμμα Δικαιοσýνης και ΑνÜπτυξης, παραμÝνει ιδιαßτερα δημοφιλÞς με πρωτοφανÞ δημοκοπικÜ ευρÞματα μετÜ απü δþδεκα χρüνια εξουσßας". "Το αßσθημα αγανÜκτησης του κüσμου ξεκινÜ περισσüτερο απü την αýξηση τον τελευταßο καιρü των δεσμþν μεταξý θρησκεßας και πολιτικÞς, απü τις επεμβÜσεις που γßνονται στον τρüπο ζωÞς ενüς μÝρους του πληθυσμοý, και την αδιαφορßα απÝναντι στα αιτÞματα ορισμÝνων κοινωνικþν ομÜδων", λÝει ο αρθρογρÜφος της εφημερßδας "ΖαμÜν" Γιαβοýζ ΜπαúντÜρ. "¼λη η προσοχÞ εστιÜζεται στις επιπτþσεις που θα Ýχουν στο μÝλλον της Τουρκßας οι Κοýρδοι" τονßζει ο ßδιος, που θεωρεß üτι η αγωνßα αυτÞ αυξÜνει τον εκνευρισμü του πλÞθους των διαδηλωτþν. "Πρüκειται για τη διαμαρτυρßα μιας καθüλου ευκαταφρüνητης κοινωνικÞς ομÜδας, μιας απü τις σημαντικüτερες ψηφßδες που συγκροτοýν (κατÜ την ΟθωμανικÞ παρÜδοση) το τουρκικü σýνολο" προσθÝτουν παρατηρητÝς. Η ομÜδα αυτÞ που πολλÝς φορÝς Ýχει περιγραφεß και ως "λευκοß Τοýρκοι", αποτελοýσαν την κυρßαρχη ομÜδα στην περßοδο παρακμÞς της ΚεμαλικÞς Τουρκßας. Διαμαρτýρονται κατÜ τον τρüπο αυτü γιατß οι πολιτικÝς τους ηγεσßες - το περßφημο Λαúκü Ρεπουμπλικανικü Κüμμα (CHP) Ýχει εδþ και καιρü χÜσει κÜθε ικανüτητα να παßζει ουσιαστικü ρüλο στην πολιτικÞ. Διαμαρτýρονται γιατß χωρßς ικανÞ πολιτικÞ εκπροσþπηση, καταρρÝει η θÝση τους στην κοινωνßα, Ο τρüπος της ζωÞς τους προστατεýεται μüνο απü την μεγαλοψυχßα της νÝας κυρßαρχης τÜξης (Ýξ ου και οι παρομοιþσεις του ΕρντογÜν, με τους ΣουλτÜνους). «Ποιος εßναι λευκüς Τοýρκος;» Σε Üρθρο του στην ΧουριÝτ ο Ερτουγροýλ Οζκüκ περιγρÜφει τον λευκü Τοýρκο ως εξÞς: Πρüκειται για Ýνα σýγχρονο Üνθρωπο που κοιτÜ προς το δυτικü κüσμο και το δßκαιο, Ýχει μεγαλþσει με τις αρχÝς της Δημοκρατßας, κÜποιοι αγαποýν φανατικÜ τον Ατατοýρκ, κÜποιοι τον παραδÝχονται για τα ανοßγματα στον σýγχρονο κüσμο, μεγαλþνουν τα παιδιÜ τους üχι με υποταγÞ στις εντολÝς του αλλÜ τα μαθαßνουν να εκφρÜζουν τις απüψεις τους, δεν Ýχουν πρüβλημα με τα θρησκευτικÜ πιστεýω. Δεν θα Þθελαν στον κýκλο τους ανθρþπους πωρωμÝνους με θρησκευτικü φανατισμü. ¼ταν τους συναντÞσουν, προσποιοýνται οι ßδιο üτι υποστηρßζουν με φανατισμü το κοσμικü κρÜτος. ΥπÜρχουν λευκοß Τοýρκοι που κÜνουν την προσευχÞ τους πÝντε φορÝς την ημÝρα üπως υπÜρχουν και αυτοß που δεν προσεýχονται. Οι περισσüτεροι κÜνουν την προσευχÞ τους τις ΠαρασκευÝς. ¶σχετα με τους ßδιους, ουδÝποτε θα υποχρεþσουν το παιδß τους να κÜνει την προσευχÞ του Þ την κüρη τους να φορÝσει τη μαντßλα. Θα δÝχονταν τη μαντßλα üχι üμως και την κÜλυψη üλου του προσþπου. ΣÞμερα βλÝπουμε λευκοýς Τοýρκους να δÝχονται και την κÜλυψη του προσþπου üχι επειδÞ αυτü προστÜζει ο ισλαμικüς τρüπος ζωÞς αλλÜ επειδÞ κÜθε γυναßκα Ýχει το δικαßωμα να ντýνεται üπως επιθυμεß. Εκτüς απü την περιγραφÞ του Οζκüκ, Ýχουμε και την περιγραφÞ του ΤαχÜ Ακιüλ σýμφωνα με την οποßα λευκüς Τοýρκος εßναι Ýνα Üτομο με λεπτοýς τρüπους και περισσüτερο ευκατÜστατο. Ο Σερßφ ΜÜρντιν ισχυρßζεται üτι πρüκειται για Üτομο που κινεßται στο ΚÝντρο, ο ΕμρÝ ΚονγκÜρ υποστηρßζει üτι οι λευκοß Τοýρκοι εßναι εκλεκτοß της εξουσßας και οι μαρξιστÝς üτι πρüκειται για την Üρχουσα τÜξη. ¼ποια και αν εßναι η περιγραφÞ του λευκοý Τοýρκου, το σßγουρο εßναι üτι αυτοß διοικοýσαν τη χþρα μÝχρι το 2002. ¼λη η ηγεσßα Þταν λευκοß Τοýρκοι.
«Ποιος εßναι ο αντßποδας του λευκοý Τοýρκου; Και ποιος ο αντßποδας του λευκοý Τοýρκου; Ο μαýρος Τοýρκος, δηλαδÞ οι πολßτες, οι επαρχιþτες, τα Üτομα που δεν εßναι τεχνοκρÜτες, που δεν εßναι δημüσιοι υπÜλληλοι. ¼σο ισχυροß εßναι οι λευκοß Τοýρκοι, τüσο ανßσχυροι εßναι οι μαýροι. Ο λευκüς εξουσιÜζει, ο μαýρος εξουσιÜζεται. ΣÞμερα ποιοι βρßσκονται στην εξουσßα; Οι λευκοß Þ οι μαýροι; Πριν τρßα χρüνια ο ΕρντογÜν σε περιοδεßα του στις ΗΠΑ εßπε: Στη χþρα μας υπÜρχει διÜκριση λευκοý και μαýρου Τοýρκου. Ο ομιλþν ανÞκει στους μαýρους». ΣÞμερα οι λευκοß Τοýρκοι εγκατÝλειψαν την εξουσßα και αποσýρθηκαν στις παραλιακÝς πüλεις.
Πþς αποκαλοýμε üσους βρßσκονται σÞμερα σε θÝσεις εξουσßας; Δεν αναφερüμαστε μüνο στην κυβÝρνηση, αλλÜ σε üσους Ýχουν δýναμη στην τοπικÞ αυτοδιοßκηση, τους οικονομικοýς παρÜγοντες, τους πρυτÜνεις, νομÜρχες, τεχνοκρÜτες, γιατροýς, επιχειρηματßες εισαγωγεßς- εξαγωγεßς… Δεν εßναι δυνατüν να τους ονομÜζουμε μαýρους Τοýρκους, Üσχετα αν κÜποτε Þταν. Ο αρθρογρÜφος της ισλαμιστικÞς εφημερßδας «Μιλß ΓκαζÝτε» διανοοýμενος ΣεβκÝτ Εúγκι, αντß για την ονομασßα «μαýρος» χρησιμοποιεß τον ορισμü «πρÜσινος Τοýρκος». ΓρÜφει: «¼πως ο λευκüς Τοýρκος κοιτÜζει μια μουσουλμÜνα με καλυμμÝνο το πρüσωπο, Ýτσι κι Ýνας πρÜσινος Τοýρκος κοιτÜ Ýναν που δεν νηστεýει στην περßοδο της νηστεßας. ¼πως εßναι φυσικü το καλοκαßρι να Ýχουμε ζÝστη, τον χειμþνα κρýο, κÜποτε να φυσÜ, κÜποτε να υπÜρχει Üπνοια, Ýτσι εßναι φυσικü στην χþρα μας να Ýχουμε τις επιρροÝς και πιÝσεις του ισλÜμ. ΠροσπαθÞστε να συνηθßσετε. Αν ο λευκüς Τοýρκος Ýχει το δικαßωμα να ασκεß πιÝσεις, ο πρÜσινος Τοýρκος δεν Ýχει;»
Η μετα-κουρδικÞ εποχÞ "Το Ταξßμ μας ανÞκει", "Η ΙστικλÜλ μας ανÞκει".. φþναζαν οι νÝοι διαδηλωτÝς σε μια διαμαρτυρßα που ξεκßνησε με αντßδραση στην πολεοδομικÞ ανÜπλαση της κεντρικÞς ιστορικÞς πλατεßας του Ταξßμ. ΑυτÜ μοιÜζουν περισσüτερο σαν απüδειξη üτι η Τουρκßα -μετÜ την ιστορικÞ συμφωνßα με τον ηγÝτη του PKK Α. ΟτζαλÜν πÝρασε -χωρßς επιστροφÞ- στην μετα-κουρδικÞ εποχÞ, προσθÝτουν οι ßδιοι παρατηρητÝς.
Η τυραννßα της πλειοψηφßας Οι διαμαρτυρüμενοι στο Tαξßμ αυτü που εννοοýν στηλιτεýοντας τη σημερινÞ δημοκρατßα, εßναι üτι πρÝπει να προστατευθοýν απü την τυραννßα της πλειοψηφßας! Οι ισορροπßες της νÝας εποχÞς χαρακτηρßζονται απü μεγαλýτερη δüση θρησκεßας (ΙσλÜμ), μεγαλýτερη οικονομικÞ ευμÜρεια (ιδιαßτερα για τα στρþματα που εκφρÜζονται μÝσα απü το AKP Κüμμα Δικαιοσýνης και ΑνÜπτυξης), αλλÜ και περισσüτερη Δημοκρατßα. ΑλλÜ, δεν υπÜρχει αμφιβολßα, üτι üλα τα μÝτρα για το οποßο διαμαρτýρονται, την πολεοδομικÞ ανÜπλαση, μÝχρι τους κανüνες για την πþληση του αλκοüλ, εßναι προúüν της νüμιμης Ýκφρασης της θÝλησης της πλειοψηφßας. ΚÜποιος üμως πρÝπει να προστατεýσει τις πολλÝς ιδιαßτερες ταυτüτητες που συνυπÜρχουν σε μια μεγÜλη Πολιτεßα, απü τον οδοστρωτÞρα της πλειοψηφßας. Και αυτü που μπορεß να τους προστατεýσει -üπως Ýχουν τα πρÜγματα σÞμερα- εßναι μüνο η μεγαλοψυχßα του μεγÜλου νικητÞ. Η συνεχιζüμενη κουρδικÞ εξÝγερση και το ΠΚΚ νομιμοποιοýσε τους αυταρχικοýς μηχανισμοýς που στÞριζαν την εξουσßα της ομÜδας που σÞμερα διαμαρτýρεται. Τþρα που το κουρδικü εßναι πλÝον ιστορßα, (ο ΟτζαλÜν Ýχει προσχωρÞσει σε νÝες αντιλÞψεις για εθνικü κρÜτος και τον εθνικισμü) η προστασßα και η κατοχýρωση των δικαιωμÜτων κÜθε κοινωνικÞς ομÜδας εξασφαλßζεται μüνο απü την εýρυθμη λειτουργßα ενüς σýγχρονου κρÜτους δικαßου. Εξασφαλßζεται μüνο απü το ΝÝο Σýνταγμα.
Εßναι στρατηγικÞ του ΕρντογÜν η πλατεßα Ταξßμ; Πολλοß αναλυτÝς πιστεýουν üτι η διαμαρτυρßα του Ταξßμ μπορεß εýκολα να ενταχθεß στην στρατηγικÞ ΕρντογÜν. Η διαμαρτυρßα κÜνει üτι δεν μπüρεσε να κÜνει η ηγεσßα του Λαúκοý Ρεπουμπλικανικοý Κüμματος CHP: Να διαπραγματευθεß Ýνα κοινÜ αποδεκτü σημεßο ισορροπßας, συμμετÝχοντας ενεργÜ στη δημιουργßα του νÝου ΣυντÜγματος, αντß να περιορßζεται σε μια καταγγελτικÞ και αρνητικÞ αποχÞ. Το κενü που αφÞνει η αντιπολßτευση, δυσκüλευε το Ýργο της κυβÝρνησης... Η συμφωνßα στο νÝο Σýνταγμα ο ακρογωνιαßος λßθος του νÝου οικοδομÞματος, που δεν θα στηρßζεται στη απεριüριστη (και Üρα ανεξÝλεγκτη) εξουσßα αναπαρÜγοντας το αυτοκρατορικü πρüτυπο (που κυριαρχεß στην ΠΟΛΗ για 1700 περßπου χρüνια!), αλλÜ θα περιγρÜφει μßα περισσüτερο αποκεντρωμÝνη, ΔημοκρατικÞ Πολιτεßα, οργανþνοντας Ýνα λειτουργικü μωσαúκü, μÝσα στο οποßο γßνονται σεβαστÝς δευτερεýουσες τοπικÝς. εθνοτικÝς και θρησκευτικÝς ταυτüτητες. Η πορεßα αυτÞ δεν εßναι εγγυημÝνη, αλλÜ η ελπßδα και η δυνατüτητα να οδηγηθεß εκεß η Τουρκßα, κυρßως μÝσα τις ηγετικÝς ικανüτητες του ΕρντογÜν, εßναι μεγÜλες. |