Ôá ¶ãéá ÐÜèç óôïí ðáãêüóìéï êéíçìáôïãñÜöï |
|
---|---|
Âáóßëçò Öïõñôïýíçò, äÜóêáëïò |
ÐáñáóêåõÞ 3 ÌáÀïõ 2013 |
ΚÜθε χρüνιο τÝτοια εποχÞ βλÝπουμε και ξαναβλÝπουμε στις τηλεορÜσεις ταινßες που Ýχουν αν κÜνουν με το Θεßο ΔρÜμα. Αυτü καθεαυτü το γεγονüς των Αγßων Παθþν υπÞρξε απü πολý νωρßς θεματικü γεγονüς για την κινηματογραφικÞ παραγωγÞ. ¸τσι με το ξεκßνημα του κινηματογρÜφου Ýγινε προσπÜθεια να αναπαραχθεß το θεßο ΔρÜμα. ¸τσι τα «ΠÜθη», σýμφωνα με τους ιστορικοý του κινηματογρÜφου, τροφοδοτοýν θεματικÜ τον κινηματογρÜφο απü το ξεκßνημÜ του, με πρþτη προσπÜθεια αυτÞ üπου κÜποιος Φρανκ ΡÜσελ εßναι ο πρþτος ηθοποιüς που υποδýεται τον Χριστü στη μεγÜλη οθüνη. Ακολουθεß η πρþτη ολοκληρωμÝνη ταινßα που Ýχει σχÝση με τη ζωÞ και τα ΠÜθη του Χριστοý ανÞκει στην αποχÞ του λεγüμενου Βωβοý κινηματογρÜφου και γυρßστηκε του 1927. Τßτλος της King of Kings - Ο Βασιλεýς των ΒασιλÝων του Σεσßλ Ντε Μιλ. Πρüκειται για αμερικÜνικη βουβÞ ταινßα, η πρþτη που ασχολÞθηκε με το θεßο δρÜμα. ΕξαιρετικÞ μουσικÞ, συμπαθεßς ερμηνεßες και εφÝ πρωτüγνωρα για το 1927. Τους νασικοý ρüλου ερμηναýουν οι: H.B. Warner (Ιησοýς), Dorothy Cumming (Μαρßα), Ernest Torrence (ΠÝτρος) κ.α.
Το 1951 βγαßνει στις αßθουσες Quo Vadis του ΜÝρβιν Λιρüι. Πρüκειτςσι για την κινηματογραφικÞ μεταφορÜ της κλασικÞς νουβÝλας του Ερßκου ΣιÝνκεβιτζ, που αποτελεß μια απü τις πιο πληθωρικÝς υπερπαραγωγÝς του Χüλιγουντ. Τα εξαßρετα σκηνικÜ και κοστοýμια, οι εκατοντÜδες κομπÜρσοι και η πλοýσια καλλιτεχνικÞ παραγωγÞ συμβÜλλουν στην ανÜπτυξη ενüς λαμπροý θεÜματος, που ενισχýεται απü τις δραματικÝς ερμηνεßες των Ρüμπερτ ΤÝιλορ και ΝτÝμπορα Κερ στους πρωταγωνιστικοýς ρüλους. Μαζß τους, οι Λßο Γκεν, Φßνλεú ΚÜρι και ο Πßτερ Ουστßνοφ, που προσφÝρει μια εξαιρετικÞ ερμηνεßα ως ο παρανοúκüς ΝÝρων. Η υπüθεση της ταινßας: Ο ΜÜρκους Βινßσιους, θριαμβευτÞς πολεμιστÞς, επιστρÝφει με τις λεγεþνες του στην αιþνια πüλη για να απολαýσει τις χαρÝς που Ýχει να του προσφÝρει. Ο αυτοκρÜτορας ΝÝρων Ýχει προετοιμÜσει μßα μεγÜλη φιÝστα γι’ αυτüν. ¼ταν ο ΜÜρκους συναντÜ την üμορφη Λυγßα, γοητεýεται και η Ýλξη εßναι αμοιβαßα. ¼ταν üμως μαθαßνει üτι η Λυγßα και ο αδελφüς της ανÞκουν στη ριζοσπαστικÞ αßρεση τους χριστιανοýς που Ýχει αρχßσει να εξαπλþνεται στην πüλη, βρßσκεται σε μεγÜλο δßλημμα και θα ζητÞσει απü τον παρÜφρονα αυτοκρÜτορα ΝÝρων να του την δþσει για σκλÜβα.
Το 1953 θα βγεις τις αßθουσες η πασßγνωστη ταινßα «The Robe Þ Ο Χιτþν» του Henry Koster, üπου τους βασικοýς ρüλους ενσαρκþνουν οι: Richard Burton, Dean Jagger, Victor Mature, Richard Boone Η συγκεκριμÝνη ταινßα υπÞρξε η πρþτη ταινßα που γυρßστηκε σε cinemascope στην ιστορßα του κινηματογρÜφου. Επßσςη «Ο Χιτþν» Þταν υποψÞφιος για πÝντε βραβεßα Οσκαρ το 1953, ανÜμεσα τους αυτü της Καλýτερης Ταινßας και Καλýτερου Ανδρικοý Ρüλου για την ερμηνεßα του Ρßτσαρντ ΜπÜρτον, üπου ο ΜπÜρτον υποδýεται τον ΜαρκÝλο ΓÜλλιο τον Ρωμαßο εκατüνταρχο ο οποßος Þταν υπεýθυνος για την επßβλεψη της σταýρωσης του Ιησοý. «Ο Χιτþν» εßναι Ýνα ιστορικü μυθιστüρημα γραμμÝνο απü το συγγραφÝα Λüιντ ΝτÜγκλας το. ¹ταν Ýνα απü τα βιβλßα με τις μεγαλýτερες πωλÞσεις τη δεκαετßα του 1940. ΜπÞκε στη λßστα μπεστ σÝλλερ των ΤÜιμς της ΝÝας Υüρκης τον Οκτþβριο του 1942 και τÝσσερις βδομÜδες αργüτερα ανÝβηκε στο Νο.1, θÝση που κρÜτησε για σχεδüν Ýνα χρüνο. Ο Χιτþν Ýμεινε στη λßστα για Üλλα δýο χρüνια, επιστρÝφοντας αρκετÝς φορÝς τα επüμενα Ýτη, συμπεριλαμβανομÝνου και του 1953, οπüτε και κυκλοφüρησε η κινηματογραφικÞ του Ýκδοση. Η υπüθεση του Ýργου ξετυλßγεται την εποχÞ της κατÜπτωσης της ΡωμαúκÞς Αυτοκρατορßας με τους φοβεροýς διωγμοýς των χριστιανþν και τις ραδιουργßες των Ρωμαßων αριστοκρατþν. Ο νεαρüς Ρωμαßος χιλßαρχος ΜÜρκελλος Γαλλßων, γüνος μιας τÝτοιας αριστοκρατικÞς οικογÝνειας, σταυρþνει το Χριστü κι ýστερα παßζει στα ζÜρια τον Χιτþνα Του, τον οποßο και κερδßζει. ΞαφνικÜ üμως, νιþθει κÜτι να αλλÜζει μÝσα του και ο ΜÜρκελλος γßνεται χριστιανüς. Τßθεται στην υπηρεσßα του Ναζωραßου Ýχοντας σýντροφü του τον Κορßνθιο σκλÜβο του, ΔημÞτριο, που η δυνατÞ πßστη τους στο Χριστü εξισþνει τον Üρχοντα με τον δοýλο, για να τους κÜνει δυο καλοýς φßλους-αδερφοýς.
ΦτÜνουμε στο 1961 οπüτε στις αßθουσες βγαßνει η κλασικÞ αμερικανοúταλικÞ ταινßα «Barabbas Þ ΒαραβÜς» του Richard Fleischer με πρωταγωνιστÝς τους: Anthony Quinn, Silvana Mangano, Arthur Kennedy, Katy Jurado, Harry Andrews, Vittorio Gassman, Norman Wooland, Valentina Cortese, Jack Palance, Ernest Borgnine Στην ταινßα αυτÞ ο Πüντιος ΠιλÜτος αποφασßζει να δþσει χÜρη σ' Ýναν απü τους δýο σταυρωμÝνους, τον Ιησοý τον Ναζωραßο Þ τον ληστÞ ΒαραββÜ. ¼ταν το πλÞθος επιλÝγει τον ΒαραββÜ, αυτüς πανηγυρßζει για την απελευθÝρωσÞ του και πηγαßνει στην ΡαχÞλ που τον περιφρονεß και του αποκαλýπτει üτι πιστεýει στη διδασκαλßα του Ναζωραßου. Ο ΒαραββÜς την ειρωνεýεται, αλλÜ οι φüβοι τον βασανßζουν. Η ΡαχÞλ λιθοβολεßται μÝχρι θανÜτου για την πßστη της, ο ΒαραββÜς ξαναγυρßζει στο Ýγκλημα και, üταν τον συλλαμβÜνουν, τον στÝλνουν να δουλÝψει στα ορυχεßα της Ιταλßας για τα επüμενα 20 χρüνια. ΜετÜ απü μια θεομηνßα, το ορυχεßο καταστρÝφεται ενþ ο ΒαραββÜς και ο σκλÜβος ΣαχÜκ, που εßναι οι μοναδικοß επιζþντες, στÝλνονται σε μια σχολÞ μονομÜχων στη Ρþμη. Τüτε, ο ΣÜχακ τον παρασýρει στο Χριστιανισμü. Ο ΣαχÜκ αφÞνει την τελευταßα του πνοÞ στην αρÝνα επειδÞ δεν δÝχτηκε να απαρνηθεß την πßστη του ενþ ο ΒαραββÜς καταφÝρνει να νικÞσει τον αντßπαλü του και κερδßζει την ελευθερßα του. Αργüτερα, üταν βλÝπει τη Ρþμη τυλιγμÝνη στις φλüγες, προσπαθεß να βοηθÞσει τους Χριστιανοýς, αλλÜ τον συλλαμβÜνουν και τον στÝλνουν στο σταυρü. Εκεß, ο ΒαραββÜς, αφÞνοντας την τελευταßα του πνοÞ, γαληνεýει παραδßδοντας την ψυχÞ του στον Κýριο.
Επßσης το 1961 ο Νßκολας ΡÝι που, λßγα χρüνια πριν, εßχε γυρßσει τον "ΕπαναστÜτη χωρßς αιτßα” με τον ΤζÝιμς Ντιν, γυρßζει τον "ΒασιλιÜ των βασιλÝων” με βασικοý πρωταγωνιστÝς τους: Jeffrey Hunter (Ιησοýς), Siobhan McKenna (Μαρßα), Hurd Hadfield (Πüντιος ΠιλÜτος), Ron Rudwell (Λοýκιος) κ.α. ΑυτÞ εßναι η δεýτερη ταινßα για τα πÜθη του Ιησοý που προÝρχεται απü το Χüλιγουντ της περßοδο της χρυσÞς ακμÞς του. ΑφηγητÞς της ιστορßας ο ¼ρσον ΓουÝλς σε κεßμενο του συγγραφÝα επιστημονικÞς φαντασßας ΡÝι ΜπρÜντμπερι. Το 63 π.Χ. αποτÝλεσε την αρχÞ μιας εποχÞς φüβου και αβεβαιüτητας για τους Εβραßους καθþς πρüκειται για τη χρονιÜ üπου οι Ρωμαßοι κατÝκτησαν την Ιουδαßα. Ο ρωμαúκüς ζυγüς, υπü το καθεστþς της βασιλεßας του Ηρþδη, εßναι αβÜσταχτος üμως οι Εβραßοι δεν παýουν να διατηροýν το θÜρρος τους και την πßστη στη ζωÞ τρÝφοντας την ελπßδα πως κÜποια στιγμÞ θα εμφανιστεß ο Μεσσßας, ο γιος του Θεοý, για να τους απελευθερþσει. Εκεßνη την εποχÞ ο Ιησοýς γεννιÝται στη ΒηθλεÝμ και δεν εßναι λßγοι αυτοß που πιστεýουν ακρÜδαντα πως αυτüς εßναι ο μελλοντικüς βασιλιÜς των Εβραßων. Η διδασκαλßα του για την Ýλευση της Βασιλεßας των Ουρανþν αλλÜ και τα θαýματÜ του δεν αργοýν να τραβÞξουν την προσοχÞ των Αρχþν, που ανησυχοýν για το ενδεχüμενο εξÝγερσης ενÜντια στους Ρωμαßους κατακτητÝς. Ο Ιησοýς συλλαμβÜνεται απü τους Ρωμαßους, για να οδηγηθεß ενþπιον του Πüντιου ΠιλÜτου και να καταδικαστεß σε σταýρωση στο λüφο του ΓολγοθÜ. Πρüκειται ουσιαστικÜ για επανÝκδοση της ταινßας του Σεσßλ Ντε Μιλ. Στην ΕλλÜδα η ταινßα προβÜλλεται κÜθε χρüνο, ßσως ως εναλλακτικÞ του Ιησοý του ΤζεφιρÝλι.
Το 1964 ο ΠιÝρ ΠÜολο Παζολßνι βγÜζει στις αßθουσες την ταινßα Il Vangelo secondo Matteo Þ Τα κατÜ Ματθαßον πÜθη με τους: . Enrique Irazoqui (Ιησοýς), Margherita Caruso (Μαρßα σε νεαρÞ ηλικßα), Susanna Pasolini (Μαρßα σε μεγαλýτερη ηλικßα), Marcello Morante (ΙωσÞφ), Mario Socrate (ΙωÜννης ο ΒαπτιστÞς) κ.α. Εßναι μια λυρικÞ, ευρωπαúκÞ προσÝγγιση της ΕβδομÜδας των Παθþν απü τον Ιταλü σκηνοθÝτη ΠιÝρ ΠÜολο Παζολßνι, γυρισμÝνη εξολοκλÞρου σε Ýνα Ýρημο χωριü της Ιταλßας και με κλασικÜ μουσικÜ θÝματα απü Μπαχ, Προκοπßεφ κ.α. Στο ρüλο του Ιησοý ο Ισπανüς αριστερüς φοιτητÞς Ενρßκε Ιραζüκι που Þρθε στη Ρþμη για να λÜβει βοÞθεια ανατροπÞς του δικτÜτορα ΦρÜνκο στην Ισπανßα και κατÝληξε πρωταγωνιστÞς του Παζολßνι. “Ο Παζολßνι, χωρßς να πει λÝξη, Üρχισε να με περιεργÜζεται και μου εßπε üτι με Þθελε για τον ρüλο του Χριστοý για μια ταινßα που ετοßμαζε τα τελευταßα δýο χρüνια”, θα πει αργüτερα για την εμπειρßα του αυτÞ. Ο “Üθεος” μαρξιστÞς Παζολßνι προσεγγßζει το θεßο δρÜμα με Ýναν ξεχωριστü, ποιητικü τρüπο που Ýλαβε δημüσιους επαßνους μÝχρι και απü το Βατικανü (πÜπας ΙωÜννης XXIII) καθþς η καταγραφÞ του σÝβεται πλÞρως τα ΕυαγγÝλια αλλÜ Üρχισε να δÝχεται κριτικÞ απü τους “δικοýς” του που τον κατηγüρησαν με διÜφορα. “Ο Χριστüς εßναι Ýνας μικρüς προλετÜριος που πορεýεται με μικροýς προλετÜριους”, τους απÜντησε μÝσες Üκρες αυτüς.
Μια χρονιÜ μετÜ, το 1965, θα ακολουθÞσει Ýνας Üλλος σκηνοθÝτης του Χüλιγουντ, ο Τζορτζ Στßβενς (κατÜ σýμπτωση εßχε σκηνοθετÞσει και αυτüς τον ΤζÝιμς Ντιν) με τη «The Greatest Story Ever Told Þ Η Ωραιüτερη Ιστορßα του Κüσμου» και βασικοýς πρωταγωνιστÝς τους: Μαξ φον Σßντοφ - Ιησοýς, Ντüροθυ Μακ ΓκουÜιρ -ΠαρθÝνος Μαρßα, ΤσÜρλτον ºστον - ΙωÜννης ο ΒαπτιστÞς, ΤÝλυ ΣαβÜλας - Πüντιος ΠιλÜτος, ΜÜρτιν ΛαντÜου - ΚαúÜφας, ΤζοÜννα ΝτÜνχαμ - Μαρßα ΜαγδαληνÞ, ΧοσÝ ΦερÝρ - Ηρþδης Αντýπας, ΤζÜνετ ΜÜργκολιν - Μαρßα απü τη Βηθανßα, ΝτÝιβιντ Μακ ΚÜλουμ -Ιοýδας Ισκαριþτης, Ρßτσαρντ Κüρτε - ΒαραββÜς, ºνα ΜπÜλιν - ΜÜρθα απü τη Βηθανßα. Εδþ ο Μαξ φον Σßντοφ να υποδýεται Ýναν «διαφορετικü» Ιησοý, üμως το κοινü δεßχνει πια σημÜδια κüπωσης Þ μÜλλον οι εποχÝς Ýχουν αλλÜξει και η βιομηχανßα του κινηματογρÜφου δυσκολεýεται να το αντιληφθεß. Το σενÜριο της ταινßας περιλαμβÜνει τη ΓÝννηση του Ιησοý στη φÜτνη της ΒηθλεÝμ, τη φυγÞ στην Αßγυπτο, τα παιδικÜ και νεανικÜ χρüνια, τη ΒÜφτιση στον ΙορδÜνη ποταμü, τη συνÜντηση με τους μαθητÝς, τη διδασκαλßα, τα θαýματα, την εßσοδος στην ΙερουσαλÞμ, το Μυστικüς Δεßπνος, τη σýλληψη, τη Σταýρωση, την ΑνÜσταση και η ΑνÜληψη.
Την Üνοιξη του 1973 στην ΕλλÜδα, κι ενþ ο νεολαιßστικος αναβρασμüς και η αμφισβÞτηση του χουντικοý καθεστþτος, που ξεκινÜ με την κατÜληψη της ΝομικÞς τον ΦεβρουÜριο και κορυφþνεται τον ΝοÝμβριο με το Πολυτεχνεßο κυριαρχοýν στην ατμüσφαιρα, ο νÝος σκηνοθÝτης Κþστας Αριστüπουλος γυρßζει την πρþτη του μεγÜλου μÞκους ταινßα στη ΜÜνη: εßναι μια ανατρεπτικÞ παραλλαγÞ των «Παθþν», με τßτλο «Τüπος κρανßου» και με σαφεßς επιρροÝς απü το «ΚατÜ Ματθαßον ΕυαγγÝλιο» του Παζολßνι. Η ταινßα στοχεýει ιδιαßτερα στο καθεστþς των Απριλιανþν, καθþς Þρωας εßναι Ýνας Χριστüς-εργÜτης, που το παρÜγγελμÜ του στους μαθητÝς του εßναι «¼ταν λεßψω, να πÜρετε τα βουνÜ».
Εßναι η χρονιÜ της υπερπαραγωγÞς «Jesus Christ Superstar Þ Ιησοýς Χριστüς ΥπÝρλαμπρο ¶στρο» του Νüρμαν Τζοýισον και πρωτασγωνιστÝς τους: Τεντ Νßλι (Χριστüς), Καρλ ¶ντερσον (Ιοýδας Ισκαριþτης), Ιβüν ¸λιμαν (Μαρßα ΜαγδαληνÞ), ΜπÜρι ΝτÝνεν (Πüντιος ΠιλÜτος), Μπομπ Μπßγκαμ (ΚαúÜφας), Κερτ ΓιÜγκγιαμ (¶ννας), Τζος Μüστελ (ΒασιλιÜς Ηρþδης), ΛÜρι ΜÜρσαλ (Σßμων ο ΖηλωτÞς) Η ταινßα περιγραφεß τα τελευταßα χρüνια της ζωÞς του Χριστοý, η εßσοδος στα Ιεροσüλυμα, η σýλληψη και η σταýρωσÞ του, σε μορφÞ ροκ üπερας. Τη μουσικÞ Ýχει γρÜψει ο Αντριου Λüιντ ΒÝμπερ και το λιμπρÝτο ο Τιμ ΡÜις. ΓνÞσιο τÝκνο της εποχÞς της αμφισβÞτησης, το «Jesus Christ Superstar» τον καιρü που πρωτοπροβλÞθηκε Ýγινε κüκκινο πανß για διÜφορες πληθυσμιακÝς ομÜδες παγκοσμßως. Οι φανατικοß χριστιανοß θεþρησαν προκλητικÞ τη σýνδεση του Ιησοý με την «τρισκατÜρατη» μουσικÞ ροκ, οι Εβραßοι διÝγνωσαν αντισημιτισμü, ενþ κÜποιοι αντιρατσιστÝς αντιμετþπισαν με καχυποψßα το γεγονüς üτι ο μüνος μαýρος ηθοποιüς-τραγουδιστÞς που κρατÜ μεγÜλο ρüλο στην ταινßα υποδýεται τον Ιοýδα. Τα παρατρÜγουδα δεν Ýλειψαν οýτε απü την ελληνικÞ καριÝρα της ταινßας, με συγκεντρþσεις διαμαρτυρßας των πιστþν Ýξω απü τους κινηματογρÜφους και με την αρχικÞ απαγüρευσÞ της.
ΦτÜνουμε στο 1977 οπüτε ο Ιταλüς ΦρÜνκο ΤζεφιρÝλι βγÜζει 4 επεισüδια με τßτλο Jesus from Nazareth Þ Ο Ιησοýς απü τη ΝαζαρÝτ. Εßναι η πλÝον μεγαλýτερη, διÜσημη και πολυπαιγμÝνη παραγωγÞ, με πλÞθος διÜσημων πρωταγωνιστþν που δßνει την ξεκÜθαρη εκδοχÞ του Βατικανοý για τον Ιησοý και τη ζωÞ του. ΑμÝτρητα εξωτερικÜ γυρßσματα στο Μαρüκο και την Τυνησßα, εκατοντÜδες κομπÜρσοι, πιστÞ μεταφορÜ των Ευαγγελßων. Τους βασικοýς ρüλους ενσαρκþνουν οι: Robert Powell (Ιησοýς), Anne Bancroft (Μαρßα ΜαγδαληνÞ), James Farentino (ΠÝτρος), Ian Mc Shane (Ιοýδας), Christofer Plummer (Ηρþδης Αντýπας), Olivia Hussey (Μαρßα), John Duttine (ΙωÜννης ΕυαγγελιστÞς), Lawrence Olivier (Νικüδημος), Michael York (ΙωÜννης ο ΒαπτιστÞς) κ.α. Ο ΤζεφιρÝλι κÜνει κÜστινγκ μÞνες ολüκληρους. Για Ιησοý προορßζει αστÝρες τýπου Αλ Πατσßνο και ΝτÜστιν Χüφμαν. ¼ταν βλÝπει τον ΠÜουελ σκÝφτεται üτι εßναι κατÜλληλος για το ρüλο του Ιοýδα. Στην πορεßα αλλÜζει Üποψη και κÜνει τον ΠÜουελ τον διασημüτερο κινηματογραφικü Ιησοý üλων των εποχþν που πληροýσε ξεκÜθαρα τη μορφÞ που εßχε ο μÝσος χριστιανüς στο νου για Εκεßνον. ΑντιδρÜσεις εßχαν προκαλÝσει τüτε δηλþσεις του ΠÜουελ üτι δεν Ýχει ιδιαßτερη σχÝση με την εκκλησßα και τον Ιησοý ενþ εßναι Ýνας απλüς αστικüς μýθος η φημολογßα üτι τρελÜθηκε, üτι δεν ξαναδοýλεψε κτλ.
Το 1988 βγαßνει στις αßθουσες η ταινßα με τßτλο The last temptation of Christ Þ Ο Τελευταßος Πειρασμüς του ΜÜρτιν ΣκορτσÝζε του Νßκου ΚαζαντζÜκη και βασικοýς πρωταγωνιστÝς τους: Willem Dafoe (Ιησοýς), Harcey Keitel (Ιοýδας), Verna Bloom (Μαρßα), Barbara Hershey (Μαρßα ΜαγδαληνÞ), Paul Greco (ΖηλωτÞς) κ.α. Πρüκειται για τη μοναδικÞ ταινßα που θßγει τη δυαδικÞ υπüσταση του Ιησοý (θεüς, Üνθρωπος) και γι’ αυτü ξεσÞκωσε πλÞθος αντιδρÜσεων παγκοσμßως. Η ταινßα ως κομμÜτι τÝχνης εßναι συλλεκτικü, ως περιεχüμενο Ýγκειται στη σκοπιÜ του θεατÞ. Στην ΕλλÜδα τριακüσιες περßπου χιλιÜδες θεατÝς προλαβαßνουν να τη δουν στις κινηματογραφικÝς αßθουσες πριν απαγορευτεß καθþς διÜφοροι κýκλοι απειλοýσαν μÝχρι και με κÜψιμο των αιθουσþν. Η εικüνα ενüς πολý γÞινου Ιησοý δεν Üρεσε σε πολλοýς. Η Ýκπληξη της ταινßας εßναι üτι στο ρüλο του ΠιλÜτου εμφανßζεται ο τραγουδιστÞς ΝτÝιβιντ ΜπÜουú.
ΤÝλος το 2004 εμφανßζεται η ταινßα The passion of the Christ Þ Τα ΠÜθη του Χριστοý του Μελ Γκßμπσον και βασικοýς πρωταγωνιστÝς τους: Jim Caviezel (Ιησοýς), Maia Morgestern (Μαρßα), Christo Jinkov (ΙωÜννης), Francesco De Vito (ΠÝτρος), Monica Bellucci (ΜαγδαληνÞ) κ.α. ΑυτÞ εßναι και η τελευταßα ταινßα που Ýγινε για τη ζωÞ και τα πÜθη του Ιησοý. ºσως η πιστüτερη μορφÞ Ιησοý προς το γενικü πρüτυπο εικüνας του. ΠολλÝς σκηνÝς εßναι γυρισμÝνες στα ΑραμαúκÜ (διÜλεκτος περιοχÞς δρÜσης του Ιησοý) και üλες στα ßδια τοπßα με το ΚατÜ Ματθαßον ΕυαγγÝλιο του Παζολßνι. Ο Μελ Γκßμπσον, σκληρüς και πιστüς καθολικüς καταθÝτει την πßστη του στοχεýοντας με τις σκληρÝς σκηνÝς, που σε κÜποια σημεßα αγγßζουν την υπερβολÞ (ακοýς μÝχρι και τον Þχο των καρφιþν κατÜ το μαστßγωμα του Ιησοý), στα μÜτια και μÝσω αυτþν στην καρδιÜ των θεατþν του. Η ταινßα αφηγεßται τις δþδεκα τελευταßες þρες της ζωÞς του Θεανθρþπου στη Γη ξεκινþντας με τον Ιησοý να προσεýχεται στον ΚÞπο της ΓεσθημανÞς, üπου πÞγε μαζß με τους μαθητÝς Του μετÜ τον Μυστικü Δεßπνο. Ακολουθεß η ανÜκρισÞ Του, τα βασανιστÞρια, η πορεßα στο ΓολγοθÜ, και τÝλος η Σταýρωση Του. Στο Passion, οι διÜλογοι εßναι λßγοι και η εικüνα τις περισσüτερες φορÝς μιλÜ απü μüνη της. Η ωμÞ απεικüνιση σε κÜνει ορισμÝνες στιγμÝς να μην αντÝχεις να κοιτÜς την οθüνη και ο θüρυβος που ακολουθεß την ταινßα ως αντισημιτικÞ, θÝτοντας θÝμα Üνισης αντιμετþπισης στην παρουσßαση Φαρισαßων - Ρωμαßων, ßσως να ευσταθεß μερικþς. Το «The Passion Of The Christ» εßναι μια ταινßα γυρισμÝνη με τρομερü ρεαλισμü και οι σκηνÝς των βασανιστηρßων και της σταýρωσης αναμενüταν να προκαλÝσουν αντιδρÜσεις. |