Ç óçìáóßá ôçò ìÜ÷çò ôïõ Ìáñáèþíá |
|
---|---|
του KωστÞ Παπαγιþργη απü το www.lifo.gr |
ÔåôÜñôç 13 Ìáñôßïõ 2013 |
¸να βιβλßο του Richard Billows εξηγεß γιατß αυτÞ η θρυλικÞ μÜχη üρισε τη μοßρα του δυτικοý πολιτισμοý Οι φιλολογικÝς εργασßες που γρÜφονται απανωτÜ απü καταρτισμÝνους φιλολüγους των αμερικανικþν (και Üλλων) πανεπιστημßων για ελληνικÜ θÝματα δεν ερεθßζουν μüνο την περιÝργεια του κοινοý, και δη του ελληνικοý. ¼,τι διδαχτÞκαμε εξ απαλþν ονýχων στο δημοτικü, κατüπιν στο γυμνÜσιο και πολλοß στο πανεπιστÞμιο, οι ιστορικοß –εν προκειμÝνω του Κολοýμπια– το ανανεþνουν με φιλολογικÜ και ιστορικÜ στοιχεßα που εßναι αποτελÝσματα πολýχρονης εργασßας και ενüς Ýρωτα για τα ελληνικÜ πρÜγματα. «Σκοπüς του βιβλßου αυτοý εßναι να ανασυνθÝσει την ιστορικÞ πραγματικüτητα της μÜχης που διεξÞχθη στην πεδιÜδα του Μαραθþνα, σαρÜντα περßπου χιλιüμετρα μακριÜ απü την ΑθÞνα, ανÜμεσα σε Ýναν περιορισμÝνο αριθμü Αθηναßων και στον κατÜ πολý μεγαλýτερο αριθμητικÜ στρατü των Περσþν εισβολÝων, καθþς και να ρßξει φως σε Ýνα ακüμα γεγονüς: τον αστραπιαßο τρüπο με τον οποßο κινÞθηκε ολüκληρο το αθηναúκü στρÜτευμα (περßπου Ýξι χιλιÜδες Üνδρες) απü τον Μαραθþνα στην ΑθÞνα για να εμποδßσει τις περσικÝς δυνÜμεις να καταλÜβουν την πüλη, ενþ οι υπερασπιστÝς της βρßσκονταν μακριÜ – τüσο η επικÞ μÜχη üσο και η ταχýτατη πορεßα πραγματοποιÞθηκαν την ßδια μÝρα, η μÜχη το πρωß, η πορεßα το απüγευμα. Τα παραπÜνω γεγονüτα, πÝρα απü αυτü καθαυτü το ενδιαφÝρον που παρουσιÜζουν, εßχαν τερÜστια σημασßα για το μÝλλον της κλασικÞς ΕλλÜδας και, κατ' επÝκταση, του δυτικοý πολιτισμοý και της δυτικÞς κοινωνßας». Ο συγγραφÝας της ΜÜχης του Μαραθþνα σημειþνει πως κÜποιοι σημερινοß ιστορικοß χλευÜζουν την Üποψη üτι η κλασικÞ ΕλλÜδα Þταν το λßκνο του δυτικοý πολιτισμοý. Η χλεýη, προφανþς, δεν αφορÜ την ßδια την κλασικÞ ΕλλÜδα üσο τη σýγχρονη εξÝλιξη του δυτικοý πολιτισμοý. Τι συνÝβη στην Ευρþπη μεταξý 16ου και 19ου αιþνα; Ο Billows επιμÝνει üτι η ΕλλÜδα Þταν λßκνο του σýγχρονου δυτικοý πολιτισμοý. ¼σοι ενδÝχεται να απεχθÜνονται τα κεßμενα του Θουκυδßδη, του ΠλÜτωνα, του ΑριστοτÝλη κ.λπ., πιθανüτατα πιστεýουν üτι θα Þταν προτιμüτερο να εßχαν νικÞσει οι ΠÝρσες. ΠÝραν τοýτου, üμως, μια διαφορετικÞ Ýκβαση της ΜÜχης του Μαραθþνα θα εßχε επηρεÜσει σε πολý μεγÜλο βαθμü üχι μüνο τους ¸λληνες του 5ου αιþνα αλλÜ και τους Ευρωπαßους και τους Αμερικανοýς του 21ου αιþνα μ.Χ. Αν λογαριÜσουμε üτι μετÜ τον θÜνατο του ΠÜτροκλου ο ΑχιλλÝας διοργÜνωσε προς τιμÞν του νεκροý φßλου του μια σειρÜ απü αθλητικÝς (Þτοι πολεμικÝς) δοκιμασßες, üπως το τρÝξιμο, η πÜλη, η μονομαχßα με δüρυ, η τοξοβολßα, η πυγμαχßα και η αρματοδρομßα, καταλαβαßνουμε üτι η μÝγιστη ακτινοβολßα ανÞκε στις αρετÝς του πολεμιστÞ. Ο ΑχιλλÝας, για παρÜδειγμα, Þταν ο πιο ψηλüς, ο πιο ισχυρüς, ο πιο γρÞγορος στα πüδια, ο ικανüτερος στην πÜλη, με το καλýτερο Üρμα και τα ταχýτερα Üλογα. Ιδιαßτερη σημασßα δßνει ο συγγραφÝας στο δÜνειο φοινικικü αλφÜβητο. «Αυτü το αλφÜβητο Þταν αμιγþς συμφωνογραφικü, δεν διÝθετε δηλαδÞ σýμβολα για τα φωνÞεντα. ¸να γραπτü κεßμενο, επομÝνως, αποτελοýνταν απü μια διαδοχÞ συμφþνων μüνο, Þτοι Ýνα εßδος μηχανισμοý απομνημüνευσης με βÜση το οποßο ο αναγνþστης Ýπρεπε να ενθÝσει, εßτε απü μνÞμης εßτε με την εις Üτοπον απαγωγÞ, τα σωστÜ φωνÞεντα για να σχηματιστοýν λÝξεις με νüημα. ¼ταν κÜποιοι ¸λληνες Ýμποροι Ýμαθαν το αλφÜβητο αυτü και προσπÜθησαν να το προσαρμüσουν στην ελληνικÞ γλþσσα, πρþτον, Ýκαναν μια ανακÜλυψη και, δεýτερον, εßχαν μια ιδÝα. Η ανακÜλυψη Þταν πως μερικÜ απü τα σýμβολα της φοινικικÞς γραφÞς αντιπροσþπευαν σýμφωνα που δεν υπÞρχαν στα ελληνικÜ. Η ιδÝα Þταν να τα χρησιμοποιÞσουν ως σýμβολα για τα φωνÞεντα. ¸τσι, γεννÞθηκε το ελληνικü αλφÜβητο, το πρþτο πραγματικü αλφαβητικü σýστημα γραφÞς στον κüσμο, με την Ýννοια üτι για πρþτη φορÜ üλοι οι φθüγγοι μιας προφορικÞς γλþσσας μετατρÜπηκαν σε γραπτÜ σýμβολα, σýμβολα με τα οποßα σχημÜτιζαν λÝξεις και κεßμενα που μποροýσαν αυτομÜτως να αναγνωσθοýν. Η σημασßα της μετατροπÞς που Ýκαναν οι ¸λληνες στο φοινικικü αλφÜβητο δýσκολα μπορεß να μεγαλοποιηθεß – Þταν τüσο εýκολο να μÜθει κανεßς το ελληνικü αλφÜβητο με τα εßκοσι τÝσσερα Ýως τριÜντα γρÜμματα, þστε για πρþτη φορÜ κατÝστη εφικτÞ η ευρεßα διÜδοση της γραφÞς και της ανÜγνωσης». ΣυμπÝρασμα: üλα τα σημερινÜ δυτικÜ αλφÜβητα, λατινικü, κυριλλικü και νεοελληνικü, κατÜγονται απü το αλφÜβητο που επινüησαν οι αρχαßοι ¸λληνες το 800 π.Χ. περßπου. Αν ο αναγνþστης διερωτηθεß τι σχÝση Ýχει η γλþσσα με τη μÜχη, η απÜντηση εßναι συντριπτικÞ: ο ελληνικüς πολιτισμüς Þταν βαθýτατα ανταγωνιστικüς, μπορεß να δανειζüταν ιδÝες üπως το αλφÜβητο, αλλÜ η μεγαλοφυÀα του μετÝτρεπε το δÜνειο σε ελληνικÞ προßκα. Οι Ολυμπιακοß Αγþνες, τα üπλα, η φιλοσοφßα, οι τραγωδßες, Þταν η απüδειξη üτι αυτüς ο λαüς Þταν πολεμικüς, αλλÜ εßχε και τον ¼μηρο για να αθανατßζει τις μÜχες του. Και να ανανεþνει την τακτικÞ βÝβαια, διüτι ο ομηρικüς Þρωας πολεμοýσε μüνος, ενþ ο δημοκρÜτης οπλßτης πολεμοýσε μÝσα στη φÜλαγγα. Το κεφÜλαιο για την Üνοδο της περσικÞς αυτοκρατορßας εßναι Ýνα απü τα πλÝον κατατοπιστικÜ του βιβλßου, καθüτι γßνεται αναλυτικüτατη περιγραφÞ της γεωγραφßας, των λαþν (Λυδοß, ΚÜρες, Λýκιοι, Πισßδες, Παμφυλεßς, Φρýγες, Μυσοß, Βιθυνοß, Παφλαγüνες, Καππαδüκες, Κßλικες, ΑρμÝνιοι και ¸λληνες φυσικÜ) και των ηθþν. Η εξÝχουσα θÝση των ΜÞδων οφειλüταν στο γεγονüς üτι Þταν ικανüτατοι Ýφιπποι πολεμιστÝς, ßσως οι καλýτεροι του αρχαßου κüσμου, λüγω των εξαιρετικþν αλüγων που εξÝτρεφαν. ΑνÜλογη θÝση εßχαν στον περσικü στρατü οι τοξüτες και οι ακοντιστÝς. ¼σο για την τακτικÞ των Περσþν την þρα της μÜχης, Þταν η εξÞς: πλησßαζαν τον αντßπαλο στρατü σε απüσταση βολÞς, üπου σταματοýσαν στÞνοντας Ýνα τεßχος με τις ασπßδες απü πλεγμÝνα κλαδιÜ λυγαριÜς, και, οχυρωμÝνοι πßσω απü αυτü, εκτüξευαν με ταχýτητα τα βÝλη τους στον εχθρü. Νüτα μπÝνε: ο ΠÝρσης τοξüτης μποροýσε να ρßχνει μια βολÞ ανÜ μερικÜ δευτερüλεπτα. Η στρατηγικÞ επßνοια του ΜιλτιÜδη παρÝμεινε παροιμιþδης. Μολονüτι ο πüλεμος στην ΕλλÜδα δεν εßχε εξελιχθεß τüσο þστε να αναδεικνýει την εφευρετικüτητα Þ την εξυπνÜδα των στρατηγþν, ο στρατηγüς κατÝστρωσε Ýνα ιδανικü σχÝδιο μÜχης. Η παραδοσιακÞ τακτικÞ της οπλιτικÞς φÜλαγγας Þταν απλοýστατη: οι Üνδρες σχημÜτιζαν ορθογþνιο που απαρτιζüταν απü στοßχους και οχτþ Þ περισσüτερους ζυγοýς, üπου κÜθε στοßχος αποτελοýσε Ýνα Üθραυστο τεßχος απü ασπßδες που θýμιζε κινοýμενο φροýριο. Οι Üνδρες που θα Ýφταναν σε απüσταση βολÞς απü τους ΠÝρσες θα Ýπρεπε να αρχßσουν να τρÝχουν, þστε να μειωθεß τÜχιστα ο χρüνος ÝκθεσÞς τους στα βÝλη των αντιπÜλων. ¶λλωστε, ο Ηρüδοτος μας πληροφορεß üτι οι Αθηναßοι στον Μαραθþνα Þταν οι πρþτοι ¸λληνες οπλßτες που επιτÝθηκαν τροχÜδην στο αντßπαλο στρÜτευμα. Το ιδιοφυÝς στρατÞγημα του ΜιλτιÜδη Þταν καινοφανÝς, καθüτι ο πüλεμος στην ΕλλÜδα δεν εßχε εξελιχθεß τüσο þστε να αναδεικνýει την εφευρετικüτητα των στρατηγþν. Προφανþς, η τακτικÞ του Þταν εκατü χρüνια μπροστÜ απü την εποχÞ του. Εßναι γνωστü üτι οι ΠÝρσες πολÝμησαν με ανδρεßα. Επρüκειτο για περÞφανο λαü που εßχε συγκροτÞσει μεγÜλη αυτοκρατορßα και δικαιολογημÝνα εßχε κερδßσει τη φÞμη του αÞττητου. Καθþς το αθηναúκü κÝντρο Þταν σκοπßμως αδýναμο, οι ΠÝρσες προχþρησαν σε ικανü βÜθος, ωστüσο τα ισχυρÜ Üκρα του αθηναúκοý στρατεýματος δεν Üργησαν να υπερτερÞσουν, με αποτÝλεσμα οι ΠÝρσες να υποχωρÞσουν, τρÝχοντας προς τα πλοßα τους. ¹δη η μÜχη εßχε κερδηθεß. Οι απþλειες εßναι ενδεικτικÝς: 192 Αθηναßοι Ýπεσαν στο πεδßο της μÜχης και 11 Πλαταιεßς. Αντßθετα, οι νεκροß ΠÝρσες Üγγιξαν τον αριθμü των 6.400. Η καταμÝτρησÞ τους Þταν σχολαστικÞ, διüτι οι Αθηναßοι εßχαν τÜξει στην ¶ρτεμη μια κατσßκα για κÜθε σκοτωμÝνο αντßπαλο. Η ηρωοποßηση του ΜιλτιÜδη Þταν αναπüφευκτη. Αυτüς εßχε την ιδÝα να εξÝλθει απü την πüλη η οπλιτικÞ δýναμη και να οργανωθεß στον Μαραθþνα. Ο θÜνατος του πολÝμαρχου Καλλßμαχου ανÝδειξε τον ΜιλτιÜδη σε μοναδικü συντελεστÞ της νßκης. Ωστüσο, τον επüμενο χρüνο μια απερßσκεπτη εκστρατεßα στις ΚυκλÜδες εßχε καταστροφικÜ αποτελÝσματα για τον ΜιλιτιÜδη, καθüτι οι εχθροß του βρÞκαν την ευκαιρßα να εκδικηθοýν. ¸τσι, σημειþνει ο Billows, οι Αθηναßοι Ýδειξαν τη σκοτεινÞ πλευρÜ της δημοκρατßας τους – Þτοι τη ζηλοφθονßα... «¼,τι κι αν εßχε συμβεß», δηλþνει συμπερασματικÜ ο συγγραφÝας, «θα Þταν αναμφßβολα πολý διαφορετικü απü αυτü που συνÝβη στην αρχαßα ΕλλÜδα χωρßς τη γüνιμη συμβολÞ Αθηναßων, üπως ο ΘεμιστοκλÞς ο ΠερικλÞς, ο Αισχýλος, ο ΣοφοκλÞς και ο Ευριπßδης, ο ΑριστοφÜνης και ο ΜÝνανδρος, ο Θουκυδßδης και ο ΣωκρÜτης, ο ΠλÜτων και ο ΑριστοτÝλης, ο ΙσοκρÜτης και ο ΔημοσθÝνης, ο Ικτßνος και ο Φειδßας και üλοι οι υπüλοιποι. ¼σο παρωχημÝνο κι αν ακουστεß, η ΜÜχη του Μαραθþνα υπÞρξε καθοριστικüς σταθμüς στην ιστορßα της Δýσης. Οι δÝκα χιλιÜδες Αθηναßοι που πÞραν τα üπλα και εφüρμησαν πÜνω στους ΠÝρσες εκεßνη τη μÝρα Ýσωσαν –με üλη τη σημασßα της λÝξεως– τον δυτικü πολιτισμü». |