Ç âßá ùò ìáìÞ ôçò Éóôïñßáò. Óõãêëßóåéò êáé áðïêëßóåéò ×ñõóÞò ÁõãÞò êáé ÓÕÑÉÆÁ

ôïõ ÐÝôñïõ Ðáðáóáñáíôüðïõëïõ

ÓÜââáôï 23 Öåâñïõáñßïõ 2013

Η βßα εßναι η μαμÞ για κÜθε παλιÜ κοινωνßα που εγκυμονεß μια νÝα.

ΚÜρολος Μαρξ, Το ΚεφÜλαιοΚριτικÞ της ΠολιτικÞς Οικονομßας

Το τÝρας της πολιτικÞς βßας εξαπλþνεται καθημερινÜ ως καρκινικÞ μετÜλλαξη στο σþμα της ελληνικÞς κοινωνßας. Η πολιτικÞ βßα εξαγγÝλλεται και επαπειλεßται [1], υποστηρßζεται [2] και υλοποιεßται [3]. Η χþρα εθßζεται, απü το 2008 και μετÜ, σε üλο και μεγαλýτερες δüσεις πολιτικÞς βßας, με υπαρκτü κßνδυνο ο «κοινüς νους» να θεωρÞσει üτι αυτü εßναι κÜτι το φυσιολογικü, το συνηθισμÝνο. ¸να τερÜστιο απüθεμα πολιτικÞς βßας παρÜγεται, σωρεýεται και εκλýεται καθημερινÜ. Η κοινοτοπßα του Κακοý εξελßσσεται μπροστÜ στα μÜτια μας. Η ελληνικÞ κοινωνßα συνεχßζει να παρακολουθεß το φαινüμενο της βßας με παγερÞ αδιαφορßα. Δεν εßναι τυχαßο üτι üταν Ýγινε απüπειρα να οργανωθοýν, μÝσω facebook, συγκεντρþσεις ενÜντια στη βßα, σε ΑθÞνα και Θεσσαλονßκη, η συμμετοχÞ Þταν αμελητÝα. Οι προειδοποιÞσεις διανοουμÝνων, üπως εκεßνη του Σταýρου ΤσακυρÜκη, üτι «η βßα εßναι ασυμβßβαστη με την ßδια την Ýννοια της κοινωνικÞς οργÜνωσης» [4], αφÞνουν παγερÜ αδιÜφορο μεγÜλο μÝρος της ελληνικÞς κοινωνßας. Ισχýουν στο ακÝραιο οι διαπιστþσεις του Νßκου Μαραντζßδη, üτι «σιγÜ-σιγÜ διολισθÞσαμε ως οργανωμÝνη κοινωνßα στην αποδοχÞ αντι-θεσμικþν και ανομικþν συμπεριφορþν σε τÝτοιο βαθμü, που στο τÝλος τις αντιμετωπßζουμε ως “κανονικÝς”.

Η κατÜληψη δημüσιων κτιρßων Ýφτασε πλÝον να θεωρεßται τüσο “συνηθισμÝνη” μορφÞ συνδικαλιστικÞς δρÜσης, που επεκτÜθηκε ακüμη και στους μαθητÝς των γυμνασßων. Διαμορφþθηκε, εντÝλει, μια κουλτοýρα συλλογικÞς ανομßας, που αναπαρÜγεται στις νεüτερες γενιÝς μÝσα απü μια ιδιüτυπη παιδαγωγικÞ της ανομßας… ¸τσι συγκροτÞθηκαν ζþνες συλλογικÞς ανομßας, που μεταναστεýουν απü τον Ýνα δημüσιο χþρο στον Üλλο, διαβρþνοντας τον κοινωνικü ιστü. Με απλÜ λüγια: δεν μπορεßς απü τη μια να υποστηρßζεις τους συνδικαλιστÝς-φοιτητÝς που κλειδþνουν τους καθηγητÝς τους για þρες μÝσα σε μια αßθουσα και την ßδια στιγμÞ, να εξεγεßρεσαι γιατß κÜνουν το ßδιο οι ακροδεξιοß της ΧρυσÞς ΑυγÞς, σε Ýνα Üλλο πλαßσιο με διαφορετικÞ αισθητικÞ και ρητορικÞ. Η αντßφαση εßναι πασιφανÞς.» [5]

ΚÜτι στην ατμüσφαιρα θυμßζει, ως καρικατοýρα, την περßοδο της «ΜεγÜλης Τρομοκρατßας» που διαδÝχθηκε τη ΓαλλικÞ ΕπανÜσταση. ΣυναντÜμε üλο και περισσüτερους συμπολßτες που φαντασιþνονται, ως νÝοι Ιακωβßνοι, üτι η χþρα Ýχει ανÜγκη απü ΡοβεσπιÝρους και ΜαρÜ που πρÝπει να εξοντþσουν τους πολιτικοýς που ψÞφισαν τα Μνημüνια, üπως Ýγινε με τους «ενδοτικοýς και συμβιβασμÝνους» Δαντüν και ΝτεμουλÝν. ¼λο και περισσüτεροι κÜτοικοι αυτÞς της χþρας συμπεριφÝρονται ως «λυσσασμÝνοι» [6] που, ζητþντας αßμα στην αρÝνα του Κολοσσαßου, αυτοανακηρýσσονται «πρωτοπορßα».

Το αξιοπρüσεκτο της ελληνικÞς περßπτωσης εßναι üτι η βßα εκπορεýεται τüσο απü την ΑκροδεξιÜ üσο και απü την ΑκροαριστερÜ. Ο ΓιÜννης Βοýλγαρης περιγρÜφει με ακρßβεια το φαινüμενο: «Η μαζικÞ αποδοχÞ της πολιτικÞς βßας και η γενßκευση των ανομικþν συμπεριφορþν σε üλη την Ýκταση της κοινωνικÞς ιεραρχßας. Η νομιμοποßηση αυτÞς της κατÜστασης απü τους επιγüνους της ιστορικÞς ΑριστερÜς, ανεπιφýλακτα απü τον ΣΥΡΙΖΑ, επιφυλακτικüτερα και εξαναγκασμÝνα απü το ΚΚΕ. Η εξαχρεßωση των περισσüτερων ΜΜΕ που μονοπωλÞθηκαν απü τον “πολεμικü λüγο”» [7]. Το φαινüμενο της βßας ξεκßνησε απü την Üκρα ΑριστερÜ [8] και συνεχßστηκε απü την ΑκροδεξιÜ, ιδßως μετÜ τις εκλογÝς του Ιουνßου 2012. Το γεγονüς αυτü Ýχει πυροδοτÞσει Ýντονη συζÞτηση για το εÜν η βßα των δýο Üκρων εßναι η ßδια και για το εÜν, εντÝλει, το δýο Üκρα ταυτßζονται. Το ερþτημα αυτü μπορεß να απαντηθεß μüνον εÜν εξετÜσουμε τον ιδεολογικü πυρÞνα των δýο Üκρων σε σχÝση με την πολιτικÞ επιλογÞ της βßας ως θεμιτοý, και επιθυμητοý μÝσου, για την επßτευξη των στüχων τους.

 

ΑκροδεξιÜ και βßα

Μιλþντας για την ΑκροδεξιÜ δεν πρÝπει ποτÝ να μας διαφεýγει η θεμελιþδης διÜκριση ανÜμεσα σε λαúκιστικÞ και εξτρεμιστικÞ ΑκροδεξιÜ. Η λαúκιστικÞ ΑκροδεξιÜ βρßσκεται σε διαρκÞ Ýνταση με τη φιλελεýθερη δημοκρατßα, αλλÜ δεν την αρνεßται, δεν θÝλει να την καταργÞσει. Επιχειρεß να την «εξαγνßσει» [9].

Αντßθετα, η εξτρεμιστικÞ ΑκροδεξιÜ εßναι αντιδημοκρατικÞ στον σκληρü πυρÞνα τÞς ιδεολογßας της. Μισεß και απεχθÜνεται το δημοκρατικü πολßτευμα per se . Η δημοκρατßα για τους υποστηρικτÝς αυτÞς της Üποψης εßναι Ýνα διεφθαρμÝνο πολßτευμα, που δεν επιδÝχεται οποιαδÞποτε σοβαρÞ διüρθωση Þ μεταρρýθμιση. ΠρÝπει να γκρεμιστεß και να αντικατασταθεß απü Ýνα ολοκληρωτικü πολßτευμα με εθνοφυλετικÜ χαρακτηριστικÜ. Η διακÞρυξη των ιδεολογικþν αρχþν της «ΧρυσÞς ΑυγÞς», Ýνα κεßμενο-ýμνος για τον εθνικοσοσιαλισμü, δεν αφÞνει καμßα αμφιβολßα για το ζÞτημα, δεδομÝνου üτι ρητÜ αναφÝρεται στους «νικητÝς και δεσμþτες της Ευρþπης» που δημιοýργησαν «το θλιβερü, αποκρουστικü πρüτυπο ζωÞς που το ονüμασαν καθεστþς της ελευθερßας και της δημοκρατßας» [10].

Με αυτÞν την περß δημοκρατßας αντßληψη, κυρßαρχα αναδεικνýονται τα στοιχεßα της ΦυλÞς και του Αßματος. ¸νας ολοκληρωτισμüς που βασßζεται στη ρÞση του Αδüλφου Χßτλερ: «ΠολεμÜμε με τη βßα και υπερασπιζüμαστε βßαια ενÜντια στον καθÝνα που χρησιμοποιεß βßα» [11], και εκλαúκεýεται στην ΕλλÜδα με τους στßχους του βουλευτÞ της «ΧρυσÞς ΑυγÞς» ΑρτÝμη Παπαματθαιüπουλου: «Θα μπω και μÝσα στη ΒουλÞ και θα την κÜψω üλη/ να δþσω λßγο φως σ’ ολüκληρη την πüλη/ και να την κÜψω üλη σαν μια τιμωρßα/ και κÜθε σπßθα και φωτιÜ για κÜθε προδοσßα» [12].

Η κουλτοýρα του μßσους και η εξýμνηση της βßας εßναι εμφανεßς σε üλα τα Ýντυπα της «ΧρυσÞς ΑυγÞς», κυρßως δε στην ομþνυμη εφημερßδα.

 

¶κρα ΑριστερÜ και βßα

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/179535_505128609520976_573130545_n.jpgΣτην ιστορßα των ιδεþν της ΑριστερÜς, το θÝμα της βßας κατÝχει κεντρικÞ θÝση. Στο δßλημμα που ταλÜνισε για δεκαετßες την ΑριστερÜ, ανÜμεσα στην ΕπανÜσταση και τη Μεταρρýθμιση, η βßα ως μÝσο, προκÜλεσε σφοδρüτατες αντιπαραθÝσεις. Η ορθüδοξη μαρξιστικÞ παρÜδοση, πÝραν της ρÞσης για τη βßα ως μαμÞ της Ιστορßας, Ýχει στη φαρÝτρα της την επισÞμανση του Μαρξ στο «Κομμουνιστικü ΜανιφÝστο»: « Οι κομμουνιστÝς δεν καταδÝχονται να κρýψουν τις απüψεις τους και τις βλÝψεις τους. Δηλþνουν, λοιπüν, ανοιχτÜ, üτι ο σκοπüς τους μπορεß να επιτευχθεß μüνο με τη βßαιη ανατροπÞ της σημερινÞς καθεστηκυßας τÜξης.»

ΕÜν σε αυτü προσθÝσουμε την καταγγελßα της αντιπροσωπευτικÞς δημοκρατßας, βασισμÝνη στις επισημÜνσεις του Μαρξ για «κοινοβουλευτικü κρετινισμü», που εßναι μια « ιδιüμορφη αρρþστια και ηλιθιüτητα» η οποßα « üσους προσβÜλλει τους αιχμαλωτßζει, τους δÝνει σ’ Ýναν κüσμο φανταστικü και τους αφαιρεß κÜθε αντßληψη» [13], η μαρξιστικÞ ορθοδοξßα φÜνηκε να κερδßζει αρχικÜ σε αυτÞ τη διαμÜχη. Η αστικÞ δημοκρατßα εßναι διακηρυγμÝνος εχθρüς της μαρξιστικÞς ορθοδοξßας, που επιδιþκει να την τσακßσει, να την εξαφανßσει. Με τα λüγια του ¸νγκελς, στην πολεμικÞ του εναντßον του Ντßρινγκ:

«Για τον κ. Ντßρινγκ, η βßα εßναι το απüλυτο κακü και η πρþτη πρÜξη βßας εßναι, γι’ αυτüν, το προπατορικü αμÜρτημα. Ολüκληρη η περιγραφÞ του, η σχετικÞ με τη βßα, εßναι μια ιερεμιÜδα για τον τρüπο με τον οποßο üλη η ως τþρα ιστορßα Ýχει μολυνθεß απü το προπατορικü αμÜρτημα, για την επονεßδιστη διαστροφÞ üλων των φυσικþν και κοινωνικþν νüμων, απü τοýτη τη διαβολικÞ δýναμη, τη βßα.

 

Το üτι üμως η βßα παßζει και Ýναν Üλλο ρüλο στην ιστορßα, Ýναν επαναστατικü προοδευτικü ρüλο, το üτι δηλαδÞ, σýμφωνα με τα λüγια του Μαρξ, εßναι η μαμÞ που απü κÜθε παλιÜ κοινωνßα ξεγεννÜ μια καινοýρια κοινωνßα, το üτι αποτελεß το üργανο με το οποßο επιβÜλλεται η κοινωνικÞ εξÝλιξη και σπÜζει τις αποστεωμÝνες, τις νεκρÝς πολιτικÝς μορφÝς, για üλα αυτÜ δε λÝει οýτε λÝξη ο κ. Ντßρινγκ. Μüνο, αναστενÜζοντας και βογκþντας, παραδÝχεται πως ßσως, για να ανατραπεß το οικονομικü σýστημα της εκμετÜλλευσης, μπορεß να χρειαστεß δυστυχþς η βßα! Γιατß κÜθε χρÞση βßας διαφθεßρει εκεßνον που τη χρησιμοποιεß. Και üλα αυτÜ λÝγονται, παρÜ τη μεγÜλη ηθικÞ και πνευματικÞ ανýψωση που επÝφεραν üλες οι νικηφüρες επαναστÜσεις.»[14]

 

ΑυτÝς οι πολεμικÝς επισημÜνσεις οδÞγησαν σε βαθýτατο διχασμü την ΑριστερÜ του 19 ου και του 20 οý αιþνα, που μορφοποιÞθηκε με το σχßσμα ανÜμεσα στη Δεýτερη (μεταρρυθμιστÝς) και την Τρßτη (επαναστÜτες) ΔιεθνÞ και τις βαρýτατες κατηγορßες που εκτοξεýτηκαν εκατÝρωθεν.

ΜετÜ την επικρÜτηση του κομμουνισμοý στη Ρωσßα και τις σταλινικÝς βαρβαρüτητες, η παρÜδοση της Δεýτερης Διεθνοýς, η σοσιαλδημοκρατßα, που εßχε ως πρüταγμα τις μεταρρυθμßσεις και την Üρνηση της πολιτικÞς βßας, ανÝκτησε Ýδαφος. ΠαρÜλληλα, σε μια ατελÝσφορη προσπÜθεια εξανθρωπισμοý του κομμουνιστικοý προτÜγματος, ο ευρωκομμουνισμüς κατÝδειξε τα üρια της μαρξιστικÞς ορθοδοξßας και διατýπωσε την αρχÞ του «ειρηνικοý περÜσματος στο σοσιαλισμü», που ρητþς αποκÞρυσσε τη χρÞση μεθüδων βßας. Η βßα ως πολιτικÞ μÝθοδος επανÞλθε στη δυτικÞ ΑριστερÜ τη δεκαετßα του ’60, με τις κινητοποιÞσεις του φοιτητικοý κινÞματος και τη χρÞση ακüμα και μεθüδων Ýνοπλης πÜλης (κυρßως στην Ιταλßα και τις ΗΠΑ), κÜτι που προκÜλεσε την Ýντονη αντßδραση πολλþν διανοουμÝνων της ΑριστερÜς, με ιδιαßτερα ενδεικτικÞ εκεßνη της Hannah Arendt , που επισÞμανε üτι «Σε αντιδιαστολÞ προς τη δýναμη, η βßα εßναι βουβÞ: αρχßζει εκεß üπου σταματÜει ο λüγος» [15] .

Ακριβþς γι’ αυτüν τον λüγο, εßναι σαφÞς στη βιβλιογραφßα η διÜκριση ανÜμεσα στη ριζοσπαστικÞ και την εξτρεμιστικÞ Üκρα ΑριστερÜ, üπως συμβαßνει και με την ΑκροδεξιÜ. Ο Luke March [16] που μελετÜει για πολλÜ χρüνια το φαινüμενο της Üκρας ΑριστερÜς στην Ευρþπη, επισημαßνει üτι «Τα ριζοσπαστικÜ αριστερÜ κüμματα απαιτοýν ριζικÞ αλλαγÞ των χαρακτηριστικþν του φιλελεýθερου δημοκρατικοý συστÞματος (για παρÜδειγμα το νεοφιλελεýθερο οικονομικü μοντÝλο, την αντιπροσωπευτικÞ αντß για τη συμμετοχικÞ δημοκρατßα), αλλÜ δεν αντιτßθενται στις αρχÝς της ßδιας της δημοκρατßας και, κατÜ συνÝπεια, αυτοτοποθετοýνται εντüς της δημοκρατßας. Αντßθετα, ο “εξτρεμισμüς” ευρßσκεται σε ιδεολογικÞ και πρακτικÞ αντßθεση με τη δημοκρατßα, εßτε üπως υπÜρχει σε κÜποιο σýστημα, εßτε ως σýστημα» [17] .

 

Το μετÝωρο βÞμα του ΣΥΡΙΖΑ

¸χοντας ορßσει τη βασικÞ διαφορÜ ανÜμεσα στη δημοκρατßα και τον πολιτικü εξτρεμισμü (αριστερü και δεξιü), που ιδεολογικÜ υιοθετεß την πολιτικÞ βßα ως μÝσο για την κατÜλυσÞ της, δεδομÝνου üτι επαγγÝλλεται Ýνα Üλλο σýστημα πολιτικÞς και κοινωνικÞς οργÜνωσης, το ερþτημα που αυτονüητα προκýπτει, εßναι, ποý τοποθετεßται πολιτικÜ σε σχÝση με αυτÞ τη διÜκριση ο ΣΥΡΙΖΑ.

Ενþ η «ΧρυσÞ ΑυγÞ» εßναι προφανÝς üτι τοποθετεßται στην εξτρεμιστικÞ ακροδεξιÜ, στην περßπτωση του ΣΥΡΙΖΑ η κατÜσταση εßναι πολý πιο περßπλοκη.

Σε αυτüν τον πολιτικü χþρο, εßναι εμφανÞς η συνýπαρξη, με αρκετÝς εντÜσεις, δýο διαφορετικþν πολιτικþν προσεγγßσεων, της ριζοσπαστικÞς και της εξτρεμιστικÞς.

Η εξτρεμιστικÞ, που εκφρÜζεται κυρßως απü κÜποιες συνιστþσες του ΣΥΡΙΖΑ, εßναι απολýτως ξεκÜθαρη στην ιδεολογßα της και τα πολιτικÜ μÝσα που χρησιμοποιεß. Η βßα εßναι το μÝσο για την κατÜλυση του δημοκρατικοý πολιτεýματος και την αντικατÜστασÞ του απü Ýνα σýστημα κομμουνιστικοý ολοκληρωτισμοý. Η στÜση αυτÞ πηγÜζει απü την ιδεολογßα της και εßναι αδιαπραγμÜτευτη. ΣυμπλÝει απολýτως στο θÝμα αυτü με διÜφορες ακροαριστερÝς ομÜδες, üπως η ΑΝΤΑΡΣΥΑ. Εßναι χαρακτηριστικü το απüσπασμα απü κεßμενο με τßτλο «Ο φετιχισμüς της “μη βßας”» απü το blog ΕπαναστατικÞ ΑριστερÜ: « Σε κÜθε περßπτωση ο φετιχισμüς της “μη βßας” εßναι χßλιες δυο φορÝς πιο επικßνδυνος, αφοý επαναφÝρει με ýπουλο και δÞθεν πρωτοποριακü τρüπο τις παλαιÝς, πεθαμÝνες και σÜπιες λογικÝς της σοσιαλδημοκρατßας που τüσο πολÝμησαν οι Μαρξ-¸νγκελς-ΛÝνιν (αλλÜ και ο Μπακοýνιν) πριν απü 200 χρüνια!!!!» [17] .

Στο ßδιο μÞκος κýματος, ο ΔημοσθÝνης ΠαπαδÜτος-Αναγνωστüπουλος, στÝλεχος του ΣΥΡΙΖΑ, αρχισυντÜκτης του RedNotebook και τακτικüς αρθρογρÜφος στην «ΑυγÞ» και σε Üλλα μÝσα ενημÝρωσης του χþρου, υποστηρßζει üτι «η εξßσωση της κινηματικÞς με τη συμβολικÞ και φυσικÞ κρατικÞ βßα, εßναι ανεπßτρεπτη για την ΑριστερÜ: ακüμα κι üταν η πρþτη εßναι τυφλÜ “αντικρατικÞ”, αυτοκαταστροφικÞ και αναντßστοιχη με αυτü που δηλþνει πως υπερασπßζεται, Ýχει Üλλη πολιτικÞ προÝλευση και στüχευση, συνεπþς Üλλο αξιακü περιεχüμενο… Καταλαβαßνουμε üτι για τη στοιχειþδη κοινωνικÞ αυτοÜμυνα, απαιτοýνται συγκεκριμÝνα “ποσÜ” βßας, υποστηρßξιμα τουλÜχιστον στα τμÞματα της κοινωνßας που μας ενδιαφÝρουν προνομιακÜ· “ποσÜ” που αντιστοιχοýν στην υπüθεση που υπερασπιζüμαστε και που λειτουργοýν απελευθερωτικÜ για τους κυριαρχοýμενους, αναδεικνýοντÜς μας ταυτüχρονα ως παραδειγματικÞ και ηθικÞ δýναμη. ΤÝτοια δýναμη, βεβαßως, δεν πρüκειται να γßνουμε ποτÝ αν οι πολιτικÝς μας παρεμβÜσεις εξαντλοýνται σε δελτßα τýπου αγχωμÝνα μÝσα στη νομιμοφροσýνη τους»[19] .

Η πλειοψηφßα της ηγετικÞς ομÜδας του ΣΥΡΙΖΑ, μÜλλον δεν συμμερßζεται αυτÝς τις απüψεις, παρÜ την πολιτικÞ καταγωγÞ των περισσüτερων απü το σταλινικü ΚΚΕ. ¸χει üμως επιλÝξει, αποφασιστικÜ και σταθερÜ, απü το 2008 και μετÜ, στα πλαßσια της λαúκιστικÞς μετÜλλαξης αυτοý του κüμματος, να κλεßνει το μÜτι στη βßα, ελπßζοντας σε εκλογικÜ οφÝλη. Εßναι απολýτως χαρακτηριστικÞ αυτÞς της επιλογÞς η δÞλωση του ΑλÝξη Τσßπρα, üταν ερωτÜται για τη βßα: «ΚαταδικÜζουμε τη βßα, αλλÜ αντιλαμβανüμαστε την αγανÜκτηση üλων εκεßνων που αντιδροýν βßαια απÝναντι στη βßα του Μνημονßου» [20] . Αυτü επιβεβαιþνει τη διαπßστωση üτι «ΠρακτικÜ, η ακριβÞς διÜκριση ανÜμεσα στη ριζοσπαστικοποßηση και τον εξτρεμισμü, μοιÜζει δýσκολο να εßναι λειτουργικÞ»[21] .

Ταυτßζονται τα Üκρα;

¸χοντας ορßσει τα χαρακτηριστικÜ, τις ομοιüτητες και τις διαφορÝς ανÜμεσα στο ριζοσπαστικü και το εξτρεμιστικü τμÞμα της Üκρας ΔεξιÜς και της Üκρας ΑριστερÜς, το ερþτημα εßναι κατÜ πüσον τα πολιτικÜ Üκρα ταυτßζονται.

Απü τη σκιαγρÜφηση που προηγÞθηκε, εßναι προφανÝς üτι η οριζüντια ομοιüτητα και ταýτιση εßναι κατÜ πολý ισχυρüτερη απü την ενδοοικογενειακÞ. Οι εξτρεμιστÝς των δýο Üκρων μοιρÜζονται μια σειρÜ απü εντυπωσιακÝς ομοιüτητες: Εßναι υπÝρ της βßας και δεν διστÜζουν να το ομολογÞσουν δημüσια, δεδομÝνου üτι αποτελεß οργανικü στοιχεßο του ιδεολογικοý τους πυρÞνα. Επιδιþκουν την καταστροφÞ του πολιτεýματος της δημοκρατßας. ΕπαγγÝλλονται Ýνα διαφορετικü πολßτευμα, βαθýτατα ολοκληρωτικü, ανεξÜρτητα απü το εÜν θα ονομÜζεται λαúκÞ δημοκρατßα Þ πολßτευμα των Üριστων με αμιγÞ εθνοφυλετικÜ χαρακτηριστικÜ. Οι «εχθροß» των καθεστþτων που θαυμÜζουν, εßναι πολλÜ εκατομμýρια νεκροß, εßτε στα ναζιστικÜ στρατüπεδα συγκÝντρωσης, εßτε στα στρατüπεδα του αρχιπελÜγους Γκοýλαγκ.

Αντßθετα, οι ριζοσπÜστες των δýο Üκρων δεν Ýχουν στον σκληρü πυρÞνα της ιδεολογßας τους τη βßα, γι’ αυτü και δεν διστÜζουν να την αποδοκιμÜσουν. Βρßσκονται σε διαρκÞ Ýνταση με τις αρχÝς της φιλελεýθερης δημοκρατßας, αλλÜ δεν ασπÜζονται θεμελιωδþς αντιδημοκρατικÝς αξßες. Εßναι μια «παθολογικÞ ομαλüτητα» του δημοκρατικοý πολιτεýματος και üχι μια «ομαλÞ παθολογßα» του [22] . Σε πολλÝς περιπτþσεις υιοθετοýν το λαúκισμü για να διευρýνουν την πολιτικÞ τους επιρροÞ και προσεγγßζουν καιροσκοπικÜ τους εξτρεμιστÝς, προσδοκþντας αýξηση της εκλογικÞς τους επιρροÞς.

ΚατÜ συνÝπεια, δεν Ýχουμε την παραμικρÞ επιφýλαξη να υποστηρßξουμε üτι ναι, τα Üκρα ταυτßζονται. Οι εξτρεμιστÝς των δýο Üκρων εßναι το ßδιο επικßνδυνοι για τη δημοκρατßα, ιδßως üταν, üπως στην περßπτωση της ΕλλÜδας, προσφεýγουν συστηματικÜ στη βßα. Η πολιτικÞ βßα εßναι ενιαßα, ομοοýσια και αδιαßρετη. ¼σοι την υποστηρßζουν και την ασκοýν, εßναι το ßδιο Ýνοχοι.

Η βßα της ΑριστερÜς

Η Ýνσταση στα παραπÜνω, Ýχει Þδη διατυπωθεß. Ο ΑλÝξης Τσßπρας λÝει üτι η βßα εßναι απÜντηση στη βßα των μÝτρων και της εξουσßας, παρüτι την καταδικÜζει. Πρüκειται για Ýνα βαθýτατα αντιδημοκρατικü επιχεßρημα. Στις κοινωνßες της νεωτερικüτητας, üπως ορθÜ επισÞμανε ο Μαξ ΒÝμπερ, το κρÜτος Ýχει το μονοπþλιο της βßας. Οι πολßτες μποροýν να εκφρÜζουν την αντßθεσÞ τους με ειρηνικÝς διαδηλþσεις, απεργßες, κινητοποιÞσεις και κυρßως με την ψÞφο τους. Στο üνομα ποιου σκοποý και ποιας επαναστατικÞς πρωτοπορßας, μειοψηφßες νομιμοποιοýνται να χρησιμοποιοýν πολιτικÞ βßα;

Μια Üλλη Ýνσταση εßναι üτι η βßα της ΑριστερÜς «Ýχει Üλλη πολιτικÞ προÝλευση και στüχευση, συνεπþς Üλλο αξιακü περιεχüμενο».

Παρüμοια επιχειρηματολογßα διατυπþθηκε σε Ýνα, κατÜ τα Üλλα, εξαιρετικü κεßμενο των αγαπητþν ΜÜνου ΜατσαγγÜνη, ΔημÞτρη ΣκÜλκου και Γιþργου ΣιακαντÜρη, üπου υποστηριζüταν üτι «η κοινωνßα üμως υποφÝρει και απü τη σýγχυση της ταýτισης των Üκρων. Η βßα εßναι καταδικαστÝα απü üπου και αν προÝρχεται, πÜντοτε. ¼μως, ανÜμεσα στις αντιδημοκρατικÝς πρακτικÝς της ¶κρας ΑριστερÜς και στη δηλητηρßαση των δημοκρατικþν θεσμþν που υπüσχεται η ¶κρα ΔεξιÜ, υπÜρχει ποιοτικÞ διαφορÜ» [23]. ΠÝραν του üτι το απüσπασμα αυτü μοιÜζει τελεßως ξÝνο προς το συνολικü πνεýμα του κειμÝνου, δεν τεκμηριþνεται καθüλου και προκαλεß εýλογες απορßες.

Αδυνατþ να αντιληφθþ ποια εßναι η ποιοτικÞ διαφορÜ ανÜμεσα στις μολüτοφ των ακροαριστερþν που δολοφüνησαν αθþους εργαζüμενους στη «Μαρφßν» και στα μαχαßρια των ακροδεξιþν που δολοφüνησαν μετανÜστες. Ποια εßναι η ποιοτικÞ διαφορÜ Þ το διαφορετικü αξιακü περιεχüμενο ανÜμεσα στους Χρυσαυγßτες που καταστρÝφουν πÜγκους μικροπωλητþν επειδÞ εßναι μετανÜστες και στους ακροαριστεροýς που εισβÜλλουν στα μηχανογραφικÜ κÝντρα των πανεπιστημßων για να ματαιþσουν ψηφοφορßες; ΥπÜρχει καμßα διαφορÜ ανÜμεσα στους συνδικαλιστÝς που επιτÝθηκαν στον Γερμανü πρüξενο στη Θεσσαλονßκη και στους ακροδεξιοýς που επιχεßρησαν να ματαιþσουν θεατρικÞ παρÜσταση;

ΚατÜ την ÜποψÞ μου, δεν υπÜρχει καμßα διαφορÜ. ¼λοι τους συγκροτοýν εξ αδιαιρÝτου Ýνα φαιοκüκκινο μÝτωπο αντιδημοκρατßας και αυταρχισμοý, που βασßζεται σε ομοειδÝς αξιακü περιεχüμενο, εκεßνο του ολοκληρωτισμοý.

¼πως περιγρÜφει με απüγνωση ο ΠÝτρος Μαρτινßδης για τα τεκταινüμενα στα ΑΕΙ, «… αποκορýφωμα, ωστüσο, Þταν η συμβολÞ και συναδÝλφων καθηγητþν στην παρεμπüδιση της ψηφοφορßας, με τον ανυπÝρβλητο ισχυρισμü üτι αυτοß “δεν ασκοýν βßα”. Απλþς, στÝκονται μπρος στις εισüδους των χþρων εκλογÞς και θα πρÝπει να βιαιοπραγÞσουν, παραμερßζοντÜς τους, εκεßνοι που θÝλουν να μπουν να ψηφßσουν! Ιδοý, λοιπüν, μια κρßσιμη διαφορÜ των δýο “Üκρων”. Οι Χρυσαυγßτες σε δÝρνουν κατευθεßαν, ενþ στην ΕΑΑΚ ζητοýν να τους δþσεις Üλλοθι για να σε δεßρουν» [24].

Ο ΜÜνος ΜατσαγγÜνης Ýκανε το ακüλουθο σχüλιο στο facebook για την τοποθÝτηση αυτÞ: «Εκτιμþ παρüλα αυτÜ üτι ο κßνδυνος απü την ΧΑ εßναι μεγαλýτερος. Πρþτον, επειδÞ η βßα της ακροδεξιÜς εßναι πιο τυφλÞ και γενικευμÝνη (αυτü Üλλωστε Ýδειξε και η εμπειρßα των “χρüνων του μολυβιοý” των δεκαετιþν ’70 και ’80 στην Ιταλßα). Δεýτερον, επειδÞ οι κατασταλτικοß μηχανισμοß του κρÜτους (π.χ., η αστυνομßα) μου φαßνονται πολý πιο επιρρεπεßς στη διÜβρωση απü την ακροδεξιÜ, παρÜ απü την ακροαριστερÜ. Τρßτον, επειδÞ η βßα της ακροδεξιÜς εδρÜζεται σε Ýνα πολιτισμικü υπüβαθρο, κοινü σε μεγÜλο τμÞμα της κοινωνßας: “πατρßς-θρησκεßα-οικογÝνεια”, “Ýθνος ανÜδελφο” και üλα τα σχετικÜ –σε μια κüκκινη γραμμÞ που συνδÝει τη μετεμφυλιακÞ δεξιÜ, το ΠΑΣΟΚ της δεκαετßας του ’70 (ΕΛΕ κτλ), το Μακεδονικü, την ΠΟΛΑΝ του ΣαμαρÜ, τον Χριστüδουλο κτλ».

Οι διαπιστþσεις αυτÝς ενδεχομÝνως να εßναι ορθÝς, παρüτι διατηρþ κÜποιες επιφυλÜξεις. Για παρÜδειγμα, στα πανεπιστÞμια –βασικü μοχλü οποιασδÞποτε μεταρρυθμιστικÞς προσπÜθειας– ισχýει η διαπßστωση üτι «η βßα της ακροδεξιÜς εßναι πιο τυφλÞ»; Στα συνδικÜτα; Στις διαδηλþσεις; Στην τοπικÞ αυτοδιοßκηση; Οι θÝσεις του ΜΜ δεν απαντοýν στο ποια ακριβþς εßναι η «ποιοτικÞ διαφορÜ» ανÜμεσα στην ακροδεξιÜ και την ακροαριστερÞ βßα. Ο βαθμüς επικινδυνüτητας σε καμßα περßπτωση δεν σημαßνει διαφορετικü «παρÜδειγμα».

Ο Γιþργος ΣιακαντÜρης βασßζει την ýπαρξη αυτÞς της διαφορÜς στα ακüλουθα: «Πιστεýω üμως πως δεν υπÜρχει τßποτα πιο απεχθÝς για την ανθρωπüτητα απü εκεßνο το πνεýμα που χωρßζει τους ανθρþπους σε ανþτερους και σε “υπανθρþπους”, εßναι ακüμη πιο επικßνδυνο απü το δüγμα που χωρßζει τους ανθρþπους σε ταξικÜ ανþτερους και κατþτερους. Η ÝνστασÞ μου για την εξομοßωση των Üκρων, αναζητεß τις αρχÝς της στη ΧÜνα ¶ρεντ η οποßα θεωροýσε πως οποιαδÞποτε εξομοßωση του κακοý, μετατρÝπει σε κοινοτοπßα το απüλυτο κακü, που γι’ αυτÞν Þταν ο φασισμüς. Η εξομοßωση και η μετατροπÞ του απüλυτου κακοý σε κοινοτοπßα, οδηγεß στην αθþωση του φασισμοý» [25].

Η Üποψη του Γιþργου ΣιακαντÜρη [26] Ýχει θεωρητικü βÜθος και εδρÜζεται σε μια ιστορßα παθιασμÝνων θεωρητικþν συγκροýσεων στη μεταπολεμικÞ Ευρþπη για τη φýση του κομμουνισμοý και τη σχÝση του με το ναζισμü. ΑναρωτιÝμαι εÜν, υπü το φως των αποκαλýψεων που δημοσιοποιÞθηκαν μετÜ την πτþση του Τεßχους του Βερολßνου, αυτÞ η διÜκριση μπορεß σÞμερα να τεκμηριωθεß με επÜρκεια. Οι διαφορετικÝς ιδεολογικÝς αφετηρßες εßχαν εντυπωσιακÜ üμοια πολιτικÜ αποτελÝσματα.

Εκατομμýρια αθþοι Üνθρωποι ετελεýτησαν αδßκως εν στüματι μαχαßρας. ΜÞπως ο εθνοφυλετισμüς και ο μαρξισμüς-λενινισμüς δεν Ýχουν και τüσο μεγÜλες ιδεολογικÝς διαφορÝς; ¼ταν το ουσιþδες συστατικü στοιχεßο του φασισμοý εßναι η βßα και η μηδενικÞ ανοχÞ στη ΔιαφορÜ, ποý ακριβþς διαφÝρει απü τη μαρξιστικÞ ορθοδοξßα και τη σταλινικÞ της κωδικοποßηση;

Νομßζω επßσης üτι εßναι λανθασμÝνη η Üποψη του ßδιου üτι, «… εßναι üμως το ßδιο επιδερμικÞ και ανüητη η Üποψη που θεωρεß πως ο κüσμος θα εßχε κÜνει Ýστω και Ýνα βÞμα απü την προúστορικÞ εποχÞ, αν δεν υπÞρχε η βßα κατÜ των ισχυρþν και οι δημοκρατικÝς επαναστÜσεις» [27]. Πρüκειται για ιστορικü αναχρονισμü, για ανÜγνωση του παρελθüντος με τα μÜτια του παρüντος. Η βßα Þταν αναπüφευκτη για την επιβολÞ της νεωτερικüτητας απÝναντι στα προνεωτερικÜ καθεστþτα (καπιταλισμüς και φεουδαρχßα με Üλλη ορολογßα). Εντüς της νεωτερικüτητας üμως, για üσους υποστηρßζουν το μεταρρυθμιστικü πρüταγμα και üχι την ΕπανÜσταση, η βßα, απü üπου και εÜν προÝρχεται, δεν εßναι αποδεκτÞ. Αξßζει ßσως να συζητÞσουμε περισσüτερο τα ζητÞματα αυτÜ.

Ο ΔημÞτρης ΣκÜλκος, απü φιλελεýθερη σκοπιÜ, σε Üλλο κεßμενü του [28], κÜνει την ακüλουθη επισÞμανση που εßναι σε αντßθεση με την επßμαχη παρÜγραφο: «ΑυτÞ η σýμπτωση απüψεων δεν εßναι διüλου τυχαßα. Αντßθετα, εκφρÜζει βαθýτερες συγκλßσεις σε επßπεδο αρχþν, ιδεþν και αντιλÞψεων. Αν και δεν πρÝπει να παραγνωρßζονται οι θεμελιþδεις διαφορÝς και οι Ýντονες αντιπαλüτητες ανÜμεσα στα πολιτικÜ Üκρα, πρüκειται ωστüσο για “αδελφικü μßσος”, καθþς, σε πÜμπολλες περιπτþσεις, Ýχουν προÝλθει απü την ßδια ιδεολογικÞ μÞτρα».

ΠρÝπει να επισημÜνουμε επßσης üτι, απü πολιτικÞ Üποψη, ο διαχωρισμüς της βßας σε «καλÞ» üταν προÝρχεται απü την ΑριστερÜ και σε «κακÞ» üταν προÝρχεται απü τη ΔεξιÜ, εθßζει επικßνδυνα τον «κοινü νου» στην ßδια τη βßα. ΠαρÜλληλα, λειτουργεß ως προθÜλαμος κοινωνικÞς νομιμοποßησης της κουλτοýρας της βßας, δεδομÝνου üτι τα üρια ανÜμεσα στα δýο εßδη βßας εßναι εντελþς δυσδιÜκριτα.

 

Η ανθρωπολογικÞ διÜσταση Þ ο συριζαυγßτης

ΥπÜρχει Ýνα ακüμα σημαντικü επιχεßρημα υπÝρ της ταýτισης των Üκρων. Η ανθρωπολογικÞ διÜσταση. Σýμφωνα με μετρÞσεις, 16% των ψηφοφüρων του ΣΥΡΙΖΑ Ýχουν θετικÞ Üποψη για τον ηγÝτη της «ΧρυσÞς ΑυγÞς» Νßκο ΜιχαλολιÜκο[29] και 49% Ýχουν θετικÞ Üποψη για τον ηγÝτη των «ΑνεξÜρτητων ΕλλÞνων» ΠÜνο ΚαμμÝνο [30]. Οι ψηφοφüροι του ΚαμμÝνου Ýχουν κατÜ 38% θετικÞ Üποψη για τον Τσßπρα. Το εμπειρικü δεδομÝνο που εýκολα διαπιστþνει κανεßς στον κοινωνικü του περßγυρο, ανθρþπων που ταλαντεýονται ανÜμεσα στον ΣΥΡΙΖΑ, τη «ΧρυσÞ ΑυγÞ» και τους «ΑνεξÜρτητους ¸λληνες», Ýχει και στατιστικÞ τεκμηρßωση και επαλÞθευση. Το ανθρωπολογικü εßδος του Συριζαυγßτη εßναι υπαρκτü και μετρÞσιμο.

Αξßζει να διαβÜσει κανεßς πρüσφατο κεßμενο του Παναγιþτη ΔημητρÜ [31], üπου αποδεικνýεται με συγκεκριμÝνα στοιχεßα σε επßπεδο τοπικÞς αυτοδιοßκησης üτι οι θÝσεις της «ΧρυσÞς ΑυγÞς», υιοθετοýνται απü Ýνα ευρýτατο πολιτικü φÜσμα, κυρßως «αντιμνημονιακþν» πολιτικþν στελεχþν. Η ακροδεξιÜ δεξαμενÞ αρδεýει και Üλλους πολιτικοýς χþρους [32]. Διατυπþνω ως υπüθεση εργασßας, üτι, στη λογικÞ των συγκοινωνοýντων δοχεßων, ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεß να λειτουργÞσει και ως προθÜλαμος μετÜβασης σε εξτρεμιστικοýς χþρους, üχι μüνο ακροαριστεροýς αλλÜ και ακροδεξιοýς.

Το φαινüμενο αυτü Ýχει επισημανθεß απü πολλοýς μελετητÝς και σε ευρωπαúκü επßπεδο, σε ü,τι αφορÜ την ανθρωπολογικÞ σýγκλιση ριζοσπαστικÞς ΑκροαριστερÜς και ΑκροδεξιÜς. Λüγω αυτÞς της ιδεολογικÞς τους φυσιογνωμßας, τα ακροαριστερÜ κüμματα εßναι ιδιαßτερα ευÜλωτα στην ΑκροδεξιÜ, που χρησιμοποιεß παρεμφερÞ «αντισυστημικÞ» ρητορεßα. Σε πολλÝς περιπτþσεις, «οι ψÞφοι στην ακροαριστερÜ και την ακροδεξιÜ επικαλýπτονται: Η λÝξη “αριστερο-λεπενιστÞς” επινοÞθηκε για να περιγρÜψει τους ΓÜλλους κομμουνιστÝς ψηφοφüρους οι οποßοι προσχþρησαν στην ακροδεξιÜ» [33].

ΠροκειμÝνου να αντιμετωπßσουν αυτüν τον κßνδυνο, κÜποια ακροαριστερÜ κüμματα, üπως το γερμανικü Die Linke, επιλÝγουν τη λαúκιστικÞ μετÜλλαξη, εγκαταλεßποντας θεμελιþδεις αρχÝς του μαρξιστικοý πυρÞνα τους. ¼πως Ýχει επισημανθεß, «τα σοσιαλ-λαúκιστικÜ κüμματα, δεν εßναι πλÝον ανοιχτÜ μαρξιστικÜ, αφοý ενδιαφÝρονται ιδιαßτερα να επεκτεßνουν την εκλογικÞ τους αντιπροσþπευση. Εßναι λαúκιστÝς ως προς την αντιπαρÜθεση μεταξý “του ηθικοý λαοý” και “της διεφθαρμÝνης ελßτ”… Τα κüμματα αυτÜ παρουσιÜζονται ως η φωνÞ του λαοý, παρÜ ως η εμπροσθοφυλακÞ του προλεταριÜτου.» [34]

 

Η κρßσιμη απüφαση του ΣΥΡΙΖΑ

Στην εýλογη ερþτηση εÜν ο ΣΥΡΙΖΑ ταυτßζεται με τη «ΧρυσÞ ΑυγÞ», βÜσει των üσων αναπτýχθηκαν παραπÜνω, η απÜντηση εßναι αρνητικÞ. Ο ΣΥΡΙΖΑ εßναι στην πλειοψηφßα τοý στελεχικοý του δυναμικοý κüμμα της ριζοσπαστικÞς ΑκροαριστερÜς, με μια πολý δυναμικÞ εξτρεμιστικÞ μειοψηφßα. Αντßθετα, η «ΧρυσÞ ΑυγÞ» εßναι Ýνα καθολικÜ εξτρεμιστικü ακροδεξιü κüμμα.

Η μεγÜλη ευθýνη του ΣΥΡΙΖΑ Ýγκειται στο üτι υιοθÝτησε τη βßα των εξτρεμιστικþν του στοιχεßων, προκειμÝνου να αποκομßσει οφÝλη, στα πλαßσια της λαúκιστικÞς του μετÜλλαξης. ΠαρÜλληλα, δημιοýργησε το εýφορο Ýδαφος στους πασοκογενεßς λαúκιστÝς, που προσχþρησαν στις γραμμÝς του για να υιοθετÞσουν και να υλοποιÞσουν την κουλτοýρα της βßας και του μßσους.

Αυτü εßναι ιδιαßτερα εμφανÝς στο μεσο-κοινωνικü επßπεδο, στον συνδικαλισμü, üπου οι πρÜξεις βßας και αυτοδικßας, καταλÞψεων και προπηλακισμþν, Ýχουν ξεπερÜσει κÜθε üριο. Εßναι χαρακτηριστικü üτι μετÜ τις συλλÞψεις για την επßθεση εναντßον του Γερμανοý προξÝνου, συμπαρÜσταση Ýσπευσαν να δηλþσουν η ΑΔΕΔΥ, ο ΣΥΡΙΖΑ, η ΑΝΤΑΡΣΥΑ και το ΚΚΕ, με πανομοιüτυπες ανακοινþσεις. ΜÜλιστα, στην ανακοßνωση της ΑΔΕΔΥ καλεßται η κυβÝρνηση να παρÝμβει, προκειμÝνου να απελευθερωθοýν οι συλληφθÝντες «και να σταματÞσει η αστÞρικτη και απαρÜδεκτη δρομολüγηση της ποινικοποßησης». Εßναι φυσικÜ ιδιαßτερα θετικü üτι η βουλευτÞς του ΣΥΡΙΖΑ, ΡÝνα Δοýρου, με αφορμÞ την επßθεση εναντßον του Γερμανοý προξÝνου, καταδßκασε τη βßα «απ’ üπου κι αν προÝρχεται» . Οι Ýντονες επικρßσεις που δÝχτηκε απü στελÝχη του πολιτικοý της χþρου, καταδεικνýουν την αμφιθυμßα του ΣΥΡΙΖΑ απÝναντι στη βßα.

ΑυτÞ η πολιτικÞ επιλογÞ εßναι αδιÝξοδη για Ýναν πολιτικü οργανισμü που εßναι στη θÝση της αξιωματικÞς αντιπολßτευσης και επιδιþκει να αναλÜβει τη διακυβÝρνηση της χþρας. Εýχομαι και ελπßζω να το αντιληφθοýν Ýγκαιρα οι εχÝφρονες αυτοý του κüμματος και να συναισθανθοýν σε τι περιπÝτειες μπαßνει η χþρα με τη γενßκευση της βßας. Χωρßς Ýνα μÝτωπο των δυνÜμεων του συνταγματικοý τüξου εναντßον του πολιτικοý εξτρεμισμοý και της βßας, η χþρα κινδυνεýει να κατολισθÞσει σε συνθÞκες εμφυλßου πολÝμου. ¼πως επισημαßνει ο Ηλßας ΚανÝλλης, «Αν το πολιτικü σýστημα Þταν þριμο, Þδη οι πολιτικÝς δυνÜμεις, Ýστω αυτÝς που κινοýνται εντüς συνταγματικοý τüξου, θα εßχαν συνεννοηθεß και θα εßχαν καταδικÜσει τη βßα. Η πολιτικÞ διαφωνßα εßναι εξßσου απαραßτητη με την ανÜγκη νηφαλιüτητας και επιχειρημÜτων στον διÜλογο. ΑλλÜ, δυστυχþς, πρωτßστως ο ΣΥΡΙΖΑ δεν επιδιþκει τον νηφÜλιο διÜλογο. Επενδýει στην οργÞ. ¹δη δρÝπουμε τους καρποýς της.» [35]

ΣτελÝχη του ΣΥΡΙΖΑ προτεßνουν «αντιφασιστικü μÝτωπο». ¸στω üτι δημιουργεßται Ýνα τÝτοιο μÝτωπο. Ποια θα Þταν η ÜποψÞ του για την εισβολÞ φοιτητþν σε μηχανογραφικÜ κÝντρα πανεπιστημßων; Θα θεωροýσε την εισβολÞ φασιστικÞ, Þ θα υποστÞριζε üτι η ηλεκτρονικÞ ψηφοφορßα εßναι «τεχνοφασισμüς»; Σε Ýναν αγþνα βßας ενÜντια στη βßα, η υπεροχÞ της κυβÝρνησης υπÞρξε πÜντοτε απüλυτη, μας προειδοποιοýσε η Hannah Arendt . Μüνο εÜν ο ΣΥΡΙΖΑ διακüψει κÜθε σχÝση και αποδοκιμÜσει ρητÜ και üχι ρητορικÜ τη βßα, υπÜρχουν ελπßδες να μη δοýμε τα χειρüτερα. Ο ΣΥΡΙΖΑ πρÝπει να κüψει το γüρδιο δεσμü με τους υποστηρικτÝς της βßας, εγκαταλεßποντας τις φαντασιþσεις üτι οι «σýντροφοι» αυτοß ανÞκουν στην οικογενειακÞ φωτογραφßα της ΑριστερÜς. Πρüκειται για το μεγαλýτερο και το πλÝον κρßσιμο ζÞτημα αυτοý του πολιτικοý οργανισμοý.

Για üσους δε στο ΣΥΡΙΖΑ αισθÜνονται üτι εßναι αριστεροß, ας τους θυμßσουμε τα λüγια μιας απü τις σημαντικüτερες διανοÞτριες της ΑριστερÜς, της Hannah Arendt : «Εφüσον ο τελικüς σκοπüς της ανθρþπινης πρÜξης ποτÝ δεν μπορεß να προβλεφθεß με βεβαιüτητα, τα μÝσα που χρησιμοποιοýνται προς επßτευξη πολιτικþν στüχων, τις περισσüτερες φορÝς Ýχουν μεγαλýτερη σημασßα για τον μελλοντικü κüσμο, απ’ ü,τι οι επιδιωκüμενοι στüχοι»[36].

 

Το κεßμενο αυτü δημοσιεýτηκε στο περιοδικü The books journal, τεýχος 26, ΔεκÝμβριος 2012. ΠεριλαμβÜνεται στο βιβλßο του ΠÝτρου Παπασαραντüπουλου «Μýθοι και Στερεüτυπα της ΕλληνικÞς Κρßσης», εκδüσεις Επßκεντρο.


[1] Κορυφαßα ßσως εκδÞλωση αυτÞς της ρητορικÞς του μßσους η ομιλßα του βουλευτÞ του ΣΥΡΙΖΑ ΣτÜθη Παναγοýλη, στη ΒουλÞ στις 10 Νοεμβρßου 2012 στην οποßα ανÝφερε πως üσοι Ýχουν υπογρÜψει το Μνημüνιο «θα παρακαλÜνε να περÜσουν απü ειδικü δικαστÞριο παρÜ να Ýχουν το τÝλος του πρÝσβη των ΗΠΑ στη Λιβýη». ΧειροκροτÞθηκε απü πολλοýς βουλευτÝς του ΣΥΡΙΖΑ, ανÜμεσα στους οποßους και ο Μανüλης ΓλÝζος.

[2] Σýμφωνα με δημοσκüπηση της KÜπα Research που δημοσιεýτηκε στην εφημερßδα Το ΒÞμα της ΚυριακÞς, στις 10 Ιουλßου 2011, Ýνας στους δýο πολßτες τÜσσεται υπÝρ των προπηλακισμþν βουλευτþν, δηλαδÞ υποστηρßζει την πολιτικÞ βßα. Πιο συγκεκριμÝνα, Ýνα ποσοστü 49,6% αναφÝρει üτι εγκρßνει τα επεισüδια σε βÜρος βουλευτþν, ενþ ποσοστü 40,5% τα αποδοκιμÜζει.

[3] ¸χουν καταγραφεß εκατοντÜδες περιστατικÜ πολιτικÞς βßας της Üκρας ΑριστερÜς, με γενÝθλιο τüπο το Σýνταγμα και τις κινητοποιÞσεις των «ΑγανακτισμÝνων». Δες σχετικÜ ΠÝτρος Παπασαραντüπουλος, «Οι ρßζες της κουλτοýρας της βßας στη μεταπολιτευτικÞ ΕλλÜδα», Thebooks ’ journal, τεýχος 12, Οκτþβριος 2011, σελ. 92-97. ΠαρÜλληλα, απü τις αρχÝς του 2012 μÝχρι τον Αýγουστο της ßδιας χρονιÜς περισσüτεροι απü 500 μετανÜστες δÝχτηκαν επιθÝσεις απü Χρυσαυγßτες. Δες σχετικÜ ΔημÞτρης ΨαρρÜς, Η Μαýρη Βßβλος της ΧρυσÞς ΑυγÞς, Εκδüσεις Πüλις, 2012, σελ. 425.

[4] Δες Σταýρος ΤσακυρÜκης, «Η βßα εναντßον της Δημοκρατßας», Thebooks ’journal, τεýχος 25, ΝοÝμβριος 2012, σελ. 16-17.

[5] Νßκος Μαραντζßδης, «Πþς δεν θα φτÜσουμε στα Üκρα», ΚαθημερινÞ, 25 Οκτωβρßου 2012.

[6] Δες ΠÝτρος Μαρτινßδης, «Les Enrages» (Οι «ΛυσσασμÝνοι»), ΚαθημερινÞ, 18 Νοεμβρßου 2012.

[7] Δες ΓιÜννης Βοýλγαρης, «Γιατß εßναι επικßνδυνη η ΧρυσÞ ΑυγÞ», ΤΑ ΝΕΑ, 15 Σεπτεμβρßου 2012.

[8] Δες σχετικÜ Παπασαραντüπουλος, üπ. παρ.

[9]Δες Paul Lucardie, “Prophets, purifiers and prolocutors: towards a theory on the emergence of new parties”, Party Politics 6(2 ), 2000, σελ . 175-85.

[10] ΨαρρÜς, üπ. παρ., σελ. 236.

[11] Αδüλφος Χßτλερ, Ο Αγþν μου, Εκδüσεις ΚÜκτος 2006, σελ. 355.

[12] Στßχοι απü το τραγοýδι του συγκροτÞματος Pogrom , με τßτλο «Μια βüλτα στη ΒουλÞ».

[13] Καρλ Μαρξ, Η 18 η Μπρυμαßρ του Λουδοβßκου ΒοναπÜρτη, Σýγχρονη ΕποχÞ, 2005.

[14] Friedrich Engels , Ο ρüλος της βßας στην Ιστορßα, Εκδüσεις ΜπÜυρον, 1974, σελ. 44-45.

[15] Δες σχετικÜ, Hannah Arendt , Περß Βßας, Εκδüσεις ΑλεξÜνδρεια, 2000, σελ. 66.

[16] Πρüσφατα κυκλοφüρησε το εξαιρετικÜ ενδιαφÝρον βιβλßο του Luke March ,RadicalLeftPartiesinEurope, Routledge 2011.

[17] ¼π. παρ., σελ. 10-11.

[18] Δες σχετικÜ http://eksegersis.blogspot.gr/2009/01/blog-post_30.html (ανÜκτηση 17 Νοεμβρßου 2012).

[19] Δες σχετικÜ, ΔημοσθÝνης ΠαπαδÜτος-Αναγνωστüπουλος, «Η βßα, τα δελτßα τýπου και ο σοσιαλισμüς», εφημερßδα ΑυγÞ, 14 Δεκεμβρßου 2008.

[20] ΔÞλωση ΑλÝξη Τσßπρα στις 8 Ιουλßου 2011.

[21] March , üπ. παρ., σελ. 11.

[22] Για τη διÜκριση ανÜμεσα στην «παθολογικÞ ομαλüτητα» και την «ομαλÞ παθολογßα» δες CasMudde , ΛαúκιστικÜ ΡιζοσπαστικÜ ΔεξιÜ Κüμματα στην Ευρþπη, Επßκεντρο 2011, σελ. 395.

[23] ΜÜνος ΜατσαγγÜνης, Γιþργος ΣιακαντÜρης, ΔημÞτρης ΣκÜλκος, «ΑνοιχτÞ κοινωνßα Þ βαρβαρüτητα. Τo χρÝος των σοσιαλδημοκρατþν, φιλελεýθερων και αριστερþν δημοκρατþν», ΤΑ ΝΕΑ,13 Νοεμβρßου 2012.

[24] ΠÝτρος Μαρτινßδης, «“Συριζαυγßτες”: Τραμποýκοι με Üλλοθι», ΚαθημερινÞ, 25 Οκτωβρßου 2012.

[25] Σχüλιο στον «τοßχο» του Γιþργου ΣιακαντÜρη στο facebook .

[26] Η Üποψη αυτÞ αναπτýσσεται αναλυτικÜ στο Γιþργος ΣιακαντÜρης «Ακüμη μια φορÜ για την ταýτιση των Üκρων», Athens Voice,

[27] Στο ßδιο.

[28] Δες ΔημÞτρης ΣκÜλκος, «Εθνομπολσεβßκοι», http://e-rooster.gr/05/2012/3124 (ανÜκτηση 20 Νοεμβρßου 2012), üπου και η καßρια θεωρητικÜ επισÞμανση üτι «τα τελευταßα χρüνια, εßναι εντυπωσιακü το αναγεννημÝνο ενδιαφÝρον για το Ýργο του γερμανοý αντι-φιλελεýθερου θεωρητικοý Καρλ Σμιτ (1888-1985) το οποßο γνωρßζει Üνθηση, πÝρα απü τους παραδοσιακοýς συντηρητικοýς χþρους, στους ακαδημαúκοýς κýκλους της μετα-κομμουνιστικÞς Κßνας».

[29] Δημοσκüπηση VPRC για την εφημερßδα Η ΕλλÜδα Αýριο, 30 Ιουλßου 2012.

[30] Δημοσκüπηση VPRC για περιοδικü Επßκαιρα, 22 Μαρτßου 2012.

[31] Δες Παναγιþτης ΔημητρÜς, «Στις δεξαμενÝς της ΑκροδεξιÜς», Thebooks ’journal, τεýχος 25, ΝοÝμβριος 2012, σελ. 36.

[32] Δες ΠÝτρος Παπασαραντüπουλος, «Το Big Bang της ΧρυσÞς ΑυγÞς»,Thebooks ’ journal, τεýχος 23, ΣεπτÝμβριος 2012, σελ. 12-19.

[33] Luke March, Contemporary Far Left Parties in Europe: From Marxism to the Mainstream?, Bonn/Berlin: Friedrich Ebert Stiftung, 2008.

[34] Luke March and Cas Mudde “What’s Left of the Radical Left? The European Radical Left After 1989: Decline and Mutation”, Comparative European Politics, 2005, 3, (23-49).

[35] Ηλßας ΚανÝλλης, «¿στε, βßα, λοιπüν...», ΤΑ ΝΕΑ, 16 Νοεμβρßου 2012.

[36] Arendt , üπ. παρ.