Ìüëé Ãêñéí: ÁëÞèåéåò êáé ìýèïé ãéá ¸ëëçíåò êáé Ôïýñêïõò

του ΔημÞτρη Ρηγüπουλου, απü την ΚαθημερινÞ

ÔåôÜñôç, 23 Éáíïõáñßïõ 2013

http://content-mcdn.ethnos.gr/filesystem/images/20101115/low/assets_LARGE_t_420_36107536.JPGΤο 1980 που Ýφτασε στην ΑθÞνα η Μüλι Γκριν μετÜ βßας Þξερε ποý πÝφτει στον χÜρτη η ΕλλÜδα. ΣÞμερα εßναι μßα απü τους λßγους ιστορικοýς στον κüσμο που ξÝρουν τη χþρα μας τüσο καλÜ. ΚαθηγÞτρια στο ΠανεπιστÞμιο του Πρßνστον με εξειδßκευση στην ιστορßα της Μεσογεßου, της ΟθωμανικÞς Αυτοκρατορßας και του ελληνικοý κüσμου, η Μüλι Γκριν Ýδειξε ενδιαφÝρον για την κοινωνικÞ και οικονομικÞ ιστορßα της ΟθωμανικÞς Αυτοκρατορßας και τον «αντßκτυπο» της οθωμανικÞς κυριαρχßας στον ελληνικü κüσμο σε καιροýς εντελþς ανýποπτους. Οπüτε και οι συνÜδελφοß της στις ΗνωμÝνες Πολιτεßες γοýρλωναν τα μÜτια τους στο Üκουσμα των προτιμÞσεων της νεαρÞς φοιτÞτριας απü τη Βοστþνη.

Οι δεσμοß της Μüλι Γκριν με την ΕλλÜδα σφυρηλατÞθηκαν τα τρßα χρüνια που Ýζησε στη χþρα μας τη δεκαετßα του ’80, συμμετÝχοντας στο Πρüγραμμα Ελληνικþν Σπουδþν του Πρßνστον, αλλÜ και με τα τακτικÜ της ταξßδια στην ΕλλÜδα. Το καλü με την Γκριν εßναι üτι ενþ Ýχει αδυναμßα στη χþρα και στους ¸λληνες Ýχει εμβαθýνει τüσο πολý στο σýνθετο, ρευστü και περßπλοκο ιστορικü, ανθρωπολογικü και γεωπολιτικü μωσαúκü της ΑνατολικÞς Μεσογεßου που της επιτρÝπει να διατηρεß ασφαλεßς αποστÜσεις απü τις πιο συναισθηματικÝς προσεγγßσεις πολλþν λιγüτερο αντικειμενικþν φßλων της ΕλλÜδας. Πρüσφατα μÜλιστα Ýζησε Ýναν ολüκληρο χρüνο στην Τουρκßα, μια σημαντικÞ εμπειρßα που τη βοÞθησε να εμπλουτßσει την εικüνα της και για τον ελλαδικü χþρο.

Με τη Μüλι Γκριν Ýχεις πολλÜ πρÜγματα να συζητÞσεις, αλλÜ δεν μπüρεσα να αποφýγω να της απευθýνω στην αρχÞ μια πολý... «μπανÜλ» ερþτηση: πþς μια λευκÞ Αμερικανßδα φοιτÞτρια απü τη Βοστþνη επιλÝγει στα τÝλη της δεκαετßας του ’70 να κολυμπÞσει στα Üγνωστα και σκοτεινÜ ýδατα της οθωμανικÞς ιστορßας;

 

Το κισμÝτ

http://www.lifo.gr/uploads/image/451702/molly_greene_speaks.jpg«¹ρθα στην ΕλλÜδα με τον πιο τυχαßο τρüπο στον κüσμο: μÜθαινα ρωσικÜ και σκεφτüμουν να ταξιδÝψω στην Ευρþπη για να εμβαθýνω τις γνþσεις μου πÜνω στη Ρωσßα. Ευχαριστþ τον Θεü, αλλÜ üταν σÞκωσα το κεφÜλι μου απü τα βιβλßα συνειδητοποßησα πως δεν μου Üρεσε κανÝνας απü τους Ρþσους που συναντοýσα στην ΑμερικÞ. ΑποφÜσισα üτι το ταξßδι στη Ρωσßα δεν θα Þταν πολý καλÞ ιδÝα και Üρχισα να σκÝφτομαι τη Μεσüγειο. ΤελικÜ αποφÜσισα να Ýρθω στην ΕλλÜδα, κυρßως γιατß το πρüγραμμα Þταν στα αγγλικÜ. ¹ρθα εδþ για Ýνα εξÜμηνο και üπως εκατομμýρια Üνθρωποι πριν απü εμÝνα ερωτεýτηκα το τοπßο, αλλÜ την ßδια στιγμÞ, αντßθετα με τους περισσüτερους επισκÝπτες, δεν με ενδιÝφεραν οι αρχαιüτητες. ¸βρισκα πολý μεγαλýτερο ενδιαφÝρον στη σýγχρονη ιστορßα της ΕλλÜδας, στην περßοδο του Εμφυλßου, για παρÜδειγμα. ΑλλÜ αυτü εßναι δικü μου χαρακτηριστικü, πÜντα με ενδιαφÝρουν πτυχÝς της ιστορßας κÜπως “κρυμμÝνες” θα Ýλεγα... ¾στερα απü Ýξι μÞνες εδþ Ýπαθα κÜτι επßσης συνηθισμÝνο, Þθελα να Ýρθω να ζÞσω στην ΕλλÜδα. ¼ταν το Ýκανα, ανακÜλυψα την οθωμανικÞ περßοδο της ΕλλÜδας για την οποßα δεν εßχα την παραμικρÞ ιδÝα. ¼ταν λοιπüν Ýπρεπε να αποφοιτÞσω και να πÜρω Ýνα πτυχßο, Þξερα καλÜ üτι μια εξειδßκευση στη σýγχρονη ΕλλÜδα σÞμαινε και Ýνα εßδος ακαδημαúκÞς αυτοκτονßας, καθþς το αντικεßμενο παραÞταν μικρü. ΑποφÜσισα λοιπüν να δþσω μεγαλýτερο βÜρος στον αραβικü κüσμο, Ýμαθα αραβικÜ για να εστιÜσω στη σýγχρονη ΜÝση ΑνατολÞ. Πηγαßνοντας στο Πρßνστον να σπουδÜσω σýγχρονη ιστορßα της ΜÝσης ΑνατολÞς Ýγινε κÜτι που δεßχνει πüσο τυχερÞ εßμαι Þ πüσο ισχυρü Þταν το κισμÝτ... ¸πεσα πÜνω στον ΔημÞτρη Γüντικα που εßχε εγκαινιÜσει το ΤμÞμα Ελληνικþν Σπουδþν στο Πρßνστον».

Ο Γüντικας την παρüτρυνε να μÜθει τουρκικÜ. Και αποφÜσισε να επιλÝξει Ýνα μÜθημα οθωμανικÞς ιστορßας που Þταν επιβεβλημÝνο αν Þθελε να εμβαθýνει στα σýγχρονα γεγονüτα της ΜÝσης ΑνατολÞς.

«Για μÝνα αυτü το μÜθημα ισοδυναμοýσε με μια τερÜστια ανακÜλυψη. Συνειδητοποßησα üτι θα μποροýσα να ασχοληθþ επιστημονικÜ με τον ελληνικü κüσμο, αλλÜ σε Ýνα πολý μεγαλýτερο πλαßσιο, για την ακρßβεια σε Ýνα οθωμανικü πλαßσιο. Και βρÞκα εκεß üσα μου Üρεσαν. Γιατß προτιμþ τις αυτοκρατορßες απü τα Ýθνη και επßσης εßναι κÜτι που λÝω στους φοιτητÝς μου: üταν σκεφτüμαστε την ΕλλÜδα το μυαλü μας πηγαßνει στη σýγχρονη χþρα, αλλÜ για αιþνες η ΕλλÜδα και τα ελληνικÜ Þταν ü,τι τα γερμανικÜ για τüσους λαοýς στην ΚεντρικÞ Ευρþπη. Αν Þσουν χριστιανüς και γεννημÝνος κÜπου στα ΒαλκÜνια, στην ΑνατολικÞ Μεσüγειο Þ στη ΜÝση ΑνατολÞ και Þθελες να εßσαι μορφωμÝνος και κÜποια μÝρα να γßνεις κÜτι σημαντικü Ýπρεπε να γνωρßζεις ελληνικÜ».

 

ΕπανÜσταση και αντßσταση εßναι δýσκολα πρÜγματα

– Ποιον μýθο στην ελληνικÞ ιστορßα βρßσκετε πιο ισχυρü;

– ΕξαρτÜται με ποιο επßπεδο της κοινωνßας μιλÜς. Σε ακαδημαúκü επßπεδο υπÜρχει αυτÞ η ιδÝα μιας συγκροτημÝνης ελληνικÞς κοινüτητας που επιβιþνει απü το 1453 μÝχρι την ΕπανÜσταση. ΣÞμερα προσπαθοýμε να Ýχουμε μια πιο δυναμικÞ και σýνθετη προσÝγγιση του τι σÞμαινε να εßσαι χριστιανüς στον ελλαδικü χþρο τα χρüνια της Τουρκοκρατßας και üχι τüσο μÝσα απü τη ματιÜ μιας αυτüνομης κοινüτητας. Σε Ýνα πιο καθημερινü επßπεδο θυμÜμαι üτι πριν απü λßγα χρüνια δημιουργÞθηκε πρüβλημα επειδÞ Ýνα βιβλßο ιστορßας ανÝτρεπε την ιδÝα του «κρυφοý σχολειοý». Και απü αυτÞ την Üποψη το γεγονüς üτι ακüμα και σÞμερα υπÜρχουν χιλιÜδες ¸λληνες που εξακολουθοýν να πιστεýουν στον μýθο του κρυφοý σχολεßου μÜς διδÜσκει üτι πολýς κüσμος δεν καταλαβαßνει τη διαφορÜ ανÜμεσα στο εθνικü κρÜτος και σε μια αυτοκρατορßα. Δεν υπÞρχε λüγος για τους Οθωμανοýς να καταπιÝσουν την ελληνικÞ εκπαßδευση και την ελληνικÞ γλþσσα γιατß αυτοý του εßδους οι ιδιüτητες δεν σου παρεßχαν και πολιτικÜ δικαιþματα. Η γλþσσα εκεßνα τα χρüνια δεν εßχε την πολιτικÞ σημασßα που Ýχει σÞμερα. ¼ταν οι Οθωμανοß Ýφτασαν στην Αλβανßα πολλοß ντüπιοι Ýφυγαν για την Ιταλßα και συνÝχισαν να μιλÜνε ελληνικÜ γιατß αυτÞ Þταν μßα κυρßαρχη γλþσσα στην περιοχÞ. Αυτü δεν σημαßνει πως αν τον 17ο αιþνα υπÞρχε ελληνικü κρÜτος θα Þθελαν να αποτελοýν μÝρος τους.

– ΤελικÜ ποια εßναι η εικüνα για τους ¸λληνες στην Τουρκοκρατßα;

– Αυτü που λÝω στους φοιτητÝς μου, που ενθουσιÜζονται με τη λÝξη «επανÜσταση», εßναι πως επανÜσταση και αντßσταση δεν εßναι κÜτι εýκολο, εßναι δýσκολα και επικßνδυνα πρÜγματα. Και σÞμερα υπÜρχει αδικßα στον κüσμο, αλλÜ δεν τους βλÝπω να βγαßνουν με τα üπλα στους δρüμους. Σε üλες τις εποχÝς οι Üνθρωποι προσπαθοýν να συνεχßσουν τη ζωÞ τους κÜτω απü οποιεσδÞποτε συνθÞκες. ΕπιπλÝον η ζωÞ στην τουρκοκρατοýμενη ΕλλÜδα Þταν πολý τοπικÞ, δεν υπÞρχαν τα δßκτυα επικοινωνßας που αναπτýχθηκαν αργüτερα, Þ πολý περισσüτερο σÞμερα. Αυτü που εßχε πει ο Κολοκοτρþνης, «οι Üνθρωποι που ζοýσαν στην ΖÜκυνθο Þταν για μÝνα σαν να ζοýσαν στο φεγγÜρι». ΕπομÝνως δεν Ýχει νüημα να εξετÜζουμε την οθωμανικÞ περßοδο με σημερινÜ γυαλιÜ. Και κÜτι Üλλο που εκνευρßζει μερικοýς ¸λληνες φßλους μου. Αυτü το κομμÜτι της ΟθωμανικÞς Αυτοκρατορßας, ΣτερεÜ ΕλλÜδα και Πελοπüννησος, Þταν απü τα πιο καθυστερημÝνα σε ολüκληρη την Αυτοκρατορßα. Απü τη στιγμÞ που ο ΜÝγας ΑλÝξανδρος Ýφτασε μÝχρι την Περσßα, το κÝντρο του ελληνικοý κüσμου μετατοπßστηκε ανατολικüτερα για να επιστρÝψει αιþνες μετÜ και πολý αργÜ εδþ που βρισκüμαστε σÞμερα.

 

Στην Τουρκßα του ΕρντογÜν 600 δημοσιογρÜφοι βρßσκονται στη φυλακÞ

Η επαφÞ με τη σýγχρονη Τουρκßα Þταν αποκαλυπτικÞ για τη Μüλι Γκριν. Αν υπÜρχει κÜτι για το οποßο μετανιþνει στην ακαδημαúκÞ της καριÝρα εßναι πως δεν επÝλεξε να ζÞσει Ýνα σημαντικü διÜστημα στη γειτονικÞ χþρα νωρßτερα στη ζωÞ της.

Τη ρωτÜμε πþς της φÜνηκε η Τουρκßα σε μια περßοδο εκρηκτικÞς οικονομικÞς ανÜπτυξης. «Η Κωνσταντινοýπολη εßναι χωρßς καμßα αμφιβολßα Ýνα μεγÜλο, διεθνÝς μητροπολιτικü κÝντρο, δεν εßναι ακüμα ΝÝα Υüρκη αλλÜ κινεßται προς αυτÞν την κατεýθυνση, να γßνει ξανÜ μια μεγÜλη πüλη του κüσμου. Η οικονομßα αναπτýσσεται με πολý Ýντονους ρυθμοýς, αυτü εßναι γνωστü, και θυμÜμαι τον ΦεβρουÜριο τη διαφορÜ ανÜμεσα στο αεροδρüμιο της Κωνσταντινοýπολης απü το οποßο αναχωροýσα και το αεροδρüμιο της ΑθÞνας στο οποßο Ýφτανα. ¹ταν σοκ για μÝνα το πüσο Þσυχο Þταν το “ΕλευθÝριος ΒενιζÝλος” σε σχÝση με το “Ατατοýρκ”. ΦυσικÜ παßζουν ρüλο οι πληθυσμιακÝς διαφορÝς αλλÜ δεν Þταν μüνο αυτü. Επßσης, εßναι μια συναρπαστικÞ περßοδος να εßσαι ακαδημαúκüς στην Κωνσταντινοýπολη τþρα. ΕιδικÜ αν διδÜσκεις οθωμανικÞ ιστορßα. ΚÜθε δεýτερη ημÝρα υπÜρχει μια σημαντικÞ διÜλεξη πÜνω στην οθωμανικÞ ιστορßα, στην τηλεüραση θα δεις τουλÜχιστον τρεις εκπομπÝς για οθωμανικÞ ιστορßα. ΥπÜρχει μια τερÜστια Üνθηση και κÜθε Üνθρωπος που γνþριζα μου συστηνüταν ως καθηγητÞς οθωμανικÞς ιστορßας!».

– Πþς ερμηνεýετε το αυξημÝνο ενδιαφÝρον για την οθωμανικÞ ιστορßα στην ßδια την Τουρκßα;

– Θα Ýλεγα üτι υπÜρχουν καλÝς και λιγüτερο καλÝς πλευρÝς. Αν εßσαι ιστορικüς μπορεßς να το δεις μüνο θετικÜ. ΑλλÜ αν βÜλεις και την πολιτικÞ μÝσα δεν ξÝρω αν εßναι κÜτι που ενθουσιÜζει τους πÜντες. Χωρßς να εßμαι ειδικÞ, Ýχει σημασßα για μÝνα πως αυτü συμβαßνει την ßδια εποχÞ με üσα γßνονται στην ΕλλÜδα. ¼ταν εßχα Ýρθει για πρþτη φορÜ στην ΑθÞνα τα καλýτερα πρÜγματα που γρÜφονταν για την οθωμανικÞ περßοδο της ΕλλÜδας Þταν κυρßως απü ξÝνους, τον Ρßτσαρντ Κλογκ, για παρÜδειγμα. ΥπÞρχαν λßγες εξαιρÝσεις, αλλÜ ο κανüνας Þταν αυτüς. ¹μουν τυχερÞ γιατß üταν Üρχισα τις μεταπτυχιακÝς μου σπουδÝς Ýζησα τη μεγÜλη αλλαγÞ για να φτÜσουμε σÞμερα σε μια πολý διαφορετικÞ πραγματικüτητα üπου τα πιο ενδιαφÝροντα βιβλßα για εκεßνα τα χρüνια γρÜφονται στην ΕλλÜδα και απü ¸λληνες. Νομßζω αυτü συνÝβη, και μιλÜμε για τη δεκαετßα του ’90, üταν οι ¸λληνες αισθÜνθηκαν ασφαλεßς για τη θÝση τους στην Ευρþπη. ΚÜτι ανÜλογο συμβαßνει σÞμερα και στην Τουρκßα. ¸χουν αυτοπεποßθηση και αυτü τους δßνει τη δýναμη να κοιτÜξουν πßσω. ¼σα ο Ατατοýρκ Þθελε να αρνηθεß, τþρα βγαßνουν στο φως. ΓενιÝς Τοýρκων μεγÜλωσαν με üσα Ýλεγε ο Ατατοýρκ το 1925, πως η οθωμανικÞ περßοδος Þταν κÜτι φοβερü και üτι Ýπρεπε να γßνουν Ευρωπαßοι... Τþρα το κυρßαρχο αßσθημα στην Τουρκßα εßναι «ποιος νοιÜζεται, εßμαστε καλýτεροι απü τους Ευρωπαßους...».

ΦυσικÜ υπÜρχει μια εντελþς Üλλη πλευρÜ που δεν εßχατε στην ΕλλÜδα και αναφÝρομαι στην κυβÝρνηση ΕρντογÜν. Πρüκειται για μια ισλαμικÞ κυβÝρνηση που ενθαρρýνει οθωμανικÝς παραδüσεις. Εßναι μια εξαιρετικÞ περßοδος για να εßσαι σÞμερα ιστορικüς στην Τουρκßα, αλλÜ φοβÜμαι üτι υπÜρχει και μια πιο σκοτεινÞ πλευρÜ...

– ΜιλÞστε μας για τη σκοτεινÞ πλευρÜ.

– ΥπÜρχει πολιτικÞ καταπßεση στην Τουρκßα. ΣÞμερα που μιλÜμε, 600 δημοσιογρÜφοι βρßσκονται στις φυλακÝς. Το νοýμερο εßναι μεγαλýτερο απü το αντßστοιχο της Κßνας Þ του ΙρÜν. ¼ταν δßδαξα τον περασμÝνο χρüνο στην Τουρκßα συνÝλαβαν μπροστÜ στα μÜτια μου μια φοιτÞτρια 19 ετþν. ΣυνελÞφθη τον ΝοÝμβριο και την Üφησαν στη φυλακÞ μÝχρι τον Απρßλιο οπüτε και την ελευθÝρωσαν χωρßς να της απαγγεßλουν κÜποια κατηγορßα. Το Ýκαναν για εκφοβισμü. ΥπÜρχουν τÝτοια πρÜγματα που σοκÜρουν. ¸χω φßλους στην Τουρκßα που ψÞφισαν στο παρελθüν για το κüμμα του ΕρντογÜν, «τουλÜχιστον εßναι πιο δημοκρÜτες αυτοß», μου Ýλεγαν. ΣÞμερα βλÝπεις üτι πολλÝς απü τις παλιÝς, κακÝς συνÞθειες του τουρκικοý κρÜτους επιστρÝφουν σιγÜ σιγÜ. Και υπÜρχουν Τοýρκοι που ενοχλοýνται γιατß αισθÜνονται üτι τα ξÝνα μÝσα υπερπροβÜλλουν τα οικονομικÜ επιτεýγματα της κυβÝρνησης ΕρντογÜν αποσιωπþντας Üλλες διαστÜσεις της πολιτικÞς του. Και φυσικÜ υπÜρχει πÜντα ανοιχτü το θÝμα της ισλαμικÞς ατζÝντας του ΕρντογÜν, μÝχρι πüσο μακριÜ θÝλει να τη φτÜσει... Κι εδþ η Τουρκßα και η ΑμερικÞ Ýχουν κοινÜ θÝματα. Στην Τουρκßα πÝρασε πρüσφατα Ýνας νüμος για την εκπαßδευση που επιτρÝπει απü μια ηλικßα και μετÜ σε üσους γονεßς το επιθυμοýν να κρατÞσουν τα παιδιÜ στο σπßτι και να αναλÜβουν οι ßδιοι τη μüρφωσÞ τους. Πολλοß λÝνε üτι αυτü Ýγινε για να μποροýν οι γονεßς να κρατÜνε τα κορßτσια σπßτι. Στην ΑμερικÞ πολλοß χριστιανοß δεν στÝλνουν τα παιδιÜ τους στο ΓυμνÜσιο για να μην «μολυνθοýν» απü το σýστημα της δημüσιας εκπαßδευσης... Η θρησκεßα εßναι τüσο σημαντικü θÝμα στις ΗνωμÝνες Πολιτεßες και στην Τουρκßα και σε τüσα Üλλα μÝρη του κüσμου που αρχßζω και πιστεýω üτι η Ευρþπη, της ΕλλÜδας συμπεριλαμβανομÝνης, εßναι η εξαßρεση και üχι ο κανüνας.

 

Η συνÜντηση

Η καθηγÞτρια Μüλι Γκριν εßχε φτÜσει το προηγοýμενο βρÜδυ στην ΑθÞνα απü τις ΗνωμÝνες Πολιτεßες και η διαφορÜ της þρας φαßνεται πως εßχε επηρεÜσει και τη διατροφικÞ της ρουτßνα. Θα συναντιüμασταν στο roof garden του ξενοδοχεßου Saint George Lycabettus κι ενþ την εßχα προετοιμÜσει για γεýμα μοý ζÞτησε συγγνþμη γιατß θα περιοριζüταν σε Ýναν καφÝ, καθþς εßχε πÜρει πρωινü σχετικÜ αργÜ. Εγþ που εßχα ξεκινÞσει απü το ΠαγκρÜτι και üχι απü τη ΝÝα Υüρκη και δεν υπÝφερα απü κÜποιου εßδους τζετ λαγκ παρÞγγειλα Ýνα χορταστικü κλαμπ σÜντουιτς και Ýνα ποτÞρι κρασß. Ο λογαριασμüς Þταν λßγο κÜτω απü τα 30 ευρþ.

Oι σταθμοß της

1959

ΓεννιÝται στη Βοστþνη.

1980

Ταξιδεýει για πρþτη φορÜ στην ΕλλÜδα.

1981

Παßρνει το πρþτο της πτυχßο (στις ΠολιτικÝς ΕπιστÞμες) απü το ΠανεπιστÞμιο Tufts University.

1993

Ολοκληρþνει τις σπουδÝς ΟθωμανικÞς Ιστορßας στο ΤμÞμα Μεσανατολικþν Σπουδþν του Πανεπιστημßου Πρßνστον.

2000

Στο πρþτο βιβλßο της με τßτλο «A Shared World: Christians and Muslims in the Early Modern Mediterranean» εξετÜζει τη μετÜβαση απü την ενετικÞ στην οθωμανικÞ κυριαρχßα στην ΚρÞτη, την οποßα οι Οθωμανοß κατÝλαβαν το 1669. Στα ελληνικÜ κυκλοφορεß με τον τßτλο «ΚρÞτη, Ýνας κοινüς κüσμος. Χριστιανοß και μουσουλμÜνοι στη Μεσüγειο των πρþιμων νεüτερων χρüνων» (μετ. Ε. ΓκαρÜ, Θ. ΓκÝκου, Εκδüσεις του 21ου).

2010

Εκδßδεται το τελευταßο της βιβλßο «Catholic Corsairs and Greek Merchants: A Maritime History of the Mediterranean, 1450 - 1700».

2011

ΚÜνει χρÞση της εκπαιδευτικÞς της Üδειας και διδÜσκει στο ΠανεπιστÞμιο του Βοσπüρου στην Κωνσταντινοýπολη.

2012

Η επüμενη μελÝτη της αφορÜ την ιστορßα των ΕλλÞνων και του ελλαδικοý χþρου υπü την οθωμανικÞ κυριαρχßα για μßα πολýτομη σειρÜ που θα εκδοθεß απü τον Edinburgh University Press.