Ïé èñÞíïé ãéá ôçí ¶ëùóç ôçò Êùíóôáíôéíïýðïëçò

ÄåõôÝñá 28 ÌáÀïõ 2012

Βασßλης Φουρτοýνης: δÜσκαλος, αναπληρωματικüς Αιρετüς ΑΠΥΣΠΕ ΑττικÞς

Τα γεγονüτα σχετικÜ με την δεýτερη Üλωση της Κωνσταντινουπüλεως εßναι λßγο πολý γνωστÜ. Περισσüτερο σημαντικÞ üμως απü τα ßδια τα γεγονüτα εßναι νομßζω η πρüσληψÞ τους και η ερμηνεßα τους απü τον ßδιο το λαü.

Η λαúκÞ μοýσα, λοιπüν, η οποßα τüσο αριστοτεχνικÜ αποτυπþνει στα τραγοýδια της τις διÜφορες στιγμÝς της ιστορßας του ¸θνους, δεν Þταν δυνατüν να μεßνει ασυγκßνητη απü την ¶λωση της Κωνσταντινοýπολης. Αν σκεφτεß κανεßς üτι Ýχουν τüσα χρüνια απü τüτε και επιβιþνουν τüσοι θρÞνοι για την ¶λωση τüτε αντιλαμβÜνεται πüσο βαθειÜ επηρÝασε τον Ελληνικü λαü το γεγονüς αυτü.

Απü τα ΟμηρικÜ ¸πη, μÝχρι τα ΑκριτικÜ τραγοýδια και τις ΠαραλογÝς, Ýνα Þταν το χαρακτηριστικü των Εθνικþν μας τραγουδιþν: Ο θρßαμβος του καλοý πÜνω στο κακü, του Ελληνικοý πÜνω στο βαρβαρικü και του ανδρεßου πÜνω στο τιποτÝνιο. Με την κατÜκτηση των Ελληνικþν εδαφþν απü τους Σταυροφüρους, τους ΦρÜγκους τους Ενετοýς και τÝλος απü τους Τοýρκους, καθþς και με την Üνθηση της πειρατεßας, καινοýργια στοιχεßα Üρχισαν να εισÜγονται στη δημοτικÞ μας ποßηση. Ο θρÞνος για τη χαμÝνη πατρßδα, τη σκλαβιÜ, την αδικßα και την Ýνδεια, καθþς και ο καημüς για την αναπüφευκτη ξενιτιÜ, θα δþσουν σε πολλÜ τραγοýδια μας Ýνα πονεμÝνο χαρακτÞρα. Το üτι τα ιστορικÜ και αφηγηματικÜ μας τραγοýδια εßναι σχεδüν üλα σε αργü ελεýθερο ρυθμü, δεν εßναι τυχαßο.

Με τους θρÞνους για την ¶λωση üμως συμβαßνει Ýνα παρÜδοξο γεγονüς. Τα τραγοýδια της ¶λωσης Ýφθασαν στις μÝρες Ýχοντας χορευτικü ρυθμü. Τοýτο οφεßλεται στο γεγονüς που Ýχει σχÝση με τις ευκαιρßες που εßχαν οι ¸λληνες να βρßσκονται μαζß και να τραγουδÜνε. ¸τσι, εκτüς απü τους γÜμους Üλλες ευκαιρßες Þταν και οι μεγÜλες ΘρησκευτικÝς γιορτÝς των ΧριστουγÝννων και του ΠÜσχα.

Ειδικüτερα την επομÝνη ημÝρα του ΠÜσχα, οι ¸λληνες εßχαν την Üδεια να συγκεντρþνονται σε υπαßθριους χþρους και να διασκεδÜζουν, τις περισσüτερες μÜλιστα φορÝς χωρßς την παρουσßα του κατακτητÞ. ΕπειδÞ λοιπüν η ημÝρα αυτÞ Ýπεφτε πιο κοντÜ στη μαýρη επÝτειο, καθιερþθηκε σιγÜ-σιγÜ, να τραγουδιüνται τüτε και τα τραγοýδια της ¶λωσης. Το φαινüμενο εßναι παρüμοιο με την επιβßωση τραγουδιþν του Ακριτικοý κýκλου στα Ýθιμα του γÜμου Þ σε Üλλες θρησκευτικÝς εκδηλþσεις üπως τα ΑναστενÜρια.  

H ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΚΑΙ Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ

ΠολλÜ τραγοýδια Ýχουν γραφτεß για την Κωνσταντινοýπολη και την Αγια ΣοφιÜ. H παρÜδοση θÝλει να συμμετÝχουν στο χτßσιμο τους Üγγελοι, πουλιÜ, αλλÜ και αυτüς ο ßδιος ο ΚωσταντÞς (που Üλλοτε εßναι ο περßφημος ακρßτης, Üλλοτε ο ßδιος ο ΑυτοκρÜτορας ΜÝγας Κωνσταντßνος) üπως φαßνεται απü το παρακÜτω Ριζßτικο της ΚρÞτης

¼ντεν εθεμελιþνασι οι γι-Üγγελοι την Πüλη,

'που τ' ¶γιον ¼ρος το νερü κι' απü τη Χιο το χþμα,

κι' απü την Αντριανοýπολη, παßρνουν τα κεραμßδια.

Κι απÞς την αποκτßσανε οι γι-Üγγελοι την Πüλη,

στÝκουν και συντηροýν τηνε, κι' αποθαυμÜζοντÜν την.

Και πþς να την εβγÜλομε, και πþς να την ελÝμε;

Πüλη, Κωνσταντινοýπολη και Κωνσταντßνον πüλη.

¹ το:

"Δεν εßναι τοýτο θαýμασμα, παρÜξενο μεγÜλο,

που ζÝψανε τον ΚωσταντÞ με το βουβÜλι αντÜμα

να κουβαλÜ τα μÜρμαρα απ'το Μαρμαροχþρι

να φτιÜξουν την ΑγιÜ ΣοφιÜ, το μÝγα μοναστÞρι;

ΠÝτρα-πÝτρα χτßστη η Πüλη, λÝει η παροιμßα. ΒλÝπουμε εδþ πüσο θεúκÞ Þταν η Κωνσταντινοýπολη στη φαντασßα του λαοý, που φυσικÜ ποτÝ δεν την εßχε επισκεφτεß. Επßσης σε πολλÜ τραγοýδια, üπως το Θεσσαλικü που αναφÝρεται στο κτßσιμο της ΑγιÜ-ΣοφιÜς.

ΑνÜμεσα τρεις θÜλασσες, καρÜβι κινδυνεýει

με τ' Üργανα αρμÝνιζε, με τον αÝρα σειüνταν

και με τα χαλκοτýμπανα μαζεýοντ' αντρειωμÝνες.

Μαζþνονταν, συνÜζονταν πýργον θÝλουν να κτßσουν,

να στÞσουν την ΑγιÜ ΣοφιÜ, το μÝγα μοναστÞρι.

Τα περιστÝρια κουβαλοýν, τα χελιδüνια κτßζουν

κι' οι Üγγελοι απ' τους ουρανοýς βÜζουν τα κεραμßδια.

Και το ΖωναρÜδικο της ΘρÜκης που αναφÝρεται στον πüθο για το ξαναχτßσιμο της ΑγιÜς ΣοφιÜς, της λαμπρüτερης εκκλησιÜς που Ýγινε ποτÝ και που Ýκανε τον αυτοκρÜτορα Ιουστινιανü να αναφωνÞσει "ΝενßκηκÜ σε Σολομþν".

Πιτοýν τα περιστÝρια σον κι Ýρχονντι στην αυλÞ μου,

κλαßει καρδιÜ μ' κι αναστινÜζει,

σκαλßζουνι τον χþμα μου κι το νιρü μ' το πßνουν

Το χþμα ιγþ το χρÜζουμι, κι το νιρü μ' το θÝλου,

θα χτßσου πÝντι γι-εκκλησιÝς κι δÝκα μοναστÞρια,

θα χτßσου την ΑγιÜ ΣουφιÜ κι την ΑγιÜ Μαρßνα.

http://grmanifesto.files.wordpress.com/2010/05/alosi2.jpgΟι περισσüτεροι θρÞνοι της ¶λωσης εßναι παραλλαγÝς ελαχßστων αρχÝτυπων τραγουδιþν τα οποßα κι αυτÜ με τη σειρÜ τους προÝρχονται απü συρραφÞ στßχων παλαιοτÝρων. ¸τσι Ýχουμε τραγοýδια που ξεκινÜνε με το στßχο "Σημαßνει ο Θεüς σημαßνει η γη, σημαßνουν τα επουρÜνια" που προÝρχεται απü το προγενÝστερο ποßημα, γνωστü ως Μοιρολüι της ΠαναγιÜς, με πολλÝς παραλλαγÝς κυρßως απü την ηπειρωτικÞ ΕλλÜδα.

Σημαßνει ο Θιüς, σημαßνει η γης, σημαßνουν τα επουρÜνια,

σημαßνει κι η Αγια ΣοφιÜ, το μÝγα μοναστÞρι,

με τετρακüσια σÞμαντρα κι εξηνταδυü καμπÜνες,

κÜθε καμπÜνα και παπÜς, κÜθε παπÜς και διÜκος.

ΨÜλλει ζερβÜ ο βασιλιÜς, δεξιÜ ο πατριÜρχης,

κι απ´την πολλÞν την ψαλμουδιÜ εσειüντανε οι κολüνες.

Να μποýνε στο χερουβικü και να 'βγει ο βασιλÝας,

φωνÞ τους Þρθε εξ ουρανοý κι απ' αρχαγγÝλου στüμα:

"ΠÜψετε το χερουβικü κι ας χαμηλþσουν τα 'αγια,

παπÜδες πÜρτε τα γιερÜ και σεις κεριÜ σβηστÞτε,

γιατß εßναι θÝλημα Θεοý η Πüλη να τουρκÝψει.

Μüν' στεßλτε λüγο στη ΦραγκιÜ, να 'ρτουνε τρßα καρÜβια°

το 'να να πÜρει το σταυρü και τ' Üλλο το βαγγÝλιο,

το τρßτο το καλýτερο, την Üγια τρÜπεζÜ μας,

μη μας την πÜρουν τα σκυλιÜ και μας τη μαγαρßσουν".

Η ΔÝσποινα ταρÜχτηκε και δÜκρυσαν οι εικüνες.

"Σþπασε κυρÜ ΔÝσποινα, και μη πολυδακρýζεις,

πÜλι με χρüνους, με καιροýς, πÜλι δικÜ μας εßναι".

Παρεμφερεßς στßχους Ýχει και το "ΠÞραν την Πüλιν", επßσης με πολλÝς παραλλαγÝς, που αναφÝρεται στο χρονικü της ¶λωσης και την τελευταßα λειτουργßα αλλÜ και η προφητεßα "ΠÜλι με χρüνους με καιροýς, πÜλι δικÞ σου θα' ναι", που κρÜτησε ζωντανü επß πÝντε αιþνες τον πüθο για την απελευθÝρωση της Πüλης:

ΠÞραν την Πüλιν, μωρÝ πÞρανε, πÞραν τη Σαλονßκη,

πÞραν και την ΑγιοσοφιÜ το μÝγα μοναστÞρι

πþχει σαρÜντα üνο 'κκλησιÝς κι' εξÞντα üνο καμπÜνες

κÜθε καμπÜνα και παπÜς, κÜθε παπÜς και ψÜλτης.

ΣιμÜ να βγοýνε τα ΙερÜ, κι' ο Βασιλεýς τον κüσμον,

περιστερÜ κατÝβηκεν απü τα μεσουρÜνια:

ΠÜψετε το Χερουβικü, κι' ας χαμηλþσουν τ' ¶για,

ΠαπÜδες πÜρτε τα ΙερÜ και σεις κεριÜ σβηστεßτε,

γιατß 'ναι θÝλημα Θεοý, η Πüλη να τουρκÝψει.

HΔÝσποινα ταρÜχτηκε κι' εδÜκρυσαν οι' κüνες

Σþπασε κυρÜ ΔÝσποινα και σεις 'κüνες μην κλαßτε

ΠÜλι με χρüνους με καιροýς, πÜλι δικÞ σου θα' ναι.

¶λλο Ποντιακü τραγοýδι για το χαμÝνο κλειδß της ΑγιÜ ΣοφιÜς τελειþνει με τους στßχους:

Χρüνους Ýρθαν και πÝρασαν, καιροß Ýρθαν και δÝβαν,

'νεσπÜλθεν το κλειδßν Üθες, κι επÝμνεν κλειδωμÝνον.

θελ' απ' ουρανοý μÜστοραν και απü την γην αργÜτεν

Σε μια ΜακεδονικÞ παραλλαγÞ του γßνεται λüγος για Ýνα θαýμα που σýμφωνα με την παρÜδοση Ýγινε στην ΑγιÜ ΣοφιÜ, üπου τα ¶για Σκεýη φυγαδεýτηκαν απü Ýνα Üγγελο- ιερÝα που εξαφανßστηκε πßσω απü μια πüρτα που üσο κι αν την Ýψαξαν ýστερα οι Τοýρκοι δεν μπüρεσαν να την βρουν.

¸παψ' ευθýς η λειτουργιÜ, σωπÜσαν οι ψαλτÜδες,

η εκκλησιÜ αναστÝναξε, σβηστÞκαν τα καντÞλια,

οι 'κüνες Üρχισαν να κλαιν, να χýνουν μαýρα δÜκρυα.

Κι ο βασιλιÜς μετÜλαβε με το φουσÜτο τον üλο,

και στ' Üλογο τον ρßχτηκε και πÜει να πολεμÞσει,

λÝγοντας προς την ΠαναγιÜ και τους Αγßους üλους:

- Σþπασε κυρÜ ΔÝσποινα, και σεις ¶γιοι μην κλαßτε

πÜλε με χρüνους με καιροýς, πÜλε δικÜ μας θα' ναι.

Και τη στιγμÞ που ο βασιλιÜς απü τη θÞρα βγÞκε,

Ýνας πανÝμορφος παπÜς στα χÝρια τον κρατþντας

την ΚοινωνιÜ και το Σταυρü και το Ιερü ΒαγγÝλιο,

Ýβγαλε μιαν οργιÜ φτερÜ και σαν αητüς υψþθη

και πÝταξε στους ουρανοýς απü 'να παραθýρι,

για να μην πÝσουν στης ΤουρκιÜς τ' αντßχριστα τα χÝρια.

Οι τελευταßες στιγμÝς του Κωνσταντßνου Παλαιολüγου περιγρÜφοντα στο παρακÜτω Ποντιακü τραγοýδι:

ο ΒασιλεÜς ο ΒασιλεÜς, παργοριÜν 'κι παßρνε.

Επαßρεν τ' ελαφρüν σπαθßν, τ' Ελλενικüν κοντÜριν

τσοι Τοýρκους κροýγνε'ς σο σπαθßν,

τσοι Τοýρκους 'ς σο κοντÜριν,

τριακüσιους Τοýρκους Ýκοψεν και δεκατρεßς πασÜδες,

τσακþθεν το σπαθßν ατοý, κι εσκßγεν το κοντÜριν.

¼ντεν εκαλοτÝρεσεν, απεσ' τσοι Τοýρκς επÝμνεν

κι üντεν εκαλοτÝρεσεν και μοναχüς επÝμνεν.

Κι ατοßν ατüναν Ýθαψα'ς σο χλοερüν τιουσ' Ýκιν.

¶λλα τραγοýδια περιγρÜφουν τους αγþνες αφανþν ηρþων που βρÝθηκαν στις Üνισες μÜχες üπως του νÝου απü την Τραπεζοýντα που η μÜνα του ως Üλλη ΣπαρτιÜτισσα τον προστÜζει:

"¸παρ' υιÝ μ' την σπÜθην σου, τ' ΕλλÝνικον κοντÜρι σ'

δεβ' ατουνοýς, σκüρπισον ατ'ς σαν Üνεμος τα φýλλα"

Χßλιους Ýκοψα την πιρνÞν, χßλιους το μεσημÝριν,

μα ο Θüς Ýστεσεν την βροχÞν και βρÝχει Τουρκοποýλεα,

ο Θεüς Ýστεσεν την βροντÞν, βροντοýν τα εγκλησßας.

Ντ' εποßκαμεν σε νε ΘεÝ, 'ς σο αßμαν βουτεμÝνοι!

ΣερÜντα χρüνια χτßσκουνταν του ¸λλενου το καστρον

κι ατþρα να χαλÜεται με το βαρýν την σπÜθην!

Εκεß πουλλßα κελαηδοýν με φλιβερüν λαλßαν,

εκεß ¸λλενοι απÝθεναν, μýρεα παλληκÜρεα!

Στο Θρακιþτικο τραγοýδι γßνεται λüγος για τρßα (ΚρητικÜ) καρÜβια που κατüρθωσαν να διαφýγουν με κÜποια ιερÜ σκεýη της Αγßας Σοφßας. Στην πραγματικüτητα üμως πρüκειται για τρßα ΓενουÜτικα καρÜβια και Ýνα Ελληνικü υπü τον ναýαρχο ΦλαντανελÜ τα οποßα σýμφωνα με τον χρονικογρÜφο ΦραντζÞ κατüρθωσαν να διασπÜσουν τον κλοιü των Τουρκικþν πλοßων προκαλþντας μÜλιστα μεγÜλη καταστροφÞ και να εφοδιÜσουν την πολιορκημÝνη Πüλη με τρüφιμα. Το γεγονüς αυτü εντυπωσßασε τους ¸λληνες και τραγουδÞθηκε σαν θρýλος.

Τρßα καρÜ - κρουσταλλÝνια μου,

τρßα καρÜ - τρßα καρÜβια φεýγουνι,

που μÝσα που την Πüλι, κλαßει καρδιÜ μας,

κλαßει κι αναστενÜζει.

το' να φορτþνει του Σταυρü, κι τ' Üλλο του ΒαγγÝλιου

του τρßτου του καλýτερου, την ¶για ΤρÜπεζÜ μας,

μη μας την πÜρουν τα σκυλιÜ, κι μας τη μαγαρßσουν

Η ΠαναγιÜ αναστÝναξι, κι δÜκρυσαν οι 'κüνις

Στους θρÞνους τα πουλιÜ συμμετÝχουν στο πÝνθος και παýουν να κελαηδοýν, üπως στο Θρακιþτικο:

Γιατß πουλß δεν κελαηδεßς πως κελαηδοýσες πρþτα;

Για πþς μπορþ να τραγουδþ 'πως κελαηδοýσα πρþτα;

μου κüψαν τα φτεροýδια μου, μου κüψαν τη λαλιÜ μου,

μας πÞρανε την Πüλη μας και την ΑγιÜ ΣοφιÜ μας.

Τα πουλιÜ γßνονται μÜρτυρες των φρικτþν γεγονüτων üπως σ' αυτü απü τον Πýργο της Βüρειας ΘρÜκης τον οποßο οι αγεωγρÜφητοι και ανιστüρητοι πολιτικοß μας αποκαλοýν σÞμερα ΜπουργκÜς:

ΠουλÜκι νÜμαν να πετþ, νÜμαν χιλιδονÜκι,

να πÞγαινα στης ΒουργαριÜς τα μαýρα κορφοβοýνια

να κÜθομαν να Ýβλιπα την Πüλης του λιμÜνι,

που αρμινßζουν τ' Üρμινα και βÜζουν τα καρÜβια.

Για Ýβγα Ýξω, βασιλιÜ κι' αφÝντη Κουσταντßνι,

να διεßς την Πüλ' που Üναψι, πþς καßν' τα μοναστÞρια.

Το πþς να βγει ου βασιλιÜς κι αφÝντης Κουσταντßνους;

ιχθÝς προυß λαβþθηκι, προυß μι την αυγοýλα.

Τα πουλιÜ επßσης ρωτιοýνται με αγωνßα απü τους Üλλους ¸λληνες για την τýχη της Βασιλεýουσας üπως στο τραγοýδι απü την Ελασσüνα.

Ερ' Ýνα πουλÜκι ξÝβγηνε που μεσ' απü την Πüλη,

χρυσÜ ταν τα φτεροýγια του, χρυσÜ και κεντημÝνα

κι Þσαν καημÝνα απü φωτιÜ και μαυροκαπνισμÝνα.

"Πες μας, πÝς μας, πουλÜκι μου, κÜνα καλü χαμπÝρι"

"Τß να σας πω, μαýρα μ' παιδιÜ, τß να σας μολογÞσω;

ΠÞραν την Πüλιν η ΤουρκιÜ, πÞραν και το ΦανÜρι.

Αλλοý, üπως στο παρακÜτω Μακεδονικü τραγοýδι, τα πουλιÜ αναλαμβÜνουν να μεταφÝρουν το μÞνυμα της ¶λωσης στην υπüλοιπη ΕλλÜδα. Τüτε üμως ελεýθερες περιοχÝς Þταν μüνο το ΔεσποτÜτο του ΜορÝως και η Αυτοκρατορßα της Τραπεζοýντος.

Ν- ισεßς πουλιÜ μ' πιτοýμινα, πιτÜτι στον αÝρα,

χαμπÝρ' να πÜτι στο ΜορηÜ, χαμπÝρι στην ΕλλÜδα.

Τοýρκοι την Πüλι πÞρανι, πÞραν τη Σαλονßκη,

πÞραν κι την ΑγιÜ ΣοφιÜ το μÝγα μοναστÞρι.

Χαρακτηριστικü εßναι και το Ποντιακü μοιρολüι που ενÝπνευσε τον Κωνσταντßνο ΚαβÜφη στο περßφημο ποßημÜ του "ΠÜρθεν":

¸ναν πουλßν, καλüν πουλßν εβγαßν' απü την Πüλην°

ουδÝ στ' αμπÝλια κüνεψεν ουδÝ στα περιβüλια,

επÞγεν και-ν εκüνεψεν α σου Ηλß' τον κÜστρον.

Εσεßξεν τ' Ýναν το φτερüν σο αßμα βουτεμÝνον,

εσεßξεν τ' Üλλο το φτερüν, χαρτßν Ýχει γραμμÝνον,

Ατü κανεßς κι ανÝγνωσεν, ουδ' ο μητροπολßτης°

Ýναν παιδßν, καλüν παιδßν, Ýρχεται κι αναγνþθει.

Σßτ' αναγνþθ' σßτε κλαßγει, σßτε κροýει την καρδßαν.

"Αλß εμÜς και βÜι εμÜς, πÜρθεν η Ρωμανßα!"

Μοιρολογοýν τα εκκλησιÜς, κλαßγνε τα μοναστÞρια

κι ο ΓιÜννες ο Χρυσüστομον κλαßει, δερνοκοπιÝται,

-Μη κλαßς, μη κλαßς Αú-ΓιÜννε μου, και δερνοκοπισκÜσαι

-Η Ρωμανßα πÝρασε, η Ρωμανßα 'πÜρθεν.

-Η Ρωμανßα κι αν πÝρασεν, ανθεß και φÝρει κι Üλλο.

Η συνÝχεια εßναι πολý γνωστÞ και τραγουδιÝται συχνÜ:

"Ναúλοß εμÜς και βÜú εμÜς, πÜρθεν η Ρωμανßα"

Μοιρολογοýν τα εγκλησιÜς, κλαßγνε τα μοναστÞρια

¼λ' Ýπαιρναν υπομονÞν, επαßρναν παργορßαν

Α-ΓιÜννες κι Αε-Θοδωρον και ΑγιÜ ΣοφιÜ 'ς σην Πüλην

παρηνοσßαν 'κι εßχανε, ουδÝ παρηγορßαν.

"Α-ΓιÜννε, επÜρ' υπομονÞν, επÜρ' και παργορßαν

οι ¸λληνες γεροýν κι ανθοýν και φÝρνουν πÜλεν Üλλα"

Ο Þλιος σε αρκετÝς περιπτþσεις γßνεται κι αυτüς μÜρτυ­ρας των τραγικþν ημερþν, οπüτε γυρßζει το βρÜδυ "μαυρομε- λανιασμÝνος" και τα διηγεßται στη μητÝρα του Þ σε Üλλους. Μποροýμε να θεωρÞσουμε üτι üλα αυτÜ τα τραγοýδια Ýχουν τη ρßζα τους στην παραλογÞ του ¹λιου και της ΛυγερÞς.

¹λιε που βγαßνεις το πρωß και βρÜδυ βασιλεýεις,

üλο τον κüσμο γκιζερÜς κι üλη την οικουμÝνη.

Για πÝς μας τ' εßδες σÞμερα κι εßσαι σκοτεινιασμÝνος;"

"Τι να σας πω μωρÝ παιδιÜ, τι να σας μολογÞσω;

ΕπÞρε ο Τοýρκος τη ΣοφιÜ, το Μεγα ΜοναστÞρι

με πιο τραγικÜ λüγια απαντÜει ο Þλιος στην ΠοντιακÞ παραλλαγÞ:

Αúλß, ντ' εßδαν τα μÜτια μου'ς σο σημερνüν τη μÝραν.

Αντßς αρνιÜ παιδιÜ σπαζ' νε, αντßς πρüβατα μÜννες,

αντßς τα κρÜρα τ' Üκλερα, σπÜζ' νε τα παλληκÜρεα.

¶λλοτε πÜλι το μÞνυμα μεταφÝρουν θρηνολογþντας ¸λληνες ναυτικοß:

ΘρÞνος κλαυθμüς και οδυρμüς και στεναγμüς και λýπη,

Θλßψις απαραμýθητος Ýπεσεν τοις Ρωμαßοις.

ΕχÜσασιν το σπßτιν τους, την Πüλιν την αγßα,

το θÜρρος και το καýχημα και την απαντοχÞν τους.

Τις το 'πεν; Τις το μÞνυσε; Πüτε 'λθεν το μαντÜτο;

ΚαρÜβιν εκατÝβαινε στα μÝρη της ΤενÝδου

και κÜτεργον το υπÜντησε, στÝκει και αναρωτÜ το:

-"ΚαρÜβιν, πüθεν Ýρκεσαι και πüθεν κατεβαßνεις;"

-"Ερκομαι ακ τα' ανÜθεμα κι εκ το βαρýν το σκüτος,

ακ την αστραποχÜλαζην, ακ την ανεμοζÜλην°

απÝ την Πüλην Ýρχομαι την αστραποκαμÝνην.

Εγþ γομÜριν Δε βαστþ, αμÝ μαντÜτα φÝρνω

κακÜ δια τους χριστιανοýς, πικρÜ και δολωμÝνα.

¸να Üλλο θÝμα που συναντÜμε στα τραγοýδια της ¶λωσης στρÝφεται γýρω απü την Üρνηση των Χριστιανþν να δεχθοýν την Αγια ΣοφιÜ ως τζαμß, üπως το Σκυριανü.

Εμεßς -μÜνα μ' - δε θÝλουμε τζαμιÜ, χοτζÜδες να λαλοýνε,

μον' θÝλουμε τ' ΑγιÜ-ΣοφιÜ, το μÝγα μοναστÞρι,

Στο αντßστοιχο τραγοýδι απü την ΝικομÞδεια, το μÞνυμα στÝλνεται στον ΠασσÜ με αρκετÞ ειρωνεßα.

Και σεις πουλιÜ της Ροýμελης κι αηδüνια μ' της ΑθÞνας,

αυτοý που πÜτε, σεις, πουλιÜ μ', αυτοý που θα σταθεßτε,

να χαιρετÜτε τον ΠασσÜ και να τον προσκυνÜτε.

Αυτοý τζαμß δεν γßνεται, Τοýρκοι δεν προσκυνÜνε.

Αυτοý θα μÝνει ΑγιÜ ΣοφιÜ, το μÝγα μοναστÞρι.

Οι σχετικÝς με την ¶λωση, παραδüσεις και σι θρýλοι του λαοý μας Þταν φυσικü να μετατραποýν σε τραγοýδια για να μεταδοθοýν στις επüμενες γενιÝς. ¸τσι Ýχουμε το τραγοýδι της ΚαλογριÜς με το ξαναζωντÜνεμα των μισοτηγανισμÝνων ψαριþν απü τη ΜικρÜ Ασßα:

ΚαλογρηÜ μαγÝρευε ψαρÜκια στο τηγÜνι

και μια φωνÞ, ψιλÞ φωνÞ, απανωθιü της λÝγει:

ΠÜψε γρηÜ το μαγεριü κι η Πüλη θα ΤουρκÝψει.

¼ταν τα ψÜρια πεταχτοýν και βγοýν και ζωντανÝψουν,

τüτε κι ο Τοýρκος θε να μπει κι η Πüλη θα ΤουρκÝψει.

Τα ψÜρια πεταχτÞκανε, τα ψÜρια ζωντανÝψαν

κι ο αμηρÜς εισÝβηκεν στην Πüλη καβαλÜρης.

Επßσης το λÜλημα του βρασμÝνου πετεινοý στο Θρακιþτικο τραγοýδι üπου, σýμφωνα με κÜποιες ερμηνεßες, παρουσιÜζονται τα δýο σýμβολα του Ελληνισμοý, ο ΜÝγας ΑλÝξανδρος, και ο Κωνσταντßνος Παλαιολüγος να μην πιστεýουν üτι εßναι δυνατüν να παρθεß η Πüλις.

ΑλÝξαντρους μπρ' αμÜν αμÜν.

ΑλÝξαντρους (κι) ου βασιλιÜς

ΑλÝξης αντρειουμÝνους κι ου μικρου Κουσταντßνους.

Μαζ' Ýτρωγαν, μαζ' Ýπιναν, μαζß χαρουκουπιοýνταν,

ακοýν λαλιÜ 'που τον Θιü, λαλιÜ που τα ουρÜνια.

"Θα πÜρ' ου Τοýρκους του ψουμß, θα σÝβη κι στην Πüλη"

ΑλÝξαντρους δεν πßστιψι, ΑλÝξης δεν πιστεýει.

"Ντα βγουν τα ψÜρια 'π' τουν νταβÜ

κι πιτεινüς π' τη βρÜση,

τüτι κι' ου Τοýρκους θα γινÞ αφÝντης μεσ' την Πüλη.

Του λüγου δεν απüσουσι κι' γßνηκι του θÜμα:

Πηδοýν τα ψÜρια 'π' του νταβÜ μισοτηγανισμÝνα

κι' ου πιτεινüς ελÜλησι κι' ΑλÝξαντρους πιστεýει.

Οι υπüλοιποι θρÞνοι, που δε σχετßζονται με τα παραπÜνω τραγοýδια, εßναι συνÞθως τοπικοß. ΣυχνÜ συναντιÝται σε θρÞνους του κουρσÝματος η περßπτωση της πεθερÜς με τις πολλÝς νýφες που φεýγουν να γλιτþσουν, üπως στο Πασχαλινü χορευτικü τραγοýδι απü το χωριü Θραψßμι Καρδßτσας.

Γιε μου πατÞσαν την ΑγιÜ ΣοφιÜ,

το μÝγα μοναστÞρι-κι üú Μαροýλα μου

πÞραν παιδιÜ απ' το δÜσκαλο, κορßτσια απ' το κερκÝφι,

πÞραν μια δüλια πεθερÜ, με δεκαοκτþ νυφÜδες.

Ν' üλες οι νýφες περπατοýν κιüλες μπροστÜ πηγαßνουν,

μια νýφη Üλλο μικρüτερη, δεν μπορ' να περπατÞσει.

ΠερπÜτα νýφη μ' θαρετÜ σαν τσ' Üλλες τις νυφÜδες.

Δεν μπορþ, αú μÜνα μ',

δεν μπορþ μπροστÜ να περπατÞσω.

Με κλαßει ο πüνος των παιδιþν και ο χαμüς τ' αντρüς μου.

Στο ΘρÞνο απü την ΚαππÜ Καρδßτσας, συναντÜμε Ýναν Üλλο παρÜγοντα που φαßνεται üτι Ýπαιξε δüλιο ρüλο στην Ýκβαση της ιστορßας, τους ΦρÜγκους, που ενþ εßχαν πολλÜ στρατεýματα σε üλη την ΕλλÜδα, δεν βοÞθησαν καθüλου τους Χριστιανοýς επειδÞ Þταν ορθüδοξοι και üχι καθολικοß.

Να 'μαν δεντρß, λÝει, στη ΒενετιÜ,

χρυσÞ μηλιÜ στην Πüλη,

και κüκκινη τριανταφυλλιÜ μεσ' τους επτÜ ουρÜνους.

Ν' ανÝβαινα να βßγλιζα την Πüλη πþς τουρκεýει.

"Πüλη μου, για δε χαßρεσαι; για δε βαρÜς παιγνßδια;

"Το πþς μπορþ να χαßρομαι και να βαρþ παιγνßδια.

ΜÝσα με δÝρνει ο θÜνατος, ν' üξω με δÝρν' ο Τοýρκος

κι απ' τη δεξιÜ μου τη μεριÜ ΦρÜγκος με πολεμÜει".

Πιο εμφανÞς εßναι η αγανÜκτηση στο Ριζßτικο της ΚρÞτης

Πüλη και ποý' ν' οι πýργοι σου, και τα καμπαναριÜ σου

και ποý' ν' οι γι-αντρειωμÝνοι σου, ν-üμορφα παληκÜρια;

Η μαýρη γης τα χαßρεται, στο μαυρισμÝνον ¶δη.

Δεν Ýχω αμÜχι τση ΤουρκιÜς, μηδÝ κακιÜ του ΧÜρου,

μον' Ýχω αμÜχι τση ΦραγκιÜς, αμÜχι Ýχω του ΦρÜγκου.

Στο τραγοýδι απü την Σινασü της Καπαδοκßας, γßνεται λüγος για τα τρßα "βÞματα" δηλαδÞ τα προπýργια της Ορθοδοξßας. Τ' "απÜνω βÞμα" εßναι το βÞμα του οικουμενικοý ΠατριÜρχη, δηλαδÞ η Αγßα Σοφßα, "κÜτω βÞμα" το τραγοýδι εννοεß τον ΜοριÜ, ο οποßος με τις εμφýλιες Ýριδες που τον απασχολοýσαν ουδüλως ασχολÞθηκε με τους κινδýνους της Κωνσταντινοýπολης, και με το "μεσακü" εννοεß την υπüλοιπη ΕλλÜδα που Þδη βρισκüταν σε ξÝνη κατοχÞ.

Τ' απÜνω βÞμα πÜρθηκεν, το κÜτω' ποκοιμÜται,

το μεσακü εστρÜγγισε, παιδιÜ, πÜρθην η Πüλι.

Κλαμμüς, θραμμüς που γÝνηκε εκεßνην την ημÝρα,

'χασεν η μÜνα το παιδß και το παιδß την μÜνα.

 

ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΜΕ ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΩΣΗ

Δýο εßναι κυρßως οι παλαιüτερες παραλογÝς που προσαρμüστηκαν με üποιες μετατροπÝς στους στßχους τους þστε να γßνουν τραγοýδια της ¶λωσης. H πρþτη εßναι των "Τριþν καλογÝρων. H παραλλαγÞ των "Τριþν καλογÝρων" εßναι πολý συνηθισμÝνη και συνυφασμÝνη με τις δýσκολες þρες του Ελληνισμοý. Στα τραγοýδια της ¶λωσης το καρÜβι αυτü παρουσιÜζεται για να σþσει τα ιδεþδη του Ελληνισμοý. Στα τραγοýδια της ΕπανÜστασης του 1821, το ßδιο πλοßο, εξοπλισμÝνο με κανüνια, πολεμÜ με επιτυχßα τον κατακτητÞ.

«Τρεις καλογÝροι κρητικοß και τρεις απ' τ' ¶γον ¼ρος

ΚαρÜβιν αρματþνουνε και καλοσυγυρßζουν

Στην πρýμνη βÜζουν το σταυρü, στη μεσ' τον ΠατριÜρχη

Και ψÜλλαν το χερουβικü και τ' Üξιον εστßν ως

ΦωνÞ ηκοýσθη εξ ουρανοý, εκ στüματος αγγÝλου

Ας πÜψει το χερουβικü και τ' Üξιον εστßν ως

ΠÞραν οι Τοýρκοι τη ΣοφιÜ, το ΜÝγα ΜοναστÞρι

Πþ ´χει τριακüσια σÞμαντρα κι εξÞντα δυο καμπÜνες» (Μακεδονßας)

Σχετικü εßναι και το τραγοýδι του Κυρ ΒοριÜ στο οποßο σε μια ΚρητικÞ παραλλαγÞ του Ýνα κορÜσι φωνÜζει τον αγαπημÝνο της, τον οποßο μια φουρτοýνα δεν τον αφÞνει να επιστρÝψει, Ýνα ναυτüπουλο βλÝπει την καταστροφÞ της Κωνσταντινοýπολης και προβλÝπει τριÞμερη θεομηνßα üπως ακριβþς και με το θÜνατο του Ιησοý στο Σταυρü.

ΑνÝβα, βρε ναυτüπουλο, ανÝβα στο κατÜρτι,

να ιδÞς τι αÝρας θα σ'κωθÞ, τι Üνεμος θα σýρη.

Με γÝλια γÝλια ανÝβαινε, κλαßγοντας κατεβαßνει.

Τß εßδες, βρε ναυτüπουλο και κλαις και κατεβαßνεις;

Εßδα την Πüλη πþς χαλνÜ, τα κÜστρα της πþς πÝφτουν,

θ' ακοýης τι αÝρας θα σ'κωθÞ, και τι βορηÜς θα σýρη,

θα σýρη τρßα μερüνυχτα, τρεις μÝρες και τρεις νýχτες,

θα ξεριζþση δενδρικÜ, θα ξεπατþση σπßτια.

Το δεýτερο τραγοýδι που συναντÜμε πολý συχνÜ με στßχους για την ¶λωση εßναι η παραλλαγÞ του ΚριματισμÝνου με την οποßα Ýτσι κι αλλιþς ξεκινοýσε ο Πασχαλινüς χορüς στα περισσüτερα ελληνικÜ χωριÜ. ΑυτÞ ξεκινÜει με το στßχο ¹ρθε ΛαμπριÜ και ΠασχαλιÜ Þ αλλοý με το:

ΣÞμερα ψÝλνουν εκκλησιÝς, κι üλα τα μοναστÞρια

ψÝλνει και η ΑγιÜ ΣοφιÜ, το μÝγα μοναστÞρι

με τετρακüσια σÞμαντρα κλπ.

απ' εδþ και πÝρα Þ συνεχßζει με τους μεσαιωνικοýς στßχους

ΜÜνα στολßζει τον νγιü στην εκκλησιÜ να πÜνε κλπ

Þ μετατρÝπεται σε τραγοýδι της ¶λωσης üπως στο ΚερασουντÝικο

ΨιλÞ φωνÞ εξÝβγηκε απü τα επονρÜνεα

ΑγιÜ Σοφßα πÜρθηκε σ' Αγαρηνοý τα χÝρια.

 

H ΠΟΛΗ ΣΤΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

Το üνομα της Πüλης συναντιÝται Þδη απü τα ΑκριτικÜ Ýπη στα τραγοýδια του Ελληνικοý λαοý. Ακüμη κι αν εßχαν περÜσει αιþνες απü την ¶λωση της, η Κωνσταντινοýπολη εξακολουθοýσε να παραμÝνει το μεγαλýτερο κÝντρο του Ελληνισμοý. Οι περισσüτεροι ¸λληνες της Πüλης Þταν μεγαλοαστοß και κατοικοýσαν σε αρχοντικÜ αριστοκρατικþν συνοικιþν Þ θερÝτρων. Εμπορικüς σýνδεσμος ανατολÞς και Δýσης, προμÞθευε την ΕλλÜδα με πλÞθος προúüντων αρßστης ποιüτητος. ΑυτÞ η ευμÜρεια πÝρασε στα τραγοýδια, τα νανουρßσματα και γενικÜ στις καθημερινÝς εκφρÜσεις των απανταχοý ΕλλÞνων. ¸τσι το γαμÞλιο γλÝντι θÝλει προσκεκλημÝνους Üρχοντες απü την Πüλη:

Απü την Πüλη Üρχοντες, κι απü τη Χιü παπÜδες

κι απü τα Γεροσüλυμα να Ýλθουν οι ψαλτÜδες.

Στα παινÝματα και τα ταξßματα το üνομα της Πüλης δεν λεßπει:

Να σε χαρßσω μÜλαμα, ασÞμι και λοÜρι

και την Κωσταντινοýπολη με το μαργαριτÜρι

To Θρακιþτικο τραγοýδι εκφρÜζει το θρησκευτικü πüθο των ΕλλÞνων:

Στην Πüλη να καλοναρκÜ, στο Πατριαρχειü να ψÜλλει

και μÝσα στην ΑγιÜ ΣοφιÜ να μπη να λειτουργÜει

¸να τραγοýδι απü τα ΤζουμÝρκα λÝει:

για ν' αρμενßσουμε καλÜ, στην Πüλη για να πÜμε

να μποýμε στην ΑγιÜ ΣοφιÜ, με τις χρυσÝς καμπÜνες

Για την εμπορικÞ της σημασßα ο λαüς της Τραπεζοýντας λÝει:

ΣτρÜφταν τα γιαλοýς, στρÜφταν τα περιÜλια

ΣτρÜφταν τα ταρσÜ, της Πüλης τ' αργαστÝρια

H μητÝρες στη Ρüδο νανουρßζοντας τα παιδιÜ τους τραγουδοýν:

Κι' αμ μου το φÝρης ýπνε μου, τρεις χþρες σον χαρßζω

Τημ Πüλημ με το ΓαλατÜν, τη Χιüν με τα γαλοýνια

και τηγ Κωσταντινοýπολημ με τα καλÜ της οýλα.

Περισσüτερο üμως πÝρασε στα τραγοýδια των ΕλλÞνων ο πüθος για την απελευθÝρωση της και ο πüνος για την κλειστÞ εκκλησιÜ. Χαρακτηριστικü εßναι το Κυπριακü τραγοýδι αγÜπης:

ΘεγÝ μου να ξημÝρωνεν, μια μÝρα με τον Þλιον

να πÜρω γω την π' αγαπþ, τζ'η Πüλη το Βασßλειον

ΔÞθεν ερωτικÜ Þ γαμÞλια τραγοýδια προσπαθοýσαν να περÜσουν κρυφÜ τα ΕλληνικÜ ιδεþδη στις συναθροßσεις τους üπως το γνωστü απü την Προποντßδα üπου στον πρþτο στßχο της κÜθε στροφÞς το κεßμενο παραπÝμπει στο ΒυζÜντιο, ενþ το υπüλοιπο τραγοýδι εßναι ερωτικü.

ΚαρÜβι καραβÜκι που πας γιαλü γιαλü,

Με κüκκινη σημαßα και με χρυσü σταυρü,

Αν εßσαι για την Πüλη και την ΑγιÜ ΣοφιÜ,

ΠÜρε και μÝνα μÝσα και σýρε στο καλü,

Επßσης στο τραγοýδι "Σαν τα μÜρμαρα της Πüλης", βλÝπουμε πüσο βαθιÜ χαραγμÝνη εßναι στη συνεßδηση των ΕλλÞνων η τελειüτητα της ΑγιÜ - ΣοφιÜς, þστε να χρησιμοποιεßται σαν μÝτρο σýγκρισης της ομορφιÜς των γυναικþν σε ερωτικÜ τραγοýδια.

Σαν τα μÜρμαρα της Πüλης, που' ναι στην ΑγιÜ ΣοφιÜ

Ýτσι τα'χεις ταιριασμÝνα, μÜτια, φρýδια και μαλλιÜ.

Στην ΙμβριακÞ παραλλαγÞ üμως το τελευταßο δßστιχο δεν παραλεßπει και τον ýψιστο πüθο του Ελληνισμοý:

Της ΑγιÜ ΣοφιÜς οι Πüρτες δεν ανοßγουν με κλειδιÜ

μüνο θÝλουν ευζωνÜκια και ΕλληνικÜ σπαθιÜ

 

H "ΜΕΓΑΛΗ IAEA"

H ΜεγÜλη ΙδÝα μποροýμε να ποýμε üτι ξεκßνησε αμÝσως μετÜ την ¶λωση. Ως κοινüς πüθος üλου του Ελληνισμοý, Üνθισε λßγο πριν την ΕπανÜσταση και διατηρÞθηκε μÝχρι τη ΜικρασιατικÞ ΚαταστροφÞ. ΠολλÜ λοιπüν εßναι τα τραγοýδια που γρÜφτηκαν εμπνευσμÝνα απ' αυτÞν. Δυστυχþς λßγα απü αυτÜ εßναι γνÞσια τραγοýδια του λαοý, ενþ τα περισσüτερα εßναι μÝτριες απομιμÞσεις. ¸να απü αυτÜ εßναι και το παρακÜτω του ΝτεληγιÜννη:

Μαζεýει νιους για πüλεμο, γÝροντες για ορμÞνια

να παν να πολεμÞσουνε, δυο τρεις μεγÜλες χþρες

την ΠρÝβεζα για το φλουρß, την ¶ρτα για τ' ασÞμι

και την Κωνσταντινοýπολη, για τη Χριστιανοσýνη.

ΤÝτοιες απομιμÞσεις συνÝθεσαν και επþνυμοι συνθÝτες κυρßως για παιδαγωγικοýς σκοποýς üπως το ΔημοτικοφανÝς του Γεωργßου ΛαμπελÝτ, σε στßχους του Ζαχαρßα Παπα ντωνßου.

Στην ΑγιÜ ΣοφιÜ αγνÜντια βλÝπω τα ευζωνÜκια

στους πολÝμους μαυρισμÝνα, τα ευζωνÜκια τα καημÝνα

κλÝφτικο χορü χορεýουν και αντßπερ' αγναντεýουν.

Κι' αγναντεýοντας την Πüλη τραγουδοýν και λÝνε

ΠÜλι θα γενοýν δικÜ μας κι' η μεγÜλη εκκλησιÜ μας

Τοýτ' ειν' οι χρυσοß οι θüλοι, αχ, κατακαημÝνη Πüλη

Στην ΚυρÜ τη ΔÝσποινα μας πες να μη λυπÜται

στις εικüνες να μην κλαßνε, τα ευζωνÜκια μας το λÝνε,

τα ευζωνÜκια τα καημÝνα στους πολÝμους μαυρισμÝνα

Κι' ο παπÜς ποý 'ναι κρυμμÝνος μεσ' στο ¶γιο ΒÞμα

τα ευζωνÜκια δεν θ' αργÞση να'βγη να τα κοινωνÞση

Κι' üπου να' ναι βγαßνουν τ'¶για μÝσα σε μυρτιÝς και βÜγια.

¸να απü τα τραγοýδια, εμπνευσμÝνα απü τον πüθο για απελευθÝρωση της Βασιλεýουσας, του Μανþλη Καλομοßρη σε ποßηση ΣταματÝλλου, συναντιÝται σÞμερα στις συλλογÝς με διαφορετικοýς στßχους που δεν θßγουν μια κακþς εννοοýμενη και Ýξωθεν επιβεβλημÝνη φιλßα. Το παραθÝτουμε με τους αυθεντικοýς αρχικοýς του στßχους.

¸για μüλα, Ýγια λÝσα, φýσηξε βορηÜ,

σπρþξε κýμα το καρÜβι, βüηθα ΠαναγιÜ.

Στην ΑγιÜ ΣοφιÜ να πÜμε, Ýγια μüλα για,

για να πÜρουμε του Τοýρκου τα χρυσÜ κλειδιÜ.

Να καθßσουμε τη σκλÜβα πÜλι στο θρονß,

να την προσκυνÞσει ο κüσμος ρÞγισσα τρανÞ.

Το σημαντικüτερο απü üλα του τα Ýργα εßναι και η τελευταßα του üπερα "Κωνσταντßνος Παλαιολüγος" με υπüτιτλο "ΠÞραν την Πüλη", σε κεßμενο του μεγÜλου Νßκου ΚαζαντζÜκη. Στην εποχÞ μας, ευτυχþς, οι συνθÝτες και ποιητÝς δεν ξÝχασαν την Κωνσταντινοýπολη. Πρüσφυγες δεýτερης και τρßτης γενιÜς γρÜφουν Ýργα γι' αυτÞν üπως ο συνθÝτης Νüτης ΜαυρουδÞς κι ο ποιητÞς ΜÝντης Μποσταντζüγλου (Μποστ) το 1988 μιλÜνε με τρυφερüτητα για τη χαμÝνη πατρßδα μας.

Πüλη, Κωνσταντινοýπολη, πατρßδα μου χαμÝνη,

Βασßλισσα των πüλεων χιλιοτραγουδισμÝνη.

Εßσαι στον κüσμο ξακουστÞ απü την ομορφιÜ σου,

για του Βοσπüρου τα νερÜ και την ΑγιÜ ΣοφιÜ σου.

Πüλη, Κωνσταντινοýπολη, πατρßδα μου χαμÝνη,

η θýμησÞ σου στην καρδιÜ νοσταλγικÜ μου μÝνει.

Κι' üσο κι αν εßμαι μακριÜ απ' τ'Üγια χþματÜ σου,

ο λογισμüς μου βρßσκεται παντοτινÜ κοντÜ σου.

 

ΑΛΛΟΙ ΘΡΗΝΟΙ

ΘρÞνος της Κωνσταντινουπüλεως

Εκεßνη η μÝρα η σκοτεινÞ, αστραποκαúμÝνη

της τρßτης της ασβολερÞς, της μαυρογελασμÝνης,

της θεοκαρβουνüκαυστης, πουμπαρδοχαλασμÝνης,

Ýχασε μÜνα το παιδß και το παιδßν τη μÜναν,

και των κυροýδων τα παιδιÜ υπÜν ασβολωμÝνα,

δεμÝνα απü το σφüνδυλα üλα αλυσοδεμÝνα

δεμÝνα απü τον τρÜχηλον και το ουαß φωνÜζουν.  

με την τρομÜραν την πολλÞν, με θρηνισμüν καρδßας· [. . .]

να πÜτε üλοι κατ' εχθρþν, κατÜ των ΜουσουλμÜνων,

και δεýτε εις εκδßκησιν, τρÝχετε μη σταθÞτε,

τον ΜαχουμÝτην σφÜξετε, μηδÝν αναμελεßτε,

την πßστιν των την σκυλικÞν να την λακτοπατÞτε. [. . .]

ω, Κωνσταντßνε ΔρÜγαζη, κακÞν τýχην οποý 'χες,

και τι να λÝγω, ουκ ημπορþ, και τι να γρÜφω ουκ οßδα,

σκοτßζει μου το λογισμüν ο χαλασμüς της πüλης.

 

ΑνακÜλημα Κωνσταντινουπüλεως

"ΚαρÜβιν πüθεν Ýρκεσαι και πüθεν κατεβαßνεις;"

"¸ρκομαι ακ τ' ανÜθεμα κ' εκ το βαρýν το σκüτος,

ακ την αστραποχÜλαζην, ακ την ανεμοζÜλην·

απü την Πüλην Ýρχομαι την αστραποκαμÝνην.

Εγþ γομÜρι δε βαστþ, αμÝ μαντÜτα φÝρνω

κακÜ δια τους χριστιανοýς, πικρÜ και δολωμÝνα:

Οι Τοýρκοι üτε Þρθασιν, επÞρασιν την Πüλην

απþλεσαν τους χριστιανοýς εκεß και πανταχüθεν".

 

Το καραβÜκι: Προποντßδος,

ΚαταγραφÞ: Σßμων ΚαρÜς.

Το καραβÜκι, σανταλÝνια μ' Üειντε, το καραβÜκι πþρχεται,

απü μεσ' απü την Πüλη, κλαßει η καρδιÜ μ' και δε μερþνει.

¸χει πανιÜ, χÜνομαι για σÝνα, Ýχει πανιÜ μεταξωτÜ

ωφ και πρÜσινες κορδÝλλες, σαν ταις Σμιτιαναßς κοπÝλλαις

ΜÝσα ειν' η αγÜπη μου, μÝσα εßν' ο καλüς μου

τα ματÜκια και το φþς μου.

(ΠαρÜ το üτι εßναι μεταγενÝστερο του 15ου αιþνα και καθαρÜ ερωτικü η Ýμμεση αναφορÜ στην 'Αλωση ενυπÜρχει με τον στοßχο ''....το καραβÜκι πþρχεται, απü μεσ' απü την Πüλη, κλαßει η καρδιÜ μ' και δε μερþνει...'')

 

Σημαßνει ο Θος, σημαßνει η γη: Νεοχωρßου ΧαλκιδικÞς

Σημαßνει ο Θος, σημαßνει η γη

σημαßνουν τα ουρÜνια

σημαßνει κι η ΑγιÜ ΣοφιÜ

το μÝγα μαναστÞρι

ΨÝλνει διξιÜ η βασιλιÜς

ζιρβÜ η ΠατριÜρχης

ΦωνÞ ακοýστη εξ ουρανοý

κι απ’ αρχαγγÝλου στüμα

ΠÜψιτι το χερουβικü

και τα Üξιüν εστι μας

γιατß εßναι θÝλημα Θεοý

η Πüλη να τουρκÝψει...

 

Ο ΚωνσταντÞς κι ο ΚωνσταντÜκης: Ηπεßρου

ΠουλÜκι πÞγε κι Ýκατσε

στου ΚωσταντÞ το γüνα, ΚωσταντÜκη μου

Üιντε στου ΚωσταντÞ το γüνα, λεβεντÜκη μου

Δεν κελαηδοýσε σαν πουλß

Üιντε ανθρωπινÜ μιλÜει, ΚωσνταντÜκη μου

Üιντε ανθρωπινÜ μιλÜει λεβεντÜκη μου

Ωχ, ΚωστÜκη, μην την παντρεýεσαι

Üιντε και μην πολλÜ ξοδιÜζεις, ΚωσνταντÜκη μου

Üιντε και μην πολλÜ ξοδιÜζεις, λεβεντÜκη μου

Ωχ, τι σÞμερα, Κþστα, θα παντρευτεßς

Üιντε κι αýριο θα πεθÜνεις, ΚωσταντÜκη μου

Üιντε κι αýριο θα πεθÜνεις, λεβεντÜκη μου.

 

Ναúλοß εμÜς, να βÜι εμÜς: Πüντου  

Ναúλοß εμÜς, να βÜι εμÜς,

οι Τοýρκ’ την Πüλ’ επαßραν

επαßραν το βασιλοσκÜμν’, ελÜγεν αφεντßα.

Μοιρολογοýν τα εκκλησιÜς, κλαßνε τα μοναστÞρεα

κι ¶ι ΓιÜννες ο Χρυσüστομον, κλαßει δερνοκοπÜται.

Μη κλαις μη κλαις ¶ι ΓιÜννε μου, και μη δερνοκοπÜσαι

η Ρωμανßα πÝρασεν, η Ρωμανßα επÜρθεν

η Ρωμανßα αν πÝρασεν, ανθεß και φÝρει κι Üλλο

η Ρωμανßα αν πÝρασεν πÜλι θα ξανανθßσει

 

Κι η ΔÝσποινα ως τ’ Üκουσε: Ριζßτικο

Και δþστε λüγο στη ΦραγκιÜ

την Πüλη επÞρε ο Τοýρκος

Κι η ΔÝσποινα ως τ’ Üκουσε

τα μÜτια τς εδακρýσαν

Κι ο ΜιχαÞλ κι ο ΓαβριÞλ

την επαρηγορÞσαν

Σþπασε αφÝντρα και κυρÜ

πÜλι δικÜ μας θα ’ναι

πÜλι με χρüνια με καιροýς...

 

Ισεßς πουλιÜ μ’ πιτοýμενα: Νιγρßτα Σερρþν  

Ισεßς πουλιÜ μ’ πιτοýμενα,

πιτÜτε στον αÝρα

χαμπÝρ να πÜτι στο ΜοριÜ,

χαμπÝρι στην ΕλλÜδα

Τοýρκοι την Πüλη πÞρανε,

πÞραν τη Σαλονßκη

ΠÞραν και την ΑγιÜ ΣοφιÜ,

το μÝγα μοναστÞρι

Πüχει τριακüσια σÞμαντρα...

 

Του Μικροκωνσταντßνου: Ηπεßρου

Ο ΚωσταντÞς κι ο ΚωσταντÜς, και τ’ Üξιο παλικÜρι

το ΜÜη επαντρεýτηκε, το ΜÜη βÜζει αμπÝλι

το ΜÜη του ’ρθε μÞνυμα να πÜει στο σεφÝρι.

Τη μÜνα του ν’ εφþναξε, τη μÜνα του φωνÜζει

ΜÜνα μ’ Ýχε τη νýφη σου, νυφοýλα σου γραμμÝνη

να μην την εχωρßσετε þσπου να πÜω και να ’ρθω…

 

Τρßα καρÜβια φεýγουνι: ΘρÜκης

Τρßα καρÜ- κρουσταλλÝνια μου,

τρßα καρÜβια φεýγουνι

που μÝσα που την Πüλη,

κλαßει καρδιÜ μας

κλαßει κι αναστενÜζει

το ’να φορτþνει το Σταυρü

κι τ’ Üλλο του ΒαγγÝλιου

του τρßτου του καλýτερου

την ¶για ΤρÜπεζÜ μας

[μη μας την πÜρουν τα σκυλιÜ

κι μας τη μαγαρßσουν

Η ΠαναγιÜ αναστÝναξι

κι δÜκρυσαν οι ‘κüνις…]

 

Της καλογριÜς: Ηπεßρου

ΚαλογριÜ τηγÜνιζε ψαρÜκια στο τηγÜνι

και μια φωνÞ, ψιλÞ φωνÞ, απανωθιü της λÝγει

ΠÜψε γριÜ το μαγεριü κι η Πüλη θα τουρκÝψει.

¼ταν τα ψÜρια πεταχτοýν και βγουν και ζωντανÝψουν,

τüτε κι ο Τοýρκος θα να μπει κι η Πüλη θα τουρκÝψει.

Τα ψÜρια πεταχτÞκανε, τα ψÜρια ζωντανÝψαν

κι ο αμηρÜς εσÝβηκεν με τ’ Üλογο καβÜλα.

 

Του ΑλÝξανδρου και του ΚωσταντÞ: ΚαισσÜνης ΘρÜκης

ΑλÝξανδρος ο βασιλιÜς κι ο ΚωσταντÞς αντÜμα

μαζ’ Ýτρωγαν, μαζ’ Ýπιναν σε μαρμαρÝνια τÜβλα

μαζ’ εßχαν αλüγατÜ τς στο πλÜγι τους δεμÝνα

[Κι εκεß που τρþγαν κι Ýπιναν και που χαροκοποýσαν]

κι Ýνα μικρü παιδüπουλο πααßνει και τους λÝγει:

ΚαλÜ τρþτε και πßνετε καλÜ γλεντοκοπÜτε

Μα ο Τοýρκος πÜτ’σε το Ρωμιü, πÞρε τ’ βασιλοσýνη

Αν πÜτ’σε ο Τοýρκος το Ρωμιü, πÞρε και τ’ βασιλοσýνη

τα ψÜρια üπου ψÝνομεν στην κρýα βρýσ’ να πÝσουν…

[πηδοýν τα ψÜρια ‘π’ τον νταβÜ μισοτηγανισμÝνα

κι απ’ τον Θιο ακοýν λαλιÜ, η Πüλη θα τουρκÝψει]

 

Γιατß πουλß μ' δεν κελαηδεßς: ΘρÜκης

«Γιατß πουλß μ´ δεν κελαηδεßς πως κελαηδοýσες πρþτα;

Για πως μπορþ να κελαηδþ ;

Με κüψαν τα φτεροýδια μου, με πÞραν τη λαλιÜ μου

Μας πÞρανε μπρ’ αμÜν την Πüλη μας και την ΑγιÜ ΣοφιÜ? μας

Κλαßγει πικρÜν η ΠαναγιÜ.