ÁöéÝñùìá óôï Èåüäùñï Áããåëüðïõëï

ÊõñéáêÞ 29 Éáíïõáñßïõ 2012

Βασßλης Φουρτοýνης: δÜσκαλος, αναπληρωματικüς Αιρετüς ΑΠΥΣΠΕ ΑττικÞς

Τεü: Mýθοι, αλÞθειες και χαμüγελα.

ΠεριγραφÞ: Τεü: Mýθοι, αλÞθειες και χαμüγελα.Πριν απü τÝσσερα περßπου χρüνια και με αφορμÞ το εορταστικü 200ο τεýχος του περιοδικοý ΣΙΝΕΜΑ, ο ΟρÝστης ΑνδρεαδÜκης συνÜντησε τον Θüδωρο Αγγελüπουλο, για μια μοναδικÞ συνÝντευξη που καλýπτει üλη τη ζωÞ και το Ýργο του.

Τþρα που τελεßωσε κι αυτÞ η ταινßα (Η σκüνη του χρüνου) νιþθετε κουρασμÝνος;

Τþρα μου βγαßνει üλη η κοýραση... δυσκολεýομαι να σηκωθþ το πρωß... ξÝρεις τι εßναι δýο χρüνια προετοιμασßα, ταξßδια, χιüνια, ΚαζακστÜν...

Το γýρισμα, üμως, τελεßωσε στην þρα του. ΠρωτοφανÝς για ταινßα του Αγγελüπουλου!

Ναι, πρþτη φορÜ τελειþνω μÝσα στο πρüγραμμα και λßγο νωρßτερα μÜλιστα. ΣυνολικÜ 13 βδομÜδες ακριβþς.

Εγþ πÜντως πιστεýω üτι κÜνετε περισσüτερα γυρßσματα απü üσα Ýχουν υπολογιστεß στην αρχÞ, üχι επειδÞ δε μπορεßτε να τηρÞσετε τον προγραμματισμü, αλλÜ επειδÞ σας αρÝσει να μÝνετε περισσüτερο καιρü στο γýρισμα.

Ναι, κοßταξε, το γýρισμα εßναι η ευχαρßστηση. ¼λα τα υπüλοιπα εßναι πολý μικρÜ σε σχÝση μ' αυτü. Το γýρισμα Ýχει μια Ýνταση, Ýναν πυρετü, αυτü που ονομÜζουμε δημιουργικüς πυρετüς τον οποßο τον παßρνεις σχεδüν σωματικÜ. ΔηλαδÞ κυριολεκτικÜ εßναι üλη σου η ýπαρξη εκεß πÝρα και üταν τελειþνει Ýχεις την αßσθηση του τÝλους μιας ερωτικÞς πρÜξης. ΚÜτι το οποßο δε συμβαßνει στο μοντÜζ. ¶λλωστε το μοντÜζ το δικü μου, üπως ξÝρεις, εßναι πολý εýκολο. Και üσο για την προετοιμασßα, το γρÜψιμο Ýχει μια χαρÜ αλλÜ εßναι κυρßως πνευματικÞ δουλειÜ, το σþμα απουσιÜζει. Το γýρισμα εßναι καθαρÜ ερωτικÞ πρÜξη.

ΠεριγραφÞ: Με τον Χρυσü Φοßνικα που κÝρδισε για την ταινßα του  Μια Αιωνιüτητα και μßα ΗμÝρα
Με τον Χρυσü Φοßνικα που κÝρδισε για την ταινßα του "Μια Αιωνιüτητα και μßα ΗμÝρα"

Παρ' üλα αυτÜ εγþ επιμÝνω üτι üταν εσεßς γυρßζετε μια ταινßα, τη γυρßζετε για την απüλαυση του γυρßσματος.

Αυτü εßναι αλÞθεια. ¶λλοι γυρßζουν για να μην πεθÜνουν, εγþ κÜνω γυρßσματα για να ζω!

Γι' αυτü και το τερÜστιο ντεκüρ που εßχατε στÞσει για το «ΛιβÜδι Που Δακρýζει» στη Θεσσαλονßκη το εßχατε κÜνει σχεδüν σπßτι σας. Ακüμη και τις μÝρες που δεν εßχατε γýρισμα πηγαßνατε και κÜνατε βüλτες!

Ναι, βÝβαια. Η προηγοýμενη ταινßα εßχε αυτÞ την ευχαρßστηση ενüς τüπου, ενüς χþρου που Ýφτιαξες εσý, αφοý δεν υπÞρχε τßποτα. Εßναι μια δημιουργßα απü το μηδÝν και ο χþρος αυτüς εßναι το σπßτι σου. ¸να σπßτι, üμως, που το ανακÜλυπτες κÜθε μÝρα. Εδþ Þταν τελεßως Üλλο πρÜγμα, Þταν Ýνα μεγÜλο ταξßδι καθαρÜ «Οδυσσειακü».

Εμεßς τι θα δοýμε στην ταινßα;

Κοßταξε, πÜντα μια ταινßα εßναι λιγüτερο απ' αυτü που ζει ο σκηνοθÝτης. ΚÜποτε Ýλεγε ο Τρυφü üτι «Πετυχαßνουμε μüνο Ýνα 30% των προθÝσεων μας». Κι αυτü στην καλýτερη περßπτωση. Αυτü εßναι και η δυσκολßα μετÜ. ¼ταν Ýκανα τις «ΜÝρες Του `36» θυμÜμαι, εßδα κüπια εργασßας και, üχι απλÜ απογοητεýτηκα, αλλÜ Ýφυγα! Δεν Þθελα να ξαναπατÞσω εκεß. ¸κανα μÝρες να συνÝλθω.

Για τη «Σκüνη Του χρüνου» ρþτησα üμως! Τι σχÝση Ýχει αυτÞ η ταινßα με το προηγοýμενο μÝρος της Τριλογßας, το «ΛιβÜδι Που Δακρýζει;

ΠεριγραφÞ:  ΑναπαρÜσταση
"ÁíáðáñÜóôáóç"

Η μüνη σχÝση εßναι üτι το κεντρικü πρüσωπο λÝγεται ΕλÝνη, üπως στην προηγοýμενη ταινßα. Εδþ εßναι η ΙρÝν Ζακüμπ ενþ στο ΛιβÜδι η ΑλεξÜνδρα Αúδßνη και στην προσεχÞ ταινßα νομßζω üτι θα εßναι η ΙζαμπÝλ ΙπÝρ. ¸χουμε δþσει λüγο με την ΙζαμπÝλ να κÜνουμε μια ταινßα μαζß αλλÜ αυτüς εßναι Ýνας λüγος που κρατÜει εδþ και 20 χρüνια! ΚÜθε τüσο ανανεþνεται και θυμÜμαι üταν πÞρα το βραβεßο στις ΚÜννες για την «Αιωνιüτητα» Þταν η ΙζαμπÝλ που με υποδÝχτηκε και την þρα που τη φιλοýσα μου λÝει «Η επüμενη ταινßα εßναι δικιÜ μου!»

Δεν μπορεßτε να μου πεßτε λßγα λüγια για την ßδια την ιστορßα;

Η ιστορßα λοιπüν ξεκινÜει μ' Ýναν Üνδρα που φτÜνει σε μια μικρÞ πüλη του ΚαζακστÜν για να συναντÞσει μια γυναßκα που εßχε γνωρßσει κι ερωτευτεß Ýνα βρÜδυ Ýξω απü τη Θεσσαλονßκη, σ' Ýνα χορü πλÜι στο ποτÜμι. Το λÝω αυτü με λεπτομÝρειες γιατß εßναι πολý σημαντικü. ¼λα εßναι γýρω απü Ýνα χορü δýο ανθρþπων πλÜι στο ποτÜμι üταν Þταν πολý

νÝοι. Τον Üνδρα τον ερμηνεýει, στη νεανικÞ του ηλικßα, Ýνας νÝος Ιταλüς (Βιτüριο ΣοντÜνο) και στη μεγÜλη ηλικßα ο ΜισÝλ Πικολß και τη γυναßκα η ΙρÝν Ζακüμπ. Ο Νταφüε παßζει το γιο τους ο οποßος γεννÞθηκε στην εξορßα. Η μητÝρα του τον Ýδωσε σε κÜποιους να τον μεγαλþσουν κι Ýτσι βρÝθηκε στην ΑμερικÞ κι Ýγινε σκηνοθÝτης. ΜετÜ απü χρüνια πÜει στην ΤσινετσιτÜ και γυρßζει μια ταινßα. Κι αυτÞ η ταινßα εßναι η ιστορßα των γονιþν του.

 

Κι üλοι αυτοß οι ηθοποιοß μιλÜνε τις γλþσσες τους; Γιατß στο «Μια αιωνιüτητα και μια μÝρα» ντουμπλÜρετε τους ξÝνους ηθοποιοýς με τις φωνÝς της ΠÝμης Ζοýνη Þ του ΓιÜννη ΦÝρτη. Κι αυτü Þταν κÜτι που δεν Üρεσε ακüμα και σε θαυμαστÝς του Ýργου σας.

¼χι, δεν ντουμπλÜρω τους ηθοποιοýς αυτÞ τη φορÜ. Οι γλþσσες που μιλιοýνται εßναι: λßγα ελληνικÜ, λßγα ιταλικÜ, περισσüτερο γερμανικÜ, πολλÜ ρþσικα και κυρßως αγγλικÜ. Μην ξεχνÜς üμως üτι το «ΒλÝμμα Του ΟδυσσÝα» εßναι επßσης

ΠεριγραφÞ:  Το ΜετÝωρο ΒÞμα του Πελαργοý
"Το ΜετÝωρο ΒÞμα του Πελαργοý"

στα αγγλικÜ, το μεγαλýτερο μÝρος. Κοßταξε, η περιπÝτεια αυτÞ εßναι μια περιπÝτεια που δοκιμÜζει ν´ ακουμπÞσει τρεις ηπεßρους κι εφτÜ χþρες. Δεν εßναι η ιστορßα της ΕλλÜδας πια, εßναι ιστορικÜ γεγονüτα που σημÜδεψαν üλο τον κüσμο και περνÜνε μÝσα απü τη ζωÞ των ανθρþπων.

¸χετε δουλÝψει με ηθοποιοýς απü üλο τον κüσμο, üλων των ηλικιþν κι üλων των «ερμηνευτικþν σχολþν». Ηθοποιοß του παλιοý ελληνικοý σινεμÜ üπως ο ΚατρÜκης κι ο Παπαγιαννüπουλος, ηθοποιοß του ΜπÝργκμαν üπως ο Ερλαντ Γιüζεφσον, ηθοποιοß του Actor's Studio üπως ο ΚαúτÝλ... Ποιοι εßναι οι πιο συνεργÜσιμοι, αυτοß που σας «πηγαßνουν» πιο πολý;

¼λες οι σχολÝς üλων των ηθοποιþν Ýχουν κÜτι πολý ωραßο. Ο Ερλαντ Γιüζεφσον για παρÜδειγμα εßπε κÜτι πολý ενδιαφÝρον. ¸γραψε Ýνα βιβλßο στο οποßο Ýχει μια εκτενÞ περιγραφÞ των εντυπþσεων απü τα γυρßσματα του «ΒλÝμματος Του ΟδυσσÝα» και λÝει κÜπου για τον ΧÜρβεú ΚαúτÝλ üτι «εκτιμþ πολý τον τρüπο του αλλÜ προτιμþ το δικü μου». Ο Ýνας εßναι σχολÞ ΜπÝργκμαν κι ο Üλλος απü το Actor's studio. Ο ΧÜρβεú θÝλει να μÜθει μÝχρι και τι νοýμερο παποýτσι φορÜνε οι ηθοποιοß για να αναστÞσει το ρüλο, να σχεδιÜσει το πρüσωπο, να μπει μÝσα του. Διηγοýμαι συχνÜ Ýνα περιστατικü απü το γýρισμα του «ΟδυσσÝα» στο Μüσταρ της Γιουγκοσλαβßας με τον ΧÜρβεú και τον Γιüζεφσον.

ΠεριγραφÞ: Στα γυρßσματα του  Μελισσοκüμου  με τον ΜαρτσÝλο ΜαστρογιÜνι
Στα γυρßσματα του "Μελισσοκüμου" με τον ΜαρτσÝλο ΜαστρογιÜνι

ΤρÝχανε σε μια γÝφυρα με κÜτι μπιτüνια με νερü και üταν φθÜνανε στην εγκαταλελειμμÝνη ταινιοθÞκη, üπου Þταν ο διευθυντÞς της, Ýπρεπε να Þταν λαχανιασμÝνοι. Και μου λÝει ο ΧÜρβεú να του δþσω 5-10 λεπτÜ. Τüτε εκεßνος φεýγει.

Εξαφανßζεται. Τον βλÝπω που αρχßζει να τρÝχει κι ο Γιüζεφσον εßχε μεßνει εκεß με το μπιτονÜκι. Και μου λÝει: «Ποý εßναι ο ΧÜρβεú;» και του απαντþ πως «Ýφυγε και τρÝχει». ¼ταν γýρισε, πÜμε να κÜνουμε τη σκηνÞ και βγÞκαν λßγο Ýξω, 10 βÞματα, για να μποýνε μÝσα λαχανιασμÝνοι. Για τον ΧÜρβεú, που Þταν Þδη λαχανιασμÝνος, Þταν πολý πιο εýκολο. Κι üμως, ο Γιüζεφσον Þταν πιο λαχανιασμÝνος! (γελÜει)

ΥπÜρχουν λοιπüν μÝθοδοι και μÝθοδοι. Εγþ πÜω με τον ηθοποιü και με τον τρüπο που Ýχει μÜθει να μπαßνει μες στο ρüλο. Ο ΜαστρογιÜνι δηλαδÞ μου Ýλεγε: «Εγþ εßμαι Ýνα παιδß. Πες μου μια ιστορßα, ταξßδεψε με και μπαßνω μÝσα». Περιφρονοýσε το Actor's studio κι üλες τις σχολÝς!

Παρ' üλα αυτÜ οι ηθοποιοß στις ταινßες σας εßναι περßπου üπως οι ηθοποιοß στις ταινßες του Γοýντι Αλεν, üπου üλοι παßζουν σαν τον Γοýντι Αλεν. Και στις δικÝς σας ταινßες üλοι παßζουν Ýνα συγκεκριμÝνο πρÜγμα. Δεν τους αφÞνετε να παßξουν κÜτι Üλλο.

 

Καθüλου, ßσα ßσα που εγþ τους δßνω πολλÞ ελευθερßα. Ποιο εßναι το πρüβλημα; ¸βλεπα μια φορÜ τον Μπροýνο Γκαντζ

και με κοßταζε και παρατηροýσε πþς περπατÜω και πþς κινοýμαι. Και μετÜ Ýκανε το ßδιο (γελÜει). Απ' την Üλλη μεριÜ οι χρüνοι που δßνω εγþ στις ταινßες μου δημιουργοýν μια ελευθερßα στον ηθοποιü. ¼ταν Ýνας ηθοποιüς πρüκειται να παßξει

ΠεριγραφÞ:  Τριλογßα Ι: Το ΛιβÜδι που Δακρýζει
"Τριλογßα Ι: Το ΛιβÜδι που Δακρýζει"

σε μια σκηνÞ που γυρßζεται απü πÝντε διαφορετικÝς γωνßες και να πει μια ατÜκα κοντινü και δυο ατÜκες γενικü πλÜνο, τüτε παßζει διαφορετικÜ. ¼ταν του δßνεις χρüνους, μπαßνει σε μια Üλλη διαδικασßα κι αυτü κÜνει πια τη διαφορÜ. Τþρα βÝβαια αυτÞ την ταινßα Ýχει Üλλους χρüνους, εßναι πιο γρÞγορη. Και ο Νταφüε εßναι πολý κινητικüς. ΒÝβαια üχι με τον τρüπο που ενδεχομÝνως θα Þταν σε μια αμερικÜνικη περιπÝτεια, αλλÜ πÜντως πολý κινητικüς. Αφοý κÜποια στιγμÞ μου εßπε: «Ποý βρισκüμαστε; Σε αμερικÜνικη ταινßα;» Μπερδεýτηκε!

 

ΠαιδικÞ ηλικßα - ΑριστερÜ

Να σας ρωτÞσω κÜτι απü το μακρινü παρελθüν. Ποια εßναι η πιο παλιÜ ανÜμνηση που Ýχετε απü τη ζωÞ σας;

Πιο παλιÜ ανÜμνηση εßναι ο Þχος των σειρÞνων του πολÝμου, Þμουν 5 χρονþν.

Πþς νιþθατε;

Δεν καταλÜβαινα τι συνÝβαινε.. Κοßταξε, υπÜρχει μια σκηνÞ στο «Ταξßδι Στα Κýθηρα», μ' Ýνα παιδß που ξυπνÜ και βγαßνει απü Ýνα εßδος ονεßρου. Βγαßνει Ýξω και περπατÜει. Βρßσκεται σ' Ýνα σταυροδρüμι στους Στýλους του Ολυμπßου Διüς και βλÝπει Ýνα Γερμανü που κÜθεται μüνος. ΑυτÞ εßναι η πρþτη μου οπτικÞ ανÜμνηση. Η κÞρυξη του πολÝμου εßναι ηχητικÞ ανÜμνηση. Οι σειρÞνες και μετÜ οι Üνθρωποι Ýξω στο δρüμο.

ΠεριγραφÞ:  Ταξßδι στα Κýθηρα
"Ταξßδι στα Κýθηρα"

Ποý ζοýσατε τüτε;

Στην ΑθÞνα, στην περιοχÞ του ¶γιου ΠαντελεÞμονα.

Τι ονειρευüσασταν να γßνετε;

Να γρÜφω. Ξεκßνησα γρÜφοντας ποιÞματα.

Εßχατε σκεφτεß πþς θα το πετýχετε αυτü το πρÜγμα;

¼χι, τι να σκεφτεßς; Μην ξεχνÜς üτι Þταν περßοδος πολÝμου και πρþτου εμφυλßου. Εßχα και μια οικογενειακÞ περιπÝτεια τüτε γιατß τον ΔεκÝμβρη του '44 οι αριστεροß εßχαν πÜρει τον πατÝρα μου για εκτÝλεση στο ΠεριστÝρι χωρßς να εßναι δεξιüς. ¶νευ λüγου και αιτßας. Ακριβþς επειδÞ δεν συμφωνοýσε μ' ορισμÝνα πρÜγματα που γινüντουσαν απü την αριστερÜ και τους κομμουνιστÝς. Και τα Ýλεγε ανοιχτÜ. Τον ψÜχναμε λοιπüν με τη μÜνα μου. Με κρατοýσε η μÜνα μου απü το χÝρι -εγþ τüτε Þμουν 9 χρονþν- και περπατÜγαμε ανÜμεσα σε πτþματα στο ΠεριστÝρι. Δεν τον βρÞκαμε. ΚÜποια μÝρα που Ýπαιζα στο δρüμο τον εßδα να Ýρχεται απü μακριÜ χωρßς παποýτσια, ξυπüλητος. Εßχε γλιτþσει, τους εßχαν αφÞσει την τελευταßα στιγμÞ.

Τι παßζατε τüτε, στον δρüμο, με τα Üλλα παιδιÜ;

Παßζαμε με κÜλυκες απü σφαßρες, δεν εßχαμε παιχνßδια. Γινüταν πüλεμος. Απü την πÜνω μεριÜ της γειτονιÜς, στο μÝρος που Ýμενα εγþ Þταν οι λεγüμενοι «μπουραντÜδες» δηλαδÞ η αστυνομßα κι απü την κÜτω μεριÜ ο ΕΛΑΣ. Την ημÝρα εßχε πιστολßδι και τη νýχτα εßχε ντουντοýκες. Περßπου üλο αυτü το κλßμα υπÜρχει στον «Θßασο».

ΠεριγραφÞ:  ΜεγαλÝξαντρος
"ΜεγαλÝξαντρος"

Εßναι προφανÝς üτι σ' Ýναν εμφýλιο πüλεμο να γßνονται ακρüτητες κι απ' τις δýο μεριÝς και το συμβÜν με τον πατÝρα σας εßναι πολý χαρακτηριστικü. Γιατß üμως στις ταινßες σας, βλÝπουμε μüνο τις ακρüτητες της δεξιÜς και ποτÝ της αριστερÜς;

Γιατß η αριστερÜ Þταν σε Üμυνα! Ο πατÝρας μου παρ' üλα αυτÜ, στις εκλογÝς του 1958 ψÞφισε ΕΔΑ. ¶λλο το Ýνα, Üλλο το Üλλο. Μην ξεχνÜς πÜντως üτι στο «Ταξßδι Στα Κýθηρα», üταν συναντιÝται ο ΜÜνος ΚατρÜκης (που παßζει τον αριστερü) με τον Διονýση Παπαγιαννüπολο (που παßζει τον δεξιü) λÝνε: «ΧÜσαμε κι οι δýο. Εμεßς απü δω κι εσεßς απü `κει». Κι ακüμα στο «ΛιβÜδι Που Δακρýζει» υπÜρχει η σκηνÞ με τα δυο αδÝλφια, που ο Ýνας βρßσκεται απü τη μια πλευρÜ κι ο Üλλος απü την Üλλη και σκοτþνονται κι οι δýο. ΑυτÜ δεßχνουν, μετÜ απü καιρü, üτι δεν υπÜρχει μια μüνο ιστορßα που να λÝει «αυτοß καλÜ κÜνανε κι Üλλοι üχι». ΧÜσανε κι οι δýο.

Εσεßς αισθÜνεστε ακüμα αριστερüς;

Εγþ Ýχω πει üτι αισθÜνομαι εν πλÞρη συγχýσει αριστερüς!

ΠεριγραφÞ: O Tεü γυρßζει τους  Κυνηγοýς
O Tεü γυρßζει τους "Κυνηγοýς"

Και πþς βλÝπετε την Üνοδο του Συνασπισμοý τον τελευταßο καιρü;

Θεωρþ θετικü üτι μπαßνουν καινοýργιες φωνÝς στην ελληνικÞ πολιτικÞ πραγματικüτητα.

Εννοεßτε τον Τσßπρα;

Δεν εννοþ τον σημερινü πρüεδρο του Συνασπισμοý. Εννοþ γενικÜ üτι βλÝπω πως πÜει να γßνει κÜτι. Δεν ξÝρω. Δεν πιστεýω βÝβαια üτι πρüκειται να γßνει μια ριζικÞ μετατüπιση.

Αν σας ζητηθεß η υποστÞριξη σας, με οποιοδÞποτε τρüπο, θα τη δþσετε;

Απü τη μεριÜ μου ναι, παρ' üλο που μια λßγο ριζοσπαστικÞ αντιμετþπιση, üπως του ΝΑΡ (ΝÝο Αριστερü Ρεýμα), εßναι πιο κοντÜ μου.

Πως κρßνετε την παροýσα κυβÝρνηση;

Κοßταξε να δεις, εγþ πιστεýω üτι υπÜρχει μια απογοÞτευση απ' üλους, γιατß αυτÜ που επαγγÝλλεται η κυβÝρνηση δεν πραγματοποιοýνται. ΜιλÜω üμως γενικÜ για üσες κυβερνÞσεις Ýχω ζÞσει κατÜ τη διÜρκεια της ζωÞς μου. Απ' üλα üσα επαγγÝλλονται γßνεται Ýνα πολý μικρü μÝρος και πÜλι κουτσü.

 

Παρßσι

¼ταν πÞγατε στο Παρßσι για να σπουδÜσετε, εßχατε Þδη αποφασßσει τι σινεμÜ σας αρÝσει Þ ακüμα ψαχνüσασταν;

ΠεριγραφÞ: Ο Αγγελüπουλος στο χωριü του
Ï Áããåëüðïõëïò óôï ÷ùñéü ôïõ ôçí Áìðåëéþíá Ìåóóçíßáò

Κοßταξε να δεις, εγþ ανακÜλυψα το σινεμÜ αργÜ. ¸χω ξαναπεß üτι η πρþτη ταινßα που εßδα Þταν το «Angels With Dirty Faces» του ΜÜικλ ΚÝρτιτζ. Τüτε βλÝπαμε αμερικανικÝς ταινßες, ξÝρεις στις μÜντρες. ¼ταν μπÞκα στη ΝομικÞ Üρχισα να απουσιÜζω απü τα μαθÞματα για να πηγαßνω σινεμÜ, απü τις 10 το πρωß. ¸βλεπα πολλÝς αστυνομικÝς ταινßες μ' Üρεσαν ιδιαßτερα, üπως και τα γουÝστερν, τους μεγÜλους εκεßνης της εποχÞς που Üρχιζαν τüτε την καριÝρα τους. ΜπρÜντο, ΤζÝιμς Ντιν, ταινßες του ΚαζÜν, του Νßκολας ΡÝι. Και τα μιοýζικαλ φυσικÜ.. ΣτÜνλεú Νüνεν κι üλοι οι Üλλοι. Οι δυο τÜσεις που μ' ενδιÝφεραν περισσüτερο Þταν το αστυνομικü και το μιοýζικαλ.

Γιατß δεν Ýχετε βÜλει τßποτα απ' αυτÜ τα δýο στις ταινßες σας;

¼χι, Ýχουν μπει σε κÜποιες ταινßες. Ο «Θßασος» για παρÜδειγμα...

…ναι, ο «Θßασος» εßναι γεμÜτος μουσικÞ, κατÜ κÜποιο τρüπο εßναι μιοýζικαλ...

...Ýτσι εßναι... Ýτσι εßναι (γελÜει) αλλÜ και το αστυνομικü Ýχει μπει αρκετÝς φορÝς. Ακüμα κι η «ΑναπαρÜσταση» Ýχει αστυνομικÜ στοιχεßα.

Ποιοι Þταν οι φßλοι σας εκεßνη την περßοδο. Εßναι γνωστü üτι μÝνατε μαζß με τον Νßκο Παναγιωτüπουλο.

ΠεριγραφÞ: Με τον ΧÜρβεú ΚαúτÝλ στο  ΒλÝμμα του ΟδυσσÝα
Με τον ΧÜρβεú ΚαúτÝλ στο "ΒλÝμμα του ΟδυσσÝα"

Τον Νßκο τον γνþρισα στο Παρßσι. Εγþ Þδη Ýμενα στη Cite (σ.σ. πανεπιστημιακÞ εστßα) κι üταν τον συνÜντησα εκεßνος Ýμενε σε μια σοφßτα. ΔηλαδÞ ο Üνθρωπος Þταν σε πολý κακÜ χÜλια και τον πÞρα και μεßναμε μαζß. ΑυτÞ Þταν η αρχÞ της γνωριμßας μου με τον Νßκο. Εξακολουθþ να του Ýχω ακüμα μια ιδιαßτερη αδυναμßα.

Σας Ýχει κι αυτüς την ßδια αδυναμßα;

Νομßζω üτι μ' αγαπÜει ο Νßκος, απλþς δεν επικοινωνοýμε κινηματογραφικÜ! (γελÜει) Τον θεωρþ βÝβαια Ýναν πÜρα πολý καλü σκηνοθÝτη.

Κι εγþ αυτü Ýχω καταλÜβει απ' üσες φορÝς του Ýχω μιλÞσει. ¼τι σας αγαπÜει αλλÜ δεν μπορεß καθüλου τα δικÜ σας πλÜνα. Και καμιÜ φορÜ που τον συναντÜω μου λÝει: «Μα ρþτησÝ τον που Ýχει δει Ýνα Üγημα να κατεβÜζει ελληνικÞ σημαßα; Δεν υπÜρχει πια αυτü το πρÜγμα στην ΕλλÜδα! Γιατß το γυρßζει συνÝχεια;». (γελÜει πολý)

Ποια Þταν η καλýτερη ανÜμνηση απü το Παρßσι;

Η ελευθερßα. ¼λα Þταν ανοιχτÜ και μποροýσες να κÜνεις ü,τι θÝλεις. Ο ΣεφÝρης Ýλεγε πως «Απü το Ýνα καφενεßο στο Üλλο στο Παρßσι μποροýσες να γßνεις οτιδÞποτε. Να συναντÞσεις τον Ýρωτα της ζωÞς σου, να γßνεις το Ýνα να γßνεις το Üλλο.. οτιδÞποτε».

¹ταν μια περßοδος που επÝτρεπε στους ¸λληνες φοιτητÝς, που Þταν περιορισμÝνοι οικονομικÜ, να κÜνουν τρÝλες;

Oι τρÝλες δε γινüντουσαν με λεφτÜ, αλλÜ Ýτσι στον αÝρα.

Εσεßς κÜνατε τρÝλες;

Ναι αμÝ!

Ο Παναγιωτüπουλος διηγεßται διÜφορα αστεßα περιστατικÜ, κυρßως για τις δουλειÝς που κÜνατε μαζß για να βγÜλετε χαρτζιλßκι.

ΘυμÜμαι μßα απü τις δουλειÝς που Ýκανα -ο Νßκος βÝβαια το διηγεßται με πολý χιοýμορ- οργÜνωνα μια ομÜδα και πηγαßναμε να σκουπßσουμε τα υπüγεια του αεροδρομßου του Ορλß. Το Ýπαιρνα εργολαβικÜ κι Ýπαιρνα και τον Νßκο μαζß, ο οποßος δοýλευε κι εγþ κοßταζα τα αεροπλÜνα, κι αυτü δε μου το 'χει συγχωρÝσει ποτÝ! (γελÜει)

Ναι, το λÝει κι αυτü. ¼πως επßσης λÝει üτι κÜποτε ζητÞσατε δουλειÜ ως κομπÜρσοι κι εσεßς τα κÜνατε θÜλασσα.

Ναι, εγþ τραγουδοýσα το «ΧÜρτινο το φεγγαρÜκι» κι Þταν καταστροφÞ. (γελÜει)

ΘÝλετε να μου ξαναπεßτε για τον καυγÜ που εßχατε με τον καθηγητÞ της IDHEC που οδÞγησε στην αποβολÞ σας απü την σχολÞ;

Εßναι γνωστÞ ιστορßα κι Ýχει καταγραφεß παντοý! Δεν πρωτοπÞγα εκεß Ýτσι, εßχα κÜνει νομικÜ. Νομßζω üτι τα βιβλßα με βοÞθησαν εκεß που πÞγα. Εßτε Þταν η ποßηση - απü τον ¸λιοτ μÝχρι τον ΚαβÜφη που παραμÝνει σταθερÞ αγÜπη. ΥπÜρχει μια περßεργη μαγεßα δεν ξÝρεις απü ποý βγαßνει.

Για την IDHEC σας ρþτησα üμως!

Ναι. Στη ΣχολÞ λοιπüν γυρßζαμε κÜποια μικρÜ φιλμ, γιατß εßχε Ýνα μικρü πλατü στον πÜνω üροφο. ΑλλÜ περνÜγαμε απ' üλα τα στÜδια της παραγωγÞς μιας ταινßας κι Ýτσι κÜναμε τα πÜντα (σκηνοθεσßα, φωτογραφßα, κλπ.) και νομßζω το κÜνουν ακüμα στις κινηματογραφικÝς σχολÝς. Τüτε λοιπüν Þταν η μÝρα μου κι Ýπρεπε να παρουσιÜσω τι θÝλω να κÜνω.

ΠεριγραφÞ: Δßνοντας οδηγßες στην ΙρÝν Ζακüμπ, στα γυρßσματα της  Σκüνης του Χρüνου
Δßνοντας οδηγßες στην ΙρÝν Ζακüμπ, στα γυρßσματα της "Σκüνης του Χρüνου"

Τι θÝλατε να κÜνετε;

Μια αστυνομικÞ ιστορßα. Μια συνÜντηση ανÜμεσα σε δýο ανθρþπους και μια δολοφονßα.

ΑλλÜ Þταν μονοπλÜνο!

¼χι, δεν Þταν μονοπλÜνο. Εßχε üμως Ýνα πλÜνο το οποßο Þταν πανοραμßκ κυκλικü. Και μου λÝει «τι εßναι αυτü;» και λÝω «πανοραμßκ 360 μοßρες». Η αλÞθεια εßναι üτι εßχα αργÞσει να πÜω στο μÜθημα και με περßμενε κι üταν μπÞκα μες την τÜξη, τον εßδα μουτρωμÝνο. Και λÝω στα παιδιÜ «Ýχει κανεßς Ýνα τσιγÜρο;». Κι Üναψα τσιγÜρο για να κÜνω την παρουσßαση. Τüτε μου λÝει «Πηγαßνετε να πουλÞσετε ιδιοφυÀα στην ΕλλÜδα. ¸ξω!». Και εßπε στον διευθυντÞ: «´Η αυτüς Þ εγþ». Κι Ýτσι Ýφυγα απü τη ΣχολÞ.

Το μετανιþσατε ποτÝ αυτü; Σας το λÝω για να σας ρωτÞσω στην πραγματικüτητα αν εßναι χρÞσιμες οι κινηματογραφικÝς σπουδÝς.

Α.. μεγÜλη κουβÝντα! Λοιπüν, υπÜρχουν δýο κατευθýνσεις: Αν κανεßς το αισθÜνεται ως ανÜγκη εßναι χρÞσιμο, αν δεν το αισθÜνεται ως ανÜγκη δεν εßναι. ΘÝλω να πω, οι περισσüτεροι απü τους σκηνοθÝτες που ξÝρουμε κι Ýχουν σημαδÝψει την ιστορßα του σινεμÜ δεν Ýχουν πÜει σε καμιÜ σχολÞ. Απü την Üλλη πλευρÜ, üμως, ο κινηματογρÜφος εßναι επÜγγελμα. Κι αυτü σημαßνει üτι δεν ακολουθοýν üλοι τον ßδιο καλλιτεχνικü δρüμο, κÜποιοι το κÜνουν βιοποριστικÜ και χρειÜζεται να μÜθουν την πειθαρχεßα που δßνει μια σχολÞ. Πειθαρχεßς σε μια γλþσσα, σ' Ýνα συντακτικü και σε μια γραμματικÞ, που εßναι βÝβαια η κλασικÞ και η οποßα υπηρετεß το επÜγγελμα στον χþρο της τηλεüρασης Þ του κινηματογρÜφου για το πλατý κοινü.

Τι ξÝρετε για τη ΣχολÞ ΚινηματογρÜφου Θεσσαλονßκης;

Δεν Ýχω πÜει ποτÝ και δεν Ýχω προσωπικÞ Üποψη. ¸χω ακοýσει, üμως, üτι δεν εßναι επανδρωμÝνη καλÜ κι Ýχει ελλεßψεις και κÜποιοι απü τους μαθητÝς παραπονιοýνται. 

¸ρωτας και Üλλες «απαγορευμÝνες» ερωτÞσεις

Να ποýμε λßγα απαγορευμÝνα πρÜγματα; Ας ποýμε πüτε ερωτευτÞκατε πρþτη φορÜ;

Εεε... τι σημασßα Ýχει τþρα αυτü; Νομßζω δεν ενδιαφÝρει κανÝναν η δικιÜ μου προσωπικÞ ιστορßα.

Γιατß; ΕσÜς δηλαδÞ δε θα σας ενδιÝφερε να διαβÜσετε μια ερωτικÞ επιστολÞ του ΚαβÜφη;

Αυτü που λÝμε «ερωτικÞ επιστολÞ» Þ «ερωτικüς λüγος», εκφρÜζεται με πολλοýς διαφορετικοýς τρüπους και τα ποιÞματα του ΚαβÜφη εßναι ερωτικüς λüγος. Ναι, βÝβαια...

ΠεριγραφÞ: Τεü και ΜαρτσÝλο ΜαστρογιÜννι στα γυρßσματα του  Μελισσοκüμου
Τεü και ΜαρτσÝλο ΜαστρογιÜννι στα γυρßσματα του "Μελισσοκüμου"

Εγþ πÜντως χαßρομαι πÜρα πολý που δεν καταστρÜφηκαν οι ερωτικÝς επιστολÝς του ΣεφÝρη προς τη Μαρþ.

Ναι... ΠÜντως η πρþτη φορÜ που ερωτεýεται κανεßς εßναι στο σχολεßο, στο δημοτικü!

Για την ενÞλικη ζωÞ σÜς ρωτÜω!

Η πρþτη φορÜ που ερωτεýτηκα, αλλÜ δεν ολοκληρþθηκε, δεν Ýγινε τßποτα, Þταν üταν μπÞκα στο πανεπιστÞμιο. ΚÜθισα στο αμφιθÝατρο και μπροστÜ μου καθüταν μια κοπÝλα, η οποßα διÜβαζε την «Ιστορßα του Ευρωπαúκοý Πνεýματος» μÝσα στο μÜθημα του Παναγιþτη Κανελλüπουλου και πιÜσαμε την κουβÝντα. ΑυτÞ η κοπÝλα ταλαιπþρησε τα üνειρα μου για κÜποιο διÜστημα, üσο Þμουν στο πρþτο και λßγο στο δεýτερο Ýτος της σχολÞς. Εκεßνη Ýγινε μετÜ δικηγüρος, υφηγÞτρια στο πανεπιστÞμιο, παντρεýτηκε δυο φορÝς κι Þταν πραγματικÜ ο πρþτος μου Ýρωτας.

Την Ýχετε συναντÞσει απü τüτε;

Τη συνÜντησα μετÜ απü πÜρα πολλÜ χρüνια üταν Þρθε και με βρÞκε σε μια απονομÞ που γινüταν σε μÝνα και τον ΑναστÜσιο Αλβανßας απü τη μεριÜ του Ελληνικοý Οργανισμοý Τουρισμοý.

Της εßπατε αυτÞ την ιστορßα;

¼χι, δεν της την εßπα.

ΠεριγραφÞ: Η Ζαν Μορü ακοýει προσεκτικÜ στα γυρßσματα του  ΜετÝωρου ΒÞματος του Πελαργοý
Η Ζαν Μορü ακοýει προσεκτικÜ στα γυρßσματα του "ΜετÝωρου ΒÞματος του Πελαργοý"

Αν διαβÜσει τη συνÝντευξη θα το καταλÜβει;

ΟπωσδÞποτε! Νομßζω üμως üτι το ξÝρει. Μου Ýστειλε μÜλιστα κι Ýνα μυθιστüρημα που Ýγραψε. ΑυτÞ Þταν λοιπüν ο πρþτος μου Ýρωτας. Απü 'κει κι Ýπειτα Þταν πολλοß.

Εßχατε επιτυχημÝνους Ýρωτες στη ζωÞ σας;

Ναι, εμÝνα μου βγαßνανε τα πρÜγματα συνÞθως, δηλαδÞ δεν Ýχω τραγωδßες στα ερωτικÜ μου!

Δεν Ýχετε κÜποιο παρÜπονο, κÜποιο Ýλλειμμα;

Εßχα μια πληρüτητα... ΒÝβαια εßχα και χωρισμοýς. ¸νας απü τους χωρισμοýς Ýγινε με μια Ελληνßδα που γνþρισα εδþ, üταν πρωτÜρχισα να κÜνω σινεμÜ. ΜεγÜλη ιστορßα. ΚρÜτησε 5 χρüνια και ο χωρισμüς Ýγινε μÝσα σε μια παθιασμÝνη ατμüσφαιρα. ¹ρθε στο σπßτι, τα Ýσπασε üλα. ΕμÝνα και μüνος μου, κι εκεßνη μου εßχε επιπλþσει το σπßτι!

Για να τα σπÜσει üλα πÜει να πει üτι εξοργßστηκε απü κÜποια δικÞ σας συμπεριφορÜ.

Πßστευε üτι αγαπÜω το σινεμÜ περισσüτερο απ' αυτÞν! Για να το πω πολý λακωνικÜ: το μυαλü μου Þταν συνÝχεια αλλοý.

Εßχε δßκιο;

Μπορεß και να εßχε δßκιο... κι επειδÞ Ýνιωθε üτι την ξεχνοýσα, γιατß Üρχισα να φεýγω, Ýγινε αυτü.

Σας πλÞγωσε αυτü;

¼χι.

¶ρα στ' αλÞθεια αγαποýσατε το σινεμÜ περισσüτερο απü αυτÞν!

ºσως. Εκεßνο που μου Ýκανε εντýπωση Þταν üτι Ýσκισε τα γρÜμματα της! Γιατß Ýκανε κι αυτÞ αυτü που κÜνανε και οι Γαλλßδες με τις οποßες εßχα συνδεθεß: Ýγραφε πολý. Και πολλÝς φορÝς μοý Ýγραφε κÜθε μÝρα, οπüτε αυτÜ τα γρÜμματα Þταν σωρüς. ¹ρθε μÝσα εκεß που Þμουν κι Üρχισε να τα σκßζει αλλÜ εγþ κατÜ Ýνα περßεργο τρüπο τα εßχα κÜνει φωτοτυπßες και τα εßχα üλα!

ΠεριγραφÞ: Απü τα επικÜ γυρßσματα του  Λιβαδιοý
Απü τα επικÜ γυρßσματα του "Λιβαδιοý"

¸χετε κρατÞσει τÝτοια πρÜγματα; ΓρÜμματα, ενθυμÞματα απü το παρελθüν;

Ναι, βÝβαια. Δεν τα εßχα στα σπßτια που Ýμενα αλλÜ σ' εκεßνο της μÜνας μου. Δεν Ýχω πÜρα πολλÜ, τα γρÜμματα τα Ýχω üμως.

ΑνατρÝχετε σ' αυτÜ; Τα διαβÜζετε καθüλου;

¸χει συμβεß να τα ξεφυλλßσω ξανÜ.

 

Φοßβη - οικογÝνεια Και αλλÜ προσωπικÜ

Πüτε γνωρßσατε τη Φοßβη Οικονομοποýλου, τη σýζυγü σας;

Τη Φοßβη τη γνþρισα üταν σχεδιÜζαμε (ο Βοýλγαρης, ο Καντακουζηνüς κι εγþ) να γυρßσουμε 4 μικροý μÞκους ταινßες με παραγωγü τον Ντßνο Κατσουρßδη κι ο τελευταßος μÜς φþναξε στο σπßτι του, στο ΜÜτι το οποßο εßναι τþρα σπßτι μου. Εκεß εßδα για πρþτη φορÜ τη Φοßβη (σ.σ. εßναι θετÞ κüρη του Κατσουρßδη) η οποßα Þταν τüτε 17 χρονþν. ¹ταν τελεßως αλαβÜστρινη, εκπληκτικÞ. Εßχε μια φωτεινüτητα και μια απüλυτη ομορφιÜ και Þταν περιτριγυρισμÝνη απü νÝους που τη φλÝρταραν. Και η μÜνα της μου εßπε τüτε: «Γιατß δεν της κÜνεις μαθÞματα γαλλικþν μια και εßσαι εδþ;». Φýγανε οι Üλλοι, ο Βοýλγαρης κι ο Καντακουζηνüς κι εγþ Ýμεινα για να κÜνω μαθÞματα στη Φοßβη. ΜετÜ απü το τρßτο μÜθημα üμως Ýφυγε, εξαφανßστηκε γιατß δε μποροýσαμε να υποφÝρουμε ο Ýνας τον Üλλον με κανÝνα τρüπο (γελÜει). Εγþ Þμουν ντυμÝνος στα μαýρα κι εκεßνη στα Üσπρα.

Σας Üρεσε üμως!

Με εßχε εντυπωσιÜσει. ΞανασυναντηθÞκαμε μετÜ, üταν Ýκανα τον «ΜεγαλÝξανδρο».

Εκεß συνειδητοποιÞσατε üτι την επιθυμεßτε;

H Φοßβη ζοýσε τüτε μ' Ýναν γιατρü στη ΝÝα Υüρκη. Εγþ Ýψαχνα διευθυντÞ παραγωγÞς και της τηλεφþνησα γιατß μου εßπαν üτι εßχε κÜνει Þδη ταινßες. ¸λεγα «ΑυτÞ; Εßναι δυνατüν η κοπÝλα των 17 χρüνων να εßναι διευθýντρια παραγωγÞς;». ¼πως την εßχα σαν εικüνα. Α, ξÝχασα: εßχαμε συναντηθεß Üλλη μια φορÜ, αλλÜ δεν εßχαμε μιλÞσει καθüλου, üταν εßχα πÜρει το βραβεßο σκηνοθεσßας για τις «ΜÝρες Του '36» στο ΦεστιβÜλ Θεσσαλονßκης. Τüτε ο Βοýλγαρης πÞρε το βραβεßο καλýτερης ταινßας και η Φοßβη Þταν διευθýντρια παραγωγÞς στην ταινßα του. ΥπÜρχει μια φωτογραφßα üπου εγþ κÜθομαι με το βραβεßο, αλλÜ αρκετÜ θυμωμÝνος και δßπλα μου εßναι η Φοßβη, η οποßα γιορτÜζει τη νßκη! Τηλεφþνησα λοιπüν αλλÜ δεν την βρÞκα γιατß Þταν στη ΝÝα Υüρκη. ¼ταν Þρθε στην ΕλλÜδα, το καλοκαßρι κÜποιες μÝρες για διακοπÝς, ξαφνικÜ Ýνα πρωß χτυπÜει το κουδοýνι και μπαßνει μÝσα. Και τüτε την εßδα πραγματικÜ. ¹ρθε για λßγο και μου εßπε «ΞÝρετε, για να δουλÝψω μαζß σας πρÝπει να Ýχω Ýνα σενÜριο». Της Ýδωσα το σενÜριο του «ΜεγαλÝξανδρου» και την Üλλη μÝρα Þρθε απü τις 9 μÝχρι τις 12 το βρÜδυ. Αυτü Þταν, Ýνα χτýπημα στο κεφÜλι. Δεν καταλαβαßνεις τι σου συμβαßνει.

ΔηλαδÞ δεν κÜνατε προσπÜθεια να την κατακτÞσετε;

Τι να σου πω, οýτε κατÜλαβα πως Ýγινε!

Σας επηρεÜζει η Φοßβη;

Πολý. Εßναι μια δυναμικÞ γυναßκα που Ýχει μια ισχυρÞ προσωπικüτητα

ΠεριγραφÞ: Στην αγαπημÝνη του θÝση, στα γυρßσματα για το  ΛιβÜδι που Δακρýζει
Στην αγαπημÝνη του θÝση, στα γυρßσματα για το "ΛιβÜδι που Δακρýζει"

Εßναι δýσκολο να εßναι κÜποιος με μια δυναμικÞ γυναßκα;

Εßναι δýσκολο αλλÜ συναρπαστικü γιατß, κοßταξε να δεις, μια γυναßκα που εßναι συνÝχεια Þρεμη εßναι και λßγο βαρετü. ¼ταν Ýχεις αντßλογο, Ýχει ενδιαφÝρον.

ΚÜνατε και τρεις κüρες με τη Φοßβη, σýνολο τÝσσερις γυναßκες στο σπßτι. ΛÝνε λοιπüν üτι οι ταινßες του Αγγελüπουλου εκφρÜζουν την καταπßεση που Ýχει υποστεß απü τις τÝσσερις γυναßκες του.

¸τσι λÝνε; Εγþ θεωρþ τýχη μεγÜλη το να ζεις με πολλÝς γυναßκες. ΚÜποτε Þταν και η μÜνα μου και μια κοπÝλα του σπιτιοý οπüτε Þταν 6 κι αυτüς ο γυναικωνßτης εßχε πολý ενδιαφÝρον. Θεωρþ τýχη το üτι Ýχω κüρες, üχι üτι δεν θα θελα να εßχα Ýνα γιο. Τþρα που Ýχω αποκτÞσει Ýναν εγγονü Ýχω μαγευτεß.

Ακοýγεται üτι εßστε εντελþς χαζοπαπποýς.

Ναι. ¸χω μαγευτεß. ¸χει και τ' üνομα μου...δεν μπορþ να πω κÜτι πρωτüτυπο πÜνω σε πρÜγματα που εßναι η ßδια η ζωÞ.

Τι πιστεýετε üτι λÝνε οι κüρες σας στους φßλους τους;

Νομßζω üτι μ' αγαπÜνε πολý και νομßζω üτι θαυμÜζουν τον πατÝρα τους. ¶κουγα χθες την κüρη μου, την ΕλÝνη που Ýλεγε üτι «θÝλω να δω την ταινßα αλλÜ ολοκληρωμÝνη γιατß θÝλω να μαγευτþ üπως με τις Üλλες». ΘυμÜμαι üταν πρωτοεßδε το «Τοπßο Στην ομßχλη», Ýκλαιγε. Το εßδε πολλÝς φορÝς και πολý μικρÞ κιüλας. Νομßζω πως υπÜρχει επικοινωνßα με τα παιδιÜ μου και μÝσα απü τις ταινßες.

Πιστεýετε üτι τους Ýλειπε κÜτι üλο αυτü τον καιρü που γυρßζατε ταινßες;

¸λειπα εγþ. ¸να βρÜδυ θυμÜμαι η μεσαßα μου κüρη, η Κατερßνα, δεν ξÝρω τι Ýγινε και με ποια αφορμÞ, Ýβαλε τα κλÜματα και μου εßπε: «ΜπαμπÜ δεν εßσαι ποτÝ εδþ, αλλÜ κι üταν εßσαι εδþ, δεν εßσαι εδþ». Κι αυτü το καταλαβαßνω γιατß εßναι και το παρÜπονο της Φοßβης πολý συχνÜ. Μια παρουσßα-απουσßα. Η ιστορßα με το σινεμÜ εßναι μια ερωτικÞ σχÝση η οποßα Ýχει μια τερÜστια δýναμη. Κι ο Üνθρωπος που εßναι δßπλα σου αισθÜνεται üτι δεν μπορεß να μπει μÝσα σ´ αυτÞ τη σχÝση γιατß εßναι αποκλειστικÞ.

¸μαθα ο σκýλος σας, ο ¶λιεν, πÝθανε και στεναχωρηθÞκατε πολý. Τα αγαπÜτε τα ζþα.

Ναι, ο ¶λιεν πÝθανε... εßχαμε Ýναν Üλλο σκýλο που κι εκεßνος πÝθανε, και τþρα δεν θÝλει η Φοßβη να ξαναπÜρουμε γιατß της στοßχισε πολý. Και σε μÝνα στοßχισε βÝβαια διüτι με τα σκυλιÜ κÜτι παρÜξενο συμβαßνει και δÝνεσαι πολý.

Του μιλοýσατε;

Ο ¶λιεν Þταν καταπληκτικüς! Εßχαμε μια επικοινωνßα απßστευτη.

¸χω ακοýσει üτι του πιÜνατε κουβÝντα για το σινεμÜ.

Ναι, του μιλοýσα, αφοý με παρακολουθοýσαν και γελÜγανε. Κι ο ¶λιεν με κοßταζε περßεργα... Τþρα βÝβαια μιλÜω στον εγγονü μου, που εßναι Ýξι μηνþν. Κι αυτüς κÜθεται και μ' ακοýει!

 

Θεσσαλονßκη

Να ποýμε για το φεστιβÜλ Θεσσαλονßκης... Πüτε πÞγατε πρþτη φορÜ;

¼ταν γýριζα την ταινßα για τους «Forminx» του ΒαγγÝλη Παπαθανασßου το 1965 (σ.σ. η ταινßα δεν ολοκληρþθηκε ποτÝ). ¸κανα Ýνα πρþτο γýρισμα στο Palais de Sport στη Θεσσαλονßκη με 8.000 κüσμο, και κοριτσÜκια που λιποθυμοýσαν. ¹ταν η εποχÞ που γινüταν το φεστιβÜλ και ταυτüχρονα και το πρþτο μου γýρισμα. Για üλους εμÜς, τους ανθρþπους του ελληνικοý σινεμÜ, το φεστιβÜλ Þταν μÝρος της ζωÞς μας. Δεýτερη φορÜ πÞγα μετÜ το 1966 με το «Τζßμη Τον Τßγρη» του ΠαντελÞ Βοýλγαρη. ΜÝναμε στο ßδιο δωμÜτιο γιατß δεν υπÞρχαν φρÜγκα τüτε κι εγþ Þμουν ο ηθοποιüς του ΠαντελÞ.

ΠεριγραφÞ: Στις ΚÜννες, με τη γυναßκα του Φοßβη και τον Μπροýνο Γκαντς για την  Αιωνιüτητα
Στις ΚÜννες, με τη γυναßκα του Φοßβη και τον Μπροýνο Γκαντς για την "Αιωνιüτητα"

Και πολλÜ χρüνια αργüτερα το φεστιβÜλ Ýγινε διεθνÝς κι εσεßς πρüεδρüς του. ¹ταν ενδιαφÝρουσα εμπειρßα;

Εßχε ενδιαφÝρον, üπως και η συνÜντηση με τους ανθρþπους. Το φεστιβÜλ ωστüσο το Ýφτιαξε ο ΜιχÜλης Δημüπουλος. Εγþ απλþς λειτουργοýσα στην προσÝλκυση καλεσμÝνων.

ΘυμÜμαι üμως üτι πολλÝς φορÝς λεßπατε απü το φεστιβÜλ κι üλοι ρωτοýσαν «μα ποý εßναι ο Αγγελüπουλος, τι σüι πρüεδρος εßναι και λεßπει απü το φεστιβÜλ».

Κοßταξε, αν θες να σου πω κÜτι, δεν μποροýσαμε, οι χρüνοι μου εμÝνα εßναι πÜντα Ýτσι..

Ο Γιþργος ΧωραφÜς üμως, που σας διαδÝχθηκε, εßναι στη Θεσσαλονßκη καθ' üλη τη διÜρκεια του ΦεστιβÜλ.

Και πολý καλÜ κÜνει. Ο ΧωραφÜς üμως εßναι ηθοποιüς και εßναι λιγüτερο απασχολημÝνος απü μÝνα. Διüτι εγþ δεν Ýχω μüνο τα γυρßσματα. ¸χω τους παραγωγοýς που πρÝπει να συναντÞσω, τους χþρους που πρÝπει να βρω για να γßνει το γýρισμα, τα Üλλα φεστιβÜλ που με καλοýν... Βιβλßα, αφιερþματα, το Ýνα το Üλλο, δεν μÝνει καθüλου χρüνος. ΞÝρεις πüση δημοσιüτητα παßρνουν τα πρÜγματα μετÜ απü μια ταινßα; ΤερÜστια. ΠρÝπει να πηγαßνεις εδþ κι εκεß και να δßνεις συνεντεýξεις και να μιλÜς συνÝχεια.

ΥπÜρχει, üμως, Ýνα σκοτεινü σημεßο την περßοδο της προεδρßας σας στο φεστιβÜλ. Το αφιÝρωμα που οργανþθηκε στις ταινßες σας ενþ Þσασταν πρüεδρος και εßχε σχολιαστεß πολý.

Δεν το ζÞτησα εγþ με κανÝνα τρüπο. ¹θελε να το κÜνει ο ΜισÝλ.

Μπορεß να Þταν ιδÝα του ΜισÝλ, εσεßς üμως γιατß δεν αρνηθÞκατε, γιατß δεν εßπατε «Üσε να γßνει üταν δεν θα εßμαι πια πρüεδρος»;

Το εßπα κιüλας, δηλαδÞ ρþτησα «ΠρÝπει να γßνει;». Με κανÝνα τρüπο δεν μπορεß να θεωρηθεß üτι εßχα την παραμικρÞ συνενοχÞ σ' αυτÞ την ιστορßα.

Και μετÜ ο, τüτε υφυπουργüς Πολιτισμοý, ο ΠÝτρος Τατοýλης, διüρισε στη θÝση σας τον ΠαντελÞ Βοýλγαρη και στη θÝση του Δημüπουλου την ΔÝσποινα ΜουζÜκη.

ΠεριγραφÞ: ΧÜρβεú ΚαúτÝλ και Γιþργος Μιχαλακüπουλος στο  ΒλÝμμα του ΟδυσσÝα
ΧÜρβεú ΚαúτÝλ και Γιþργος Μιχαλακüπουλος στο "ΒλÝμμα του ΟδυσσÝα"

Εγþ εßχα πικραθεß απü τον ΠαντελÞ περισσüτερο, γιατß ξεκινÞσαμε μαζß. Γιατß τον θεωροýσα φßλο μου. Αυτü λοιπüν, εßχα την εντýπωση τüτε üτι ο ΠαντελÞς το πρüδωσε. Τη φιλßα δηλαδÞ, üχι τßποτα Üλλο. Δεν εßπα και πολλÜ πÜνω σ' αυτÞ την ιστορßα. Τþρα που Ýχει κλεßσει το θÝμα μπορþ να μιλÞσω περισσüτερο. Προ ημερþν η Φοßβη Þταν στην πλατεßα Εξαρχεßων και συναντÞθηκε με τον ΠαντελÞ. Με πÞρε λοιπüν τηλÝφωνο και μιλÞσαμε και του εßπα: «ΕντÜξει ας ξεχÜσουμε την ιστορßα, δεν Ýχει κανÝνα νüημα πια» και μου λÝει «Εγþ ΘοδωρÞ, την Ýχω Þδη ξεχÜσει». ¹ταν η πρþτη φορÜ που μιλÞσαμε απü τüτε και μ' αυτÝς τις δυο λÝξεις Ýκλεισε üλο αυτü το θÝμα.

Τι ακριβþς Ýγινε üμως;

ΚαταρχÜς πιστεýω üτι υπÞρχαν φιλοδοξßες Üλλων ανθρþπων, των ανθρþπων που Þθελαν ν' αναλÜβει η ΔÝσποινα ΜουζÜκη το φεστιβÜλ.

Εννοεßτε üτι Þθελε να γßνει διευθýντρια του φεστιβÜλ;

Ναι, μÜλλον Þθελε να γßνει διευθýντρια. Τþρα κÜνω μια υπüθεση, δεν Ýχω ασχοληθεß με τη ΔÝσποινα ΜουζÜκη καθüλου. Εκεßνο που Ýμενα μ' ενüχλησε Þταν ο Τατοýλης. Ο τρüπος που Ýγινε, üχι αυτü που Ýγινε. Εßχαμε μια συνÜντηση, üταν εγþ Þμουν ακüμα πρüεδρος.

¸χω ακοýσει üτι καυγαδßσατε με τον Τατοýλη σε Ýνα γεýμα.

¼χι. Ο Τατοýλης εßχε πει κÜποια στιγμÞ üτι «εμεßς θÝλουμε ταινßες üπως της ΒαρντÜλος» κι εγþ το θεþρησα αυτü «κινηματογραφικÞ ανοησßα» και μου την Ýδωσε. Και σ´ Ýνα γεýμα, μαζß με τον Διονýση ΤσακνÞ που Þταν κι αυτüς εκεß, τον ειρωνευτÞκαμε. Εκεßνο το γεýμα εßχε αυτü το αποτÝλεσμα. ΛÝω εγþ τþρα, δεν ξÝρω τι Üλλο. ΠÜντως Ýνας Üνθρωπος που δε σε κοιτÜει üταν σου μιλÜει, εßναι περßεργος, κÜτι Ýχει. ΚÜτι δεν πÜει καλÜ.

ΠεριγραφÞ:  Τοπßο στην Ομßχλη
"Τοπßο στην Ομßχλη"

Ο Ζαχüπουλος εßχε παßξει κανÝνα ρüλο σ' αυτü;

Ο Ζαχüπουλος Þταν εναντßον του Τατοýλη, με πÞρε τηλÝφωνο και μου εßπε üτι διαφωνεß μ' üλο αυτü που συνÝβη. Εγþ εßπα üτι εμÝνα δε με νοιÜζει, μ' ενüχλησε ο τρüπος που Ýγινε. Με νοιÜζει üτι Ýνας Üνθρωπος που δουλεýει 13 χρüνια σ' αυτü το φεστιβÜλ δεν αποπÝμπεται Ýτσι, εßναι χυδαßο.

Εßχε δικαßωμα να σας αλλÜξει üμως! Υπουργüς Þταν, μποροýσε να κÜνει τον δικü του σχεδιασμü.

Ναι, βÝβαια. ΕξÜλλου τελεßωνε η θητεßα μας και θα μποροýσε να' χει κλεßσει Ýτσι φυσιολογικÜ. ¸γινε üμως χυδαßα. Εγþ εßχα δηλþσει Þδη στο ΜισÝλ απü τον προηγοýμενο χρüνο üτι θÝλω να φýγω γιατß δεν Ýχω χρüνο, δεν μπορþ.

Πþς εßναι τþρα το φεστιβÜλ;

Δεν ξÝρω, δεν Ýχω καμßα επαφÞ. Δε μπορþ να κρßνω κÜτι που δεν Ýχω Üμεση εποπτεßα. Ακοýω ονüματα που Ýρχονται, θεωρþ üτι Ýχουν ενδιαφÝρον αλλÜ δεν ξÝρω τι γßνεται ακριβþς, οýτε πþς παρουσιÜζονται οι ταινßες. Δεν Ýχω πραγματικÜ γνþση. ΕπομÝνως δε θÝλω να μιλÞσω για Ýνα πρÜγμα που δεν ξÝρω. Μια φορÜ μüνο πÞγα και Ýμεινα μια μÝρα. Και πÞγα γιατß μου τηλεφþνησε ο ΒÝντερς και με παρακÜλεσε να πÜω για τη βρÜβευσÞ του.

Εσεßς δε θÝλατε να πÜτε δηλαδÞ;

Δεν Þθελα, μου ξανατηλεφþνησε üμως.

Τι δρüμο πρÝπει να τραβÞξει το φεστιβÜλ;

Για μÝνα ο δρüμος που ακολουθοýσε τüτε που Þμουν παρþν, üχι επειδÞ Þμουν εγþ, ο δρüμος του ΜισÝλ δηλαδÞ Þταν ο σωστüς. Το φεστιβÜλ εßχε αποκτÞσει μια πολý μεγÜλη φÞμη Ýξω.

Τþρα που γυρνÜτε τον κüσμο με τα γυρßσματα της ταινßας σας τι Ýχετε ακοýσει για το φεστιβÜλ;

Τßποτα. Δε μου Ýχει μιλÞσει κανεßς για το φεστιβÜλ Θεσσαλονßκης, αλλÜ δε μπορþ να βγÜλω κÜποιο συμπÝρασμα. Αν εßχα ενδεßξεις, θα σ'το 'λεγα.

 

Μýθοι και πραγματικüτητα

ΔιασκεδÜζετε; Διüτι ο κüσμος πιστεýει üτι δε διασκεδÜζετε.

Εßδες! ΥπÜρχουν διÜφοροι μýθοι γýρω απü μÝνα που δεν εßναι αλÞθεια.

ΔηλαδÞ διασκεδÜζετε κανονικÜ; ¼χι, ας ποýμε, διαβÜζοντας τον «ΟδυσσÝα» του ΤζÝιμς Τζüις!

(γελÜει) ΚανονικÜ. ¼πως üλοι οι Üνθρωποι. Με καλÞ παρÝα, καλü φαγητü, καλü κρασß...

Χορεýετε;

Μ' αρÝσει ο χορüς. ΚÜποτε χüρευα περισσüτερο.

Τι ακριβþς χορεýατε;

ΘυμÜμαι μια φορÜ με εßχαν προκαλÝσει και χüρεψα ζεúμπÝκικο. Και νομßζω τους Üρεσε, γιατß μετÜ με χειροκρüτησαν.

ΥπÜρχουν üμως κι Üλλοι μýθοι γýρω απü εσÜς...

Τα ανÝκδοτα εννοεßς;

ΚÜνει κÜποιος Ýρωτα με μια γυναßκα και μετÜ της λÝει «μωρü μου πþς σου φÜνηκε;». «Σαν ταινßα του Αγγελüπουλου» του απαντÜει εκεßνη. «ΔηλαδÞ, βαθý και ουσιαστικü;» την ξαναρωτÜει «Οχι, απλþς δεν κατÜλαβα τßποτα!»

(γελÜει με την καρδιÜ του) Ναι, το Ýχω ακοýσει αυτü. ΥπÜρχουν κι Üλλα üμως.

Δεν σας πειρÜζει να τα ακοýτε;

¼χι, καθüλου. ΣυμβÜλουν κι αυτÜ στη δημιουργßα του μýθου (γελÜει)

¸νας Üλλο μýθος εßναι üτι εßστε... κÜπως στενüς με τα χρÞματα…

Γιατß, Ýχει κανεßς παρÜπονο απü τους μισθοýς που πληρþνω στις ταινßες; ΠÜντα πληρþνω τους καλýτερους μισθοýς.

ΠεριγραφÞ:  Ο Θßασος , η ταινßα που Üλλαξε το τοπßο του ελληνικοý σινεμÜ
"Ο Θßασος", η ταινßα που Üλλαξε το τοπßο του ελληνικοý σινεμÜ

Για τους μισθοýς δεν ξÝρω, üλοι üμως κÜτι Ýχουν να πουν για το φαγητü που τρþνε στο γýρισμα.

Ε, βÝβαια, το φαγητü νεκρþνει το μυαλü. Δεν εßναι καλü να τρως πολý στο γýρισμα. Δεν μπορεßς να δουλÝψεις μετÜ. Οýτε κι εγþ τρþω στο γýρισμα. Και τþρα στο ΚαζακστÜν δεν Üφηνα το συνεργεßο να τρþει πολý κι αυτοß πÞγαιναν κι Ýτρωγαν κρυφÜ!

Δεν εßστε... σφιχτοχÝρης δηλαδÞ;

¼χι. ¼σον αφορÜ τον εαυτü μου εßμαι λιτοδßαιτος, αλλÜ για τους Üλλους ξοδεýω.

Ποιο εßναι το αγαπημÝνο σας φαγητü;

ΨÜρι... χüρτα... φροýτα...

Μαγειρεýετε;

ΑυγÜ... χüρτα.... πατÜτες βραστÝς... (γελÜει) ¼,τι δεν χρειÜζεται πολý προσπÜθεια δηλαδÞ.

Τι αυτοκßνητο οδηγÜτε;

Δεν οδηγÜω καθüλου. Δεν μ' αρÝσει να οδηγÜω. ΠοτÝ δεν μου Üρεσε.

ΚολυμπÜτε;

ΒÝβαια, μ' αρÝσει πολý.

Μα δε σας αρÝσει ο Þλιος. Οýτε στις ταινßες οýτε στη ζωÞ!

Ο Þλιος δεν μ' αρÝσει, üχι η θÜλασσα. (γελÜει) Και δεν εßναι üτι δεν μ' αρÝσει, αλλÜ με ενοχλεß. Με πειρÜζει στα μÜτια... με πειρÜζει παντοý.

Θεωρεßτε τον εαυτü σας αισιüδοξο Þ απαισιüδοξο Üνθρωπο;

Πιστεýω σ' αυτü που μαθαßναμε παλιÜ στα λατινικÜ: dum spiro spero - üσο αναπνÝω, ελπßζω.

ΨυχανÜλυση Ýχετε κÜνει ποτÝ;

ΠοτÝ! ΚÜνω ταινßες εξÜλλου.

Κι ο Γοýντι Αλλεν κÜνει ταινßες, αλλÜ πÝρασε üλη τη ζωÞ του σ' Ýνα ντιβÜνι. Κι ο Ελßα ΚαζÜν Ýχει μιλÞσει για το πüσο τον βοÞθησε η ψυχανÜλυση να ξεπερÜσει διÜφορα προβλÞματα που εßχε απü την παιδικÞ του ηλικßα.

Μπορεß να Ýχεις δßκιο, αλλÜ εγþ νομßζω üτι η ψυχανÜλυση ταιριÜζει σε κÜποιους λαοýς και σε κÜποιους δεν ταιριÜζει. Στους ¸λληνες, στους μεσογειακοýς δηλαδÞ, δεν ταιριÜζει.

ΥπÜρχουν üμως κÜποιοι διÜσημοι ¸λληνες üμως που συνÝβαλαν σημαντικÜ στην παγκüσμια ψυχανÜλυση.

Ποιους εννοεßς;

Τον ΑνδρÝα Εμπειρßκο, τον ΚορνÞλιο ΚαστοριÜδη…

Μπορεß να Þταν η εξαßρεση. (γελÜει)

Πριν απü λßγα χρüνια αρρωστÞσατε σοβαρÜ στην ΚρÞτη και η κατÜστασÞ σας Þταν επικßνδυνη.

Ναι, γλßτωσα για μερικÝς þρες. ¹μουν στην ΚρÞτη, στο ξενοδοχεßο του αδελφοý μου και δεν αισθανüμουν καθüλου καλÜ. Εßδα κÜποιο γιατρü εκεß στο ξενοδοχεßο και μου εßπε «δεν εßναι τßποτα». Η Φοßβη üμως με εßδε και τρüμαξε. Μου εßπε αργüτερα üτι εßχε αλλÜξει εντελþς το χρþμα μου. Με πÜνε λοιπüν αμÝσως στο νοσοκομεßο. ¹ταν μια πολý σοβαρÞ ιογενÞς λοßμωξη στους πνεýμονες και οι πνεýμονες Ýσφιγγαν την καρδιÜ κι Þταν ζÞτημα ωρþν.

ΦοβηθÞκατε;

Να σου πω την αλÞθεια, δεν κατÜλαβα τßποτα. ¹μουν στην εντατικÞ μισοκοιμισμÝνος και δεν καταλÜβαινα. ΚÜποια στιγμÞ ξυπνÜω λßγο και βλÝπω που εßμαι: Ýνας δßπλα πÝθαινε, Üλλος Ýκλαιγε κι εγþ νüμιζα üτι μÜζευα υλικü για μια ταινßα! ¼ταν κÜποια στιγμÞ συνÞλθα κÜπως και σηκþθηκα λßγο, βλÝπω üλο τον διÜδρομο γεμÜτο λουλοýδια που εßχαν στεßλει οι πÜντες. Απü τον Σημßτη μÝχρι... οι πÜντες σου λÝω. Και τüτε συνειδητοποιþ üτι κÜτι σοβαρü θα πρÝπει να μου εßχε συμβεß.

Να τελειþσουμε με τις ΚÜννες. Θα πÜει Η Σκüνη του Χρüνου στο ΦεστιβÜλ;

Ναι, αλλÜ δεν θÝλω να ξανÜπαω στο Διαγωνιστικü. Δε νομßζω üτι εßναι σωστü. Επßσης μην ξεχνÜς üτι η ταινßα δεν εßναι ακüμα τελεßως Ýτοιμη.

Εδþ τελειþσατε το γýρισμα νωρßτερα απ' ü,τι εßχατε υπολογßσει, στο μοντÜζ θα κολλÞσετε;

Δεν εßναι μüνο το μοντÜζ. ¸χω ακüμα το μιξÜζ και μερικÜ ψηφιακÜ εφÝ. Σε κÜποιες σκηνÝς πρÝπει να βÜλουμε περισσüτερο χιüνι.

Ψηφιακü χιüνι! ΦαντÜζεστε να υπÞρχε αυτÞ η δυνατüτητα την εποχÞ του «Θßασου»; Θα Þταν üλα πιο εýκολα. Δεν θα αναγκαζüσασταν να τρÝχετε στα βουνÜ!

Τι να σου πω, Ýχει Üλλη χÜρη να εßσαι εκεß στο γýρισμα και να εßναι üλα αληθινÜ.

Δεν σας εßπα εγþ üτι εσεßς γυρνÜτε ταινßες μüνο και μüνο για την απüλαυση του γυρßσματος!

Μπορεß ναι Ýχεις και δßκιο. (γελÜει)

 

Το ΣινεμÜ σÞμερα

ΠεριγραφÞ:  Το ΛιβÜδι που Δακρýζει
"Το ΛιβÜδι που Δακρýζει"

Τι σας αρÝσει και τι δεν σας αρÝσει στο σημερινü σινεμÜ.

Δεν μπορþ να υποφÝρω το σημερινü αμερικανικü σινεμÜ.

Το χολιγουντιανü εννοεßτε Þ και το ανεξÜρτητο;

Και οι ΚοÝν δεν μ' αρÝσουν πια. Η τελευταßα ταινßα των ΚοÝν που μ' Üρεσε Þταν «Το πÝρασμα Του Μßλερ».

Ο Γκας Βαν Σαντ üμως εßμαι σßγουρος üτι σας αρÝσει.

Ναι, βÝβαια.

Διüτι σκηνοθετεß σαν Ευρωπαßος.

Κι Ýχει πει üτι τον επηρÝασε πολý ο ΜπÝλα Ταρ üπως κι εγþ. (γελÜει)

Ο Τοντ ΧÝινς;

Δεν νομßζω üτι ξÝρω το Ýργο του.

Το «Velvet Goldmine» Þταν στο διαγωνιστικü των Καννþν τη χρονιÜ που κερδßσατε τον Φοßνικα. Εßχε μÜλιστα πÜρει το βραβεßο «καλýτερη καλλιτεχνικÞς συμβολÞς».

Ναι, θυμÞθηκα τþρα. Την ταινßα πÜντως δεν την εßδα.

Τον Τζüρτζ Κλοýνει, που Ýγινε κι αυτüς σκηνοθÝτης τþρα τελευταßα; Νομßζω üτι εßναι πολý καλüς.

Ναι, μου Üρεσε πολý το «Καληνýχτα Και ΚαλÞ Τýχη».

Τους σýγχρονους ΚορεÜτες τους παρακολουθεßτε; Τον Παρ Τσαν Γουκ για παρÜδειγμα που Ýκανε το «Old Boy»;

¼χι, δεν τον ξÝρω, μ' αρÝσει üμως πολý ο Κιμ Κι Ντουκ που εßναι κι αυτüς ΚορεÜτης. Πολý καλüς σκηνοθÝτης.

Μα κι αυτüς εßναι επηρεασμÝνος απü σας! ΘυμÜμαι που το εßπε πριν απü δýο χρüνια, üταν του δþσατε τη ΧρυσÞ ΑθηνÜ στις Νýχτες ΠρεμιÝρας. Εßχε χαρεß πÜρα πολý που σας γνþρισε απü κοντÜ.

Κι εγþ τον εκτιμþ πολý.

Απü τους νεüτερους ¸λληνες.

Ο ΔÞμος Αβδελιþδης και ο Κωνσταντßνος ΓιÜνναρης εßναι οι καλýτεροι νομßζω. Μου Üρεσε πολý και το «Ροζ» του ΑλÝξανδρου Βοýλγαρη. Μ´ αρÝσει ο ¶γγελος ΦραντζÞς, του Ýχω μεγÜλη αδυναμßα.

Ο ΝτÝνης ΗλιÜδης, ο ΠÜνος Κοýτρας, ο Γιþργος Νοýσιας, ο ΘÜνος Αναστüπουλος;

Μüνο τον Αναστüπουλο ξÝρω. ¶κουσα üτι η ταινßα του («Διüρθωση») εßναι πολý καλÞ. Θα την δω με την πρþτη ευκαιρßα- κι αυτüν τον αγαπþ πολý. Τις Üλλες ταινßες δεν τις Ýχω δει Εßναι καλÝς;

ΕμÝνα μου Üρεσαν πολý.

Η αλÞθεια εßναι üτι τον τελευταßο καιρü δεν εßχα και πολý χρüνο. Θα προσπαθÞσω να τις δω πÜντως.

ΓενικÜ εßστε ανοιχτüς στους νÝους; Αν Ýρθει κÜποιος να σας δþσει την ταινßα του για του πεßτε τη γνþμη σας, θα του κλεßσετε την πüρτα Þ θα την δεßτε με ενδιαφÝρον;

Μα Ýρχονται πολλοß. Μου στÝλνουν τις ταινßες τους. Τις βλÝπω. Ναι, νομßζω üτι εßμαι ανοιχτüς. Μ' ενδιαφÝρει τι κÜνουν οι νÝοι.