Ç ðïëéôéêÞ åììçíüðáõóç ôçò åí ÅëëÜäé AñéóôåñÜò

του ΔημÞτρη Β. Τριανταφυλλßδη

Ôñßôç 30 Áõãïýóôïõ 2011

¼ταν το καλοκαßρι του 1974 ο Κωνσταντßνος ΚαραμανλÞς ο πρεσβýτερος, νομιμοποßησε το ΚΚΕ, καταργþντας το νüμο 509, το αριστερü κßνημα της χþρας, αγκαλιÜστηκε απü Ýνα μεγÜλο τμÞμα του πληθυσμοý, το οποßο υπÝφερε τα πÜνδεινα απü το εκδικητικü, μετεμφυλιακü, αστυνομικü κρÜτος επß τρεις και πλÝον δεκαετßες.

Η διωκüμενη αριστερÜ απü τα τÝλη του εμφυλßου πολÝμου μÝχρι και την μεταπολßτευση, Ýχοντας το φωτοστÝφανο του μÜρτυρα που βασανßστηκε, εξορßστηκε, φυλακßστηκε και εκτελÝστηκε για τις ιδÝες του, δßχως το παραμικρü προσωπικü üφελος, συνÜντησε τη νÝα ελληνικÞ δημοκρατßα διαθÝτοντας το ηθικü πλεονÝκτημα Ýναντι των πολιτικþν της αντιπÜλων και Ýγινε αριστερÜ triumphans .

Η εγγενÞς üμως πολυδιÜσπαση του αριστεροý κινÞματος, οδÞγησε στη δημιουργßα δýο βασικþν κομμÜτων, του Κ.Κ.Ε. και του Κ.Κ.Ε εσωτερικοý. Το πρþτο, πιστü στα δüγματα της κομμουνιστικÞς ορθοδοξßας, προσκολλημÝνο στην κραταιÜ τüτε ΣοβιετικÞ ¸νωση, βγÞκε απü την παρανομßα Ýχοντας επικεφαλÞς Ýναν χαρισματικü ηγÝτη, τον Χαρßλαο ΦλωρÜκη, ο οποßος ως πραγματιστÞς πολιτικüς, εýκολα και γρÞγορα ενÝταξε το κüμμα του στη νÝα πολιτικÞ πραγματικüτητα. Η Κ.Ν.Ε. την εποχÞ εκεßνη, Þταν η πιο μαζικÞ οργÜνωση νεολαßας, τα φεστιβÜλ της οποßας Þταν η κολυμβÞθρα του ΣιλωÜμ αλλÜ και το απαραßτηρο διαβατÞριο για την ανÜδειξη πολλþν καλλιτεχνþν που ευημεροýν μÝχρι σÞμερα, Ýχοντας εξασφαλισμÝνο το κοινü τους. Το δεýτερο, το Κ.Κ.Ε. εσωτερικοý, üπως λεγüταν τüτε, λüγω της διÜσπασης του 1968, εßχε, επßσης, μια χαρισματικÞ προσωπικüτητα ως ηγÝτη, το Λεωνßδα Κýρκο, Üνθρωπο διορατικü που απü πολý νωρßς διÝβλεψε τις ευρωπαúκÝς εξελßξεις και συντÜχθηκε με το ρεýμα του ευρωκομμουνισμοý, πνευματικüς ιδρυτÞς του οποßου Þταν Ýνας απü τους πλÝον επιφανεßς πολιτικοýς Üντρες της μεταπολεμικÞς Ευρþπης, ο ηγÝτης του Ιταλικοý Κομμουνιστικοý Κüμματος Ενρßκο ΜπελιγκουÝρ. Με την απελευθÝρωση των φυλακισμÝνων και των εξüριστων, αλλÜ και με την επιστροφÞ στην πατρßδα χιλιÜδων εκπατρισμÝνων στις χþρες της ΔυτικÞς Ευρþπης, τα δýο αυτÜ κüμματα, δεν αντιμετþπισαν πρüβλημα επÜνδρωσης των μηχανισμþν τους.

ΠαρÜλληλα με τα δýο αυτÜ μεγÜλα κüμματα της αριστερÜς, δημιουργÞθηκαν και μια σειρÜ μικρüτερα, üπως το Επαναστατικü Κομμουνιστικü Κüμμα ΕλλÜδας, με μαοúκÝς συμπÜθειες, το Κ.Κ.Ε μ-λ, το Μ-Λ. Κ.Κ.Ε., τροτσκιστικÝς ομÜδες προσκεßμενες στην 4η ΔιεθνÞ και διÜφορα Üλλα γκρουποýσκουλα, ο αριθμüς των μελþν των οποßων, στην καλýτερη των περιπτþσεων, Ýφτανε τις μερικÝς εκατοντÜδες Üτομα.

Απü την πρþτη κιüλας ημÝρα της Μεταπολßτευσης, το Κ.Κ.Ε. με την αλαζονεßα που το διακατεßχε, θÝλησε να ηγεμονεýσει στο χþρο της αριστερÜς, αποκλεßοντας οποιαδÞποτε Üλλη Üποψη και κυρßως εκεßνη που προÝρχονταν απü την ανανεωτικÞ αριστερÜ, την αριστερÜ που καταδßκαζε τη μονολιθικüτητα και την απολυταρχßα του σοβιετικοý καθεστþτος και μιλοýσε για το «σοσιαλισμü με ανθρþπινο πρüσωπο», δηλαδÞ με δημοκρατικοýς θεσμοýς. Το στελεχιακü δυναμικü του Κ.Κ.Ε. γαλουχημÝνο με την απüλυτη, σχεδüν μεταφυσικþν διαστÜσεων, πßστη στο κüμμα αλλÜ και στη «μεγÜλη πατρßδα», üπως αποκαλοýσαν τüτε την Ε.Σ.Σ.Δ. Þταν μια συμπαγÞς, πολεμικÞ μηχανÞ εξüντωσης, üχι των πολιτικþν αντιλÞψεων της δεξιÜς παρÜταξης, αλλÜ των «αναθεωρητþν» και των «οπορτουνιστþν», καθþς επßσης και κÜθε Üλλης παραφυÜδας της μαρξιστικÞς κοσμοθεωρßας που δεν υποτασσüταν στα θÝσφατα του «διεθνοýς κÝντρου», της Μüσχας, τα οποßα συνÞθως Üλλαζαν, üταν Üλλαζαν οι προτεραιüτητες της εξωτερικÞς πολιτικÞς της Ε.Σ.Σ.Δ. Απü τα πιο χαρακτηριστικÜ παραδεßγματα της εποχÞς εκεßνης Þταν η επßσημη θÝση του Κ.Κ.Ε. για τη χοýντα του ΒιντÝλα στην ΑργεντινÞ ως «κεντρþας χοýντας», επειδÞ τüτε η Ε.Σ.Σ.Δ, εßχε αναπτýξει Ýντονους εμπορικοýς δεσμοýς με τη μακρινÞ αυτÞ χþρα της ΛατινικÞς ΑμερικÞς. ΣÞμερα, βÝβαια, προσπαθοýν να το ξεχÜσουν και üταν κÜποιος το αναφÝρει, Ýστω και χÜριν αστεúσμοý, φιλοδωρεßται με ýβρεις και χαρακτηρισμοýς που θυμßζουν την περßοδο του εμφυλßου πολÝμου. Ευτυχþς üμως, δεν εßναι üλοι επιλÞσμονες, επειδÞ αυτü βολεýει την ηγεσßα του Κ.Κ.Ε.

¹ταν, μÜλιστα, τüσο Ýντονη η αντιδικßα του Κ.Κ.Ε. με τους ιδεολογικοýς του αντιπÜλους στο υπüλοιπο φÜσμα της αριστερÜς, που ο απλüς κüσμος παρακολουθοýσε απορημÝνος και αμÞχανος. ΠολλÝς φορÝς, η αντιπαρÜθεση αυτÞ Ýφτανε μÝχρι τους τραμπουκισμοýς, τους ξυλοδαρμοýς και τους προπηλακισμοýς των «αντιπÜλων», ενþ παρÜλληλα, στο εσωτερικü του κüμματος η ηγεσßα, τηρþντας στο ακÝραιο τις «παραδüσεις» της, πραγματοποιοýσε κατÜ διαστÞματα εκκαθαρßσεις των «ýποπτων» και των «αντιφρονοýντων», περιθωριοποιþντας τους αρχικÜ και διαγρÜφοντας τους στη συνÝχεια.

Την ßδια περßοδο, το Κ.Κ.Ε. εσωτερικοý προσπαθοýσε αφενüς μεν να αποκροýσει τις επιθÝσεις εκ μÝρους του Κ.Κ.Ε., αφετÝρου δε να αντισταθεß στην πßεση που ασκοýσε το ΠΑ.ΣΟ.Κ, του ΑνδρÝα ΠαπανδρÝου, ο οποßος ως ταλαντοýχος πολιτικüς, εßχε υφαρπÜξει τα καλýτερα συνθÞματα και κατ’ επÝκταση εßχε κερδßσει τις καρδιÝς üλων των ανθρþπων που για 40 και πλÝον χρüνια, η δεξιÜ παρÜταξη και το παρακρÜτος, εßχαν θÝσει στο περιθþριο.

Το πρþτο μεγÜλο ρÞγμα στο ηθικü πλεονÝκτημα της αριστερÜς επÞλθε με την Üνοδο του ΠΑ.ΣΟ.Κ. στην εξουσßα και üχι λüγω των αλληλοσπαραγμþν των διαφüρων ρευμÜτων που υπÞρχαν στους κüλπους. Το ΠΑ.ΣΟ.Κ εκμεταλλευüμενο αριστοτεχνικÜ την διÜθεση της κοινωνßας για μεγÜλες αλλαγÝς και μεταρρυθμßσεις, κατÜφερε μÝσα σε λßγα μüλις χρüνια να πλαγιοκοπÞσει την αριστερÜ και να της στερÞσει το ζωτικü χþρο για την ανÜπτυξη της.

Η Üτυπη και αφανÞς συνεργασßα του Κ.Κ.Ε. με τις δυνÜμεις της δεξιÜς παρÜταξης στις δημοτικÝς εκλογÝς του 1986, σηματοδüτησαν μια μακρÜ περßοδο συνεργασßας των δýο αντιτιθÝμενων πüλων και πρþην αντιπÜλων στον εμφýλιο πüλεμο που συνεχßζεται μÝχρι σÞμερα, παρüλο που και οι δýο πλευρÝς προσπαθοýν να το αποκρýψουν επιμελþς.

Η αυτοκατÜργηση του Κ.Κ.Ε. εσωτερικοý και η δημιουργßα της Ε.ΑΡ. μετÜ την πτþση της σοβιετικÞς αυτοκρατορßας, δημιοýργησε πρüσκαιρα μια ελπιδοφüρα διÜθεση σε πολλοýς σκεπτüμενους πολßτες ακüμη και πÝραν του πολιτικοý φÜσματος της αριστερÜς. ¸να κýμα αισιοδοξßας πλημμýρισε τους οπαδοýς και τους φßλους του αριστεροý κινÞματος η δημιουργßα του ενιαßου Συνασπισμοý. Οι ελπßδες διαψεýστηκαν γρÞγορα με τη διÜσπαση του Κ.Κ.Ε. και τη διÜλυση του Συνασπισμοý. Εßχε üμως προηγηθεß η συνεργασßα σε κυβερνητικü επßπεδο με τη Ν.Δ. σε μια τυχοδιωκτικÞ προσπÜθεια να διαλυθεß το ΠΑ.ΣΟ.Κ και να μοιραστοýν οι εταßροι τα εκλογικÜ του ιμÜτια.

Συντριπτικü χτýπημα στο ηθικü της πλεονÝκτημα η αριστερÜ δÝχτηκε με τη συνεργασßα που εßχε με τη Ν.Δ. σε μια περßοδο Ýντονων γεωπολιτικþν ανακατατÜξεων που Ýφερε η πτþση των τυραννικþν καθεστþτων της Ε.Σ.Σ.Δ και των κρατþν – δορυφüρων της στην ΚεντρικÞ και ΑνατολικÞ Ευρþπη. ΞαφνικÜ ο κüσμος ανακÜλυπτε τη φρßκη των γκουλÜγκ, τη μßζερη καθημερινüτητα με τις χιλιÜδες ελλεßψεις απλþν καταναλωτικþν αγαθþν, το αστυνομικü κρÜτος, την κομματικÞ νομενκλατοýρα με τα σκανδαλþδη προνüμια της.

ΑυτÞ Þταν η αρχÞ του τÝλους. ΑμÞχανη η εν ΕλλÜδι αριστερÜ παρακολουθοýσε τις τεκτονικÝς αλλαγÝς που συντελοýνταν στον κüσμο, δßχως να μπορεß να προσανατολιστεß στις νÝες συνθÞκες, δßχως καν να προσπαθÞσει να τις ερμηνεýσει και να βγÜλει χρÞσιμα συμπερÜσματα.

Την πρþτη δεκαετßα του 21ου αιþνα η εν ΕλλÜδι αριστερÜ βρßσκεται σε ιδεολογικÞ ýπνωση. Εßτε κοιτÜζει προς τα πßσω, προσπαθþντας να ερμηνεýσει το παρüν με διανοητικÜ εργαλεßα του 19ου αιþνα, εßτε προσπαθεß Üκομψα και συνταιριÜξει μια νÝα μεγÜλη αφÞγηση, δανειζüμενη ιδÝες και σπαρÜγματα θεωριþν απü διÜφορους ευφραδεßς νεομαρξιστÝς φιλοσüφους.

Το Κ.Κ.Ε. προσηλωμÝνο σταθερÜ στις αρχÝς του Μαρξισμοý – Λενινισμοý, Ýπειτα απü μια μακρÜ περßοδο αιδÞμονος σιωπÞς, ανακÜλυψε ξανÜ τη γοητεßα του ΣτÜλιν, «αποκατÝστησε» πολιτικÜ το Νßκο ΖαχαριÜδη και επιμÝνει να κρατÜει ερμητικÜ κλειστÜ τα αρχεßα του, απαγορεýοντας την πρüσβαση στους ιστορικοýς ερευνητÝς. Κüμμα – απολßθωμα ενüς Üλλου αιþνα, το Κ.Κ.Ε. προσπαθεß να περιχαρακþσει τις γραμμÝς του, επιμÝνοντας μονüτονα και δογματικÜ στο γεγονüς üτι το ρολüι της ιστορßας σταμÜτησε στις 5 Μαρτßου 1953 με το θÜνατο του ΣτÜλιν. Στο νÝο κομματικü εικονοστÜσιο, το ιερατεßο του Κ.Κ.Ε. αποκατÝστησε τα εικονßσματα του ΣτÜλιν, του ΖντÜνοφ, του ΜπÝρια και Üλλων τυρÜννων με κÜθε επισημüτητα και δßχως τον παραμικρü ηθικü ενδοιασμü. Δßπλα τους βρßσκονται τα εικονßσματα του ΖαχαριÜδη, του Ιωαννßδη, του Γοýσια, του Στρßγκου, του Μπαρτζþκα και Üλλων επιφανþν του στελεχþν, η δρÜση των οποßων οδÞγησε στην εξüντωση χιλιÜδων αθþων και αγνþν αγωνιστþν, αλλÜ και στην παρακμÞ του μεγαλειþδους κινÞματος της ΕθνικÞς Αντßστασης. Οýτε λüγος βÝβαια να γßνεται για τον ¶ρη Βελουχιþτη, τους βασανισμÝνους στο Μποýλγκες της Γιουγκοσλαβßας, Þ στο νησÜκι του ποταμοý Μαρßτσα της Βουλγαρßας, καθþς επßσης και σε Üλλα στρατüπεδα συγκÝντρωσης και βασανιστηρßων στις χþρες του «υπαρκτοý σοσιαλισμοý» μετÜ τη λÞξη του εμφυλßου πολÝμου. ¹ταν και παραμÝνουν οι αποσυναγωγοß, οι παρßες, οι προδüτες, επειδÞ δεν υποτÜχθηκαν τυφλÜ στο «κüμμα» και την «καθοδÞγησÞ» του. ΠαραμÝνουν Ýως σÞμερα «ανýπαρκτοι» στην καλýτερη περßπτωση, «προδüτες», «χαφιÝδες», «δηλωσßες», «πρÜκτορες του ταξικοý εχθροý» στην χειρüτερη. ΜοναδικÞ αγωνßα της ηγεσßας του, να κατορθþσει, κÜποτε, να πιÜσει το ποσοστü που ορßστηκε στη Συμφωνßα της ΓιÜλτας, το 10% και να καταστεß η ηγÝτιδα δýναμη στο χþρο της αριστερÜς, επιβÜλλοντας τους üρους της στους υπüλοιπους. Ιδιαßτερα ενδιαφÝρουσα μα και ανησυχητικÞ εßναι η σýμπλευση του Κ.Κ.Ε. με διÜφορους κýκλους που ευαγγελßζονται τα «ορθüδοξα τüξα» της ΒαλκανικÞς, ενþ οι προτÜσεις τους για ζητÞματα üπως η καταπολÝμηση των ναρκωτικþν και η μετανÜστευση δεν Ýχουν να ζηλÝψουν τßποτα απü τις πιο συντηρητικÝς απüψεις των υποτιθÝμενων ιδεολογικþν τους αντιπÜλων.

Ο Συνασπισμüς – Σýριζα, εßναι Ýνα συνονθýλευμα ομÜδων, γκρουποýσκουλων και τÜσεων, η κÜθε μßα απü τις οποßες διεκδικεß με καλβινιστικÞ επιμονÞ την κατοχÞ της απüλυτης αλÞθειας, αναλαμβÜνει το ρüλο του εκδüτη πιστοποιητικþν αριστεροσýνης, ενþ προβεβλημÝνα στελÝχη του δηλþνουν πως «πρÝπει να ανακαλýψουμε το ΝÝο Μπολσεβικισμü», τη «ΝÝα μεγÜλη αφÞγηση» για την κατÜλυση του καπιταλιστικοý καθεστþτος και την εγκαθßδρυση του σοσιαλισμοý. Την ßδια στιγμÞ, ο επικεφαλÞς αυτοý του σχÞματος δηλþνει υπερηφÜνως και ανερυθριÜστως πως εκτιμÜ τη σκÝψη του ΜÜο τσε Τουνγκ, του ανθρþπου που εμπνεýστηκε και υλοποßησε την «πολιτιστικÞ επανÜσταση», μεταξý των Üλλων ανδραγαθημÜτων του. Μüνο που δεν μας εξηγοýν πως θα εßναι αυτüς ο «σοσιαλισμüς» τους και αυτü μας βÜζει σε υποψßες. ¸χουμε Üλλωστε πικρÞ εμπειρßα απü το παρελθüν. Και üλα αυτÜ εν Ýτη 2011. ΠαρÜλληλα τα μÝλη και τα στελÝχη του, υποδουλωμÝνα στο συλλογικü φαντασιακü, βλÝπουν παντοý εξεγÝρσεις και οιωνοýς για την επερχüμενη επανÜσταση, πρÜγμα που τους κÜνει χωρßς δισταγμü να δßνουν πολιτικÞ στÝγη ακüμη και στους κατσαπλιÜδες που ρÞμαξαν την ΑθÞνα τον ΔεκÝμβριο του 2008. Οι ßδιοι δε διστÜζουν να επιβÜλουν δια της βßας την Üποψη τους, üντας μηδαμινÞ μειοψηφßα μÝσα στο κοινωνικü σýνολο, με καταδρομικÝς ενÝργειες και καταλÞψεις, προβÜλλοντας το ιδεολüγημα της «κινηματικÞς δρÜσης». ΑπομονωμÝνοι απü τους πολßτες, πÜσχουν απü το σýνδρομο του 3% που θα τους εξασφÜλιζε κοινοβουλευτικÞ εκπροσþπηση, κρατικÞ επιχορÞγηση, τραπεζικÜ δÜνεια με υποθÞκη την κρατικÞ επιχορÞγηση και παρουσßα στα «καθεστωτικÜ ΜΜΕ», τα οποßα κατηγοροýν συνεχþς, αλλÜ σπεýδουν να πιÜσουν στασßδι στα λεγüμενα πÜνελ των τηλεοπτικþν εκπομπþν.

Το κüμμα της ΔημοκρατικÞς ΑριστερÜς, η ανανεωτικÞ πτÝρυγα του Συνασπισμοý που αποχþρησε (γιατß Üραγε τüσο αργÜ;), μÝχρι στιγμÞς δε δεßχνει να Ýχει βρει το βηματισμü της. Απεμπüλησε την θαυμÜσια ευκαιρßα που εßχε να ψηφßσει θετικÜ ως προς το «Μεσοπρüθεσμü» πρüγραμμα, αφÞνοντας πολλοýς πολßτες με την απορßα. ¸χασε την ευκαιρßα να δεßξει πως Ýνα τμÞμα της αριστερÜς δεν περιορßζεται σε κραυγÝς, καταδßκες και αρνÞσεις, αλλÜ εßναι Ýτοιμο να αναλÜβει τις ευθýνες του για τη σωτηρßα του τüπου με τεκμηριωμÝνες και νουνεχεßς προτÜσεις, τις οποßες, Üλλωστε, διαθÝτει αν κρßνουμε απü τις τοποθετÞσεις της για επιμÝρους ζητÞματα. ΑμÞχανη και Üτολμη η ΔΗΜ.ΑΡ. δεν Ýχει διαμορφþσει Ýναν ολοκληρωμÝνο πολιτικü λüγο, μια πρüταση δημοκρατικÞς διεξüδου τüσο απü τη σημερινÞ κρßση, üσο και μια πρüταση δημιουργικÞς αναμüρφωσης του πολιτικοý συστÞματος. Αμφιταλαντεýεται, αμυνüμενη στις μαξιμαλιστικÝς και ανÝξοδες προτÜσεις των Üλλων πüλων της αριστερÜς, υπολογßζοντας, - κακþς,- το üποιο πολιτικü κüστος. Δεν λαμβÜνει υπüψη της üτι το ακροατÞριο της εßναι πολý ευρýτερο εκεßνος της παραδοσιακÞς αριστερÜς, üτι μπορεß να διεμβολßσει üλο το πολιτικü φÜσμα, στην περßπτωση που οι προτÜσεις της στηρßζονται στον ορθü λüγο, στη κοινÞ λογικÞ, στην προσπÜθεια ανÜταξης της κοινωνßας και της οικονομßας και, κυρßως, προς την κατεýθυνση ενüς ουσιαστικοý εκσυγχρονισμοý των θεσμþν και την απαλλαγÞ απü τα φεουδαρχικÜ κατÜλοιπα του ιδιüτυπου σοβιετικοý καπιταλισμοý της τελευταßας τεσσαρακονταετßας.

Οι λοιπÝς δυνÜμεις του αριστεροý φÜσματος, μετροýν μερικÝς δεκÜδες οργανþσεων, με μερικÝς χιλιÜδες μÝλη συνολικÜ και μηδαμινÞ διεßσδυση στην κοινωνßα. ΚÜποιες απü αυτÝς ονειρεýονται την οικοδüμηση «γαλατικþν χωριþν», Üλλες την εξαγωγÞ της επανÜστασης, κÜποιες τρßτες την εγκαθßδρυση αυτοδιαχειριζüμενων κολεκτßβων και κομμοýνων. ΒασικÞ συνισταμÝνη του πολιτικοý τους προβληματισμοý αλλÜ και της πολιτικÞς τους πρακτικÞ εßναι το δüγμα «üσο πιο Üσχημα για το λαü, τüσο πιο κοντÜ στην επανÜσταση ερχüμαστε». ¸τσι εξηγεßται εν πολλοßς και η συμπεριφορÜ τους, η οποßα εßναι η Üνευ üρων, προûποθÝσεων και λογικÞς σýγκρουση με ü,τι αυτοß θεωροýν ως «κατεστημÝνο» και τους «συνοδοιπüρους» του.

* * * * *

Εν κατακλεßδι η σημερινÞ αριστερÜ στην ΕλλÜδα διανýει μια μακρÜ περßοδο πολιτικÞς εμμηνüπαυσης. Η αριστερÜ εν ΕλλÜδι σÞμερα δεßχνει να φοβÜται να αναλÜβει τις ευθýνες της. Ευθýνες που Ýχουν να κÜνουν με τη διαχεßριση της παροýσας κρßσης και την Ýξοδο της απü αυτÞ. Το συνηθισμÝνο της επιχεßρημα εßναι üτι üλα αυτÜ θα λυθοýν μüνο με τον «σοσιαλιστικü μετασχηματισμü της κοινωνßας», δηλαδÞ, üταν Ýρθει αυτÞ στην εξουσßα. ΜÝχρι τüτε üμως; ¸χει προτÜσεις για το τþρα, για το εδþ, για το σÞμερα; Η απÜντηση εßναι Ýνα μεγαλοπρεπÝς üχι. Η αριστερÜ σνομπÜρει τη σημερινÞ πραγματικüτητα, το ßδιο üμως κÜνουν και οι πολßτες Ýναντι της αριστερÜς. Δεν Ýχει να προτεßνει τßποτα. ΑναμασÜει απλÜ üλα αυτÜ που Ýλεγε εδþ και δεκαετßες. Τα περισσüτερα εßναι ανÝξοδα. ΜεγÜλα λüγια δßχως κανÝνα απολýτως αντßκρισμα. Εßναι üμως χρÞσιμα για να τρÝφουν το συλλογικü φαντασιακü των πιο φανατικþν της οπαδþν. Εκεßνων που τρÝφονται με συνθÞματα και üχι επιχειρÞματα. Εκεßνων που λειτουργοýν με το θυμικü και üχι τη λογικÞ τους. Εκεßνων που θεωροýν πως αποτελοýν την «πεφωτισμÝνη πρωτοπορßα» που δßκην ΣωτÞρα θα φÝρει την αλλαγÞ, ακüμη κι αν χρειαστεß να ανατραπεß δια της βßας το κοινοβουλευτικü σýστημα, το οποßο Ýτσι κι αλλιþς, αμφισβητοýν ολοÝνα και πιο συχνÜ δημοσßως.

Εßναι φενÜκη να περιμÝνουμε πως θα αλλÜξουν μυαλÜ σýντομα. Οι διεργασßες αυτÝς θÝλουν το χρüνο τους για να γßνουν και να αποδþσουν καρποýς. ΜÝχρι τüτε η αριστερÜ στη χþρα μας θα περιθωριοποιεßται ολοÝνα και περισσüτερο, μη μπορþντας να ακολουθÞσει τους ρυθμοýς της εποχÞς, μη Ýχοντας απαντÞσεις στις νÝες προκλÞσεις και προσκλÞσεις των καιρþν. Απü δýναμη ανατροπÞς και ανανÝωσης, Ýχει μετατραπεß σε δýναμη στασιμüτητας και οπισθοδρüμησης. Και εßναι κρßμα.