Ï ôïñðéëéóìüò ôçò «¸ëëçò» óôçí ÔÞíï |
||||||
ÐáñáóêåõÞ 12 Áõãïýóôïõ 2011 |
||||||
Βασßλης Φουρτοýνης: δÜσκαλος, αναπληρωματικüς Αιρετüς ΑΠΥΣΠΕ ΑττικÞς, Αντιπρüεδρος Συλλüγου Εκπ/κþν «Ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ» |
||||||
Πριν τον τορπιλισμüς της «¸λλης» Την εποχÞ που ξεκßνησε ο Β´ Παγκüσμιος Πüλεμος, η ναυτικÞ σημασßα του γεωγραφικοý χþρου και του στüλου της ΕλλÜδας δεν εßχε την αντßστοιχη βαρýτητα που εßχε εμφανßσει το καλοκαßρι του 1914. Το γεγονüς αυτü που οφειλüταν: α) στο üτι η ΜεγÜλη Βρετανßα αφ’ ενüς ενδιαφερüταν να προασπßσει τα συμφÝροντÜ της στον Ινδικü και τον Ειρηνικü Ωκεανü β) τη μεγÜλη ναυτικÞ δýναμη των ΓÜλλων στη Μεσüγειο και γ) την αρχικÞ ουδετερüτητα της Ιταλßας. Αυτüς ο συνδυασμüς Þταν που γÝννησε ßσως σε κÜποιους την ελπßδα üτι η χþρα μας δεν θα χρειαζüταν να αναμειχθεß στον νÝο αυτüν καταστροφικü πüλεμο. Τα πρÜγματα üμως Üλλαξαν με την πτþση της Γαλλßας και την Ýξοδο της Ιταλßας στον πüλεμο στο πλευρü της Γερμανßας τον ΜÜιο του 1940. Τους μÞνες που ακολοýθησαν, η καχυποψßα του Μουσολßνι αναφορικÜ με τις γερμανοσοβιετικÝς επιδιþξεις στα ΒαλκÜνια, η πιθανüτητα üτι ο αγγλικüς στüλος θα κατÝφευγε στα ελληνικÜ ýδατα στην περßπτωση που η αγγλοκρατοýμενη Αßγυπτος κυριευüταν απü τους Ιταλοýς και ο προσανατολισμüς της κυβÝρνησης ΜεταξÜ στην αγγλικÞ πολιτικÞ – κυριüτερα δεßγματα του οποßου υπÞρξαν η αποδοχÞ της αγγλογαλλικÞς εγγýησης της ΕλλÜδας Ýναντι πιθανÞς απειλÞς απü τον ¶ξονα (Απρßλιος 1939) και η ÜρνησÞ της να ανανεωθεß το Ελληνοúταλικü Σýμφωνο Φιλßας και Συνεργασßας, τον ΣεπτÝμβριο του 1939 – οδÞγησαν στην ωρßμαση των επεκτατικþν επιδιþξεων που Ýτρεφε, απü παλιÜ, το φασιστικü καθεστþς της Ιταλßας εναντßον της χþρας μας. Τον Αýγουστο του 1940, η Γερμανßα εßχε θÝσει Þδη υπü τον Ýλεγχü της το μεγαλýτερο μÝρος της Ευρþπης και η Luftwaffe βομβÜρδιζε ανηλεþς, αλλÜ χωρßς αποτÝλεσμα, την τελευταßα εστßα αντßστασης που εßχε απομεßνει στις ΒρετανικÝς ΝÞσους. ΠαρÜλληλα, ο Χßτλερ κατÜστρωνε το πλÝον μεγαλεπÞβολο απü τα σχÝδιÜ του – την εισβολÞ στη ΣοβιετικÞ ¸νωση. Το φασιστικü καθεστþς της Ιταλßας üμως δεν εßχε ανÜλογες επιτυχßες να επιδεßξει. Ο Μουσολßνι χρειαζüταν επειγüντως μια γρÞγορη και αποφασιστικÞ νßκη, þστε να ενισχýσει το κýρος του. Η ΕλλÜδα φÜνταζε ιδανικüς στüχος, καθþς θα εξυπηρετοýσε και τα ιταλικÜ σχÝδια για απüλυτη κυριαρχßα στη Μεσüγειο. ΕξÜλλου, ουδÝποτε σχεδüν κατÜ τη διÜρκεια του 20οý αιþνα οι ελληνοúταλικÝς σχÝσεις υπÞρξαν αρμονικÝς: απü την κατÜληψη των ΔωδεκανÞσων Ýως την αμφιλεγüμενη πολιτικÞ της Ιταλßας Ýναντι της ελληνικÞς απüβασης στη Σμýρνη και απü τον βομβαρδισμü της ΚÝρκυρας Ýως τη σταθερÞ υποστÞριξη των αλβανικþν θÝσεων για την ¹πειρο, η Ρþμη δεν Üφηνε καμßα αμφιβολßα üτι θεωροýσε την ΑθÞνα περιφερειακü της αντßπαλο. Για να ξεκινÞσει üμως ο πüλεμος, που τüσο επιζητοýσε ο Μουσολßνι, χρειαζüταν μßα αφορμÞ. ¸τσι, Þδη απü το 1939, Üρχισαν οι αλλεπÜλληλες ιταλικÝς προκλÞσεις, με την ελπßδα üτι η ΕλλÜδα θα αντιδρÜσει σπασμωδικÜ. Εντοýτοις, ο τüτε πρωθυπουργüς ΜεταξÜς δεν σÞκωνε το γÜντι, φροντßζοντας να θωρακßσει πρþτα την Üμυνα της χþρας απÝναντι σε Ýναν αντßπαλο με αριθμητικÜ πολλαπλÜσιες δυνÜμεις. Στις 15 Αυγοýστου του 1940, οι προκλÞσεις ξεπÝρασαν κÜθε üριο, με τον απρüκλητο τορπιλισμü του καταδρομικοý «ΕΛΛΗ». Το γÝρικο σκαρß υπÝκυψε και üλα συνÝτειναν πλÝον στο συμπÝρασμα üτι ο πüλεμος δεν θα αργοýσε. Η «εκδρομÞ στην ΕλλÜδα», που προσδοκοýσε üμως ο Μουσολßνι, θα κατÝληγε σýντομα σε ναυÜγιο…
Οι προπολεμικÝς προκλÞσεις Η προετοιμασßα του εδÜφους για την εφαρμογÞ της επεκτατικÞς αυτÞς πολιτικÞς επιχειρÞθηκε με μια σειρÜ απü προκλÞσεις ο χαρακτÞρας των οποßων Þταν συχνÜ ναυτικüς λüγω της θαλÜσσιας γειτνßασης των δýο δυνÜμεων. Η πρþτη απü αυτÝς Ýλαβε χþρα τη 12η Ιουλßου 1940 üταν βομβαρδßστηκαν διαδοχικÜ απü αÝρος το βοηθητικü πλοßο «Ωρßων» και το αντιτορπιλικü «¾δρα» ανοιχτÜ της Γραμβοýσας στην ΚρÞτη. ΤÝσσερις μÝρες μετÜ, τÝσσερα ελληνικÜ υποβρýχια βομβαρδßστηκαν απü ιταλικÜ αεροπλÜνα, ενþ Þταν μεθορμισμÝνα στον κüλπο της ΙτÝας. Στο τÝλος του ßδιου μÞνα τα ελληνικÜ αντιτορπιλικÜ, «Βασιλεýς Γεþργιος» και «Βασßλισσα ¼λγα», ü,τι καλýτερο εßχε τüτε το ελληνικü Ναυτικü, καθþς και δýο ελληνικÜ υποβρýχια δÝχτηκαν αιφνιδιαστικÞ επßθεση της ιταλικÞς αεροπορßας. Οι ιταλικÝς προκλÞσεις κορυφþθηκαν στις 2 Αυγοýστου 1940 üταν βομβαρδßστηκε η τελωνειακÞ ακτοφυλακßδα Α6 την þρα που Ýπλεε μεταξý Σαλαμßνας και Αßγινας. Η ηγεσßα του Πολεμικοý Ναυτικοý Τα συνεχÞ και ολοÝνα πιο προκλητικÜ αυτÜ επεισüδια δημιοýργησαν εýλογη ανησυχßα στην ηγεσßα του Ελληνικοý Πολεμικοý Ναυτικοý, στον βαθμü που εξÝφρασε σοβαρÝς επιφυλÜξεις üταν αποφασßστηκε απü την ελληνικÞ κυβÝρνηση η συμμετοχÞ του εýδρομου καταδρομικοý «¸λλη» στον εορτασμü της Κοßμησης της Θεοτüκου στο νησß της ΤÞνου. Η μονÜδα αυτÞ, αν και σχετικÜ παλιÜ, αφοý ναυπηγÞθηκε τις παραμονÝς του Πρþτου Παγκοσμßου ΠολÝμου, εßχε ριζικÜ ανακαινιστεß στη Γαλλßα μεταξý του 1925 και του 1927 και αποτελοýσε την κυριüτερη ναρκοθÝτιδα του ελληνικοý στüλου. ΔιÝθετε επßσης δυνατüτητες αποτελεσματικÞς συμμετοχÞς σε συνοδεßες νηοπομπþν και ανθυποβρυχιακÝς επιχειρÞσεις. Οι επιφυλÜξεις λοιπüν του Αρχηγοý Στüλου, ναýαρχου Καββαδßα και Üλλων στελεχþν του Πολεμικοý Ναυτικοý υπÞρξαν εýλογες δεν οδÞγησαν üμως στην αναßρεση της ληφθεßσας απüφασης ßσως γιατß θεωρÞθηκε üτι η εορτÞ της Κοßμησης της Θεοτüκου, που τιμÜται πολý και απü τους καθολικοýς Ιταλοýς, δεν θα επÝτρεπε την πραγματοποßηση μιας ακüμη προκλητικÞς ενÝργειας εναντßον της χþρας μας.
Το γεγονüς ΑνατÝλλει η 15η Αυγοýστου του 1940. ΠλÞθη προσκυνητÝς κατακλýζουν τη λευκÞ ΤÞνο, στο βαθυγÜλανο ελληνικü Αιγαßο. Στον üρμο του νησιοý, για να απονεßμει τις καθιερωμÝνες τιμÝς, Ýχει φτÜσει απü τα ξημερþματα η "¸ΛΛΗ", το παλαιü, ιστορικü εýδρομο του ελληνικοý στüλου. ΣημαιοστολισμÝνη, κÜνει να κυματßζουν τα χρþματα του Ýθνους πλÜι στον θρησκευτικü πανηγυρισμü. Η þρα εßναι 8:25 το πρωß και η λειτουργßα εßχε αρχßσει στον ναü της ΚοιμÞσεως της Θεοτüκου, την «Παναγßα της ΤÞνου», οπüτε Ýγινε ο ανüσιος και ýπουλος τορπιλισμüς του εýδρομου καταδρομικοý ΕΛΛΗ, που Þταν αγκυροβολημÝνο Ýξω απü το λιμÜνι της ΤÞνου, συμμετÝχοντας στον εορτασμü. Η τορπßλη που εκτοξεýθηκε απü το ιταλικü υποβρýχιο DELFΙΝΟ, üπως Ýγινε γνωστü αργüτερα, xτýπησε την ¸λλη ακριβþς κÜτω απü τον μüνο εν ενεργεßα λÝβητÜ του. Το αποτÝλεσμα Þταν αυτüς να εκραγεß και η Ýκρηξη να δημιουργÞσει κÜθετη ρωγμÞ στη δεξιÜ πλευρÜ του πλοßου, η οποßα στην ßσαλο γραμμÞ εßχε διÜμετρο 10 εκατοστþν. ΣυνÜμα δημιουργÞθηκε τρýπα δýο περßπου μÝτρων μεταξý των δýο καπνοδüχων του πλοßου ακριβþς πÜνω απü το σημεßο της Ýκρηξης. Οκτþ μÝλη του πληρþματος Ýχασαν τη ζωÞ τους, ενþ δεκÜδες υπÞρξαν και οι τραυματßες. ΑποτÝλεσμα Þταν να βυθιστεß το πλοßο. Οι Üλλες δýο τορπßλες που Ýβαλε το ιταλικü υποβρýχιο εναντßον των επιβατηγþν πλοßων που βρßσκονταν στο λιμÜνι της ΤÞνου ευτυχþς αστüχησαν. Η δεýτερη γκρÝμισε μÝρος του μüλου του λιμανιοý και η τρßτη τρýπησε τον μüλο καμιÜ 50αριÜ μÝτρα νοτιüτερα απü το σημεßο που χτýπησε η δεýτερη και αντß να συνεχßσει προς το επιβατηγü πλοßο που βρισκüταν εκεß καρφþθηκε στον πυθμÝνα της θÜλασσας σαν απü πραγματικü θαýμα
Το αιφνßδιο κτýπημα που υπÝστη το ελληνικü καταδρομικü δεν βρÞκε οýτε το πλÞρωμÜ του οýτε τη ναυτικÞ ηγεσßα της χþρας απαρÜσκευη. Σýντονες προσπÜθειες ανελÞφθησαν απü τον κυβερνÞτη του πλοßου, Χατζüπουλο, þστε τουλÜχιστον να σωθεß το πλοßο προσαρÜζοντας στα αβαθÞ του λιμανιοý, κÜτι üμως που δεν κατÝστη δυνατü γιατß τα συστÞματα του πλοßου εßχαν νεκρþσει μετÜ τη διÜρρηξη των ατμοσωλÞνων και την παρεπüμενη διακοπÞ της παροχÞς ηλεκτρικοý ρεýματος. ΕπιπροσθÝτως, το επιβατηγü «¸σπερος» που ανÝλαβε τη ρυμοýλκηση δεν εßχε τη δυνατüτητα οýτε και τα εφüλκια που θα μποροýσαν να ρυμουλκÞσουν το καταδρομικü, τη στιγμÞ μÜλιστα που η αποκρßκωση της ÜγκυρÜς του δεν υπÞρξε εφικτÞ για μια σειρÜ απü λüγους. Δυστυχþς üμως, δýο φορÝς τα ρυμουλκÜ Ýσπασαν. Εντωμεταξý η πυρκαγιÜ που εßχε ξεσπÜσει στο «¸λλη» ανÜγκασε το πλÞρωμÜ του να το εγκαταλεßψει. Τελευταßοι το εγκατÝλειψαν οι αξιωματικοß και ο κυβερνÞτης Χατζüπουλος. Στις 9.45’ το «¸λλη» βυθßστηκε σε βÜθος 30 μÝτρων. Νεκρüς απü το πλÞρωμα Þταν ο κελευστÞς ΠαπανικολÜου και τραυματßες Üλλοι 29, τÝσσερις Þταν τÝλος οι αγνοοýμενοι. Τα προηγοýμενα του τορπιλισμοý γεγονüτα της ιταλικÞς προκλητικüτητας Ýδειχναν το δρÜστη της επßθεσης. Η ανεýρεση απü Ýναν δýτη κομματιþν απü τις τορπßλες που αστüχησαν του στüχου τους απλþς επιβεβαßωσε τις υποψßες για το δρÜστη. Η μßα Þταν 45 εκατοστþν και προκÜλεσε το ρÞγμα στον λιμενοβραχßονα της ΤÞνου ενþ η δεýτερη 53 εκατοστþν, τýπου ΟυÜιτχεντ, που εξερρÜγη τρßτη. Διακρßνονται με ευκολßα οι ιταλικÝς αναγραφÝς UΝΙΟΝE ΤΙΜ VERT και οι αριθμοß μητρþου κατασκευÞς, ενþ στο πüρισμα της 21ης Αυγοýστου 1940 αναφÝρει üτι στα τεμÜχια των τορπßλων φαßνονται καθαρÜ τα γρÜμματα RM (REGΙΑ MΑRΙΝΑ). ΔρÜστης της επßθεσης Þταν το ιταλικü υποβρýχιο DΕLFΙΝΟ (με κυβερνÞτης τον G.ΑΙCΑRDΙ). Το DELFΙΝΟ εßχε αποπλεýσει απü την ιταλοκρατοýμενη ΛÝρο με εντολÞ του Ιταλοý κυβερνÞτη της ΙταλικÞς ΔιοικÞσεως των ΝÞσων του Αιγαßου, και εχθρικοý προς τον δωδεκανησιακü λαü, Ντε ΒÝκι.
Οι αυτüπτες μÜρτυρες Ο ναýαρχος Γρηγüριος Μεζεβßρης διηγεßται: «Την 15η Αυγοýστου 1940, ενþ βρισκüμουνα στην ΑθÞνα, ο ΔιευθυντÞς της Δ.Ρ.Υ.Ν. με πληροφοροýσε τον τορπιλισμü και τη καταβýθιση της ΕΛΛΗΣ απü Üγνωστο υποβρýχιο. ΚατÝβηκα αμÝσως στον Ναýσταθμο και Ýσπευσα να συναντÞσω τον Αρχηγü του Στüλου, που εßχε μüλις πληροφορηθεß το γεγονüς. ¹ταν Ýξαλλος και φοβερÜ αγανακτισμÝνος κατÜ του Υφυπουργοý. ΠαρÜ τους αιφνιδιαστικοýς βομβαρδισμοýς πολεμικþν μας σκαφþν που εßχαν προηγηθεß, Ýνα απü τα μεγαλýτερα πλοßα του Στüλου εßχε διαταχθεß να παραμεßνει επß þρες αγκυροβολημÝνο σε üρμο τελεßως ανοικτü, για να μην διακοπεß η παρÜδοση των καλþν ειρηνικþν καιρþν της συμμετοχÞς του Ναυτικοý στη θρησκευτικÞ τελετÞ της ΤÞνου! Φαßνεται, μÜλιστα, üτι το Γ.Ε.Ν., για να μην διακινδυνεýσει την ΕΛΛΗ, εßχε εισηγηθεß την αποστολÞ του α/τ «ΑΕΤΟΣ». Ο Υφυπουργüς üμως, επÝμενε να αποσταλεß το εýδρομο για την μεγαλοπρεπÝστερη συμμετοχÞ του Ναυτικοý στην τελετÞ. Τη στιγμÞ που η δολοφüνος τορπßλη Ýπληττε την ΕΛΛΗ, το πλοßο Ýφερε μεγÜλο σημαιοστολισμü, το επιτελεßο του φοροýσε τη μεγÜλη στολÞ για να συμμετÜσχει στη τελετÞ και το Üγημα ετοιμÜζονταν να αποβιβαστεß στη στεριÜ για να αποδþσει τις τιμÝς. Σýμφωνα με παλιü Ýθιμο, στη ΤÞνο εßχαν συρρεýσει χιλιÜδες προσκυνητÝς που δεν φαντÜζονταν üτι την εποχÞ εκεßνη η θÜλασσα Ýκρυβε πολλοýς κινδýνους. ¹δη, δικαιολογημÝνα, οι προσκυνητÝς αυτοß βρßσκονταν σε μεγÜλη αγωνßα για την ασφαλÞ επιστροφÞ τους. Αποφασßστηκε λοιπüν, να επιστρÝψουν με νηοπομπÞ που θα συνüδευαν τα α/τ «ΒΑΣ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ» και «ΒΑΣ. ΟΛΓΑ». Τα αντιτορπιλικÜ απÝπλευσαν απü τον Ναýσταθμο το επüμενο πρωß, προκειμÝνου να ειδοποιηθοýν οι εμπüλεμοι για την κßνηση αυτÞ και να αποφευχθεß νÝα… παρεξÞγηση. Ο Αρχηγüς του Στüλου επÝβαινε στο α/τ «ΒΑΣ. ΟΛΓΑ» και εγþ στο α/τ «ΒΑΣ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ». ΚατÜ τον πλου εßχαν ληφθεß τα συνÞθη σε καιρü πολÝμου μÝτρα. Ενþ παραπλÝαμε τη Σýρο φÜνηκε, σε ýψος 2.000 μÝτρων περßπου αεροσκÜφος στο οποßο δεν διακρßνονταν χαρακτηριστικÜ εθνικüτητας με κατεýθυνση προς το α/τ «ΒΑΣ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ». ΔιÝταξα τον αξιωματικü πυροβολικοý του πλοßου οι σκοπευτÝς των Α/Α να παρακολουθοýν το αεροσκÜφος και τα πυροβüλα να ετοιμαστοýν για Ýναρξη πυρüς. Σε λßγο, δÝσμη οκτþ μικρþν βομβþν Ýπεφτε σε απüσταση μερικþν εκατοντÜδων μÝτρων απü το α/τ «ΒΑΣ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ», αμÝσως το πλοßο Üρχισε να βÜλλει κατÜ του αεροσκÜφους και διαταζüταν «πλους ελßγδην» με πÜση ταχýτητα, προκειμÝνου να διαταραχθεß η σκüπευση του αεροσκÜφους. Ακολοýθησε η πτþση Üλλων δυο δεσμþν των οκτþ βομβþν και η τελευταßα Ýπεσε μερικÝς δεκÜδες μÝτρα απü το πλοßο. Δυστυχþς η ισχυρÞ θαλασσοταραχÞ δυσκüλευε πολý τη σκüπευση των πολυβüλων μας και παρÜ το εντατικü πυρ το αεροσκÜφος δεν κτυπÞθηκε, αλλÜ ανÝβηκε σε μεγÜλο ýψος και εξαφανßστηκε στον ορßζοντα. ΚατÜ τον κατÜπλου στην ΤÞνο, το α/τ «ΒΑΣ. ΟΛΓΑ» αγκυροβüλησε, ενþ για προστασßα, το α/τ «ΒΑΣ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ» κινοýνταν με μεγÜλη ταχýτητα γýρω απü το αγκυροβüλιο. ΚανÝνα απü τα πλοßα μας δεν διÝθετε την εποχÞ εκεßνη συσκευÞ εντοπισμοý υποβρυχßων. ¼πως εξακριβþθηκε, εκτüς απü την μοιραßα τορπßλη που εßχε βυθßσει την ΕΛΛΗ, εßχαν βληθεß Üλλες δυο τορπßλες που εßχαν προσκροýσει στον κυματοθραýστη. Διαπιστþθηκε, απü θραýσματα των τορπιλþν που βρÝθηκαν, üτι Þταν ιταλικÞς προÝλευσης. ¼σον αφορÜ το μικρü μας εýδρομο, το μüνο ßχνος του που βρÞκαμε Þταν η Üκρη του καταρτιοý του που προεξεßχε απü τη θÜλασσα. Αποπλεýσαμε απü την ΤÞνο τις πρþτες απογευματινÝς þρες συνοδεýοντας τα πλοßα των προσκυνητþν και χωρßς Üλλο επεισüδιο καταπλεýσαμε στον ΠειραιÜ. ΠλÞθη κüσμου και μÝλη της ΚυβερνÞσεως περßμεναν με αγωνßα τον κατÜπλου της νηοπομπÞς.»
«Δεν θα ξεχÜσω ποτÝ τα κεφÜλια των ναυτþν» απü το ΒΗΜΑ
Οι Üνθρωποι που συγκεντρþθηκαν στο λιμÜνι της ΤÞνου το 1940 για να παρακολουθÞσουν τον καθιερωμÝνο εορτασμü της γιορτÞς της Μεγαλüχαρης δεν μποροýσαν να φανταστοýν üτι θα γßνονταν μÜρτυρες σε αυτü που θεωρÞθηκε πρελοýδιο του ελληνοúταλικοý πολÝμου. «Ολα Ýμοιαζαν να κυλοýν κανονικÜ, η μÝρα Þταν ηλιüλουστη, μικροπωλητÝς διαλαλοýσαν την πραμÜτεια τους στον δρüμο, ενþ κÜποια βαπüρια εßχαν σταθμεýσει στο λιμÜνι προκειμÝνου να παρακολουθÞσουν τον εορτασμü. Το “¸λλη” που εκπροσωποýσε το Πολεμικü Ναυτικü, üπως γινüταν κÜθε χρüνο με κÜποιο πολεμικü πλοßο στον εορτασμü, βρισκüταν αγκυροβολημÝνο σε απüσταση περßπου 600 μÝτρων. ΚατÜ τις 8.30 πÝταξε σε χαμηλü ýψος πÜνω απü το λιμÜνι Ýνα αεροπλÜνο, ο κüσμος το θεþρησε ελληνικü και το χαιρÝτησε βγÜζοντας το καπÝλο και κουνþντας τα μαντßλια του » θυμÜται ο συνταξιοýχος εκπαιδευτικüς Γιþργος ΑμιραλÞς ο οποßος την εποχÞ εκεßνη Þταν μαθητÞς Δημοτικοý... ¼πως αποδεßχτηκε τελικÜ το αεροπλÜνο Þταν εκεß για να κÜνει αναγνþριση πριν απü την επßθεση του ιταλικοý υποβρυχßου «Ντελφßνο» που ακολοýθησε. ΞαφνικÜ ακοýγεται Ýνας τρομακτικüς θüρυβος. « Καθüμουν σε μια βαρκοýλα αραγμÝνη στο λιμÜνι. Ακοýγεται το μπαμ, βλÝπω το κατÜρτι και τις σημαßες με τις οποßες Þταν στολισμÝνο το πλοßο να κατεβαßνουν σιγÜ σιγÜ. Μüλις ακοýστηκε ο θüρυβος επικρÜτησε πανικüς, μας λÝγανε “απομακρυνθεßτε, Ýγινε Ýκρηξη στα καζÜνια του Ελλη”, δεν εßχαν περÜσει παρÜ λßγα λεπτÜ üταν μια δεýτερη τορπßλη χτýπησε στον μüλο. Απü την Ýκρηξη υψþθηκαν νερÜ, πÝτρες και θραýσματα της τορπßλης » μας λÝει ο συνταξιοýχος ναυτικüς Γιþργος ΜαλλιÜρης. Σýμφωνα με μαρτυρßες της εποχÞς απü τη δεýτερη Ýκρηξη μια γυναßκα, αρμενικÞς καταγωγÞς, Ýχασε τη ζωÞ της απü ανακοπÞ καρδιÜς. Η τρßτη τορπßλη Δευτερüλεπτα αργüτερα ακολουθεß η τρßτη τορπßλη. ΑυτÞ θα μποροýσε να εßναι η πλÝον μοιραßα αφοý στüχο Ýχει τα γεμÜτα με κüσμο επιβατηγÜ πλοßα που εßναι αραγμÝνα στο λιμÜνι. «Τρýπησε τον μüλο καμιÜ 50αριÜ μÝτρα νοτιüτερα απü το σημεßο που χτýπησε η δεýτερη και αντß να συνεχßσει προς το επιβατηγü πλοßο που βρισκüταν εκεß καρφþθηκε στον πυθμÝνα της θÜλασσας, πραγματικü θαýμα » θυμÜται ο κ. ΑμιραλÞς. Την ßδια þρα πÜνω στο πλοßο τα μÝλη του πληρþματος μÜχονται για τη σωτηρßα τους. ΥπÜρχει Þδη Ýνας βεβαιωμÝνος νεκρüς, αρκετοß τραυματßες και αγνοοýμενοι. ¼σοι βρßσκονταν την þρα του τορπιλισμοý στο κατÜστρωμα τινÜχτηκαν και εßτε Ýπεσαν στη θÜλασσα εßτε ξαναβρÝθηκαν στο κατÜστρωμα χτυπημÝνοι. ΥπÞρχαν üμως και εκεßνοι που την þρα της επßθεσης βρßσκονταν στις καμπßνες τους. «Αυτü που δεν θα ξεχÜσω ποτÝ εßναι τα κεφÜλια των ναυτþν που εßχαν κολλÞσει στα φινιστρßνια την þρα που το πλοßο σιγÜ σιγÜ βυθιζüταν,» λÝει συγκινημÝνος ο Αντþνης Κοýλης, μαθητÞς Δημοτικοý τüτε, ο οποßος παρακολοýθησε και αυτüς απü κοντÜ το δρÜμα της 15ης Αυγοýστου 1940. Αφοý Ýχει καταλαγιÜσει κÜπως ο πανικüς απü τις τρεις τορπßλες, το επιβατηγü «¸σπερος» που Þταν ελλιμενισμÝνο σπεýδει να βοηθÞσει το «¸λλη». Επß του σκÜφους, πλÝον, απü τα 200 περßπου Üτομα του πληρþματος βρßσκονται μüνο ο πλοßαρχος και οκτþ αξιωματικοß. « Το “¸σπερος” προσπÜθησε να ρυμουλκÞσει το πλοßο. Το δυσκüλευε το γεγονüς üτι το “¸λλη” συνÝχιζε να εßναι αγκυροβολημÝνο αφοý δεν εßχε γßνει δυνατüν να κοπεß η αλυσßδα του. Η πλþρη του “¸λλη” Þταν Þδη μισοβυθισμÝνη ενþ υπÞρχαν και μαýροι καπνοß. ΚÜποια στιγμÞ τα σκοινιÜ του “Εσπερου” δεν Üντεξαν και κüπηκαν » θυμÜται ο κ. Κοýλης. Κοινü μυστικü Η κυβÝρνηση ΜεταξÜ που μÝσα στο περιβÜλλον του Β´ Παγκοσμßου ΠολÝμου προσπαθοýσε να παραμεßνει ουδÝτερη δεν ανακοßνωσε την ταυτüτητα του δρÜστη του τορπιλισμοý, η οποßα παρÝμενε κοινü μυστικü. «Σχεδüν αμÝσως μετÜ τον τορπιλισμü αρχßσαμε να συζητÜμε μεταξý μας üτι οι δρÜστες Þταν οι Ιταλοß. Μας το επιβεβαßωσαν και οι Üνθρωποι που Þρθαν να ερευνÞσουν το περιστατικü και εντüπισαν την προÝλευση των τορπιλþν » θυμÜται ο κ. ΜαλλιÜρης. «Για εμÜς τους Τηνιακοýς το Ýπος του ´40 ξεκινÜ με τον τορπιλισμü της “¸λλης”. ¼ταν το πλοßο βυθßστηκε, μια Üσπρη λαδιÜ Ýμεινε σημÜδι πÜνω στη θÜλασσα. Τον καιρü της ΚατοχÞς üταν η θÜλασσα Þταν γαλÞνια η λαδιÜ διακρινüταν απü το λιμÜνι » καταλÞγει ο κ. ΑμιραλÞς. «¸γινε παλιοσßδερα στην Ιταλßα» Απü τη δεκαετßα του 1950 το κουφÜρι του «¸λλη» δεν βρßσκεται πια στον βυθü της θÜλασσας.«Το πραγματικÜ εξοργιστικü εßναι üτι το ελληνικü κρÜτος Þρθε σε συμφωνßα με ιταλικÞ εταιρεßα και ανÝλαβε εκεßνη την ανÝλκυση του πλοßου μεταφÝροντας τα υπολεßμματα στην Ιταλßα για να γßνουν παλιοσßδερα. Θα Ýπρεπε να βρßσκονται εδþ σε κÜποιο μουσεßο » λÝει ο κ. ΣÜββας ΑπÝργης (φωτογραφßα), πρþην δÞμαρχος της ΤÞνου. Ο κ.ΑπÝργης θυμÜται τις στιγμÝς που ακολοýθησαν τον τορπιλισμü. «¾στερα απü προτροπÞ του Μητροπολßτη ΦιλÜρετου η λιτανεßα με την ιερÞ εικüνα Ýγινε κανονικÜ» θυμÜται ο πρþην δÞμαρχος, που επß δημαρχßας του κατασκευÜστηκε το μνημεßο του «¸λλη» το οποßο βρßσκεται σÞμερα στο λιμÜνι του νησιοý. «ΦυσικÜ η λιτανεßα εßχε πÝνθιμο χαρακτÞρα. Ο κλÞρος δεν φοροýσε τα προβλεπüμενα για την περßσταση εορταστικÜ Üμφια, αλλÜ το μαýρο ρÜσο. Ηταν το ελÜχιστο που μποροýσε να γßνει για τους εννιÜ ναυτικοýς που χÜθηκα ν » υπογραμμßζει ο κ. ΑμιραλÞς.
Τα αßτια Τα Üμεσα αßτια του τορπιλισμοý της «¸λλης» δεν εßναι ακüμα σαφÞ. ΟρισμÝνες πηγÝς κατατεßνουν στο συμπÝρασμα üτι ο Μουσολßνι εßχε αποφασßσει να εισβÜλει στην ΕλλÜδα ακριβþς τüτε και θεþρησε πως ο τορπιλισμüς του ελληνικοý πολεμικοý θα διευκüλυνε τα σχÝδιÜ του. ¶λλοι, üπως ο τüτε Ιταλüς πρÝσβης στην ΑθÞνα, ΕμανουÝλε ΓκρÜτσι, εικÜζουν üτι η κßνηση αυτÞ υπÞρξε προúüν της οργÞς του Μουσολßνι, üταν πληροφορÞθηκε την Üποψη που εξÝφρασε ο ΜεταξÜς στον Γερμανü πρÝσβη στην ΑθÞνα, Πρßγκιπα Ερμπαχ, üτι δηλαδÞ η ΕλλÜδα δεν μποροýσε να αγνοÞσει τη βρετανικÞ ναυτικÞ ισχý στη Μεσüγειο. Ο υφυπουργüς Εξωτερικþν και γαμπρüς του Μουσολßνι, ΤσιÜνο, αποδßδει τον τορπιλισμü της «¸λλης» στην προπÝτεια του Ντε ΒÝκι, του Ιταλοý διοικητÞ των ΔωδεκανÞσων και κορυφαßου στελÝχους του φασιστικοý καθεστþτος. ΤÝλος, οι επιχειρÞσεις που ανÝλαβε ο ΑúκÜρντι, Ο κυβερνÞτης του ιταλικοý υποβρυχßου DELFΙΝΟ που τορπßλισε την «¸λλη», πιθανþς να εντÜσσονταν στο ευρýτερο πλαßσιο της παρεμπüδισης των αγγλικþν συγκοινωνιþν με τη Μαýρη ΘÜλασσα, απü το ιταλικü ναυτικü, τουλÜχιστον αν ληφθεß υπüψη η ασÜφεια και η προχειρüτητα των οδηγιþν που αυτüς Ýλαβε. Θα πρÝπει να δεχθοýμε ως περισσüτερο σωστÞ την Üποψη του ΓκρÜτσι, ο οποßος αποκÜλυψε μετÜ τον πüλεμο üτι τα πραγματικÜ αßτια του τορπιλισμοý Þταν αφενüς μεν η εξεýρεση μιας αφορμÞς για να αρχßσει ο πüλεμος μεταξý ΕλλÜδας-Ιταλßας και αφετÝρου δε η επιθυμßα της φασιστικÞς κυβÝρνησης του Μουσολßνι να προβεß σε επßδειξη δýναμης. ¼μως üπως παραδÝχεται ο ΓρÜτσι, ο τορπιλισμüς της ¸λλης δημιοýργησε κλßμα εθνικÞς ενüτητας στην ΕλλÜδα και ταυτüχρονα συναισθÞματα της οργÞς και αγανÜκτησης κατÜ του Μουσολßνι. ΑυτÜ τα δýο δεδομÝνα βοÞθησαν να προετοιμαστεß καλýτερα το Ýδαφος, þστε ο ελληνικüς λαüς αποχτÞσει ομüθυμη θÝληση για αγþνα κατÜ των εισβολÝων της Πßνδου. ¼πως εýστοχα παρατηρεß ο ΓκρÜτσι: «Η ιταλικÞ κυβÝρνηση μποροýσε να υπερηφανεýεται γιατß εßχε κατορθþσει να συσπειρþσει σε μια αρραγÞ ψυχικÞ ενüτητα Ýναν λαü βαθιÜ διαιρεμÝνο απü αγεφýρωτες πολιτικÝς διαφορÝς και απü βαθιÜ και παλιÜ πολιτικÜ μßση, γιατß εßχε εμπνεýσει τη γενναßα και ακλüνητη απüφαση να πεθÜνει εν ανÜγκη για την πατρßδα του».
ΕξωτερικÞ πολιτικÞ ΜεταξÜ-Διαχεßριση του ζητÞματος ταυτüτητας του υποβρυχßου Η κυβÝρνηση του ΜεταξÜ ακολουθοýσε σταθερÜ την πολιτικÞ του κατευνασμοý. Δεν επιθυμοýσε να οξýνει το κλßμα μεταξý της ΕλλÜδας και της Ιταλßας, γιατß δεν επιθυμοýσε να δþσει την αφορμÞ στη δεýτερη να ξεκινÞσει πολεμικÝς επιχειρÞσεις εις βÜρος της ΕλλÜδας. Η πολιτικÞ της ουδετερüτητας που ακολουθοýσε Ýως τüτε η ελληνικÞ κυβÝρνηση συσχετßζεται με την πολιτικÞ κατευνασμοý που ακολοýθησαν οι ΜεγÜλες ΔυνÜμεις Ýναντι της ναζιστικÞς Γερμανßας. Η προσπÜθεια για ουδετερüτητα και σεβασμü της εδαφικÞς ακεραιüτητας της ΕλλÜδας, που εξÝφραζε ο ΜεταξÜς, κορυφþθηκε στις 10 Ιουνßου 1940 üταν η Ιταλßα μπÞκε στον πüλεμο, üμως το γεγονüς της ΤÞνου αποτÝλεσε το Ýναυσμα για την πολεμικÞ κινητοποßηση της χþρας. ¹δη απü το 1938 ο ΜεταξÜς επιζητοýσε τη σýναψη συμμαχßας με τη Μ. Βρετανßα. Ενþ σε ιδιüχειρο σημεßωμÜ του τüνιζε üτι η ΕλλÜδα Ýχει λÜβει: «…Απüφασις αμýνης της ΕλλÜδος μÝρχις εσχÜτων και θυσßας της παρÜ να υποκýψη… εις τας ιταλικÜς αξιþσεις».
Με βÜση τα παραπÜνω εßναι αναμενüμενο το ανακοινωθÝν του Υπουργεßου Ναυτικþν της 16ης Αυγοýστου που λÝει: «…σημαιοστüλιστον εβλÞθη δια τορπιλλþν αγνþστου εθνικüτητος υποβρυχßου», ενþ ταυτüχρονα ο ΜεταξÜς με την υπ. αρ. 407 απüρρητη διαταγÞ του, στις 16 Αυγοýστου συστÞνει επιτροπÞ, η οποßα καταλÞγει σε πüρισμα την 21η Αυγοýστου. Η ανακοßνωση αυτολý του πορßσματος προς τον ελληνικü λαü γßνεται στις 30 Οκτωβρßου 1940, üταν πλÝον εßχε ξεσπÜσει ο ελληνοúταλικüς πüλεμος και δεν υπÞρχε ανÜγκη διατÞρησης του απüρρητου χαρακτÞρα του πορßσματος. Την επομÝνη του Δεκαπενταýγουστου üμως και ενþ ο λαüς υποψιÜζεται και οι δημοσιογρÜφοι γνωρßζουν, ο ΜεταξÜς συγκεντρþνει τους αρχισυντÜκτες των εφημερßδων στο ξενοδοχεßο Μ. ΒρετÜνια και τους ανακοινþνει üτι η εθνικüτητα του υποβρυχßου Þταν ιταλικÞ, αλλÜ για λüγους πολιτικοýς δεν θα Ýπρεπε αυτü να δημοσιευτεß. Χαρακτηριστικü εßναι το δημοσßευμα της εφημερßδας «Ασýρματος» της 16.08.1940: «ετορπιλλßσθη χθες το καταδρομικüν ¸λλη υπü αγνþστου υποβρυχßου». Στις 18 Αυγοýστου 1940 αξιωματοýχος της ιταλικÞς πρεσβεßας υποβÜλλει συλλυπητÞρια στην ελληνικÞ κυβÝρνηση και διαβεβαιþνει üτι η Ιταλßα δεν Ýχει σχÝση με το συμβÜν. Αντßθετα κατηγορεß τη Μ. Βρετανßα για προβοκÜτσια, προκειμÝνου να δημιουργηθεß Ýνταση στα ΒαλκÜνια.
ΕΝΤΥΠΕΣ ΠΗΓΕΣ:
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ:
|