ÁöéÝñùìá óôï ìåãÜëï Ôïýñêï óáôéñéêü óõããñáöÝá, ðïéçôÞ êáé ðïëéôéêü áêôéâéóôÞ Áæßæ Íåóßí

Ôñßôç 20 Äåêåìâñßïõ 2011

Βασßλης Φουρτοýνης: δÜσκαλος, αναπληρωματικüς Αιρετüς ΑΠΥΣΠΕ ΑττικÞς

 

Μπορεßτε πατþντας ΕΔΩ να δεßτε το βßντεο με την απαγγελßα του ποιÞματος του Αζßζ Νεσßν «Σþπα» απü τη ΜαριÝτα ΡιÜλδη, στη συναυλßα για τους πυρüπληκτους της Ηλεßας το 2007 στο Ηρþδειο, üðùò åðßóçò πατþντας ΕΔΩ íá äéáâÜóåôå ôïõò óôß÷ïõò ôïõ ðïéÞìáôïò

 

Σαν σÞμερα, 20 ΔεκÝμβρη το 1915 γεννÞθηκε ο Αζßν Νεσßν, Τοýρκος σατιρικüς συγγραφÝας ποιητÞς και πολιτικüς ακτιβιστÞς. ¸νας απü τους πιο γνωστοýς λογοτÝχνες της Τουρκßας διεθνþς κι Ýνα απü τα πιο φωτεινÜ μυαλÜ της γειτονικÞς χþρας.

Αζßζ Νεσßν (1916-1995). Φιλολογικü ψευδþνυμο του ΜεχμÝτ ΝουσρÝτ Νεσßν (Αζßζ Þταν το üνομα του πατÝρα του). ΓεννÞθηκε στη ΧÜλκη της Κωνσταντινοýπολης στις 20 Δεκεμβρßου του 1915. Παιδß μιας φτωχÞς μικροαστικÞς οικογÝνειας, Ýμεινε ορφανüς σε πολý μικρÞ ηλικßα. Γι’ αυτü και μεγÜλωσε σε ορφανοτροφεßο, ενþ στα 19 του αποφÜσισε να ακολουθÞσει στρατιωτικÞ καριÝρα. Αποφοßτησε απü το Στρατιωτικü Λýκειο Kuleli (1935), τη ΣτρατιωτικÞ Ακαδημßα (1937) και τη ΣτρατιωτικÞ ΣχολÞ Φυσικομαθηματικþν Σπουδþν και το 1939 πÞρε το αξßωμα του ανθυπολοχαγοý πεζικοý. Φοßτησε, επßσης, για δýο χρüνια στη ΣχολÞ Καλþν Τεχνþν.

Στο πεδßο της λογοτεχνßας και των γραμμÜτων κÜνει την εμφÜνισÞ του το 1944, δημοσιεýοντας ποιÞματα και διηγÞματα στη λογοτεχνικÞ σελßδα της εφημερßδας «ΜιλιÝτ». ¸να χρüνο αργüτερα απομακρýνθηκε απü τον στρατü με την κατηγορßα της κατÜχρησης καθÞκοντος και εξουσßας. Το γεγονüς αυτü τον ανÜγκασε να ανοßξει μπακÜλικο για να εξασφαλßσει τα προς το ζην και στη συνÝχεια να στραφεß στη λογοτεχνßα και τη δημοσιογραφßα.

Για να εξασφαλßσει τα προς το ζην Üνοιξε μπακÜλικο, αλλÜ γρÞγορα αποφÜσισε üτι του ταßριαζε καλýτερα η δημοσιογραφßα. Δοýλεψε ως διορθωτÞς και συντÜκτης ýλης σε εφημερßδες üπως Yenigün, Karagöz και Tan (1944-45), ενþ τις απüψεις και τις ιδÝες του διοχÝτευσε στα διÜφορα σατιρικÜ περιοδικÜ και εφημερßδες, που εξÝδωσε μαζß με τον συνÜδελφü του Σαμπαχατßν Αλß. Η κοινωνικÞ και πολιτικÞ κριτικÞ που ασκοýσε απü τα ÝντυπÜ του, ενεργοποßησε τα αντανακλαστικÜ της λογοκρισßας και του εισαγγελÝα. Το 1947 φυλακßστηκε επß δεκÜμηνο για τις πολιτικÝς του ιδÝες και εξορßστηκε για τÝσσερις μÞνες. ΣυνολικÜ πÝρασε πεντÝμισι χρüνια στη φυλακÞ.

ΜετÜ την τελευταßα αποφυλÜκισÞ του, αναγκÜστηκε να ασχοληθεß με διÜφορα επαγγÝλματα για βιοποριστικοýς λüγους. ¸τσι, το 1952 Üνοιξε στην Κωνσταντινοýπολη Ýνα βιβλιοπωλεßο, ενþ τον επüμενο χρüνο Üνοιξε Ýνα στοýντιο φωτογραφßας. Στη συνÝχεια, ωστüσο, επÝστρεψε στη δημοσιογραφικÞ δρÜση αρθρογραφþντας σε εφημερßδες και εκδßδοντας σατιρικÜ περιοδικÜ, ενþ το 1956 ßδρυσε τον εκδοτικü οßκο Düsün, που λßγα χρüνια αργüτερα κÜηκε απü «αγνþστους» και καταστρÜφηκε ολοσχερþς.

Τον ΣεπτÝμβριο του 1955 συνελÞφθη μαζß με Üλλους αριστεροýς ως υποκινητÞς του πογκρüμ κατÜ των ΕλλÞνων της Πüλης. ΓρÞγορα, üμως, η κατηγορßα απορρßφθηκε, αφοý Þταν φανερü üτι τα «ΣεπτεμβριανÜ», üπως Ýμειναν στην ιστορßα, τα εßχαν οργανþσει οι μηχανισμοß της κυβÝρνησης ΜεντερÝς.

Την προσωπικÞ του Üποψη για τα γεγονüτα κατÝθεσε στο βιβλßο του «Να κρεμαστοýν σαν τα τσαμπιÜ», που κυκλοφορεß και στα ελληνικÜ.

Στις αρχÝς της δεκαετßας του ’70, ο Νεσßν Þταν απü τους δημοφιλÝστερους συγγραφεßς στην Τουρκßα και απü τους λßγους που μποροýσαν να ζÞσουν απü το πνευματικü τους Ýργο, που εκτüς απü σατιρικÜ πεζογραφÞματα περιλÜμβανε θεατρικÜ Ýργα, ενθυμÞματα, ταξιδιωτικÝς εντυπþσεις, ποßηση και δοκßμια.

Ο Αζßζ Νεσßν Ýγραψε πολλÜ διηγÞματα, ποιÞματα, μυθιστορÞματα και εννÝα θεατρικÜ κεßμενα και εξÝδωσε συνολικÜ περισσüτερα απü εκατü Ýργα. ¸χει επανειλημμÝνα βραβευτεß στην Τουρκßα (¸νωση Τοýρκων Θεατρικþν ΣυγγραφÝων, ΤουρκικÞ ¸νωση Λογοτεχνþν κ.Ü.) και στο εξωτερικü (Βουλγαρßα, Πολωνßα, ΣοβιετικÞ ¸νωση, Ρουμανßα, Ιταλßα, Φιλιππßνες), ενþ Ýργα του Ýχουν μεταφραστεß σε 32 γλþσσες.

Το 1972 δημιοýργησε το ßδρυμα «Αζßζ Νεσßν», το οποßο λειτουργεß μÝχρι σÞμερα, με κýρια δραστηριüτητÜ του την περßθαλψη και μüρφωση Üπορων παιδιþν. Ο Αζßζ Νεσßν Ýχει παραχωρÞσει στο ßδρυμα τα πνευματικÜ δικαιþματα των Ýργων του. Ο Αζßζ Νεσßν υπÞρξε πρüεδρος της ¸νωσης Τοýρκων ΣυγγραφÝων (1977) και τιμητικü μÝλος του «Pen Club» στη ΜεγÜλη Βρετανßα (1985).

Η επüμενη δεκαετßα τον βρÞκε να υψþνει το ανÜστημÜ του διαμαρτυρüμενος ενÜντια στη χοýντα του στρατηγοý ΕβρÝν, αναλαμβÜνοντας ταυτüχρονα την πρωτοβουλßα για τη γνωστÞ «ΕπιστολÞ των ΔιανοουμÝνων» («Aydünlar Dilekçeci»), που ασκοýσε κριτικÞ στο καθεστþς και ζητοýσε την επαναφορÜ της Δημοκρατßας. Τα τελευταßα χρüνια της ζωÞς του Þταν αφιερωμÝνα στη μÜχη κατÜ του θρησκευτικοý φανατισμοý αφοý αποδεßχθηκε πως Þταν ανÜμεσα στους σκληροýς επικριτÝς του ισλαμισμοý.

Στις αρχÝς της δεκαετßας του '90 Üρχισε να μεταφρÜζει τους «Σατανικοýς Στßχους» του ΣαλμÜν Ροýσντι, ο οποßος εßχε καταδικαστεß σε θÜνατο για το βιβλßο με τη κατηγορßα προσβολÞς του ΠροφÞτη ΜωÜμεθ. ¸τσι, ο Νεσßν Ýγινε στüχος των ισλαμιστþν στην Τουρκßα και επικηρýχθηκε απü Ýναν επιχειρηματßα με το ποσü των 100.000 δολαρßων.

Η δßωξη του Νεσßν συνεχßστηκε στην Τουρκßα, με απüγειο την 2 Ιουλßου 1993, üταν Ýνα εξαγριωμÝνο πλÞθος φανατικþν μουσουλμÜνων πολιüρκησε το ξενοδοχεßο στο οποßο παρακολουθοýσε μια πολιτιστικÞ εκδÞλωση των Αλεβιτþν στην πüλη ΣιβÜς (ΣεβÜστεια) και στη συνÝχεια το πυρπüλησε.

Ο Αζßζ Νεσßν επÝζησε, αλλÜ 37 Üνθρωποι Ýχασαν τη ζωÞ τους. Η κυβÝρνηση κατηγüρησε δια στüματος της πρωθυπουργοý Τανσοý ΤσιλÝρ τον ßδιο τον Νεσßν, επειδÞ εßχε «προκαλÝσει το πλÞθος».

Ο Αζßζ Νεσßν με πολλÜ προβλÞματα υγεßας Üφησε την τελευταßα του πνοÞ στις 6 Ιουλßου 1995. ΥπÝστη καρδιακÞ προσβολÞ την þρα που υπÝγραφε βιβλßα του σε βιβλιοπωλεßο της Σμýρνης.

Ο Αζßζ Νεσßν εßναι Ýνας απü τους βασικοýς εκπροσþπους του κριτικοý ρεαλισμοý στα τουρκικÜ γρÜμματα. Στην πολιτικÞ και κοινωνικÞ του σÜτιρα στηλιτεýει τα τρωτÜ της τουρκικÞς κοινωνßας, που δεν εßναι και λßγα. ΑγαπημÝνοι του Þρωες εßναι οι Üνθρωποι του λαοý, εργαζüμενοι και Üνεργοι.

ΤιμÞθηκε με πολλÝς διακρßσεις στην Τουρκßα και το εξωτερικü. Το 1991 Þλθε στην ΑθÞνα για να παραλÜβει το βραβεßο ελληνοτουρκικÞς φιλßας «Αμπντß Ιπεκτσß». ¸ργα του Ýχουν μεταφραστεß σε τριÜντα γλþσσες και στα ελληνικÜ. Το πιο γνωστü εßναι ο «ΚαφÝς και η Δημοκρατßα», που κυκλοφορεß απü τις εκδüσεις «ΘεμÝλιο».

Βιβλßα του Αζßζ Νεσßν μεταφρασμÝνα στα ελληνικÜ:

  1. Μüνος δρüμος, Εκδüτης: ΕλληνικÝς εκδüσεις, ΜετÜφραση:  Παναγιþτης ΑμπατζÞς, Ημ. ¸κδοσης: 01/01/1985
  2. Τα παιδιÜ και οι μεγÜλοι, Εκδüτης: ΔιογÝνης, Ημ. ¸κδοσης: 01/01/1990
  3. Ο Σßσυφος με τα οχτþ πüδια, Εκδüτης: ΔιογÝνης, Ημ. ¸κδοσης: 01/01/1990
  4. ¸τσι Þρθαν τα πρÜγματα μα Ýτσι δε θα πÜνε Ι, Εκδüτης: ΘεμÝλιο, ΜετÜφραση:  Παναγιþτης ΑμπατζÞς, Ημ. ¸κδοσης: 01/01/1990
  5. Ο ΖÞσης και ζει και δε ζει, Εκδüτης: Δωρικüς, ΜετÜφραση:  Παναγιþτης ΑμπατζÞς, Ημ. ¸κδοσης: 01/01/1991
  6. Ο καφÝς και η δημοκρατßα, Εκδüτης: ΘεμÝλιο, ΜετÜφραση:  ¸ρμος Αργαßος, ¸κδοσης: 01/08/1991
  7. ¸τσι Þρθαν τα πρÜγματα μα Ýτσι δε θα πÜνε ΙΙ Εκδüτης: ΘεμÝλιο, ΜετÜφραση: Παναγιþτης ΑμπατζÞς ,Ημ. ¸κδοσης: 01/01/1995
  8. Το θεριü του ταýρου, (ΘÝατρο) Εκδüτης: Δωδþνη, ΜετÜφραση:  ¸ρμος Αργαßος ,Ημ. ¸κδοσης: 01/01/1977
  9. ΚρεμÜστε τους σαν τα τσαμπιÜ, Εκδüτης: Καστανιþτης, ΜετÜφραση: Αρης ΑμπατζÞς, Ημ. ¸κδοσης: 01/09/1998

Αζßζ Νεσßν - Σþπα μη μιλÜς (ΑπαγγÝλει η ΜαριÝτα ΡιÜλδη)

Σþπα μη μιλÜς,

του Αζßζ Νεσßν

 

Σþπα, μη μιλÜς, εßναι ντροπÞ
κüψ' τη φωνÞ σου
σþπασε και επιτÝλους
αν ο λüγος εßναι Üργυρος
η σιωπÞ εßναι χρυσüς.

Τα πρþτα λüγια οι πρþτες λÝξεις που Üκουσα απü παιδß
Ýκλαιγα, γÝλαγα, Ýπαιζα μου λεγαν: "σþπα".

Στο σχολεßο μοý κρýψαν την αλÞθεια τη μισÞ,
μου λÝγαν: "εσÝνα τι σε νοιÜζει; "Σþπα!"

Με φιλοýσε το πρþτο αγüρι που ερωτεýτηκα και μου λÝγαν:
"κοßτα μην πεις τßποτα και σþπα!"

Κüψ’ τη φωνÞ σου και μη μιλÜς, σþπα.
Και αυτü βÜσταξε μÝχρι τα εßκοσι μου χρüνια.

Ο λüγος του μεγÜλου
η σιωπÞ του μικροý.

¸βλεπα αßματα στα πεζοδρüμια,
"Τι σε νοιÜζει εσÝνα;", μου λÝγανε,
"θα βρεις το μπελÜ σου, τσιμουδιÜ, σþπα".

Αργüτερα φþναζαν οι προúστÜμενοι
"Μη χþνεις τη μýτη σου παντοý,
κÜνε πως δεν καταλαβαßνεις και σþπα"

Παντρεýτηκα, Ýκανα παιδιÜ
και τα ‘μαθα να σωπαßνουν,
ο Üντρας μου Þταν τßμιος και εργατικüς και
Þξερε να σωπαßνει.
Εßχε μÜνα συνετÞ, που του λεγε "Σþπα".

Στα χρüνια τα δßσεκτα οι γεßτονες με συμβοýλευαν:
"Μην ανακατεýεσαι, πες πως δεν εßδες τßποτα και Σþπα"
Μπορεß να μην εßχαμε με δαýτους γνωριμßα ζηλευτÞ,
μας Ýνωνε, üμως, το Σþπα.

Σþπα ο Ýνας, σþπα ο Üλλος σþπα οι επÜνω, σþπα η κÜτω,
σþπα üλη η πολυκατοικßα και üλο το τετρÜγωνο.
Σþπα οι δρüμοι οι κÜθετοι και οι δρüμοι οι παρÜλληλοι.
ΚατÜπιαμε τη γλþσσα μας.
Στüμα Ýχουμε και μιλιÜ δεν Ýχουμε.
ΦτιÜξαμε το σýλλογο του "Σþπα".
και μαζευτÞκαμε πολλοß
μßα πολιτεßα ολüκληρη, μια δýναμη μεγÜλη ,αλλÜ μουγκÞ!

Πετýχαμε πολλÜ και φτÜσαμε ψηλÜ, μας δþσαν και παρÜσημα,
και üλα πολý ευκολα, μüνο με το Σþπα.
ΜεγÜλη τÝχνη αυτÞ το "Σþπα".

ΜÜθε το στη γυναßκα σου, στο παιδß σου, στην πεθερÜ σου
κι üταν νιþσεις ανÜγκη να μιλÞσεις ξερßζωσε τη γλþσσα σου
και κÜν' την να σωπÜσει.
Κüφ’ την σýρριζα.
ΠÝτα την στα σκυλιÜ.
Το μüνο Üχρηστο üργανο απü τη στιγμÞ που δεν το μεταχειρßζεσαι σωστÜ.

Δεν θα Ýχεις Ýτσι εφιÜλτες, τýψεις κι αμφιβολßες.
Δε θα ντρÝπεσαι τα παιδιÜ σου και θα γλιτþσεις απü το βραχνÜ να μιλÜς ,
χωρßς να μιλÜς να λες "Ýχετε δßκιο, εßμαι με εσÜς"
Αχ! Πüσο θα 'θελα να μιλÞσω ο κερατÜς.

και δεν θα μιλÜς,
θα γßνεις φαφλατÜς,
θα σαλιαρßζεις αντß να μιλÜς.

Κüψε τη γλþσσα σου, κüψ' την αμÝσως.
Δεν Ýχεις περιθþρια.
Γßνε μουγκüς.
Αφοý δε θα μιλÞσεις, καλýτερα να το τολμÞσεις Κüψε τη γλþσσα σου.

Για να εßσαι τουλÜχιστον σωστüς στα σχÝδια και στα üνειρÜ μου
ανÜμεσα σε λυγμοýς και σε παροξυσμοýς κρατþ τη γλþσσα μου,
γιατß νομßζω πως θα 'ρθει η στιγμÞ που δεν θα αντÝξω
και θα ξεσπÜσω και δεν θα φοβηθþ και θα ελπßζω
και κÜθε στιγμÞ το λαρýγγι μου θα γεμßζω με Ýνα φθüγγο,
με Ýναν ψßθυρο, με Ýνα τραýλισμ , με μια κραυγÞ που θα μου λÝει:

Μßλα!!!