Öñåíô ÌðïõáóïíÜ, ï öéëÝëëçíáò öùôïãñÜöïò ôùí áñ÷þí ôïõ 20ïõ áéþíá |
---|
ÊõñéáêÞ 18 Äåêåìâñßïõ 2011 |
Βασßλης Φουρτοýνης: δÜσκαλος, αναπληρωματικüς Αιρετüς ΑΠΥΣΠΕ ΑττικÞς |
ΠατÞστε Εδþ για να δεßτε τη συλλογÞ των 155 φωτογραφιþν του |
Ο Φρεντ ΜπουασονÜ, (1858-1946 Γενεýη) Þταν Γαλλοελβετüς φωτογρÜφος, ιδιαßτερα γνωστüς για την φωτογραφικÞ τεχνικÞ του αλλÜ και την εκτεταμÝνη φωτογρÜφιση του ελληνικοý χþρου επß τριÜντα περßπου Ýτη, μαζß με τον συνοδοιπüρο του ΝτανιÝλ Μπο-Μποβß, διευθυντÞ της ΣχολÞς Καλþν Τεχνþν της Γενεýης. Το Ýργο του, σε ü,τι αφορÜ τουλÜχιστον στην ΕλλÜδα θεωρεßται εν γÝνει «πρωτοποριακü αλλÜ και καθοριστικü για την εξÝλιξη της ελληνικÞς φωτογραφßας κατÜ τον 20ü αιþνα» Η οικογÝνεια των ΜπουασονÜ κατÜγεται απü τη νüτια Γαλλßα, απü το Livron, Ýνα χωριü κοντÜ στη Μασσαλßα. ¼ταν στη Γαλλßα το κλßμα για τους προτεστÜντες Ýγινε εχθρικü οι πρüγονοι του Φρεντ - μαζß με πολλÝς Üλλες οικογÝνειες- αναγκÜστηκαν να καταφýγουν στη Γενεýη. Η καταγωγÞ της οικογÝνειας Ýκανε τον Φρεντ να πιστεýει πως Þταν απüγονος γενναßων ΕλλÞνων θαλασσοπüρων... Γüνος «φωτογραφικÞς δυναστεßας», ως περιγρÜφεται, o νεαρüς ΜπουασονÜ φÝρεται ως πολýπλευρο ταλÝντο που συνδýαζε τα σπορ (αλπινισμüς), τη μουσικÞ και τις καλÝς τÝχνες. ΕπηρεασμÝνος απü τον δÜσκαλü του Οýγγρο Κüλερ, ανÝπτυξε τη δικÞ του τεχνικÞ στη φωτογραφßα, η οποßα, μαζß με τη χρÞση νÝων υλικþν, τοý απÝφερε πολλÝς διεθνεßς διακρßσεις, μεταξý Üλλων το πρþτο βραβεßο της παγκüσμιας Ýκθεσης του Παρισιοý. Το εργαστÞριο που κληρονüμησε απü τον πατÝρα του το διαχειρßστηκε μαζß με τον χημικü αδελφü του Εντμüν-Βικτüρ. Η ορθοχρωματικÞ πλÜκα, δικÞ τους επινüηση Ýδινε βελτιωμÝνο φωτογραφικü αποτÝλεσμα. Εκεßνα τα χρüνια ο ΜπουασονÜ ασχολιüταν κυρßως με προσωπογραφßες, οι οποßες Þταν και πιο προσοδοφüρες. ¹δη στα 1900 το εργαστÞριο πÞγαινε πολý καλÜ και το 1901 ο ΜπουασονÜ Üνοιξε Ýνα υποκατÜστημα στο Παρßσι και Ýνα στη Ρεμς. Φωτογραφßζοντας το Mont-Blanc, με τηλεφακü κατασκευασμÝνο στην Αγγλßα, κατüρθωσε να διακρßνει το μπλε του ουρανοý απü το λευκü του χιονιοý στη φωτογρÜφισÞ του, διαμορφþνοντας μια φωτογραφßα που Ýκανε τον γýρο του κüσμου Το 1903, μαζß με τον ΝτανιÝλ Μπο-Μποβß, ταξßδεψε για πρþτη φορÜ στην ΕλλÜδα. Το 1907 επανÞλθε και το 1913, πÜλι με τη συντροφιÜ του Μποβý και με τον λιτοχωρßτη κυνηγü ΧρÞστο ΚÜκκαλο, εßναι ο πρþτος που ανÝβηκε στον Μýτικα, την υψηλüτερη κορυφÞ του Ολýμπου. Το 1930 πραγματοποßησε το τελευταßο του ταξßδι στην ΕλλÜδα και επισκÝφθηκε το ¶γιο ¼ρος. Οι φωτογραφßες που τρÜβηξε εκεß αφοροýν τη μοναστικÞ αρχιτεκτονικÞ, εßτε ως γενικÜ πλÜνα των εσωτερικþν αυλþν, εßτε ως πιο κοντινÜ και λεπτομερειακÜ, ενþ εντυπωσιακÞ εßναι η απüλυτη απουσßα απεικüνισης θρησκευτικÞς τελετÞς Þ λειτουργßας - στοιχεßο που καταδεικνýει την προσαρμογÞ του φωτογρÜφου στο αυστηρü τυπικü της αγιορειτικÞς κοινωνßας. ΠÝθανε στη γενÝτειρÜ του, τη Γενεýη, το 1946. ΜÝσα απü τις φωτογραφßες και τα λευκþματÜ του παρουσιÜζει Ýνα πανüραμα της ΕλλÜδας του μεσοπολÝμου, συμβÜλλοντας στη διαμüρφωση της ευρωπαúκÞς κοινÞς γνþμης για την ΕλλÜδα την ßδια περßοδο. Ο καλλιτÝχνης, πÝρα απü το καταγραφικü ενδιαφÝρον του για üλα üσα εξαφανßζονται, μας δßνει μια εικüνα της ΕλλÜδας που εκτεßνεται πÝρα απü την εθνογραφικÞ μαρτυρßα. Η μεγÜλη πßστη και ο θαυμασμüς του για τη χþρα αυτÞ μεταδßδονται μÝσα απü το Ýργο του με μια τρυφερüτητα και μια αγÜπη που η δýναμη τους ακüμη και σÞμερα, μετÜ απü τüσα χρüνια, δßνει ψυχÞ σ’ αυτÜ τα κομμÜτια χαρτιοý, τα οποßα θα μποροýσαν να εßχαν παραμεßνει απλÝς φωτογραφßες.... Λßγοι αγÜπησαν την ΕλλÜδα üσο ο Φρεντ ΜπουασονÜ. Ο ßδιος Ýγραψε στα 1910: «Αυτüς ο λαüς, τüσο στις ακτÝς üσο και στο εσωτερικü της χþρας, ο ψαρÜς της Αßγινας, ο γεωργüς της Αργολßδας, ο βοσκüς του Χελμοý Þ του Παρνασσοý, üλος αυτüς ο λαüς Ýχει τüσο σπινθηροβüλο πνεýμα, τüση καλοσýνη, τüσο πÜθος για την ελευθερßα, μια τÝτοια λατρεßα για το παρελθüν του, μια τÝτοια προσÞλωση στις αρχαßες συνÞθειες...». Και ο ΝτανιÝλ Μπο-Μποβß, πρýτανης της ΣχολÞς Καλþν Τεχνþν της Γενεýης, ο οποßος συνταξßδεψε με τον ΜπουασονÜ στην ΕλλÜδα, εßπε σε μια διÜλεξη το 1931: «Στην ΕλλÜδα, üπου Üλλοι δεν πÞγαιναν παρÜ γυρεýοντας ερεßπια, εμεßς ανακαλýπταμε μια φýση και Ýναν λαü. Και απü τüτε το σχÝδιü μας Þταν üχι μüνο να ασχοληθοýμε με τη λαμπρüτητα των αρχαßων μνημεßων αλλÜ να ξαναζωντανÝψουμε τα τοπßα που τα
Βιβλιογραφßα
|
Δεßτε τις 155 φωτογραφßες απ’ üλη την ΕλλÜδα, που μπορÝσαμε να συλλÝξουν και να σας παρουσιÜσουμε |
ΑκρÜτα, αυλÝς, 1903
¶νδρες στο δρüμο της Ανδρßτσαινας, 1903
Ανδρßτσαινα, αγορÜ, 1903
Ολυμπßα - Αλφειüς 1903
Ανδρßτσαινα, εσωτερικü σπιτιοý, 1903
Αργοστüλι 1903
Εýβοια - Χαλκßδα 1903
ΑκρÜτα 1903
ΜÝγα ΣπÞλαιο 1903
ΚαλÜβρυτα 1903
Χελμüς 1903
Καρýταινα Αρκαδßας 1903
Ταàγετος 1903
Στυμφαλßα Στη σκιÜ της θημωνιÜς 1903
Βοσκοß στην κορυφÞ του Παρνασσοý, 1903
Γαστοýρι ΚÝρκυρας, στην πηγÞ της αυτοκρÜτειρας ΕλισÜβετ, 1903
ΓιορτÞ στο Γαστοýρι ΚÝρκυρας, 1903
Γαστοýρι ΚÝρκυρας-ΑνÜσταση 1903
Κερκυραßες στην Ýξοχη, 1903
Ζεμενü Κορινθßας oικογÝνεια, 1903
Ζεμενü Κορινθßας, ο Fred και ο Daniel τσουγκρßζουν τα ποτÞρια με τους οδηγοýς των ζþων τους, 1903
Ζεμενü Κορινθßας, οικογÝνεια ιερωμÝνου, 1903
ΛαγκÜδια Αρκαδßας, 1903
Πρüβατα κÜτω απü την Ακρüπολη, 1903
Τßρυνθα, 1903
Το κÜστρο ΛÜρισα του ¶ργους, 1903
Το λιμÜνι του Ναυπλßου, 1903
Ο Fred Boissonnas φωτογραφßζει την Ακρüπολη, 1907
ΠειραιÜς 1907
¸δεσσα, 1908
ΕσωτερικÞ Üποψη της Ροτüντας λßγο πριν απü την απελευθÝρωση, Θεσσαλονßκη 1900 - 1917
ΜετÝωρα, ανÜβαση του Fred Boissonnas με το καλÜθι, 1908
ΜετÝωρα, το μαγκÜνι, 1908
Ο Παρθενþνας μετÜ τη βροχÞ, 1908
Παρθενþνας, 1908
ΠειραιÜς 1908
ΠÞλιο - ΠορταριÜ 1908
Το ΕρÝχθειο, 1910
Θεσσαλονßκη 1908
Eσωτερικü σπιτιοý, ΚρÞτη, 1911
Εýβοια 1911
¶γιος Νικüλαος ΚρÞτης. ΛιμÜνι, 1910 – 1911
ΧανιÜ - το φροýριο του Φßρμα 1911
ΧανιÜ - η πýλη και το νεþριο 1911
ΧανιÜ – πλανüδιος μανÜβης 1911
ΧανιÜ 1911
ΜουρνιÝς σπßτι ΒενιζÝλου 1911
ΣφακιÜ, 1911
ΛιμÜνι Ηρακλεßου ΚρÞτης, 1911
ΙερÜπετρα, 1911
Αγ. ΔÝκα -οικßα ΗλιÜκη 1911
Μýλος στη Μαρþνεια Σητεßας ΚρÞτης 1911
Οι αδελφοß ΜÜντακα στο χωριü ΛÜκκοι, ΚρÞτη, 1911
ΟικογÝνεια ΜÜντακα στο χωριü ΛÜκκοι, ΚρÞτη, 1911
Ομαλüς, ΚρÞτη, 1911
ΡÝθυμνο ΚρÞτη, βαρελÜδικο1911
Εσωτερικü σπιτιοý στο χωριü ΛÜκκοι, ΚρÞτη, 1911
Αμοργüς, γυναßκες, 1911
Αμοργüς, Το γνÝσιμο 1911
Κλεισοýρα ΚαστοριÜς, εσωτερικü αρχοντικοý, 1911
Μακεδονßα, λßχνισμα, 1911
Σαντορßνη 1911
Το μÜζεμα της ελιÜςμε το χÝρι, στην ΠρÝβελη ΚρÞτης, 1911
«ΒλÝπουμε τη Λιüψη (ΑσπρoκκλÞσι Θεσπρωτßας) και το υπÝροχο παλÜτι του Ντßνο ΜπÝη» γρÜφει σε γρÜμμα του Fred Boissonnas προς τη γυναßκα του, ΠÝμπτη 22 ΜÜη του 1913 ¹πειρος 1913
προς Κüνιτσα 1913
¶νδρες και σκυλιÜ στο δρüμο ΠρÝβεζας Ιωαννßνων, 1913
Γυναικεßος χορüς στο ΔελβινÜκι Ιωαννßνων, 1913
ΔελβινÜκι Ιωαννßνων, πρüκριτοι, 1913
ΔελβινÜκι, γυναßκα με τα νεροβÜρελα πÜει στη βρýση1913
ΔελβινÜκι, οικογενειακÞ φωτογραφßα1913
ΔελβινÜκι, στο χοροστÜσι, 1913
Ζεμενü Κορινθßας, η οικογÝνεια του ιερÝα, 1913
Γυναßκα της Ηπεßρου με Ξýλινη κοýνια και σακοýλι, ¹πειρος, 1913
Θεσσαλονßκη, 1913
ΙωÜννινα, η λßμνη με το κÜστρο, 1913
ΙωÜννινα, Λßμνη, πλýσιμο ροýχων 1913
ΚαβαλÜρι Ζαγορßου, παλικÜρι, 1913
Ζαγüρι 1913
Καστρß ΠρεβÝζης, ΙερÝας στην κατεστραμμÝνη απü τον πüλεμο εκκλησιÜ, 1913
Κοκκινüπουλο, Ελασσüνας, 1913
Κüνιτσα, ΜεσογÝφυρα, χωρικοß 1913
Κüνιτσα, ΜεσογÝφυρα, 1913
ΚοπÜδι στον ¼λυμπο, 1913
Μακεδονßα, φρουρüς σε φυλÜκιο, 1913
ΜÝτσοβο, 1913 (ΠροσÝξτε το χαμüγελο και το νÜζι του μικροý κοριτσιοý)
ΜÝτσοβο, στη βρýση, 1913
ΠανοραμικÞ φωτογραφßα με τη Ντοýλκα (¼λυμπος) στο βÜθος. ΜÜης του 1913
ΜπÜγια (ΚÞποι) Ζαγορßου, γυναßκα, 1913
ΜπαγιÜ ΚÞποι Ζαγορßου, γυναßκες, 1913
Μýτικας, ¼λυμπος, 1913
Ο οδηγüς, ΧρÞστος ΚÜκαλος στον Ολýμπο, 1913
¼λυμπος, 1913
¼λυμπος, το «ΠΑΝΘΕΟΝ», 1913
ΠαραμυθιÜ - Φωτογραφßα απü την αυλÞ του αρχοντικοý του Ρßγγα, 1913
ΠαραμυθιÜ, η περßφημη Σκαλοποýλα με την ΚαμÜρα το 1913
ΠαραμυθιÜ, κρεοπωλεßα, 1913
ΠαραμυθιÜ, οικßα Ρßγγα, A 1913
ΠαραμυθιÜ, οικßα Ρßγγα, Β 1913
ΠαραμυθιÜ, οικßα Ρßγγα, Γ 1913
ΠαραμυθιÜ 1913
ΠαραμυθιÜ 1913
ΠαραμυθιÜ 1913
ΠαραμυθιÜ, κοπÝλες γνÝθουν και πλÝκουν. 1913
ΠÜργα, 1913
ΠÜργα, 1913
Πριüνια (1100 μ.), ¼λυμπος, 1913
Στρυμþνας, 1913
Το γεφýρι της ¶ρτας, 1913
Το γεφýρι της Γκοýμανης Θεσπρωτßας, 1913
Το αρχοντικü του Γεωργßου Ρßγγα ο οποßος φιλοξÝνησε τον Fred Boissonnas, ΠαρασκευÞ 23 ΜÜη του 1913
ΦιλιÜτες, εξοχÞ, 1913
ΦιλιÜτες, εξοχÞ, A 1913
ΦιλιÜτες, 1913
ΦιλιππιÜδα, 1913
¼λυμπος, πριονοκορδÝλα, 1914
¼λυμπος, καταυλισμüς κτηνοτροφþν, 19414
Πßνδο, κÜτω απü τα πλατÜνια, 1914
ΠαζÜρι στα ΙωÜννινα, 1915
ΠαραμυθιÜ, αγορÜ, 1915
ºος, στον τÜφο του ΟμÞρου, 1918
ΚρÞτη - Σπιναλüγκα 1918
ΚρÞτη - Σπιναλüγκα 1918
ΚρÞτη, προαýλιο σπιτιοý, 1919
ΚρÞτη, λιμÜνι Χανßων, 1919
ΑθÞνα, καθημερινÞ ζωÞ, 1920
ΑθÞνα, οδüς ΑθηνÜς, 1920
ΑθÞνα, οδüς Ερμοý, 1920
ΑθÞνα, ΠλÜκα, 1920
ΑθÞνα - ΖÜππειο 1920
Η Ακρüπολη απü το Θησεßο, 1920
ΚηφισιÜ, 1920
ΓειτονιÜ της Θεσσαλονßκης, τη δεκαετßα του 20
ΧανιÜ, ΒενετσιÜνικη πüρτα, 1920
ΧανιÜ, Πλατεßα Μαυροβουνßου, 1920
ΗρÜκλειο, λεωφüρος Καλοκαιρινοý, 1920
ΗρÜκλειο, λεωφüρος Καλοκαιρινοý, 1920
ΗρÜκλειο, κρÞνη Μοροζßνι, 1920
¶γιος Νικüλαος, 1920
¶γιο ¼ρος - ΜονÞ ΙβÞρων, 1928
¶γιο ¼ρος, 1928
¶γιο ¼ρος, 1928
¶γιο ¼ρος, καλüγεροι, 1928
¶θως, μονÞ μεγßστης Λαýρας, 1928
Μοναχοß του Αγßου ¼ρους, απü την επßσκεψÞ του στο Περιβüλι της ΠαναγιÜς, το 1928
ΜονÞ Αγßου Παýλου, αρσανÜς, 1928
ΜονÞ Βατοπαιδßου. 14-27 Αυγοýστου 1928
¶θως, τρÜπεζα, 1928
Οδοιπορικü στο ¶θω 1928
Οδοιπορικü στο ¶θω 1928
Οδοιπορικü στο ¶θω 1928
ΦυλακÝς Ναυπλßου, 1928
Ç Áêñüðïëç
ÃÝñïíôáò ìå ôóáñïý÷éá
Óïýíéï |