Ó÷ïëåßá: ðñïâëÞìáôá, óôÜóåéò êáé áíôéëÞøåéò

ÊõñéáêÞ 25 Óåðôåìâñßïõ 2011

Μαρßα Πρατσßνη, ΔασκÜλα-διευθýντρια στο  1ο δημοτικü σχολεßο ΝεÜπολης. μÝλος του ΔΣ του Συλλüγου ΔασκÜλων -Νηπιαγωγþν ΜεραμβÝλλου- Οροπεδßου

 

Στα συσσωρευμÝνα προβλÞματα της εκπαßδευσης Ýρχεται φÝτος να προστεθεß σε δραματικοýς τüνους και η αδυναμßα χρηματοδüτησης των σχολικþν μονÜδων ως αποτÝλεσμα των πολλþν και διαφορετικþν ερμηνειþν του σχετικοý νüμου που ορßζει τη λειτουργßα των νÝων Ενιαßων Σχολικþν Επιτροπþν.

Σε κÜθε περßπτωση αποτελεß τραγÝλαφο η ακüμη πιο εξαρτημÝνη σχÝση εκπαßδευσης και αυτοδιοßκησης με üτι αυτü συνεπÜγεται για την εýρυθμη - ισüτιμη και αξιοπρεπÞ λειτουργßα των σχολεßων μας.

Το πþς αντιλαμβÜνονται οι εκλεγμÝνοι τις ανÜγκες της σχολικÞς κοινüτητας, το πþς και σε ποια θÝση προτεραιοτÞτων τοποθετοýν στον ευρýτερο σχεδιασμü-προγραμματισμü τους ζητÞματα παιδεßας, επηρεÜζει Üμεσα και βαθιÜ την εικüνα και λειτουργßα του δημüσιου σχολεßου.

ΕÜν στο üραμα της εκÜστοτε δημοτικÞς αρχÞς η παιδεßα αποτελεß ýψιστο κοινωνικü αγαθü, τüτε και οι πιο δýσκολες αποφÜσεις λαμβÜνονται χωρßς θüρυβο, γιατß εκεßνοι που τις παßρνουν Ýχουν βαθιÜ συνειδητοποιÞσει την αξßα, τη σημασßα, το βραχυπρüθεσμο και μακροπρüθεσμο üφελος απü αυτÝς, για ολüκληρη την κοινωνßα, για το παρüν και για το μÝλλον της.

Ο  χþρος της παιδεßας αν μη τι Üλλο, Ýχει ανÜγκη απü ευαισθησßα. ΑδιÜλλακτες και ανÜλγητες στÜσεις και συμπεριφορÝς -απ' οποιονδÞποτε και αν προÝρχονται- την τραυματßζουν και την καθηλþνουν και μαζß της οπισθοδρομοýν η πρüοδος και η ελπßδα για Ýνα καλýτερο αýριο.

Οι Üμεσες και επιτακτικÝς ανÜγκες μιας απαιτητικÞς  σχολικÞς καθημερινüτητας απαιτοýν ευελιξßα και αμεσüτητα στην αντιμετþπισÞ τους.

Τα σχολεßα αποτελοýν διευρυμÝνες κοινüτητες με δεκÜδες ζητÞματα που προκýπτουν αλλεπÜλληλα και απαιτοýν Üμεση αντιμετþπιση και επßλυση. ¸τσι, τα σπασμÝνα τζÜμια, τα χαλασμÝνα λουκÝτα, οι αßθουσες που πρÝπει να χωριστοýν, τα πλακÜκια που χρειÜζονται αντικατÜσταση, οι βουλωμÝνοι νιπτÞρες, τα βοθρολýμματα, , οι υγρασßες, τα φουσκωμÝνα πατþματα, οι ξεφτισμÝνοι σοβÜδες, τα φθαρμÝνα καλþδια, οι ασυντÞρητοι καυστÞρες, οι πυροσβεστÞρες που χρειÜζονται αναγüμωση, αποτελοýν μικρü μüνο μÝρος αυτÞς της πολýπλοκης καθημερινüτητας.

Αλßμονο, αν οι Ýχοντες την ευθýνη των Σχολικþν Επιτροπþν δεν μποροýν να κατανοÞσουν αυτÞν την πραγματικüτητα και εκπλÞσσονται Þ δυσανασχετοýν στο ÜκουσμÜ τους! Και δε χρειÜζεται ασφαλþς να συνεχßσω απαριθμþντας τα στοιχειþδη που χρειÜζεται Ýνα σχολεßο για να λειτουργÞσει: εßδη καθαριüτητας, γραφικÞ ýλη, αναλþσιμα Η/Υ, γραφßτες, μαρκαδüρους πßνακα, κιμωλßες κ.Ü

Η παιδεßα λοιπüν, δεν Ýχει ανÜγκη απü επαναστατικÝς κορþνες, μικροπολιτικÝς αντεγκλÞσεις, οýτε και εßναι δυνατüν να αποτελÝσει πεδßο αντιπαρÜθεσης παραταξιακþν συμφερüντων. Ευαßσθητους ανθρþπους χρειÜζεται, ικανοýς να δþσουν λýσεις, προνοητικοýς αλλÜ και τολμηροýς για να ξεπερνοýν σκοπÝλους και εμπüδια που, δυστυχþς, βÜζει συνεχþς με την απßστευτη προχειρüτητÜ του το κεντρικü κρÜτος.

Εδþ και βδομÜδες χÜνεται πολýτιμος χρüνος μη μπορþντας οι ασχολοýμενοι με τις ΣχολικÝς επιτροπÝς στο δÞμο Αγßου ΝικολÜου Λασιθßου να αποφασßσουν αν πρÝπει να  προχωρÞσουν σε σýνταξη προûπολογισμοý, ενþ αυτü- üπως οι ßδιοι ενημερþνουν- ζητÞθηκε απü την πρþτη στιγμÞ απü την Επßτροπο του Ελεγκτικοý Συνεδρßου Þ να εφαρμüσουν το νüμο και να προχωρÞσουν τις διαδικασßες για να χρηματοδοτηθοýν τα σχολεßα.

 Στα χνÜρια λοιπüν, του Υπουργεßου Παιδεßας που αποδßδει την καθυστÝρηση εκτýπωσης των σχολικþν βιβλßων στο ελεγκτικü συνÝδριο και οι σχολικÝς επιτροπÝς του δÞμου μας, που δικαιολογοýν την αδυναμßα τους να αποδþσουν στα σχολεßα τα χρÞματα που δικαιοýνται επαναλαμβÜνοντας συνεχþς üτι «η Επßτροπος μας ζητÜει προûπολογισμü».  Μα και στην περßπτωση αυτÞ, το ερþτημα, εßναι πολý απλü:  γιατß δεν ξεκßνησαν αμÝσως τη σýνταξÞ του και Üφησαν να περÜσει τüσος καιρüς...

Κι ενþ  «λεφτÜ υπÜρχουν», και μÜλιστα αρκετÜ (280.000 € κατÜ τους υπευθýνους), για να αντιμετωπιστοýν τα τρÝχοντα λειτουργικÜ  αλλÜ και επεßγοντα ζητÞματα των σχολικþν μονÜδων του δÞμου, εκπαιδευτικοß και γονεßς καλοýνται να πληρþσουν απü την τσÝπη τους τα απαραßτητα για τη λειτουργßα των σχολεßων.

ΦτÜσαμε λοιπüν, στις 12 του ΣεπτÝμβρη χωρßς να Ýχει γßνει κανÝνα βÞμα και χωρßς σε αντιστÜθμισμα της üποιας -δικαιολογημÝνης-καθυστÝρησης να Ýχει προβλεφθεß απü το δÞμο η στοιχειþδης υποστÞριξη των σχολεßων με εναλλακτικοýς τρüπους üπως Ýπραξαν σε Üλλους δÞμους. ΑντιθÝτως επικριθÞκαμε σε Ýντονο ýφος γιατß  διεκδικοýμε τα αυτονüητα, και μÜλιστα αυτü ερμηνεýεται ως προσπÜθεια να πλÞξουμε την εικüνα της δημοτικÞς αρχÞς(!!!)

Στην τραγικÞ, λοιπüν,  Ýλλειψη των βιβλßων Þρθε να προστεθεß και η ακüμη πιο τραγικÞ αδυναμßα των σχολεßων να φωτοτυπÞσουν -Ýστω- τα πρþτα κεφÜλαια αφοý δεν διÝθεταν οýτε Ýνα ευρþ για αγορÜ χαρτιοý και γραφßτη, απαραßτητα για την παραπÜνω διαδικασßα.

ΧÜθηκε πολýτιμος χρüνος για μια στοιχειωδþς αξιοπρεπÞ και αποτελεσματικÞ αντιμετþπιση βασικþν θεμÜτων για την ομαλÞ Ýναρξη της νÝας σχολικÞς χρονιÜς, αφοý ο δÞμος Αγßου ΝικολÜου, διαπιστþνοντας τη δυσλειτουργßα των νÝων σχολικþν επιτροπþν αντß να περιμÝνει το Ýτσι κι αλλιþς δυσκßνητο και αργüσυρτο κρÜτος να δþσει απαντÞσεις στα Ýγγραφα ερωτÞματα, Ýπρεπε να εßχε εναλλακτικÝς προτÜσεις και σχÝδιο αντιμετþπισης αυτÞς της Ýκτακτης κατÜστασης.

ΚÜποιοι δÞμοι Ýδειξαν πρüθυμοι να αποσυμφορÞσουν τα πρÜγματα, δßνοντας προσωρινÝς λýσεις (δüθηκαν κατευθýνσεις στα σχολεßα για το πþς και απü ποý θα προμηθεýονται γραφικÞ ýλη και αναλþσιμα), κÜποιοι Üλλοι προχþρησαν Ýγκαιρα τη διαδικασßα σýνταξης προûπολογισμοý, κÜποιοι απÝδωσαν τις επιταγÝς των 500€ (üπως ο νüμος ξεκÜθαρα ορßζει) στους διευθυντÝς των σχολεßων για την κÜλυψη των βασικþν αναγκþν των σχολεßων τους. Και κÜποιοι Üλλοι μεμψιμοιρþντας ροκανßζουν το χρüνο... ΚÜποιο δÞμοι Ýδειξαν την ευαισθησßα τους σε ü,τι αφορÜ την Παιδεßα, κÜποιο Üλλοι επιμÝνουν να μεταφÝρουν Þ να καταλογßζουν σε Üλλους ευθýνες, θεωρþντας üτι Ýτσι απαλλÜσσονται απü τις δικÝς τους και βÜζοντας απÝναντι üσους εκφρÜζουν τις ανησυχßες τους και ζητοýν απαντÞσεις....

Και το πιο θλιβερü... ΣυνÜδελφοι, μÝλη σχολικþν επιτροπþν, αντß να πιÝζουν για την εξεýρεση λýσεων, ακüμη και προσωρινþν, μας κατηγοροýν για «παραπληροφüρηση» üταν τους μεταφÝρουμε τι γßνεται σε Üλλους δÞμους και πþς προσπαθοýν να ξεπερÜσουν τις δυσκολßες και τις ασÜφειες του «ΚαλλικρÜτη». Η δικÞ τους αγωνßα εßναι να στρÝψουν  αλλοý την αγανÜκτηση εκπαιδευτικþν και γονιþν, αφοý οι τελευταßοι επιβαρýνονται και πÜλι. Η δικÞ μας εßναι να λειτουργÞσουν üλα τα σχολεßα με αξιοπρÝπεια  κι üχι να  καταλÞξουμε επαßτες σ' αυτÜ που δικαιοýμαστε και μας τα οφεßλουν.

Δεν αρνηθÞκαμε  ποτÝ üτι υπÜρχουν δυσκολßες και προβλÞματα ... ΑλλÜ δεν πρüκειται και να δεχτοýμε τη «μüνη αλÞθεια» που προσπαθοýν να μας επιβÜλλουν! Το να μπορεßς και να θÝλεις να αντιγρÜψεις-Ýστω- «καλÝς πρακτικÝς» εßναι προτÝρημα και üχι ζημßα! Ας το καταλÜβουν üλοι και ας μην προσπαθοýν να ανακαλýψουν εχθροýς -φαντÜσματα σε κÜθε διαφορετικÞ Üποψη -πρüταση, γιατß αυτü ακριβþς λÝγεται «παραπληροφüρηση»!!!

Υστερüγραφο: ...και μüλις σÞμερα πληροφοροýμαστε απü την τοπικÞ εφημερßδα ΑΝΑΤΟΛΗ üτι στο δÞμο μας αποφασßστηκε  «να αποδεσμευτεß Ýνα μικρü χρηματικü ποσü 200-300€ για να τα διαθÝσουν οι διευθυντÝς με πολλÞ προσοχÞ για κÜλυψη πολý σοβαρþν και Ýκτακτων αναγκþν (αυτü δηλ. το ελÜχιστο  που μÝχρι χθες ζητοýσαμε, αλλÜ μας Ýλεγαν üτι εßναι  «παρÜνομο») με την προτροπÞ μÜλιστα απü τον κ. ΔÞμαρχο «...γιατß, δηλαδÞ και οι δÜσκαλοι να μη συνεισφÝρουν με Ýνα πακÝτο χαρτß ο καθÝνας;...»

ΤελικÜ, ζοýμε μεγÜλες στιγμÝς....