Óôçí Ïõãêáñßô ôçò Óõñßáò ãåííÞèçêå ôï ðñþôï áñ÷áßï öùíçôéêü áëöÜâçôï |
||||
ÄåõôÝñá 5 Óåðôåìâñßïõ 2011 |
||||
Βασßλης Φουρτοýνης: δÜσκαλος, αναπληρωματικüς Αιρετüς ΑΠΥΣΠΕ ΑττικÞς |
||||
Πριν απü τÝσσερις χιλιÜδες χρüνια στη Συρßα, εκεß που απü τους πυροβολισμοýς του καθεστþτος Ýχουν σκοτωθεß σÞμερα τουλÜχιστον δýο χιλιÜδες Üνθρωποι, κÜπου εκεß γραφüταν το αρχαιüτερο αλφÜβητο, το οποßο με τη σειρÜ του θα γεννοýσε μερικÜ απü τα σημαντικüτερα συστÞματα γραφÞς του κüσμου, ανÜμεσÜ τους και το ελληνικü. Εßναι η περιοχÞ της Ουγκαρßτ (σημερινü üνομα Ρας ΣÜμρα), η οποßα Þταν μια σημαντικÞ πüλη-κρÜτος της αρχαßας ΧαναÜν, της περιοχÞς που περιλαμβανüταν μεταξý της Μεσογεßου, της ΝεκρÜς ΘÜλασσας, του ρου του ΙορδÜνη και του ΛιβÜνου. Την περιοχÞ της ΧαναÜν που βρισκüταν στις ανατολικÝς ακτÝς της Μεσογεßου, οι ¸λληνες την ονüμαζαν Φοινßκη. ¸τσι, αυτοß που οι ¸λληνες ονüμασαν Φοßνικες και Κüκκινους (απü τα περßφημα πορφυρÜ υφÜσματα τους) κατÜγονται απü τους Χαναναßους Σημßτες, οι οποßοι εßχαν εγκατασταθεß πριν απü πολλÜ χρüνια στη συροπαλαιστινιακÞ ακτÞ. Η κλασικÞ Φοινßκη δεν εßναι παρÜ Ýνα κομμÜτι της ΧαναÜν, αυτü που επÝζησε απü τη λαßλαπα των "Λαþν της ΘÜλασσας". Η περιοχÞ του βασιλεßου της Ουγκαρßτ, που Þταν πιθανü να κατοικÞθηκε Þδη απü την πρþτη εμφÜνιση του ανθρþπου στη Συρßα, αποτελοýσε Ýνα σημεßο συνÜντησης πολλþν πολιτισμþν στην Εγγýς ΑνατολÞ, συμπεριλαμβανομÝνων του μυκηναúκοý και του κυπριακοý. ¼λα Þρθαν στο φως τυχαßα το 1928, üταν το Üροτρο ενüς χωρικοý χτýπησε σε μια πλÜκα, σκÝπασμα ενüς τÜφου γεμÜτου Üθικτα μικρÜ αγγεßα. Οι ανασκαφÝς που ξεκßνησαν οι γαλλικÝς αρχÝς της Βηρυτοý το 1929 επÜνω στο λüφο Ρας ΣÜμρα στη βüρεια Συρßα απüδειξαν üτι ο λüφος αυτüς περιÝκλειε τα ερεßπια της αρχαßας πüλης Ουγκαρßτ, που βρισκüταν σε απüσταση 10 χιλιομÝτρων βüρεια της αλ Λαντικßγια (ΛατÜκιας Þ Λαοδßκειας). Οι ανασκαφÝς λοιπüν αυτÝς Ýφεραν στο φως αλλεπÜλληλα αρχαιολογικÜ στρþματα που χρονολογοýνται μÝχρι και επτÜ χιλιÜδες χρüνια π.Χ. Τα ευρÞματα Ýδειξαν üτι κÜποτε στην Ουγκαρßτ, η φασαρßα των δρüμων, οι χρηματικÝς συναλλαγÝς στην αγορÜ, η οργανωμÝνη θρησκεßα, το εμπüριο, οι κατÜλογοι, οι νüμοι και η συστηματοποιημÝνη γραφÞ που üλα αυτÜ απαιτοýσαν μüνο ασυνÞθιστα δεν Þταν. ºσως μÜλιστα η τελευταßα χρησιμοποιÞθηκε εκεß για πρþτη φορÜ στην ιστορßα του ανθρþπου. ΑνÜμεσα στα ευρÞματα της περιοχÞς Ρας ΣÜμρα, τα πλßνθινα ενεπßγραφα που βρÝθηκαν στα ερεßπια βιβλιοθÞκης της Ουγκαρßτ, κατÝχουν την σημαντικüτερη θÝση αν και βρßσκονται μÜλλον σε κακÞ κατÜσταση με αποτÝλεσμα να διασþζουν αποσπασματικÜ πολλÜ απü τα κεßμενα. Σýμφωνα με τους αρχαιολüγους, μÝσα στο χþρο της βιβλιοθÞκης λειτουργοýσε σχολÞ γραφÝων üπου παρÜλληλα με την συλλογÞ και αντιγραφÞ των κειμÝνων γινüταν και διδασκαλßα των σπουδαιοτÝρων, σýμφωνα με τις πολιτιστικÝς επαφÝς της Ουγκαρßτ, γλωσσþν. Αυτü μαρτυρεßται απü τα διασωθÝντα δßγλωσσα (σουμερικÜ - ακκαδικÜ) Þ τρßγλωσσα (σουμερικÜ - ακκαδικÜ - χουρριτικÜ) λεξιλüγια. Τρεις ακüμα γλþσσες μαρτυροýνται στα ευρÞματα αυτÜ: η κυπριακÞ, η χεττιτικÞ και η αιγυπτιακÞ ιερογλυφικÞ. Στα ερεßπια της πüλης κρýβονταν εκτüς Üλλων ευρημÜτων τα λεγüμενα ΟυγκαριτικÜ κεßμενα που χρονολογοýνται απü το 14ο Ýως το 12ο αι. π.Χ. και τα οποßα περιλαμβÜνουν ιδιωτικÜ, διοικητικÜ και θρησκευτικÜ κεßμενα (λειτουργικÜ, καταλüγους θεοτÞτων, αρχαßους μýθους κ.Ü.). Τα θρησκευτικÜ αυτÜ κεßμενα, εßναι μεγÜλης σημασßας, καθþς μας παρουσιÜζουν Ýνα τμÞμα απü το πλαßσιο στο οποßο αναπτýχθηκε η θρησκευτικüτητα των ισραηλιτþν και η ΠαλαιÜ ΔιαθÞκη. ΣχετικÜ την Üποψη üτι στην Ουγκαρßτ Ýχουμε τα πρþτα δεßγματα γραφÞς δεν εßναι ακριβÝς γιατß η αλÞθεια εßναι üτι τα αρχαιüτερα δεßγματα γραφÞς προÝρχονται απü την πüλη Ουροýκ της Μεσοποταμßας και εßναι του 3500 π.Χ. Για τη συγκεκριμÝνη γραφÞ γνωρßζουμε üτι πρüκειται üμως για Ýνα περßπλοκο σýστημα συμβüλων, γνωστü μüνο σε μια επαγγελματικÞ τÜξη γραφÝων το οποßο εξ αυτÞς τη; Πολυπλοκüτητας απÝκτησε τερÜστια εξουσßα. Τη δýναμÞ τους θα αμφισβητοýσε ÜθελÜ του ο λαüς της Ουγκαρßτ, οι Χαναναßοι, που σýμφωνα με τα σημερινÜ δεδομÝνα περßπου στο 2000 π.Χ. εφηýραν το δικü τους αλφÜβητο, που Þταν φωνητικü και Üρα ευκολüτερο.
ΒρÝθηκαν ακüμα και σχολικÝς πινακßδες με «σφηνοειδÝς αλφÜβητο» το οποßο Ýπρεπε να αντιγρÜψουν τα αγüρια που μÜθαιναν να γρÜφουν. Το «σφηνοειδÝς αλφÜβητο» της Ουγκαρßτ χÜθηκε γýρω στο 1200 π.Χ, üμως ýστερα απü περßπου 200 χρüνια Ýνα καινοýριο αλφÜβητο εμφανßστηκε στη Φοινßκη. Εßχε 22 γρÜμματα - τα περισσüτερα σýμφωνα. ΚανÝνας δεν ξÝρει ακριβþς γιατß και πþς προÝκυψε αυτü το νÝο αλφÜβητο. ¹ταν μÜλλον μια σýνθεση ιδεþν που προÞλθαν απü τα ιερογλυφικÜ και απü Üλλες γραφÝς.
ΜετÝπειτα Ýρευνες θα Ýδειχναν üτι το ελληνικü αλφÜβητο εßχε ως πρüτυπο το φοινικικü, το οποßο οι ¸λληνες γνþρισαν στα ταξßδια τους στην ΑνατολικÞ Μεσüγειο τον 9ο αιþνα π.Χ. ΕξÜλλου, οι ανασκαφÝς της Ουγκαρßτ Ýφεραν στο φως ακüμη και προúüντα εμπορικþν συναλλαγþν με τις ΜυκÞνες, ενþ φωνÞεντα üπως το a Þ το i που υπÞρχαν στο δικü της αλφÜβητο διατηρÞθηκαν αυτοýσια και στο ελληνικü. Η καινοτομßα της Ουγκαρßτ μοιÜζει σÞμερα απλÞ, χρειÜστηκε üμως αιþνες για να πραγματοποιηθεß. Απü τη στιγμÞ που το κατÜφερε, το επÜγγελμα της γραφÞς «Üνοιξε» και η εξουσßα των γραφιÜδων περιορßστηκε σημαντικÜ. ΠλÝον κÜθε παιδß Þ ξÝνος επισκÝπτης μποροýσε αν Þθελε να μÜθει να γρÜφει και να διαβÜζει. Αν το απαιτοýσε το επÜγγελμα Þ η ιδιüτητÜ του, μποροýσε να γρÜψει διοικητικÜ κεßμενα (κληρονομιÝς, λßστες, εμπορικÜ Ýγγραφα), θρησκευτικÜ Ýπη (το Ýπος του ΒÜαλ Þ το Ýπος του ΚερÝτ) Þ απλÝς επιστολÝς. Και να χρησιμοποιÞσει για τον σκοπü του πÞλινες πλÜκες, üπως αυτÝς που μαρτυροýν üτι στη χþρα της Ουγκαρßτ, ενþ σÞμερα η ελευθερßα του αντικαθεστωτικοý λüγου ασφυκτιÜ, τη δεýτερη χιλιετßα π.Χ., τα σýμφωνα, τα φωνÞεντα, οι φθüγγοι και οι συνδυασμοß τους εßχαν αρχßσει να γßνονται κτÞμα üλων. Η γλþσσα, λοιπüν, της Ουγκαρßτ ταξινομεßται στην σημιτικÞ χαναδικÞ ομÜδα. Η μορφÞ ης γραφÞς εßναι σφηνοειδÞς. ΑλλÜ τα σημεßα χαραγμÝνα με μυτερü καλÜμι επÜνω σε πινακßδες απü Üργιλο, δεν Ýχουν τßποτα κοινü με τους σουμερο-ακκαδικοýς χαρακτÞρες εκτüς απü την μορφÞ αυτÞ. Το σχÝδιο πολý απλουστευμÝνο, Þταν Ýνα τεχνικü δημιοýργημα και ο αριθμüς των σημεßων, εßναι μüνο τριÜντα, το απομακρýνει απü κÜθε σýστημα αναλυτικü Þ συλλαβικü. ΚÜθε σημεßο δεν καταγρÜφει παρÜ Ýνα σýμφωνο, Þ Ýναν απü τους τρεις φθüγγους α, ε και ου συνδυασμÝνους με το λεπτü σημιτικü Üλεμ. ¸χουμε λοιπüν να κÜνουμε με Ýνα αληθινü συμφωνικü αλφÜβητο. Πρüκειται για μια μεγαλοφυÞ σýλληψη που εßχαν οι γραφιÜδες της Ουγκαρßτ: μετατρÝποντας με τον τρüπο τους απü την παρÜδοση σφηνοειδÝς υλικü και μειþνοντας το δια μας σε τριÜντα χαρακτÞρες, εßχαν «επινοÞσει» την ßδια του αλφαβÞτου. Σε üτι αφορÜ την ßδια την πüλη της Ουγκαρßτ γνωρßζουμε üτι δÝχτηκε μεγÜλο πλÞγμα üταν στα μÝσα του 14ου αιþνα π.Χ. Ýνας μεγÜλος σεισμüς κατÝστρεψε αυτÞ και το λιμÜνι της. Οι μεγÜλοι θολωτοß τÜφοι, που βρÝθηκαν σε σπßτια πλουσßων δεßχνουν üτι η πüλη γνþρισε και πÜλι την ευημερßα κÜτω απü την επßδραση του μυκηναúκοý πολιτισμοý. ¼μως κατÜ τα τÝλη üμως του 13ου αιþνα με αρχÝς του 12ου, Þρθε η οριστικÞ καταστροφÞ της Ουγκαρßτ απü τις επιδρομÝς των «λαþν της θÜλασσας». ΕυρÞματα στην Κýπρο (τüτε Αλασγßα) Ýδειξαν üτι κÜποιοι απü τους διασωθÝντες ταξßδεψαν για να σωθοýν και να βρουν καταφýγιο στις απÝναντι ακτÝς της Κýπρου. ΚατÜ την εποχÞ του ΣιδÞρου και απü τον 6ο Ýως τον 4ο π.Χ. αιþνα στην περιοχÞ υπÞρχαν μüνο μικροß καταυλισμοß και οι ¸λληνες που Ýφτασαν εκεß αυτÞ την περßοδο, ονüμασαν το λιμÜνι της Ουγκαρßτ, "Λευκü λιμÝνα".
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΕΝΤΥΠΕΣ ΠΗΓΕΣ
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ |