×áñáêôçñéóôéêÜ ôùí ìáèçôþí ìå ìáèçóéáêÝò äõóêïëßåò |
της ¼ëãáò Â. ÐáðáèáíÜóç, ΔασκÜλας, Παιδαγωγoý ΕιδικÞς ΑγωγÞς του 11ου Δημ. Σχολ. Χαλανδρßου |
ÊõñéáêÞ 3 Áðñéëßïõ 2011 |
Τα τελευταßα χρüνια γßνεται üλο και περισσüτερο λüγος για μαθητÝς με υποεπßδοση, για μαθησιακÝς δυσκολßες, δυσλεξßα, δυσαριθμησßα, δυσαναγνωσßα, κ.Ü. Μια μαθησιακÞ δυσκολßα δεν αφÞνει ορατÜ σημÜδια, þστε να τα διακρßνουν οι υπüλοιποι και στη συνÝχεια να τα κατανοÞσουν και να βοηθÞσουν το παιδß. Σýμφωνα με τις πιο πρüσφατες μελÝτες, οι περισσüτερες μαθησιακÝς δυσκολßες δεν οφεßλονται σε διαταραχÞ μιας συγκεκριμÝνης περιοχÞς του εγκεφÜλου, αλλÜ σε διαταραχÞ στην ικανüτητα συνδυασμÝνης επεξεργασßας των πληροφοριþν που λαμβÜνονται απü διαφορετικÝς περιοχÝς του Κεντρικοý Νευρικοý ΣυστÞματος. ΣυχνÜ, καθþς διατηροýνται σε üλη τη ζωÞ του ατüμου, επηρεÜζουν πολλÝς πλευρÝς της ζωÞς του (σχολεßο, εργασßα, καθημερινÞ ρουτßνα, οικογÝνεια). Τα εßδη και η σοβαρüτητα των δυσκολιþν ποικßλουν απü Üτομο σε Üτομο. ΚÜθε παιδß με μαθησιακÞ δυσκολßα εμφανßζει Ýνα μοναδικü συνδυασμü προβλημÜτων. Τα παιδιÜ με μαθησιακÝς δυσκολßες μπορεß να τα καταφÝρνουν πολý καλÜ σε κÜποιους τομεßς και να υπολεßπονται σημαντικÜ σε Üλλους. Μπορεß να μÜθουν αυτü που βλÝπουν αλλÜ üχι αυτü που ακοýν. Μπορεß να θυμηθοýν κÜτι γρÜφοντÜς το αλλÜ να μη μποροýν να το αποδþσουν προφορικÜ Þ το αντßθετο. Οι μαθησιακÝς δυσκολßες τυπικÜ επηρεÜζουν πÝντε γενικÝς περιοχÝς: Α. Προφορικü λüγο: καθυστερÞσεις, δυσλειτουργßες και αποκλεßσεις στον ακουστικü και προφορικü λüγο Β. Γραπτü λüγο: δυσκολßες στο διÜβασμα, στο γρÜψιμο, στη γραπτÞ Ýκφραση Γ. ΜαθηματικÜ: δυσκολßα στην εκτÝλεση μαθηματικþν πρÜξεων και στην κατανüηση βασικþν εννοιþν Δ. Αιτιολüγηση: δυσκολßα στην οργÜνωση και ολοκλÞρωση της σκÝψης Ε. ΜνÞμη: δυσκολßα στην ανÜκληση πληροφοριþν και οδηγιþν ΟρισμÝνα απü τα σημÜδια μαθησιακþν δυσκολιþν εßναι τα παρακÜτω:
ΚÜποια απü αυτÜ τα προβλÞματα μπορεß να εμφανιστοýν σε üλα τα παιδιÜ σε συγκεκριμÝνα στÜδια της ανÜπτυξÞς τους. ¼ταν Ýνα παιδß Ýχει μια πληθþρα συμπτωμÜτων, τα οποßα δεν εξαφανßζονται üσο αυτü μεγαλþνει, τüτε μποροýμε να υποπτευθοýμε μαθησιακÞ δυσκολßα. |