×áñáêôçñéóôéêÜ ôùí ìáèçôþí ìå ìáèçóéáêÝò äõóêïëßåò

 

της ¼ëãáò Â. ÐáðáèáíÜóç, ΔασκÜλας, Παιδαγωγoý ΕιδικÞς ΑγωγÞς του 11ου Δημ. Σχολ. Χαλανδρßου

ÊõñéáêÞ 3 Áðñéëßïõ 2011

 

Τα τελευταßα χρüνια γßνεται üλο και περισσüτερο λüγος για μαθητÝς με υποεπßδοση, για μαθησιακÝς δυσκολßες, δυσλεξßα, δυσαριθμησßα, δυσαναγνωσßα, κ.Ü. Μια μαθησιακÞ δυσκολßα δεν αφÞνει ορατÜ σημÜδια, þστε να τα διακρßνουν οι υπüλοιποι και στη συνÝχεια να τα κατανοÞσουν και να βοηθÞσουν το παιδß.

Σýμφωνα με τις πιο πρüσφατες μελÝτες, οι περισσüτερες μαθησιακÝς δυσκολßες δεν οφεßλονται σε διαταραχÞ μιας συγκεκριμÝνης περιοχÞς του εγκεφÜλου, αλλÜ σε διαταραχÞ στην ικανüτητα συνδυασμÝνης επεξεργασßας των πληροφοριþν που λαμβÜνονται απü διαφορετικÝς περιοχÝς του Κεντρικοý Νευρικοý ΣυστÞματος. ΣυχνÜ, καθþς διατηροýνται σε üλη τη ζωÞ του ατüμου, επηρεÜζουν πολλÝς πλευρÝς της ζωÞς του (σχολεßο, εργασßα, καθημερινÞ ρουτßνα, οικογÝνεια).

Τα εßδη και η σοβαρüτητα των δυσκολιþν ποικßλουν απü Üτομο σε Üτομο. ΚÜθε παιδß με μαθησιακÞ δυσκολßα εμφανßζει Ýνα μοναδικü συνδυασμü προβλημÜτων. Τα παιδιÜ με μαθησιακÝς δυσκολßες μπορεß να τα καταφÝρνουν πολý καλÜ σε κÜποιους τομεßς και να υπολεßπονται σημαντικÜ σε Üλλους. Μπορεß να μÜθουν αυτü που βλÝπουν αλλÜ üχι αυτü που ακοýν. Μπορεß να θυμηθοýν κÜτι γρÜφοντÜς το αλλÜ να μη μποροýν να το αποδþσουν προφορικÜ Þ το αντßθετο. Οι μαθησιακÝς δυσκολßες τυπικÜ επηρεÜζουν πÝντε γενικÝς περιοχÝς:

Α. Προφορικü λüγο: καθυστερÞσεις, δυσλειτουργßες και αποκλεßσεις στον ακουστικü και προφορικü λüγο

Β. Γραπτü λüγο: δυσκολßες στο διÜβασμα, στο γρÜψιμο, στη γραπτÞ Ýκφραση

Γ. ΜαθηματικÜ: δυσκολßα στην εκτÝλεση μαθηματικþν πρÜξεων και στην κατανüηση βασικþν εννοιþν

Δ. Αιτιολüγηση: δυσκολßα στην οργÜνωση και ολοκλÞρωση της σκÝψης

Ε. ΜνÞμη: δυσκολßα στην ανÜκληση πληροφοριþν και οδηγιþν

ΟρισμÝνα απü τα σημÜδια μαθησιακþν δυσκολιþν εßναι τα παρακÜτω:

  1. ΑσυνÝπεια στη σχολικÞ επßδοση
  2. ΚακÞ επßδοση στα σχολικÜ τεστ
  3. Αποτυχßα σε γραπτÜ τεστ αλλÜ μεγÜλοι βαθμοß σε προφορικÝς εξετÜσεις (Þ το αντßθετο)
  4. Δυσκολßα στο να θυμηθοýν σÞμερα αυτü που Ýμαθαν χθες, αλλÜ μπορεß να το ξÝρουν αýριο
  5. Μικρü διÜστημα προσοχÞς (κουρÜζονται εýκολα, αποσπÜται εýκολα η προσοχÞ τους)
  6. ΑντιστροφÞ γραμμÜτων και αριθμþν («6» αντß για «9», «3» αντß για «ε»)
  7. Δυσκολßα στη διÜκριση μεγεθþν, σχημÜτων, χρωμÜτων
  8. ΦτωχÞ ανÜγνωση (κÜτω απü το επßπεδο της ηλικßας και της τÜξης τους)
  9. Συχνü μπÝρδεμα της κατεýθυνσης και του χρüνου (δεξιÜ- αριστερÜ, πÜνω-κÜτω, χθες- αýριο)
  10. ΠροσωπικÞ αποδιοργÜνωση (δυσκολßα στο να ακολουθÞσουν απλÝς οδηγßες, πρüβλημα οργÜνωσης, προγραμματισμοý και σωστÞς αξιοποßησης του χρüνου, συχνÞ απþλεια των πραγμÜτων τους)
  11. Αυθüρμητη Þ/και ανÜρμοστη συμπεριφορÜ (ελλιπÞς κρßση σε διÜφορες κοινωνικÝς περιστÜσεις, μιλοýν και συμπεριφÝρονται χωρßς να σκÝφτονται)
  12. ΠροβλÞματα λüγου (ανþριμη γλωσσικÞ ανÜπτυξη, πρüβλημα στην Ýκφραση ιδεþν, φτωχü λεξιλüγιο)
  13. Δυσκολßα στην κατανüηση και την ακολουθßα οδηγιþν, εκτüς αν αυτÝς Ýχουν αναλυθεß σε Ýναν Þ δýο μικρüτερους σκοποýς κÜθε φορÜ
  14. ΕμμονÞ σε μια βασικÞ ιδÝα
  15. ΧαμηλÞ ανοχÞ στην απογοÞτευση
  16. ΥπερβολικÞ κινητικüτητα κατÜ τη διÜρκεια του ýπνου
  17. Ανωριμüτητα και δυσκολßες στη δημιουργßα φιλιþν
  18. Αποτυχßα στο να εντοπßσουν τις συνÝπειες των πρÜξεων τους
  19. Δυσκολßα στη λÞψη αποφÜσεων
  20. Δυσκολßα στο να θυμηθοýν αυτü που τους εßπε κÜποιος εκεßνη τη στιγμÞ
  21. ΕλλιπÞς συντονισμüς (σε δραστηριüτητες üπως το βÜδισμα, τα αθλÞματα, το κρÜτημα του μολυβιοý, το πολý αργü Þ ακατÜστατο Þ δυσνüητο γρÜψιμο)
  22. Δυσκολßα στην ερμηνεßα της γλþσσας του σþματος, των εκφρÜσεων του προσþπου Þ του τüνου της φωνÞς
  23. Δυσκολßα στην ανÜπτυξη της ηχητικÞς/ συμβολικÞς ανταπüκρισης
  24. Υπερκινητικüτητα

ΚÜποια απü αυτÜ τα προβλÞματα μπορεß να εμφανιστοýν σε üλα τα παιδιÜ σε συγκεκριμÝνα στÜδια της ανÜπτυξÞς τους. ¼ταν Ýνα παιδß Ýχει μια πληθþρα συμπτωμÜτων, τα οποßα δεν εξαφανßζονται üσο αυτü μεγαλþνει, τüτε μποροýμε να υποπτευθοýμε μαθησιακÞ δυσκολßα.