Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς τα σχολεία βρίσκονται σε κατάσταση οικονομικής ασφυξίας και αδυναμίας λειτουργίας ακόμα και για τα στοιχειώδη ζητήματα καθημερινότητας.
Το πρόβλημα αφορά τη μεγάλη πλειοψηφία των σχολείων, στα οποία καταργήθηκαν με τον Ν. 5056 ΦΕΚ Α 163/6.10.2023 οι Σχολικές Επιτροπές όλων των Δήμων της χώρας πλην εκείνων με έχουν περισσότερα από 100 σχολεία. Έτσι, για παράδειγμα, στα σχολεία του νομού Πρέβεζας δεν υπάρχουν οι Επιτροπές.
Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο. Στις 30 Ιουνίου 2024 οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων ήταν υποχρεωμένοι να επιστρέψουν όσα χρήματα είχαν στα ταμεία τους στους Δήμους, στους οποίους σύμφωνα με το νέο νόμο περνάει η αποκλειστική διαχείριση των χρημάτων. Έκτοτε κανένα χρηματικό ποσό δεν έχει δοθεί στα σχολεία. Τον Σεπτέμβριο είχαμε τραγελαφικές καταστάσεις με Διευθυντές να ψωνίζουν «βερεσέ» ή να βάζουν χρήματα από την τσέπη τους, για να μπορέσει το σχολείο να λειτουργήσει έστω και υποτυπωδώς.
Η 3η δόση από τους Κ.Α.Π. για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων έχει εκταμιευθεί από την περασμένη εβδομάδα, αλλά πώς και πότε τα χρήματα αυτά, με ευθύνη των Δήμων, θα αξιοποιηθούν για τις ανάγκες των σχολείων κανείς δεν γνωρίζει. Πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία μέχρι τότε και τι θα γίνει με τα χρήματα που έχουν βάλει ήδη οι Διευθυντές από την τσέπη τους; Πώς θα γίνονται οι απαραίτητες επισκευές; Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα περιμένουν απάντηση. Εδώ και τώρα Κυβέρνηση, Υπουργείο Παιδείας και Δήμοι πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους !
Το γεγονός ότι δεν υπήρξε μέριμνα όλο αυτό το διάστημα, μετά την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών να διαμορφωθεί ένα σαφές πλαίσιο χρηματοδότησης των σχολείων, δεν είναι απλά αστοχία, αλλά μέρος μιας διαρκούς αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, που οδηγεί συνειδητά στην υποβάθμιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας. Αποτελεί ξεκάθαρα πολιτική επιλογή της Κυβέρνησης της Ν.Δ.
Απαιτούμε να λυθεί το όλο πρόβλημα άμεσα και θεσμικά. Δεν μπορεί ο κ. Υπουργός να επιδίδεται σε φτηνούς λαϊκισμούς περί δήθεν «μεταρρυθμίσεων» και να μην εξασφαλίζει την έγκαιρη χρηματοδότηση – λειψή και αυτή – για τη στοιχειώδη λειτουργία των σχολείων.