WSJ: Το πολεμικό πλοίο που δείχνει γιατί το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ υπολείπεται της Κίνας

Ενώ στην Ευρώπη ο εξοπλιστικός παροξυσμός ανοίγει την όρεξη για όλο και περισσότερα όπλα, ωστόσο, σχεδόν κανείς δεν θέλει να τα αγοράσει από τις ΗΠΑ και τούτο γιατί ένα αμερικάνικο πλοίο κοστίζει και η κατασκευή του υποφέρει από καθυστέρηση στην παράδοση επειδή κατασκευάζεται σε ναυπηγεία με εξοπλισμό… προ Β΄ Παγκοσμίου πολέμου.
Για του λόγου το αληθές, η πρόσφατη κατασκευή της αμερικανικής υπερφρεγάτας USS Constellation συνοψίζει όλες τις «ασθένειες» που ταλαιπωρούν την αμερικανική αμυντική ναυπηγική, καθιστώντας πλέον τους κινέζους πρωτοποριακούς.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας The Wall Street Journal, η αργή παραγωγή και το πρόσθετο κόστος του Constellation εξηγούν γιατί σχεδόν κανείς δεν θέλει να αγοράσει νέα αμερικανικά πολεμικά πλοία, ακόμα κι όταν οι σύμμαχοι των ΗΠΑ ζητάνε αμερικανική όπλα, εκτός πλοίων.
Εφοδιασμένο με όπλα υψηλής τεχνολογίας για την προστασία από εχθρικά υποβρύχια, πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη, το USS Constellation αναμενόταν να είναι έτοιμο για ανοιχτή θάλασσα το 2026. Αυτό συνέβη επειδή οι ΗΠΑ επέλεξαν ένα δοκιμασμένο σχέδιο από την ιταλική ναυπηγική εταιρεία Fincantieri σε μια προσπάθεια να επιταχυνθεί η διαδικασία.
Η κατασκευή της φρεγάτας ξεκίνησε στα μέσα του 2022 και μετά από περισσότερα από 2½ χρόνια, έχει κατασκευαστεί μόνο κατά 10%
Ωστόσο, όπως αναφέρει το αμερικανικό δημοσίευμα, όταν άρχισε να επεμβαίνει το Αμερικάνικο Πεντάγωνο, η διαδικασία πήγαινε με ρυθμούς «χελώνας».
Μεταξύ των προσαρμογών που επέβαλε ήταν ότι το κύτος επιμηκύνθηκε κατά 24 πόδια για να δεχτεί μεγαλύτερες γεννήτριες και αναδιαμορφώθηκε εν μέρει επειδή ο σχεδιασμός βασίστηκε στις σχετικά καλές συνθήκες στη Μεσόγειο και η προπέλα άλλαξε για καλύτερη ακουστική απόδοση.
Το αποτέλεσμα ήταν να καθυστερήσει τραγικά η κατασκευή του πλοίου.

Είναι τρομακτικά, αλλά ακριβά
«Όπως σχεδόν όλα τα άλλα πλοία του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ, το Constellation είναι ήδη χρόνια πίσω από το χρονοδιάγραμμα και υπερβαίνει τον προϋπολογισμό κατά εκατομμύρια. Η κατασκευή ξεκίνησε στα μέσα του 2022 και μετά από περισσότερα από 2½ χρόνια, το έργο έχει ολοκληρωθεί μόνο κατά 10%, σύμφωνα με ένα άτομο που γνωρίζει το χρονοδιάγραμμα» αναφέρει το δημοσίευμα.

Με αυτόν τον ρυθμό, λέει το δημοσίευμα, συμπεριλαμβανομένων των δύο ετών σχεδιασμού πριν από την έναρξη της ναυπήγησης, το πλοίο θα ολοκληρωθεί σε συνολικά εννέα χρόνια – περίπου το διπλάσιο από όσο χρειάστηκε ένα ιταλικό ναυπηγείο για να ναυπηγήσει τα πλοία στα οποία βασίζεται.
«Τα αμερικανικά πλοία είναι τρομακτικά όπλα πολέμου… αλλά είναι ακριβά στην κατασκευή τους και επίσης ακριβά στη λειτουργία τους», είπε ο Τζέρεμι Κιντ, πρώην αντιναύαρχος στο Βασιλικό Ναυτικό της Βρετανίας που είχε υπό τη διοίκηση αμερικανικά πλοία σε κοινές ασκήσεις.
Το Constellation, το πρώτο σε αυτό που αναμένεται να κατασκευαστεί τα περίπου 20 που αναμένονται, προβλέπεται να κοστίσει τουλάχιστον 600 εκατομμύρια δολάρια περισσότερο από την αρχική του εκτίμηση για 1,3 δισ.
Η εφημερίδα υπογραμμίζει πως πρόκειται για ένα οξύ πρόβλημα, τη στιγμή που η παγκόσμια τάξη πραγμάτων αλλάζει γρήγορα και το Πεντάγωνο προετοιμάζεται για μια πιθανή σύγκρουση στην Ασία που οι ειδικοί πιστεύουν ότι θα διεξαχθεί σε μεγάλο βαθμό στις θάλασσες.

Τρομερός ανταγωνισμός
Μπορεί να αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα και τα αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη και ορισμένα πυραυλικά συστήματα, ωστόσο δεν αντιμετωπίζουν τον μεγάλο ανταγωνισμό που έχει η αμερικανική ναυπηγική.

Η Κίνα πριν από χρόνια ξεπέρασε τις ΗΠΑ κάνοντας τα ναυτικά σκάφη ταχύτερα και με λιγότερα χρήματα, λέει η The Wall Street Journal, επικαλούμενη τον ειδικό αναλυτή Τομ Σούγκαρτ. Από το 2014 έως το 2023, το ναυτικό της Κίνας καθέλκυσε 157 πλοία ενώ οι ΗΠΑ μόλις 67. Ο κινεζικός στόλος είναι πλέον ο μεγαλύτερος στον κόσμο, αν και το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ λέει ότι η ποιότητα των πλοίων του είναι ακόμα καλύτερη.
Οι περισσότερες χώρες είναι πιο γρήγορες στην κατασκευή πλοίων. Από τις 20 διαφορετικές φρεγάτες που κατασκευάστηκαν πρόσφατα ή πρόκειται να ολοκληρωθούν σύντομα σε 10 διαφορετικές χώρες, όλες εκτός από μία κατασκευάστηκαν ή θα κατασκευαστούν σε λιγότερο χρόνο από τον Constellation των ΗΠΑ, σύμφωνα με ανάλυση της Wall Street Journal.
«Κάθε καθυστέρηση ναυπήγησης, κάθε καθυστέρηση συντήρησης και κάθε αναποτελεσματικότητα είναι ένα άνοιγμα για τους αντιπάλους μας να αμφισβητήσουν την [ναυτική] κυριαρχία μας», είπε στη Γερουσία ο Τζον Φέλαν, υποψήφιος του Τραμπ για Υπουργός Ναυτικού.
Αλλά η ναυπηγική των ΗΠΑ έχει μείνει πίσω σε ορισμένες βασικές μετρήσεις. Στη δεκαετία του 2000, τα επιθετικά υποβρύχια που χρειάζονταν έξι χρόνια για να κατασκευαστούν τώρα χρειάζονται εννέα και τα αεροπλανοφόρα που χρειάζονταν οκτώ χρόνια τώρα χρειάζονται 11, σύμφωνα με το Γραφείο του Κογκρέσου για τον Προϋπολογισμό (CBO).
Οι καθυστερήσεις έχουν συμβάλει ουσιαστικά σε τεράστιες υπερβάσεις κόστους, μόνο το 1/3 των οποίων μπορεί να αποδοθεί στον πληθωρισμό της ναυπηγικής βιομηχανίας, ανέφερε η CBO.

Ναυπηγεία με προπολεμικό εξοπλισμό
Ο κλάδος αντιμετωπίζει μυριάδες προκλήσεις, υπογραμμίζει το δημοσίευμα, συμπεριλαμβανομένου του υψηλού κόστους χάλυβα που θα μπορούσε να αυξηθεί περαιτέρω εν μέσω ενός συνεχιζόμενου εμπορικού πολέμου. Οι ΗΠΑ στερούνται επίσης εμπορικής ναυπηγικής βιομηχανίας, πράγμα που σημαίνει ότι τα στρατιωτικά πλοία δεν μπορούν να μοιράζονται αλυσίδες εφοδιασμού για πολλά από τα ίδια ή παρόμοια εξαρτήματα ή για πρώτες ύλες ή εργάτες.

Τα ναυπηγεία λειτουργούν με γηρασμένο εξοπλισμό -που μερικές φορές χρονολογείται πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι αναλυτές της McKinsey σε μια πρόσφατη έκθεση για τα ναυπηγεία των ΗΠΑ βρήκαν εξοπλισμό, συμπεριλαμβανομένων μηχανών χύτευσης μετάλλων, γερανών και συστημάτων μεταφοράς, που ήταν παλιό δεκαετίες, μερικοί από τους οποίους έφτασαν πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η έκθεση ανέφερε ότι ο εξοπλισμός χάλασε, προκαλώντας καθυστερήσεις στα συμβόλαια. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ήταν τόσο παλιό που τα ανταλλακτικά έπρεπε να κατασκευαστούν από την αρχή επειδή δεν ήταν πλέον διαθέσιμα στο εμπόριο.
Επίσης, υπάρχουν ελλείψεις εργατικού δυναμικού, ειδικά στα επαγγέλματα ειδικευμένων, που επιδεινώνονται από την σχεδόν πλήρη απαγόρευση ξένων εργατών για στρατιωτική ναυπηγική που δεν υπάρχει στις περισσότερες άλλες χώρες.

Η κακή συνήθεια του Πενταγώνου
Το χειρότερο, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, είναι η τάση του Πενταγώνου για ανάμειξη σε σχέδια.

Το Πολεμικό Ναυτικό έχει κάνει τόσες πολλές αλλαγές στον Constellation που ένα πλοίο που υποτίθεται ότι μοιράζεται το 85% του σχεδιασμού της ιταλικής μητρικής του έχει τώρα μόλις 15% κοινά, σύμφωνα με τον Eric Labs, ανώτερο αναλυτή για Ναυτικές Δυνάμεις και Όπλα στο Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου.
«Έχουμε μια ακόρεστη ζήτηση για ικανότητες κατά καιρούς… και βαλθήκαμε να λέμε στοπ», είπε σε ακρόαση στο Κογκρέσο ο Brett Seidle, υψηλόβαθμο στο Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ.

  • Διαβάστε το άρθρο των δημοσιογράφων Alistair MacDonald και Gordon Lubold της αμερικάνικης εφημερίδα The Wall Street Journal με τίτλο «The Warship That Shows Why the U.S. Navy Is Falling Behind China» και υπότιτλο «A blizzard of design changes by the military have put production of the USS Constellation years behind schedule and millions over budget. Labor shortages, old equipment and rising steel costs aren’t helping the industry», πατώντας ΕΔΩ
Βασίλης Φουρτούνης

Recent Posts

Γιάννης Μαγκριώτης*: Προφυλάκιση Ιμάμογλου – Τον σκοπό του Ερντογάν τον ξέρουμε, που μπορεί να οδηγήσει όχι.

Ο Ερντογάν χρησιμοποιεί θεμιτά και αθέμιτα μέσα για να διατηρεί την εξουσία του, το έχει…

3 ώρες ago

Σε νοσοκομείο της Αθήνας μεταφέρθηκε 38χρονος από το Αγρίνιο που κατανάλωσε χταπόδι με αγκίστρι

Στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Γεώργιος Γεννηματάς» διακομίστηκε ένας 38χρονος άνδρας από το Αγρίνιο. Σύμφωνα με…

3 ώρες ago

Τουρκία: 20 εκατ. ψήφισαν στις εκλογές της αντιπολίτευσης – Οι αντιδράσεις των κομμάτων

Η ψηφοφορία στις προκριματικές προεδρικές εκλογές του αντιπολιτευόμενου Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος (CHP) στην Τουρκία ολοκληρώθηκε. Μάλιστα, σύμφωνα…

13 ώρες ago

Το Υπουργείο εξωτερικών της Γερμανίας για τη σύλληψη και προφυλάκιση του Εκρέμ Ιμάμογλου

Το Γερμανικό Υπουργείο Εξωτερικών καταδίκασε τη σύλληψη του Δημάρχου του Μητροπολιτικού Δήμου της Κωνσταντινούπολης Εκρέμ…

15 ώρες ago

O Χάρης Δούκας στο πλευρό του προφυλακισμένου Ιμάμογλου: «Εκρέμ δεν είσαι μόνος»

Ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αναφέρει ότι μαζί…

16 ώρες ago

Προφυλακιστέος κρίθηκε ο Εκρέμ Ιμάμογλου – Καθ’ οδόν προς την φυλακή της Σηλυβρίας και προς την προεδρεία της Τουρκίας

Μετά και την πρόταση εισαγγελέων ο βασικός αντίπαλος του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, κρίθηκε προφυλακιστέος από…

21 ώρες ago