Στέφανος Παραστατίδης*: Αντιμετωπίζοντας την Κρίση της Παιδείας: Για ένα «πράσινο σχολείο»

Η υποχρηματοδότηση και η υστέρηση σε ανθρώπινους και υλικούς πόρους δεν είναι οι μοναδικές αιτίες κακοδαιμονίας του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Πριν και πάνω από αυτά βρίσκεται ο τρόπος με τον οποίον η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας  αντιλαμβάνεται και αντιδρά στα προβλήματα και στις προκλήσεις της  σύγχρονης εκπαιδευτικής πραγματικότητας.
Η επικοινωνιακή διαχείριση, το άγχος της προβολής, η διαχειριστική ανεπάρκεια αλλά κυρίως το έλλειμμα οράματος και στρατηγικού σχεδίου για την παιδεία που αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά της κυβερνητικής πολιτικής, αποτελούν  ανασχετικούς  φραγμούς σε οποιαδήποτε κίνηση προς τα εμπρός, σε αναγκαίες μεταρρυθμιστικές προσπάθειες.
Η αναξιοπιστία εντείνει τη δυσκολία. Δεκαέξι μήνες μετά από τις προγραμματικές δηλώσεις στη Βουλή εξακολουθούν να παραμένουν κενό γράμμα όσα ο Υπουργός Παιδείας πανηγυρικά  εξήγγειλε τότε :
«Πρόγραμμα για διεθνώς αναγνωρισμένα πιστοποιητικά γλωσσομάθειας και ψηφιακών δεξιοτήτων, νέο σύστημα προσλήψεων για εκπαιδευτικούς, εθνικό πρόγραμμα αναβάθμισης των κτιριακών υποδομών των σχολείων, διάλογο για το εθνικό απολυτήριο, ειδικό πρόγραμμα για το σχολικό εκφοβισμό, πολλαπλό βιβλίοπληροφοριακό σύστημα για την καταγραφή των κενών και την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών».
Οι πανηγυρισμοί του πρωθυπουργού για τις 6.000 αποβολές για τη χρήση κινητών που δήθεν αντιμετωπίζουν τη σχολική παραβατικότητα, η ανάκληση των απαράδεκτων καταργήσεων και συγχωνεύσεων τμημάτων «κατόπιν ενεργειών» κυβερνητικών βουλευτών, τα «μερεμέτια» που βαφτίζονται αναβάθμιση σχολικών κτιρίων κ.ά., φανερώνουν ότι το σύστημα διολισθαίνει σε μία αναχρονιστική προσέγγιση, η οποία  αδυνατεί να αντιμετωπίσει τα σύγχρονα προβλήματα.
O συνδυασμός των χρόνιων προβλημάτων  και των νέων προκλήσεων  αναδεικνύει την ανάγκη για συνολικό ανασχεδιασμό στην Παιδεία.
Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έχουν επαρκώς αποδείξει ότι δεν θέλουν να αναλάβουν ρόλο σε μία τέτοια προσπάθεια που προϋποθέτει διαβούλευση, συνέργειες, συμμετοχή, εθνικό διάλογο.
Ακόμη και αν ήθελαν όμως, δεν θα μπορούσαν, επειδή δεν διαθέτουν όραμα και στρατηγικό σχέδιο.
Σήμερα περισσότερο από ποτέ είναι απαραίτητη μια δομική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση για ένα ανθρωπιστικό πράσινο σχολείο της νέας εποχής στο οποίο:

  • Θα ενισχύεται ο ανθρωπιστικός χαρακτήρα της παιδείαςκαι η ένταξη στο σχολείο και στα προγράμματα σπουδών αξιών που προάγουν τη δημοκρατία, το διάλογο και το σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
  • Η εκπαίδευση στην βιώσιμη ανάπτυξη  και η  διαμόρφωση περιβαλλοντικής και οικολογικής συνείδησης θα είναι προτεραιότητα. Με γενναίες μεταρρυθμίσεις στο σχολικό πρόγραμμα ώστε να διασφαλιστεί ότι όλοι οι μαθητές, σπουδαστές και φοιτητές αποκτούν κατάλληλες γνώσεις και στάσεις  για την αειφόρο ανάπτυξη.
  • Ο «πράσινος μετασχηματισμός»  όλων των σχολικών κτιρίων και πανεπιστημιακών υποδομών θα δημιουργεί το κατάλληλο εκπαιδευτικό περιβάλλον και θα  συμβάλλει στη διαμόρφωση  περιβαλλοντικής και οικολογικής κουλτούρας.
  • Η Πολιτεία θα αναλάβει ως κεντρικό καθήκον  τη μείωση του  ψηφιακού  χάσματος που  παραμένει βασικός παράγοντας ανισότητας. Με σημαντικές επενδύσεις στον  ψηφιακό μετασχηματισμό και την  ανάπτυξη των τεχνικών υποδομών, ώστε να ενισχυθούν  οι  μειονεκτούσες κοινωνικοοικονομικές ομάδες. Με   στρατηγικές για προγράμματα ψηφιακού γραμματισμού  και ανοικτών εκπαιδευτικών προσεγγίσεων. Με ανανέωση των  διδακτικών πρακτικών  και των   παιδαγωγικών  μεθόδων. Με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογικών εργαλείων που μπορούν να προωθήσουν τη συνεργασία και να  διευκολύνουν  την  καινοτομία στη μάθηση και τη διδασκαλία.
  • Ένα σχολείο που θα αξιοποιεί και θα στηρίζει ηθικά και οικονομικά το πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό του: τους εκπαιδευτικούς.  Με διαρκή επιμόρφωση και ενθάρρυνση για  την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων απαραίτητων στη συνθέτη παιδαγωγική και κοινωνική τους αποστολή και  αξιόπιστη αξιολόγηση με σύγχρονες μεθόδους και σεβασμό στο έργο και στην αξιοπρέπεια τους.

Ας μην χαθεί λοιπόν άλλος χρόνος.
Να γίνει άμεσα  η επανέναρξη του Εθνικού διαλόγου για την παιδεία.
Για ένα σχολείο ίσων ευκαιριών, που υπηρετεί  ανθρωπιστικές αξίες και ανταποκρίνεται  στην παιδαγωγική και κοινωνική του αποστολή.

* Ο Στέφανος Παραστατίδης είναι Βουλευτής Κιλκίς και Τομεάρχης Παιδείας ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ

Βασίλης Φουρτούνης

Recent Posts

Σ. Αρναούτογλου: Ο ελληνικός αμπελώνας και η παράδοσή μας δεν ξεριζώνονται – Το κείμενο της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου για τις πολιτικές της ΕΕ

Ο Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Σάκης Αρναούτογλου, με αφορμή τις συστάσεις της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου για…

7 ώρες ago

Σχέδιο αμερικανικής εξάπλωσης; Γιατί ο Τραμπ «θέλει» Διώρυγα του Παναμά τη Γροιλανδία και τον Καναδά

Ο Ντόναλντ Τραμπ (Donald Trump) αφήνει να εννοηθεί ότι έχει στο μυαλό του μια αμερικανική εδαφική επέκταση…

15 ώρες ago

2.300 «γεύματα αγάπης» για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά για τους άστεγους από τον Δήμο Αθηναίων

Το Κέντρο Υποδοχής και Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων (Κ.Υ.Α.Δ.Α.) οργάνωσε στις 25 Δεκεμβρίου 2024, Χριστουγεννιάτικο…

17 ώρες ago

Βαγγέλης Βουτσινάκης*: Ένας απέραντος ουρανός…

Μέσα στο χειμωνιάτικο ξημέρωμα· ένας απέραντος γαλανός ουρανός αποκαλύφθηκε μπρος στα αγουροξυπνημένα μάτια μου, όπως…

22 ώρες ago

Sky News: Η χριστιανική κοινότητα της Βηθλεέμ αγωνίζεται να πανηγυρίσει λόγω της Γάζας και των εντάσεων στη Δυτική Όχθη

Η αίσθηση κοιλότητας στην Εκκλησία της Γεννήσεως στη Βηθλεέμ είναι βαθύτερη από την απουσία τουριστών…

1 ημέρα ago