Ο Δήμος Αθηναίων σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», με την υποστήριξη του Safer Roads Foundation (SRF), υλοποίησε παρεμβάσεις στην οδό Αθηνάς, με στόχο την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας σε δρόμους στο κέντρο της πόλης.
Ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, επεσήμανε: «Η Ελλάδα δυστυχώς βρίσκεται στην κορυφή των χωρών με τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία μέσα στον αστικό ιστό. Οι δε παρασύρσεις πεζών αυξήθηκαν το τελευταίο διάστημα σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. Σήμερα, αποδεικνύουμε ότι με παρεμβάσεις χαμηλού κόστους μπορούμε να σώσουμε ζωές. Με την πολύτιμη βοήθεια του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» και του Safer Roads Foundation (SRF), τους οποίους και ευχαριστώ θερμά, υιοθετούμε καλές Ευρωπαϊκές πρακτικές με διαγραμμίσεις υψηλής ανακλαστικότητας σε διαβάσεις πεζών και την αντίστοιχη σήμανση εκατέρωθεν και με πινακίδες πεζών με αυξημένη ορατότητα για την έγκαιρη προειδοποίηση των οδηγών».
Ο Αντιδήμαρχος Υποδομών, Ανδρέας Γραμματικογιάννης, υπογράμμισε: «Ο Δήμος επιδεικνύει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την οδική ασφάλεια, προχωρώντας σε παρεμβάσεις με τη συνδρομή του Ινστιτούτου «Πάνος Μυλωνάς». Στο πλαίσιο αυτό, περιλαμβάνονται και οι παρεμβάσεις στην οδό Αθηνάς για την αναβάθμιση της οριζόντιας σήμανσης, με στόχο την καλύτερη καθοδήγηση των οδηγών και την προστασία των πεζών. Στο προσεχές μέλλον, σχεδιάζεται η περαιτέρω ανανέωση και βελτίωση της οδικής ασφάλειας στον Δήμο, ώστε να διασφαλιστεί ένα ασφαλέστερο περιβάλλον για όλους τους πολίτες».
Η Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», ανέφερε σχετικά: «Η πρωτοβουλία για την ενίσχυση της ασφάλειας των πεζών επί της οδού Αθηνάς, αποτελεί τη συνέχεια μιας σειράς δράσεων και παρεμβάσεων υποδομών που το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) “Πάνος Μυλωνάς” από την ίδρυσή του έχει υλοποιήσει σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, χωρίς την επιβάρυνση του Ελληνικού Δημοσίου. Η εν λόγω πρωτοβουλία, αποτελεί παράδειγμα της αφοσίωσης του Ι.Ο.ΑΣ. να συνεισφέρει έμπρακτα στη βελτίωση των υποδομών που προστατεύουν και εξυπηρετούν την κοινωνία».
Με τη σειρά του, ο Michael Woodford, Executive Chairman, Safer Roads Foundation (SRF), δήλωσε: «Στην Αθήνα, είναι συχνό το φαινόμενο οι διαβάσεις των πεζών να μην είναι εμφανώς ορατές στους οδηγούς και το να βλέπεις τους πεζούς να προσπαθούν να διασχίσουν με ασφάλεια τον δρόμο, είναι τρομακτικό. Ελπίζουμε ότι ο αναθεωρημένος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) θα συμπεριλαμβάνει τις εν λόγω πινακίδες με το φθορίζον πλαίσιο, ως πρότυπο, όπως ήδη συμβαίνει σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες ώστε η Αθήνα να γίνει πιο ασφαλής. Πρόκειται για μια ζωντανή, όμορφη μητρόπολη, που επισκέπτομαι τα τελευταία σαράντα χρόνια και την οποία αγαπώ ιδιαίτερα και κυρίως τους ανθρώπους της με τον χαρακτήρα και τη ζωντάνια τους».
Λαμβάνοντας υπόψη ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των τροχαίων δυστυχημάτων με πεζούς συμβαίνει εντός κατοικημένης περιοχής (112 θάνατοι πεζών, 65,2% σε κατοικημένη περιοχή, με το 1/3 των θανάτων να συμβαίνει στην Αττική σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2022), η συγκεκριμένη παρέμβαση έγινε σε κεντρικό σημείο της Αθήνας με στόχο να αποτελέσει πρότυπο και να εφαρμοστεί και σε άλλες περιοχές της πόλης και της χώρας, ενισχύοντας την Οδική Ασφάλεια των πιο ευάλωτων χρηστών, που είναι οι πεζοί.
Συνολικά, έγιναν 16 επαναδιαγραμμίσεις διαβάσεων επί του οδοστρώματος της οδού Αθηνάς. Αναλυτικά: 10 επί του οδοστρώματος και 6 σε κάθετες στην οδό Αθηνάς. Τοποθετήθηκαν 18 πληροφοριακές πινακίδες διάβασης πεζών «Π-21» μεσαίου μεγέθους, με προσθήκη κιτρινοπράσινης φθορίζουσας αντανακλαστικής ταινίας περιμετρικά, υπερ-υψηλής ανακλαστικότητας (τύπου ΙΙΙ) για την ασφαλή διάβαση πεζών, κατά μήκος της οδού Αθηνάς από τη συμβολή της με την Ερμού μέχρι και την Ομόνοια.
Αναλυτικά στατιστικά στοιχεία τροχαίων δυστυχημάτων με πεζούς (οριστικά στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ 2022):
- 112 θάνατοι πεζών (60,7% άνδρες, 39,3% γυναίκες)
- Αύξηση 17,9% σε σχέση με το 2021 (95 θάνατοι)
- 60,7% άνω των 65 ετών (17% 50-64 ετών, 16,1% 25-49 ετών, 4,5% 0-24 ετών)
- 17,1% επί του συνόλου (σύνολο 654 νεκροί σε τροχαία)
- 65,2% σε κατοικημένη περιοχή
- 1561 παρασύρσεις πεζών (14,9% του συνόλου των τροχαίων)
- 37 νεκροί στο σύνολο στην Περιφέρεια Αττικής (33% επί του συνόλου)
Για την Αττική:
Περ. Ενότητα |
Παθόντες |
Νεκροί |
Βαριά Τραυμ. |
Κεντρικού Τομέα |
357 |
10 |
0 |
Βόρειου Τομέα |
186 |
4 |
5 |
Δυτικού Τομέα |
58 |
6 |
2 |
Νότιου Τομέα |
116 |
2 |
6 |
Ανατολικής Αττικής |
115 |
6 |
4 |
Δυτικής Αττικής |
21 |
2 |
1 |
Πειραιώς |
114 |
7 |
4 |
Νήσων |
5 |
0 |
0 |
Σύγκριση με ΕΕ (στοιχεία EU CARE)
ΕΕ |
Ελλάδα |
|
Δυστυχήματα με πεζούς, μέσος όρος |
18% |
17,1% |
Εντός κατοικημένης περιοχής συνολικά |
38% |
47,7% |
Εντός κατοικημένης περιοχής πεζοί |
70% |
65,2% |
Το έργο συνεργασίας του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς», του Safer Roads Foundation με τον Δήμο Αθηναίων συνεισφέρει στην ασφάλεια των πεζών και αναδεικνύει την αξία των προληπτικών μέτρων για τη δημιουργία ενός ασφαλέστερου περιβάλλοντος για όλους τους χρήστες της οδού.