POLITICO: Σκιώδεις στόλοι και καταστροφές τρένων ι μεγάλες προκλήσεις στο χαρτοφυλάκιο Τζιτζικώστα και η ανησυχία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

0

Στην τοποθέτηση του Απόστολου Τζιτζικώστα στη θέση του Ευρωπαίου Επιτρόπου στον τομέα των μεταφορών αναφέρεται εκτεταμένο άρθρο του το αμερικάνικο περιοδικό POLITICO.
Το δημοσίευμα ανατρέχει στη στάση του Απόστολου Τζιτζικώστα απέναντι στο Μακεδονικό και στην πολιτική του διαδρομή, ενώ αναφέρεται στις προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει στον συγκεκριμένο τομέα.

Η χώρα που κατηγορείται ότι παρείχε πλοία στον στόλο των σκιωδών τάνκερ της Ρωσίας και η οποία δεν έχει ακόμη αντιμετωπίσει μια σιδηροδρομική τραγωδία που σκότωσε 57 άτομα, είναι πλέον υπεύθυνη για το χαρτοφυλάκιο μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο Τζιτζικώστας είναι μέλος του κυβερνώντος συντηρητικού κόμματος της Νέας Δημοκρατίας της Ελλάδας, που συνδέεται με το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ) και θεωρείται σκληροπυρηνικός στην εσωτερική πολιτική και την εθνική ταυτότητα — συμπεριλαμβανομένης της μακροχρόνιας διαμάχης για το όνομα της Βόρειας Μακεδονίας. Επίσης, έχει κατηγορηθεί για φιλική διάθεση προς την ακροδεξιά, όπως όταν κάλεσε το ανενεργό πλέον, ακροδεξιό ελληνικό νεοναζιστικό κόμμα Χρυσή Αυγή το 2013 σε μια επίσημη παρέλαση στη Θεσσαλονίκη.
«υτό το ιστορικό μπορεί να προκαλέσει κάποια ανησυχία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, όπου ο Τζιτζικώστας —μαζί με τους άλλους υποψηφίους της Επιτροπής— θα πρέπει να παρουσιάσει τις προτεραιότητές του και να απαντήσει σε ερωτήσεις των ευρωβουλευτών πριν βρεθεί αντιμέτωπος με την ψηφοφορία επικύρωσης. Οι ευρωβουλευτές θα έχουν πολλά θέματα να εμβαθύνουν.
Η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει κλείσει ακόμη την υπόθεση ενός θανατηφόρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος τον Φεβρουάριο του 2023 που προκάλεσε πολιτική αντίδραση για τον χειρισμό της υπόθεσης και τις προσπάθειες συγκάλυψης της.
Η κυβέρνηση απέρριψε την έκκληση της Ευρωπαίας εισαγγελέα να αναλάβει δράση για την πιθανή ποινική ευθύνη δύο πρώην υπουργών Μεταφορών μετά το δυστύχημα, ενώ ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατηγόρησε την Ευρωπαία Γενική Εισαγγελέα Κοβέσι 
για υπέρβαση των εξουσιών της. Ο κ. Τζιτζικώστας δεν είχε κάνει τότε κάποιο σχόλιο.
Ο διορισμός του Τζιτζικώστα εδραιώνει την επικράτηση της Ελλάδας στον φάκελο μεταφορών της ΕΕ. Η Ελληνίδα ευρωβουλευτής Ελισάβετ Βόζεμπεργκ-Βριωνίδη, επίσης στο ΕΛΚ, είναι πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού της Βουλής.
Τα θαλάσσια ζητήματα πιθανότατα θα αποτελέσουν επίσης σημείο συζήτησης κατά τη διαδικασία διορισμού του Τζιτζικώστα. Η Ελλάδα είναι η κορυφαία πλοιοκτήτρια χώρα στον κόσμο — υπεύθυνη για το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας φορτίου, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων McKinsey.
Αρκετές εκατοντάδες από αυτά τα πλοία – πολλά μεταφέρθηκαν ή πωλήθηκαν σε ρωσικά συμφέροντα – λειτουργούν ως μέρος του σκιώδους στόλου της Ρωσίας που μεταφέρει αργό κατά παράβαση των διεθνών κυρώσεων, σύμφωνα με έκθεση της S&P Global.
Εκτός από το ότι επιτρέπει στη Μόσχα να αποφεύγει τις δυτικές κυρώσεις και παρέχει μετρητά που χρειάζεται το Κρεμλίνο για να συνεχίσει να διεξάγει τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο σκιώδης στόλος δημιουργεί επίσης προβλήματα ασφάλειας.
Ο κ. Τζιτζικώστας θα πιεστεί για να δείξει ότι οι ελληνικές εταιρείες είναι πρόθυμες να απελευθερωθούν από τους δεσμούς τους με τη Ρωσία.
Ο Τζιτζικώστας μπορεί να στηριχθεί στη μακρόχρονη πολιτική του εμπειρία και τη θητεία του στη Βουλή. Εξελέγη βουλευτής σε ηλικία 29 ετών και συνέχισε ως περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας από το 2013.
Εκτός από τα ζητήματα από την πατρίδα του την Ελλάδα, ο Τζιτζικώστας είναι επίσης πιθανό να ασχοληθεί με βασικούς τομείς της νέας του δουλειάς: τη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στην ΕΕ έως το 2035 και την αυξανόμενη 
πολιτική πίεση για την άμβλυνση αυτού του στόχου, καθώς και τη μείωση των εκπομπών του επόμενου έτους στόχος που η αυτοκινητοβιομηχανία προειδοποιεί ότι μπορεί να της κοστίσει 15 δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα. Ο Τζιτζικώστας δεν είχε τοποθετηθεί σαφώς για αυτό το θέμα, αλλά το ΕΛΚ επιθυμεί να αποδυναμώσει τον στόχο του 2035.
Άλλοι βασικοί τομείς περιλαμβάνουν τη μακροχρόνια προσπάθεια του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού για τη μεταρρύθμιση του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, την ενίσχυση της ικανότητας στρατιωτικής κινητικότητας του μπλοκ για τη διευκόλυνση της αποστολής εξοπλισμού σε ολόκληρο το μπλοκ, την επέκταση της ικανότητας φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο της ΕΕ και τη συνέχιση της ώθησης για απανθρακοποίηση των μεταφορών του μπλοκ. Η ΕΕ έχει δεσμευτεί να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές κατά 90% μέχρι τα μέσα του αιώνα, και πολλά από αυτά θα πρέπει να προέρχονται από τη ναυτιλία – μια βασική ανησυχία για την Ελλάδα.
Ο Έλληνα πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εξέφρασε τη «μεγάλη ικανοποίησή του που ο Τζιτζικώστας πήρε το χαρτοφυλάκιο μεταφορών και τουρισμού.
Σε μια μακροσκελή ανάρτησή του στο Facebook, σημείωσε ότι η θέση περιλαμβάνει τον τουρισμό, που αποτελεί μεγάλη επιτυχία για την Ελλάδα, η οποία “κατάφερε να πείσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι ο τουρισμός αξίζει τη δική του θέση στις ευρωπαϊκές πολιτικές και η θέση του είναι η ελληνική“.
Ο Τζιτζικώστας έγινε οικείο πρόσωπο στις Βρυξέλλες κατά τη διάρκεια της προεδρίας του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών —μια συνέλευση τοπικών και περιφερειακών εκπροσώπων που συμβουλεύουν την ΕΕ— από το 2020 έως το 2022, μια περίοδος που σημαδεύτηκε
 από την πανδημία και την αρχή της ευρείας κλίμακας εισβολή της Ρωσίας της Ουκρανίας
Ο Τζιτζικώστας δεν έχασε την ευκαιρία να χρησιμοποιήσει τη θέση του ως επικεφαλής της επιτροπής για να κάνει τη φωνή του να ακουστεί στο ΕΛΚ — υποστηρίζοντας υποψηφίους στις τοπικές εκλογές, όπως η Ισπανίδα Isabel Díaz Ayuso στην περιοχή της Μαδρίτης . 
Γνωρίζοντας άπταιστα αγγλικά και γαλλικά, σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Georgetown των Ηνωμένων Πολιτειών και στο University College του Λονδίνου, πριν επιστρέψει στην Ελλάδα για να ιδρύσει μια γαλακτοκομική εταιρεία.
Ο πατέρας του, Γεώργιος Τζιτζικώστας, επίσης 
σκληροπυρηνικός στα εθνικά θέματα, ήταν υπουργός στις αρχές της δεκαετίας του 1990 στην κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη, πατέρα του σημερινού Έλληνα πρωθυπουργού.
Οι δύο πολιτικοί 
δεύτερης γενιάς αναμετρήθηκαν στον πρώτο γύρο των εκλογών για την ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας το 2015, όταν ο Μητσοτάκης ήρθε δεύτερος και ο Τζιτζικώστας τρίτος. Στον δεύτερο γύρο, ο Μητσοτάκης κέρδισε την ηγεσία του κεντροδεξιού κόμματος, χάρη και στη στήριξη του Τζιτζικώστα. Η αποστολή Τζιτζικώστα στις Βρυξέλλες απομακρύνει έναν πιθανό αντίπαλο του πρωθυπουργού», αναφέρει το POLITICO.
«Μετά τις ευρωεκλογές του Ιουνίου, όπου η Νέα Δημοκρατία παρουσίασε χαμηλές επιδόσεις, τα ελληνικά ΜΜΕ ανέφεραν ότι 
ο Τζιτζικώστας μπορεί να αποστατήσει και  να δημιουργήσει ένα νέο δεξιό κόμμα. Ωστόσο, έμεινε στη Νέα Δημοκρατία.
Αποκαλώντας την υποψηφιότητα «θετική για την Ευρώπη, ιδιαίτερα για τα νοτιοανατολικά κράτη μέλη», ο Ρουμάνος ευρωβουλευτής Adrian-George Axinia σχολίασε 
τη συμμετοχή της Αθήνας στα θαλάσσια ζητήματα ως όφελος από την ύπαρξη ενός Έλληνα στο τιμόνι των μεταφορών.
“Ελπίζουμε ότι ο νέος επίτροπος μεταφορών υπερασπίζεται την τεχνολογική ουδετερότητα, διασφαλίζοντας ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν θα απαγορευθούν το 2035 και η Επιτροπή προτείνει καύσιμα ουδέτερα από άνθρακα για αυτούς τους κινητήρες”, δήλωσε ο Axinia. “Αναμένουμε από τον Επίτροπο 
να μετριάσει την ώθηση για ηλεκτροκίνηση και να επανεξετάσει τους αυστηρότερους στόχους απαλλαγής από τον άνθρακα”», καταλήγει το δημοσίευμα.

  • Δείτε αναλυτικά από το πρωτότυπο το άρθρο των δημοσιογράφων Tommaso Lecca, Jordyn Dahl και Nektaria Stamouli του αμερικάνικου περιοδικού Politicoμε τίτλο «Shadow fleets and train disasters: What Greece brings to the EU’s top transport job» και υπότιτλο «Apostolos Tzitzikostas will face the fraught issue of decarbonizing the EUs transport sector», πατώντας ΕΔΩ

 

Share.

Comments are closed.

WordPress Πρόσθετο Cookie από το Real Cookie Banner