Η βδομάδα που πέρασε ήταν κόλαση για τη Volkswagen, αλλά η μάχη της διοίκησης με τους συνδικαλιστές και τους εργαζόμενους -στην πραγματικότητα- μόλις αρχίζει.
Την περασμένη Δευτέρα (2/9), η συγκεκριμένη αυτοκινητοβιομηχανία προκάλεσε σοκ σε όλο τον επιχειρηματικό κόσμο, ανακοινώνοντας ότι σκέφτεται να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία, λόγω του σκληρού ανταγωνισμού με την Κίνα.
Εάν αυτή η απόφαση υλοποιηθεί τότε θα έχουμε το πρώτο κλείσιμο εργοστασίου της VW εντός γερμανικού εδάφους στην 87χρονη ιστορία της. Χρειάζεται «ένας χρόνος, ίσως δύο χρόνια, για να αλλάξουν τα πράγματα», σύμφωνα με τον οικονομικό διευθυντή της εταιρείας, Άρνο Άντλιτς (Arno Antlitz).
Αιτία για αυτήν την απόφαση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας είανι η ανάγκη για μείωση του κόστους, καθώς ο κλάδος υφίσταται το πέρασμα από τις μηχανές εσωτερικής καύσης στην ηλεκτροκίνηση.
Ενώ η Volkswagen δεν είναι η μόνη που υφίσταται την πίεση να παραμείνει στη «ζωή», η ξεχωριστή δομή του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας την έχει φέρει σε επισφαλή θέση με λίγα περιθώρια ελιγμών.
«Τα τελευταία 20 χρόνια, παρέμεινε ένα τέρας που αρνήθηκε και αρνήθηκε να κόψει το λίπος από το δίκτυο παραγωγής της», δήλωσε ο Ματίας Σμιντ (Matthias Schmidt), Ευρωπαίος αναλυτής στον τομέα της αυτοκίνησης. «Λόγω της πίεσης των συνδικάτων, η VW απλώς δεν έχει αλλάξει τη στρατηγική της», πρόσθεσε.
Τώρα, για να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης των δαπανών κατά 10 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2026, τα στελέχη της θέλουν να κλείσουν γερμανικά εργοστάσια παραγωγής και από την άλλη οι συνδικαλιστές δεν σκοπεύουν να «πέσουν» χωρίς… μάχη.
Πώς φτάσαμε εδώ;
Οι εργαζόμενοι διατηρούν ισχυρή προστασία των θέσεων εργασίας στα εργοστάσια αυτοκινήτων της Volkswagen, χάρη σε μια συμφωνία του 1994 που τους προστάτευε από απολύσεις μέχρι το 2029.
Τα στελέχη της VW λένε ότι η συμφωνία πρέπει να πάψει να υφίσταται. Αλλά, δεν είναι τόσο απλό, σύμφωνα με το Politico: το Συμβούλιο Εργαζομένων της VW κατέχει τις μισές θέσεις του Εποπτικού Συμβουλίου της μάρκας αυτοκινήτων και έχει ισχυρούς δεσμούς με την Κάτω Σαξονία -ένα κρατίδιο στα βόρεια της Γερμανίας που φιλοξενεί τα κεντρικά γραφεία της VW– και ελέγχει το 20% των δικαιωμάτων ψήφου στο Διοικητικό Συμβούλιο.
Σε μια επίμαχη συνάντηση στις 4 Σεπτεμβρίου, ο Άντλιτς είπε στους εργαζόμενους ότι η εταιρεία θα χρειαστεί να περικόψει έως και 25.000 υπαλλήλους για να πετύχει τον στόχο των 10 δισ. ευρώ. Αν και αρχικά ήλπιζε να επιτύχει αυτόν τον στόχο μέσω πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και κανονικών συνταξιοδοτήσεων, υποχώρησε κατά 3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Φυσικά το Συμβούλιο Εργαζομένων είναι απίθανο να κάνει πίσω πρώτο στην αντιπαράθεση: Η συνεδρίαση ήταν γεμάτη από χιλιάδες υπαλλήλους, στις τάξεις των οποίων επικρατούσε ένταση.
«Δεν μπορείτε να περιμένετε από το εργατικό δυναμικό να επωμιστεί τις συνέπειες των λαθών σας», είπε η Ντανιέλα Καβάλο (Daniela Cavallo), πρόεδρος του Συμβουλίου Εργαζομένων, στα στελέχη της Volkswagen στη συνεδρίαση.
Μάλιστα, προανήγγειλε «σκληρή αντίσταση» σε ενδεχόμενο κλείσιμο εργοστασίων και απολύσεις, ενώ κατηγόρησε τη διοίκηση της εταιρίας για «έλλειψη ιδεών». Όπως δήλωσε, «η μείωση κόστους, το κλείσιμο εργοστασίων, το απολύσεις -αυτή η απάντηση στην κρίση δεν είναι απλώς δείγμα ένδειας, αλλά δήλωση χρεοκοπίας».
Πάντως, η Καβάλο αναγνώρισε ότι η εταιρία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα -άλλωστε οι εργαζόμενοι είχαν συμφωνήσει στο αρχικό σχέδιο εξυγίανσης. Ωστόσο, τόνισε ότι τα νέα σχέδια επιτρέπονται «μόνο σε ένα σενάριο, όταν έχει πεθάνει συνολικά το επιχειρηματικό μοντέλο, κάτι που δεν ισχύει». Η Volkswagen «δεν υποφέρει από τα εργοστάσιά της στη Γερμανία και το εγχώριο εργοδοτικό κόστος, αλλά μάλλον από το γεγονός ότι το Διοικητικό Συμβούλιο δεν κάνει τη δουλειά του», τόνισε χαρακτηριστικά.
Η «δεξαμενή» της Κίνας… στεγνώνει
Η Volkswagen ήταν πρωτοπόρος στην Κίνα, δημιουργώντας σε μεγάλο βαθμό την αλυσίδα εφοδιασμού της για αυτοκίνητα και βοηθώντας μια από τις μεγαλύτερες μάρκες αυτοκινήτων της -SAIC– να πάρει μπρος μέσω μιας υποχρεωτικής κοινοπραξίας.
Η VW σύντομα βρέθηκε εξαρτημένη από την αγορά για το μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξης και των πωλήσεών της.
Ωστόσο, οι Κινέζοι καταναλωτές δεν ενδιαφέρονται πλέον για αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και οι εγχώριες μάρκες έχουν προσεγγίσει τους ξένους ανταγωνιστές τους στη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση, καθιστώντας οχήματα όπως της VW ακόμη λιγότερο δελεαστικά.
Το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, οι πωλήσεις της Volkswagen στην Κίνα μειώθηκαν σχεδόν κατά 20%.
Η πτώση των κινεζικών εσόδων αφήνει τη Volkswagen με λίγες επιλογές για να καλύψει το οικονομικό της έλλειμμα, καθιστώντας το κλείσιμο του εργοστασίου μια προφανή επιλογή. Η VW θα χρειαστεί να υποβάλει μια σταθερή πρόταση στους εργαζομένους των συνδικάτων για να ξεκινήσει οποιεσδήποτε διαπραγματεύσεις.
Μετά την ολοκλήρωση της πρώτης περιόδου εγγραφών, δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες να εγγραφούν στα…
Εκδικάστηκε στο Εφετείο Αθηνών η αίτηση του Δήμου Αγίας Παρασκευής, ώστε να προσδιοριστεί η τιμή…
Ο δήμαρχος Αγίας Παρασκευής, Γιάννης Μυλωνάκης, με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενημερώνει τους…
ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΟΥ ΝΟΕΜΒΡΗ ΒΑΔΙΖΟΥΜΕ ΞΑΝΑ! Η παρακαταθήκη του αντιδικτατορικού αγώνα και της εξέγερσης του…
Επίκαιρη ερώτηση προς τον κ. Υπουργό Παιδείας, που θα συζητηθεί στην Ολομέλεια της Βουλής, κατέθεσε…
Ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, επανέλαβε στην 35η Ειδική Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ότι «ο Δήμος…