Ο Πρωθυπουργός, στην προχθεσινή του Ομιλία στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, είπε πολλές μισές αλήθειες και πολλά ψέματα.
Φαντάζομαι εμβρόντητοι, οι περισσότεροι ακροατές του, τον άκουσαν να λέει:
- «Το Αθηνοκεντρικό αναπτυξιακό μοντέλο το οποίο ουσιαστικά αποτέλεσε προτεραιότητα πολλών κυβερνήσεων εδώ και πολλές δεκαετίες, έχει δημιουργήσει σημαντικές περιφερειακές ανισότητες».
Είναι εντυπωσιακή ομολογία από πρωθυπουργό της ΝΔ, έστω και για πρώτη φορά. Όμως θα είχε νόημα, αν ομολογούσε αυτό που όλοι ξέρουμε, ότι, στην δική του πενταετία, η ανισότητα της Αττικής με την Κεντρική Μακεδονία, μεγάλωσε ακόμη περισσότερο. Είμαι βέβαιος ότι γνωρίζει τις αξιολογήσεις της Eurostat, της ΕΛΣΤΑΤ και του ΙΟΒΕ, που λένε ότι, οι κάτοικοι της Κεντρικής Μακεδονίας, έχουν το μισό περίπου κατά κεφαλήν εισόδημα των κατοίκων της Αττικής, ενώ πριν μερικές δεκαετίες, ήταν περίπου ίδια. Όπως ότι και το ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας είναι το ένατο, από τις δέκα τρείς Περιφέρειες της χώρας.
Όσο, για τα πολλά δις που είναι από το 2021 με το τακτικό δημοσιονομικό ΕΣΠΑ και, κυρίως από το 2022, με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, διαθέσιμα για την χώρα μας, με τον τρόπο που τα σχεδίασε και τα υλοποιεί η κυβέρνηση του, θα καταστήσουν εκρηκτικές τις ανισότητες μεταξύ Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας.
Συνεπώς, η διπλή σύγκλυση που εξήγγειλε, τουλάχιστον της Περιφέρειάς μας με την Αττική, μετατίθεται, ίσως, στο επέκεινα.
Δεν έκανε βέβαια αναφορά στην ανεργία, η οποία στην Κεντρική Μακεδονία, ειδικά των νέων, είναι περίπου διπλάσια της Αττικής. - «Καμία κυβέρνηση δεν έχει υλοποιήσει περισσότερα έργα υποδομής για την Θεσσαλονίκη, απ’ ότι αυτή η κυβέρνηση».
Δεν ξέρω τι έλεγαν από μέσα τους τα στελέχη του κόμματός του, όταν τον άκουγαν, αλλά με μεγάλη ασφάλεια στην εκτίμησή μου, μπορώ να πω ότι: Μόνο η κυβέρνηση του πατέρα του ήταν χειρότερη από την δική του, για την Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία.
Η κυβέρνησή του δεν έχει υλοποιήσει, μέχρι τώρα, κανένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο, με την έννοια να το σχεδιάσει, να το μελετήσει, να το χρηματοδοτήσει, να το δημοπρατήσει και να το δώσει σε χρήση. Ακόμη χειρότερα, δεν έχει ολοκληρώσει, ούτε ένα σημαντικό έργο που είχαν ξεκινήσει προηγούμενες κυβερνήσεις. Ξεκίνησε μόνο ένα έργο πέρσι, το Flyover, ως ΣΔΙΤ, δηλαδή ως ιδιωτικό έργο, το οποίο ο φορολογούμενος Έλληνας πολίτης θα το πληρώσει με πάνω από 1,5 δις ευρώ, τα επόμενα χρόνια. Για την χρησιμότητα του έργου υπάρχουν πολλές αμφιβολίες, όμως με τα χρήματα αυτά μπορούσαν να γίνουν οι δύο γραμμές του Μετρό Δυτικά και η επέκταση στο αεροδρόμιο, έργα απείρως πιο χρήσιμα - «Θέλω να κάνω μια ξεχωριστή μνεία και στο ΤΑΙΠΕΔ και στην μονάδα Ωρίμανσης των Έργων Στρατηγικής Σημασίας(Μ.Ω.Ε.Σ.Σ.), διότι μας διευκολύνει πολύ στο να μπορούμε να επιταχύνουμε τα έργα». Το τρίπτυχό μας είναι λογοδοσία, προτεραιοποίηση, αποτελεσματικότητα. Φυσικά, καμία από τις τρείς δεσμεύσεις της κυβέρνησης δεν έχουν αντίκρισμα στη πραγματικότητα. Οι έννοιες της διαβούλευσης και της διαφάνειας, είναι άγνωστες στον Πρωθυπουργό. Η διαβούλευση και η διαφάνεια ήταν περιορισμένες, συρρικνώθηκαν δραματικά ουσιαστικά με το ΤΑΙΠΕΔ και θα μηδενιστούν με την Μ.Ω.Ε.Σ.Σ.
- «Το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί στους πολίτες της πόλης, δεν θα εγκαινιασθεί, στις 30 Νοεμβρίου».
Αφήνω το παρελθόν του έργου, αφού υπάρχουν οι εποχές που έκαναν, ως κυβέρνηση της ΝΔ, απίστευτα πράγματα, όπως το Μετρό, που θα το χρηματοδοτούσαν με τα κέρδη του δημοτικού ραδιοφώνου, το 1989, ή το Μετρό που θα το κατασκεύαζαν με δικά τους λεφτά οι εργολάβοι το 1992, και θα πληρώνονταν από τα κέρδη των 40 χρόνων εκμετάλλευσής του.
Αφήνω τα τραγικά λάθη στην δημοπράτησή του το 2005, χωρίς ολοκληρωμένες μελέτες και με συμβατική δέσμευση, οι αρχαιολογικές εργασίες να ολοκληρωθούν σε ένα χρόνο και να κοστίσουν μόνο 15 εκ. ευρώ, για να προλάβουν τις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές του 2006, με τις πινακίδες στις λαμαρίνες των μελλοντικών σταθμών, να γράφουν: «Το Μετρό έρχεται Θεσσαλονίκη». Θυμίζω, το πρώτο σκαπτικό μηχάνημα μπήκε μετά δύο χρόνια. Αφήνω ακόμη και τα τραγικά λάθη που ακολούθησαν στην κατασκευή του σταθμού της Βενιζέλου, με το πιο μεγάλο το 2013.
Στα εγκαίνια της ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο του 2019, όλοι θυμούνται ότι ο Πρωθυπουργός δεσμεύτηκε να δοθεί σε λειτουργία το Μετρό τον Απρίλιο του 2023, δηλαδή λίγο πριν τις εθνικές εκλογές. Ακολούθησαν δυο ακόμη παρατάσεις. Στα περσινά εγκαίνια ο πρωθυπουργός είπε ότι θα παραδοθεί το έργο στο τέλος του 2023. Φυσικά το έργο δεν παραδόθηκε, αλλά λόγω των ευρωπαϊκών εκλογών του 2024, ο Πρωθυπουργός είπε, ότι θα κόψουμε εισιτήριο στα τέλη του Νοέμβρη.
Χθες όμως το άλλαξε, όπως έγραψα και στην αρχή της ενότητας. Μας είπε ότι, το έργο θα παραδοθεί στους πολίτες, για την ακρίβεια στην Ιταλογαλλική εταιρεία λειτουργίας του. Ήταν βέβαιο ότι, δεν θα δίνονταν σε πλήρη εμπορική χρήση μέσα στο 2004, προσωπικά το είχα τονίσει από το 2019.
Οι κανόνες ασφαλείας της ΕΕ, όπως και η σύμβαση κατασκευής του, δεν το επιτρέπουν. Ελπίζω να μην τους παραβιάσουν. Ούτως ή άλλως δεν θα κερδίσουν τίποτα πολιτικά. Να τηρήσουν όλες τις ρήτρες ασφαλείας, αυτό είναι το πιο σημαντικό και ας το δώσουν και μέσα στο 2025, κανείς δεν θα τους κατηγορήσει γι’ αυτό. - «Στην επόμενη τετραετία, η Θεσσαλονίκη θα έχει το πιο σύγχρονο αντικαρκινικό νοσοκομείο και το πιο σύγχρονο παιδιατρικό».
Για το μεν αντικαρκινικό, όπως αναφέρεται και στην δική τους ανακοίνωση, έχει υπογραφεί μόνο η μεταβίβαση από το Μετοχικό Ταμείο Στρατού, του οικοπέδου. Από το σημείο αυτό μέχρι να παραδοθεί σε λειτουργία, η καλύτερη κυβέρνηση να υπάρχει, θέλει τα διπλάσια χρόνια.
Όσον αφορά το Παιδιατρικό Νοσοκομείο, πράγματι, μπορεί να παραδοθεί σε τέσσερα χρόνια, γιατί το μελέτησε, το χρηματοδοτεί και το κατασκευάζει με δικούς του πόρους το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Θυμίζω ότι, ο σχετικός νόμος είχε ψηφιστεί το 2018 και σύμφωνα με τις προβλέψεις του έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2024.
Φυσικά, δεν θυμήθηκε ο Πρωθυπουργός, ότι στη πανδημία η Κεντρική Μακεδονία είχε 40%, υψηλότερη θνητότητα, από την Αττική. - Για τον ΟΑΣΘ, θα επανέλθω αναλυτικά, απλώς θα πω, ότι εφαρμόζει την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης, την οποία κατήγγειλε, αφού ταλαιπώρησε την πόλη και τους ανθρώπους της για 5 χρόνια.
- Για την περίφημη « Ανάπλαση της ΔΕΘ», όσοι υποστηρικτές της διάβασαν το excel του κ. Σκέρτσου, θα πρέπει να ζητήσουν συγνώμη από τους Θεσσαλονικείς και φυσικά να το καταγγείλουν, γιατί δεν έχει καμία σχέση, ειδικά όσον αφορά την έκταση του Μητροπολιτικού Πάρκου, με αυτά που υποστηρίζουν.
* Ο Γιάννης Μαγκριώτης είναι πρώην υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων του ΠΑΣΟΚ και επικεφαλής της Κίνησης «ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ» και υποψήφιος βουλευτής με το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής στην Α’ Θεσσαλονίκης
Πατήστε και δείτε και τα 319 προηγούμενα άρθρα του Γιάννη Μαγκριώτη