Στην Ελλάδα σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από τις γεννήσεις ανά ζευγάρι αναπαραγωγικής ηλικίας:
- Το 48% των γεννήσεων αφορούν το πρώτο παιδί.
- Το 35% των γεννήσεων αφορούν το δεύτερο παιδί.
- Το 17% των γεννήσεων αφορούν από τρία παιδιά και πάνω.
Αν λάβουμε υπ’ όψιν ότι για να υπάρξει ισορροπία στην ηλικιακή πυραμίδα είναι απαραίτητο κάθε ζευγάρι αναπαραγωγικής ηλικίας να κάνει 2,1 παιδιά ενώ σήμερα είναι 1,2.
Πολλές οι συζητήσεις πολλές οι διακομματικές επιτροπές της Βουλής, ηχηρές καταθέσεις για το πρώτο εθνικό θέμα ότι είναι η μείωση του πληθυσμού κάτω από τα όρια της ισορροπίας της ηλικιακής πυραμίδας, με τις γνωστές διαπιστωτικές συνέπειες στην οικονομία, στην εργασία, στην Εθνική μας υπόσταση, στο ασφαλιστικό σύστημα κλπ κλπ.
Αποδεικνύεται λοιπόν ότι το δημογραφικό δεν θέλει ασπιρίνες.
Απαιτεί ισχυρή χρηματοδότηση σε βάθος χρόνου και ισχυρή πολιτική βούληση.
Πολιτική βούληση όμως από την κυβέρνηση στην σημερινή συγκυρία δεν υπάρχει.
Μόνο λόγια.
Μόνο το ΠΑΣΟΚ ασχολείται σοβαρά, εδώ και χρόνια, με το μείζον εθνικό θέμα του δημογραφικού, τόσο με τη σύσταση Ειδικής Διακομματικής Επιτροπής της Βουλής το 2017, μετά από πρόταση της αείμνηστης Φώφης Γεννηματά, όσο και την κατάθεση το 2018 από το ΠΑΣΟΚ σχετικής πρότασης νόμου για την «Εθνική δημογραφική πολιτική και τη Στήριξη της Οικογένειας».
Ο Νίκος Ανδρουλάκης και το ΠΑΣΟΚ ήταν άλλωστε το μόνο κόμμα που μίλησε και πρόσφατα και προεκλογικά για το δημογραφικό, επαναφέροντας συμπληρωμένες και επικαιροποιημένες τις προτάσεις του για μία ολοκληρωμένη δημογραφική πολιτική.
- Για το στεγαστικό πρόβλημα: Πρόγραμμα κοινωνικής κατοικίας για να μπορούν τα νέα ζευγάρια να βρίσκουν αξιοπρεπή στέγαση με χαμηλό ενοίκιο. Ταυτόχρονα, περιορισμοί στη βραχυχρόνια μίσθωση και κατάργηση της golden visa.
- Φορολογία: Μείωση φορολογικών συντελεστών για οικογένειες με παιδιά. Στην Ελλάδα οι φορολογικοί συντελεστές μεταξύ οικογενειών με παιδιά και χωρίς, διαφέρουν μόλις κατά 3 μονάδες, όταν στην Πορτογαλία υπερβαίνουν τις 10 και στην Ιρλανδία τις 14.
- Καθολική πρόσβαση σε παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς, και νέοι παιδικοί σταθμοί με προσλήψεις του ανάλογου προσωπικού για την λειτουργία τους.
- Χορήγηση μηνιαίου επιδόματος κατά την άποψη μου 1000 ευρώ και ως την ηλικία των 7 ετών) για τα ζευγάρια που γεννούν το 1ο παιδί, άλλα και για τα ζευγάρια που θα φέρουν στον κόσμο το 2ο παιδί που έχουν ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα ως και 20.000 ευρώ.
Γιατί είναι όμως κρίσιμο το κίνητρο για την γέννηση του 1ου παιδιού;
Γιατί με την οικονομική δυσχέρεια που υπάρχει σήμερα, με την ακρίβεια σε όλα τα επίπεδα, με την ανεργία τα νέα ζευγάρια αποφεύγουν την επιδίωξη να τεκνοποιήσουν γιατί δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα και επειδή είναι απόλυτη ανάγκη να γεννηθεί το πρώτο παιδί για να μπορούν τα ζευγάρια να προχωρήσουν στο δεύτερο και κάποια άλλα στο τρίτο, έτσι ώστε να επιτευχθεί το 2,1 παιδιά ανά ζευγάρι αναπαραγωγικής ηλικίας προκειμένου να υπάρξει κάποτε η ισορροπία της πυραμίδας.
Γιατί επίσης είναι κρίσιμο το κίνητρο των 1000 ευρώ και για την γέννηση του δεύτερου παιδιού;
Γιατί για να φθάσουμε σε γεννήσεις αριθμού τρίτων παιδιών πρέπει να έχει γεννηθεί το δεύτερο και όταν υπάρχει μια οικονομική σιγουριά και υποδομές αλλά και προσωπικό για την εξυπηρέτηση των παιδιών που γεννιούνται, έτσι ώστε επαναλαμβάνω να επιτευχθεί το 2,1 παιδιά ανά ζευγάρι αναπαραγωγικής ηλικίας.
Το κόστος σε σχέση με την προσφορά σε αύτη την Εθνική υπόθεση είναι επένδυση με τεράστια απόδοση σε κάθε επίπεδο.
Άλλωστε τα ζευγάρια που θα λάβουν το, επίδομα αυτό, δεν θα είναι και οι πλουσιότεροι.
Το σύνολο λοιπόν σχεδόν του ποσού αυτού θα πέφτει στην αγορά ειδών πρώτης ανάγκης, κυρίως, ενισχύοντας την κατανάλωση αλλά και ένα μεγάλο κομμάτι του ποσού που θα παρέχει το κράτος θα επιστρέφει πάλι στο κράτος είτε με άμεσους είτε έμμεσους φόρους. - Καθιέρωση Εθνικού «Αποταμιευτικού Λογαριασμού» για κάθε παιδί με συμμετοχή τόσο του γονέα, όσο και της Πολιτείας. Η οικογενειακή συμμετοχή να εκπίπτει από τον ανάλογο φόρο εισοδήματος.
- Οι τρίτεκνοι να αποκτήσουν τα δικαιώματα των πολύτεκνων, χωρίς να θίγονται τα δικαιώματα αυτών που σήμερα έχουν πολυτεκνική ιδιότητα.
- Παρεμβάσεις υπέρ της εργαζόμενης μητέρας ώστε να γίνει η μητρότητα περισσότερο συμβατή με την εργασία. Καταβολή επιδόματος μητρότητας στις γυναίκες ελεύθερες επαγγελματίες.
Το δημογραφικό είναι και άμεσα συνυφασμένο με την ακρίβεια, με το κόστος στέγασης και ούτω καθεξής. Για αυτό και το ΠΑΣΟΚ επιμένει στη μείωση του ΦΠΑ σε βασικά αγαθά. Για αυτό και επιμένει στο πρόγραμμα κοινωνικής στέγης για χαμηλά ενοίκια. Ένα σύνολο προτάσεων γιατί πρέπει να βοηθήσουμε το μηνιαίο εισόδημα της οικογένειας, προκειμένου να σκεφτεί κάθε ζευγάρι να κάνει το ένα παιδί και να έχει ισχυρό κίνητρο για το δεύτερο έτσι ώστε να προσεγγίσουμε το 2,1 παιδιά ανά ζευγάρι αναπαραγωγικής ηλικίας που απαιτείται για την ισορροπία την ηλικιακής πυραμίδας και αναχαίτιση την εθνικά επιζήμιας από κάθε άποψη μείωσης του πληθυσμού της χώρας.
* Ο Μιχάλης Καρχιμάκης είναι π. Υπουργός, π. Γραμματέας του ΠΑΣΟΚ, Μέλος της ΚΠΕ του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Υποψήφιος βουλευτής Β’ περιφέρειας Αθήνας – Δυτικός Τομέας
Πατήστε και δείτε τα 90 προηγούμενα άρθρα ή συνεντεύξεις του Μιχάλη Καρχιμάκη