Ο καταστροφικός σεισμός στην Τουρκία ανέδειξε ξανά τα κρίσιμα διαχρονικά ζητήματα του αντισεισμικού ελέγχου και της αντισεισμικής θωράκισης και της ετοιμότητας των κτιρίων. Στην Ελλάδα από το 1995 εφαρμόζονται αυστηρέ προδιαγραφές για τις στατικές μελέτες, ενώ εφαρμόζονται αντισεισμικοί κανονισμοί από το 1959. Η συντριπτική πλειοψηφία των κτιρίων είναι υψηλής ποιότητας κατασκευής. Ήδη με αρκετά σεισμικά γεγονότα τα κτίρια στην συντριπτική πλειοψηφία τους έχουν αντιδράσει καλά με υψηλή αντοχή. Όμως υπάρχουν τρεις κατηγορίες κτιρίων που πρέπει να ελεγχθούν αντισεισμικά άμεσα, ως υψηλής στατικής σπουδαιότητας.
- Τα κτίρια μεγάλης συνάθροισης κοινού όπως δημόσια κτίρια και ειδικότερα σχολεία, ΚΑΠΗ, Δημαρχεία, Παιδικοί Σταθμοί, Νοσοκομεία, Υπουργεία, κλπ.
- Τα ακίνητα παλαιότητας κατασκευής πολυκατοικιών και επαγγελματικής χρήσης που επίσης απαιτούν αντισεισμικούς ελέγχους και μελέτη στατικής επάρκειας.
- Τα αυθαίρετα εκ των πραγμάτων αφού έχουν υλοποιηθεί χωρίς άδεια και στατική μελέτη, και ειδικά αυτά που αποτελούν αυτοτελή ακίνητα και όχι τμήματα ακινήτων.
Για αυτό η πολιτεία οφείλει άμεσα, χωρίς καμία καθυστέρηση, να δημιουργήσει ένα επενδυτικό πρόγραμμα χρηματοδοτικής στήριξης μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων (πχ επιδότησης του κόστους ενδεδειγμένων ελέγχων και απαραίτητων παρεμβάσεων) και φορολογικών κινήτρων (πχ έκπτωση κόστος μελέτης στατικής επάρκειας κλπ.) για να γίνουν οι απαραίτητοι αντισεισμικοί έλεγχοι στα δημόσια και ιδιωτικά κτίρια. Εκτιμάται ότι πρέπει να γίνουν χιλιάδες έλεγχοι αφού το 60% των κτιρίων στην Ελλάδα δηλαδή περίπου 2,5 εκ κτίρια είναι κατασκευής προ έτους 1980 και τα κτίρια συνάθροισης κοινού είναι επίσης εκατοντάδες σε όλη την χώρα. Αυτά που είναι κατασκευής προ του έτους 1959 δηλαδή προ του 1ου αντισεισμικού κανονισμού είναι κοντά στο 1εκ κτίρια αλλά αυτά που είναι 1η προτεραιότητας ελέγχου μπορούν να υπολογισθούν σε 300 χιλιάδες κτίρια, στα οποία πρέπει να προηγηθεί ο αντισεισμικός έλεγχος. Μάλιστα ήδη εκκρεμούν χιλιάδες αντισεισμικοί έλεγχοι που δεν έγιναν μετά τον σεισμό της Πάρνηθας το 1999! Το κόστος των αντισεισμικών ελέγχων στα κτίρια παλαιότητας, δημοσίου χαρακτήρα συνάθροισης κοινού και αυθαιρέτων μπορεί να εκτιμηθεί σε άνω των 500εκ, ποσό που μπορεί να καλυφθεί από τα ευρωπαϊκά ταμεία στο μεγάλο ποσοστό του. Είναι μια επένδυση μεγάλης αξίας εκτός από προστασίας της ίδιας της πολύτιμης ζωής.
Απαιτείται άμεση έναρξη καθώς οι αντισεισμικοί έλεγχοι απαιτούν χρόνο. Άλλωστε μία μελέτη στατικής επάρκειας έχει αναλυτική διαδικασία. Συντάσσεται από εξιδεικευμένο πολιτικό μηχανικό μετά από επιτόπια πλήρη αποτύπωση του φέροντος οργανισμού, έλεγχο των εγκεκριμένων στατικών σχεδίων της οικοδομικής αδείας και συνοδεύεται από ειδικούς ελέγχους όπως υπέρηχοι, κρουσιμετρησεις, εξόλκευση ήλων, πυρηνοληψία,κλπ. Ενώ τέλος με την χρήση κατάλληλου λογισμικού γίνεται η επίλυση του φορέα και προκύπτει ένα πόρισμα. Για να νέα κτίρια είναι κρίσιμο να συνεχίσει να γίνεται σωστή στατική μελέτη και ουσιαστική επίβλεψη της από τους αρμόδιους μηχανικούς. Το κρίσιμο όμως είναι να ενσωματωθεί άρρηκτα στην φιλοσοφία του κράτους, των ιδιοκτητών και επενδυτών ότι η επένδυση στην σωστή στατική μελέτη, αντισεισμική κατασκευή με υψηλής ποιότητας υλικά και στον ενδελεχή έλεγχο στατικής επάρκειας των υφισταμένων κτιρίων είναι κινήσεις προστασίας και της μεγαλύτερης υπεραξίας που αφορά την ασφαλή ζωή, οίκηση, κοινωνική και επαγγελματική δράση.
* Ο Μάνος Κρανίδης είναι Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ, MSc, CEO «KRAMA PROPERTY», Γραμματέας Ενημέρωσης ΠΟΜΙΔΑ, Δημοτικός Σύμβουλος Χαλανδρίου, Επικεφαλής ΧΑΛΑΝΔΡΙ ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ 2023 και υποψήφιος δήμαρχος Χαλανδρίου
Πατήστε εδώ και δείτε τα 29 προηγούμενα άρθρα του Μάνου Κρανίδη