Νότης Μαυρουδής*: Στα βαγόνια του τρένου…

Πρόσφατα, σε ένα ταξίδι μου με τρένο, στεκόμουν στο διάδρομο παρατηρώντας τα βαγόνια με τους ταξιδιώτες που ξεκινούσαν για τον προορισμό τους και βρεθήκαμε συνταξιδιώτες, άγνωστοι μεταξύ αγνώστων. Πάντα παρατηρώ τον κόσμο μέσα στα κουπέ των τρένων. Έχω αντιληφθεί πως, αυτά τα μικρά σιδηροδρομικά «διαμερίσματα», μοιάζουν σχεδόν με κοινοβιακές εστίες και ο χρόνος που θα κυλήσει έως τον προορισμό μας, θα χρησιμεύσει για ένα είδος επικοινωνίας μεταξύ «συγκατοίκων».
Το ταξίδι με τρένο, θεωρώ πως είναι και το πιο ευχάριστο· βλέπεις τις εναλλαγές του τοπίου, μπορείς να διαβάσεις ένα βιβλίο, να γράψεις, να ξεμουδιάσεις από την αναγκαστική ακινησία, να ανταλλάξεις κουβέντες, να σχολιάσεις, έως και να κουτσομπολέψεις με τον άγνωστο απέναντί σου, για οτιδήποτε προκύψει· πώς να περάσει ο χρόνος σε σιωπή, τόσες ώρες;
Όσο και να μη φαίνεται αρχικά, υπάρχει πάντα η ευκαιρία επαφής, ανταλλαγής απόψεων και, κυρίως, ανταλλαγής… συναισθημάτων και συμπεριφορών.
Κάτι τέτοιο δύσκολα μπορεί να συμβεί στους συρμούς τού Μετρό, στα λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ, εξαιτίας τού μικρού διαθέσιμου χρόνου.

Για σκεφτείτε: Μια  καλημέρα, ένα χαμόγελο, να βοηθήσεις να ανέβει η βαλίτσα, να τακτοποιηθούν τα διάφορα μπαγκάζια· στην αρχή μια επισκόπηση των καιρικών συνθηκών, έτσι για να ανοίξει η συζήτηση, μετά, θα βρεθεί η ευκαιρία για κάποιο θέμα που «καίει», όπως οι ανατιμήσεις των προϊόντων, των εισιτηρίων, το καλάθι τής νοικοκυράς, θέματα από το αστυνομικό δελτίο και το πρόσφατο κύμα των ποικίλων βιασμών και βιαιοτήτων, που έχει έρθει στην επιφάνεια και άλλα τέτοια, στερεότυπα μεν, ουσιώδη δε. Το ζήτημα της ενδοοικογενειακής βίας, η αύξηση των γυναικοκτονιών, των παιδεραστών, οι πολιτικοί «μας», το μότο «εμείς οι Έλληνες», ο πάντα υπόγειος και καραδοκών κομματικός ανταγωνισμός, η… ομαδάρα τού καθενός, τα ακριβά συμβόλαια των παιχτών, το γόητρο, οι τρόποι έκφρασης μέσα σε πλαίσιο κόσμιας συμπεριφοράς θα βοηθήσουν να κυλήσει ευχάριστα το υπόλοιπο ταξίδι…
Ναι, το ταξίδι με τρένο, είναι μια σύντομη επικοινωνία με κυρίαρχο το στοιχείο τής αναγκαίας συνομιλίας μεταξύ μιας «παρέας» την οποία, το πιθανότερο είναι να μην ξανασυναντήσεις…

Μετά από κάποιο εύλογο διάστημα οπτικής επαφής, αρχίζουν να αναδεικνύονται τα πρώτα πιθανά δείγματα παραξενιάς, αλλά και ευγένειας, αισθητικής, ακόμα και ματαιοδοξίας, όπως και άλλων ανθρώπινων στοιχείων…
Η συνύπαρξη σε αυτά τα βαγόνια μετατρέπεται σε δείγμα  κοινωνικής συμπεριφοράς των ανθρώπων. Σε κάθε κουπέ έξι άνθρωποι φτιάχνουν τον δικό τους πυρήνα, περιγράφοντας στην ουσία κοινωνικά χαρακτηριστικά που απορρέουν από τις συνήθειες και, εν τέλει, από την ποιότητα κοινωνικής α γ ω γ ή ς τού κάθε ταξιδιώτη.
Συμπέρασμα: Μέσα στα τρένα «κ α τ ο ι κ ε ί» η ίδια η κοινωνία μας.

Στα βαγόνια, η θέα από τα παράθυρα παίζει μεγάλο ρόλο για το ταξίδι. Το πλούσιο, διαρκώς εναλλασσόμενο θέαμα μέσα απ’ τα βουνά, τις πλαγιές, τις πεδιάδες, τα δάση, τα λαγκάδια και οι χαράδρες, τα τούνελ, οι πέτρινοι παλαιοί σταθμοί· όλα στηρίζουν την οπτική απόλαυση, τις σκέψεις, ακόμα και τους στοχασμούς μας. Μια βόλτα στο καφέ-εστιατόριο τού τρένου, είναι μια απαραίτητη αλλαγή. Η ηλεκτρονική δυνατότητα στην εργασία που παρέχεται πλέον, προσφέρει ευκαιρίες μοναδικές. Διψάω να ταξιδεύω με τα σύγχρονα τρένα. Είναι τα πιο ασφαλή μέσα και οι ταχύτητές τους εξυπηρετούν πλέον τον σημερινό και πάντα βιαστικό άνθρωπο.
Όσοι νεότεροι θα ήθελαν να μάθουν για το παρελθόν των τρένων, θα βρεθούν μπροστά σε φωτογραφικό υλικό μιας απίστευτης και παλαιάς τεχνολογικής πραγματικότητας, η οποία έχει πλέον ξεπεραστεί στα περισσότερα μέρη τού κόσμου.

Η δυσκίνητη  χώρα μας σε τόσα πολλά θέματα, δεν θα μπορούσε παρά να υστερεί και στο θέμα των υποδομών των συρμών. Μόλις τα τελευταία δέκα χρόνια γίνονται προσπάθειες να εκσυγχρονιστούν και να αλλάξουν όλα· κι αυτό είναι θετικό και ελπιδοφόρο.
Η κοινωνικότητα, που λαμβάνει χώρα στα βαγόνια, δεν θα πάψει ποτέ να λειτουργεί και να καθρεφτίζει τον μέσο ταξιδιώτη-πολίτη. Διότι μέσα εκεί, όσο διαρκεί ένα ταξίδι, είτε με τα αργά παλιά καρβουνιάρικα, είτε με τα σύγχρονα ταχύτατα ηλεκτρονικά, αναδεικνύεται η ψυχολογία τού κοινού βίου, μέσα από το μοίρασμα σκέψεων και συναισθημάτων

* Ο Νότης Μαυρουδής είναι κιθαριστής – συνθέτης

Δείτε τα 379 προηγούμενα άρθρα του Νότη Μαυρουδή

Βασίλης Φουρτούνης

Recent Posts

Δήμος Αθηναίων: Σαρωτικές αλλαγές στη Δημοτική Αστυνομία

Ο Δήμος Αθηναίων προχωρά σε σαρωτικές αλλαγές στη δημοτική αστυνομία, σε συνέχεια της εξάρθρωσης του…

27 λεπτά ago

Οι τελευταίες εκτιμήσεις για τις Βάσεις 2024 που ανακοινώνονται πιθανότατα στις 29 Ιουλίου

Τέλος Ιουλίου με αρχές Αυγούστου με την πιθανότερη ημερομηνία να είναι τη Δευτέρα 29 Ιουλίου,…

3 ώρες ago

Ο πρόεδρος Μπάιντεν αποχωρεί από την προεδρική κούρσα και υποστηρίζει την Κάμαλα Χάρις

Κάτω από το βάρος αυξανόμενων πιέσεων και όντας αντιμέτωπος με ολοένα ευρύτερη αμφισβήτηση εξαιτίας των…

10 ώρες ago

Τομέας Παιδείας του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ: Ξεπέρασαν τα 100 τα άρθρα του νόμου Κεραμέως που τροποποίησε ο κ. Πιερρακάκης

Δεύτερη φορά ο ίδιος υπουργός παιδείας φέρνει προς τροποποίηση άρθρα του νόμου Κεραμέως του 2022,…

10 ώρες ago

Μεσολόγγι – Όλγα Δασκαλή: Χτίστε με πέτρα, αφήστε τα άχυρα. Οχυρωθείτε κ. Δήμαρχε και διοικήστε με διαφάνεια, σοβαρότητα και ουσία

«Ενώ θα έπρεπε να συζητάμε θέματα ουσίας όπως το νομοσχέδιο για τον τουρισμό, την ενίσχυση…

11 ώρες ago

Formula 1 – Hungarian GP: Πρώτη νίκη του Όσκαρ Πιάστρι – Η McLaren τα έκανε θάλασσα με τους οδηγούς της

Με μια απίστευτη εμφάνισή της η McLaren κατάφερε να πετύχει το απόλυτο στο Grand Prix…

23 ώρες ago