Γιώργος Γεωργακόπουλος* και Νίκος Τσούλιας**: Ποιος μπορεί να φανταστεί έναν κόσμο χωρίς εκπαιδευτικούς;

Είναι κοινοτοπία η ευρεία αντίληψή μας να «προσπερνάμε» τους πιο βασικούς θεσμούς της πολιτείας μας. Τους θεωρούμε αυτονόητους και δεδομένους αλλά δεν αναρωτιόμαστε ποτέ – προκειμένου να κατανοήσουμε πλήρως τη σημασία τους – πώς θα ήμασταν χωρίς αυτούς;
Πώς θα ήταν ο κόσμος μας και η ζωή μας χωρίς το θεσμό της  εκπαίδευσης και της διαπαιδαγώγησης; Πώς θα ήταν η εξέλιξη της ιστορίας του ανθρώπου χωρίς το σχολείο και την οργανωμένη θεσμικά παροχή της γνώσης, χωρίς την συστηματική καλλιέργεια των Γραμμάτων και του πνεύματός μας;
Αν λοιπόν η όλη πορεία μας έχει εδραιωθεί σε αυτούς τους διαχρονικούς και ισχυρούς θεσμούς, δεν θα πρέπει να θέσουμε το παρεπόμενο κρίσιμο ερώτημα: ποιος είναι η ψυχή του σχολείου, ποιος είναι ο βασικός δημιουργός της εκπαίδευσης;
Ο εκπαιδευτικός και ο πανεπιστημιακός καθηγητής διαμορφώνουν σε σημαντικό βαθμό τις κοινωνίες, τις πολιτείες, τα κράτη, τα έθνη. Ας μη βλέπουμε τη στιγμιαία και τη μικρή εικόνα τους.
Ας στοχαστούμε σε ένα πολύ απλό ερώτημα. Κάθε γονέας από το μικρή ηλικία του παιδιού του μέχρι την επαγγελματική του εξέλιξη δεν σκέπτεται συνεχώς και επιμόνως το πως θα του δώσει την καλύτερη εκπαίδευση; Δεν ποθεί να εκπαιδευτεί από τους καλύτερους – σε κάθε θεσμό, από το νηπιαγωγείο μέχρι τις μεταπτυχιακές, πανεπιστημιακές σπουδές του – εκπαιδευτικούς και καθηγητές;
Να γιορτάσουμε την Παγκόσμια Ημέρα των Εκπαιδευτικών διαρκώς αγωνιζόμενοι για ένα Σχολείο του Πολιτισμού και της Παιδείας, για ένα Πανεπιστήμιο της Γνώσης, της Μόρφωσης, της Έρευνας, για εκπαιδευτικό και καθηγητή που θα έχουν τη φροντίδα της πολιτείας στο σύνθετο, δύσκολο μα και απέραντα όμορφο έργο τους.
Να συμμεριστούμε και να στηρίξουμε τις βασικές πολιτικές δύο κορυφαίων θεσμικά εκπαιδευτικών.
«Για να γιορτάσουμε πραγματικά την Παγκόσμια Ημέρα των Εκπαιδευτικών, πρέπει να υπερβούμε το να ευχαριστούμε τους δασκάλους και να επενδύσουμε σε ποιοτικά δημόσια εκπαιδευτικά συστήματα. Καλούμε τις κυβερνήσεις παντού να επενδύσουν στους εκπαιδευτικούς, να εγγυηθούν τα εργασιακά δικαιώματα και τις καλές συνθήκες εργασίας, να εμπλέξουν τους εκπαιδευτικούς στη λήψη αποφάσεων και να εμπιστευτούν την παιδαγωγική τους εμπειρία. Η μεταρρύθμιση ξεκινά από τους δασκάλους. Είμαστε η καρδιά της εκπαίδευσης που χτυπά» (Ντέιβιντ Έντουαρντς, Γενικός Γραμματέας της Education International).
«Ως δάσκαλοι, πρέπει να κάνουμε τα αιτήματά μας να εισακουστούν και να διαφυλάξουμε τις αξίες της δημοκρατίας. Η τεχνογνωσία μας πρέπει να αποτυπωθεί στην εκπαιδευτική πολιτική, καθώς οι δάσκαλοι γνωρίζουν καλύτερα τι χρειάζονται οι δάσκαλοι» (Πρόεδρος της ETUCE, – Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Εκπαιδευτικών – Λάρι Φλάναγκαν).
Η κρίση κατέδειξε και κάτι πολύ σημαντικό. Τα χρήματα και τα υλικά αγαθά μπορούν να εξαϋλωθούν – τα μορφωτικά αγαθά ποτέ! Αν λοιπόν θέλουμε να φωτίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο το μέλλον των παιδιών μας, μία είναι η βασιλική οδός – εκείνη των Γραμμάτων. Και αυτό δεν αφορά απλά και μόνο την οικονομική πλευρά της ζωής αλλά και την προσωπικότητα, την ιδιότητα του ενεργού πολίτη, του ενάρετο άνθρωπο, που θα διατρέχεται από τις αξίες της δημοκρατίας και του ουμανισμού.      
Οι εκπαιδευτικοί αποτελούν τους ανθρώπους, οι οποίοι θα πραγματώσουν το όραμα για μια εκπαιδευτική πραγματικότητα που θα ανταποκριθεί στις προκλήσεις των νέων καιρών με επάρκεια, ανθρωπιστικό πρόσημο και κοινωνική ευαισθησία. Είναι οι αρμοί του οικοδομήματος της εκπαίδευσης, που συνδέουν τους στρατηγικούς σχεδιασμούς με την πραγματικότητα του πεδίου της τάξης.
Γι’ αυτό οφείλομε να δράσουμε για την ολόπλευρη στήριξη τους, για την ανάδειξη του αξιακού φορτίου του λειτουργήματος τους, για τη σχέση εμπιστοσύνης αλλά και αξιοπρέπειας που πρέπει να έχουν τόσο με την κοινωνία όσο και με την πολιτεία.
Να συνειδητοποιήσουμε ότι αποτελούν πολύτιμους συντελεστές της εκπαιδευτικής διαδικασίας και επιδραστικούς συμμέτοχους στη διαμόρφωση μιας ανθρώπινης κοινωνικής πραγματικότητας.
Το μέλλον μας, τα παιδιά μας είναι στα χέρια τους!
Ας τους στηρίξουμε!

* O Γιώργος Γεωργακόπουλος είναι μέλος του Τομέα Παιδείας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. – Κινήματος Αλλαγής

Δείτε τα 11 προηγούμενα άρθρα του Γιώργου Γεωργακόπουλου

** Ο Νίκος Τσούλιας, πρώην πρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και νυν Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

Πατήστε εδώ και δείτε τα 207 προηγούμενα άρθρα του Νίκου Τσούλια

Βασίλης Φουρτούνης

Recent Posts

«Νέα Δυτική Ελλάδα» – Σπύρος Σκιαδαρέσης: Επίσκεψη στο Καραμανδάνειο Νοσοκομείο Παίδων στην Πάτρα

Το Καραμανδάνειο Νοσοκομείο Παίδων επισκέφθηκε το πρωί του Σαββάτου 21 Δεκεμβρίου αντιπροσωπεία της περιφερειακής παράταξης…

21 λεπτά ago

Φίλιππος Σαχινίδης*: Το μεγάλο αφήγημα της ΝΔ και οι ρηγματώσεις του.

Στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2025, ο Πρωθυπουργός παρουσίασε το μεγάλο αφήγημα της ΝΔ…

43 λεπτά ago

«Οινιαδών Ανάπτυξις»: Το Χειμερινό Ηλιοστάσιο στις Οινιάδες!

Χθες, την ημέρα του χειμερινού ηλιοστασίου, την πιο μικρή μέρα του χρόνου με το μεγαλύτερο…

1 ώρα ago

Δήμος Αθηναίων: Ανοιχτά θα παραμείνουν σχολικά προαύλια στις επτά Δημοτικές Κοινότητες της πόλης

Ο Δήμος Αθηναίων, θέλοντας να δώσει την ευκαιρία στις μαθήτριες και τους μαθητές να απολαύσουν…

14 ώρες ago

Politico: Η ακροδεξιά της Ευρώπης εκμεταλλεύεται την επίθεση στο Μαγδεμβούργο για να χτυπήσει τη μετανάστευση και το Ισλάμ

Μια καταιγίδα οργής της ακροδεξιάς άναψε σε όλη την Ευρώπη το βράδυ της Παρασκευής, αφού…

15 ώρες ago

Προ των πυλών συμφωνία Χαμάς – Ισραήλ για κατάπαυση του πυρός – Οι συνομιλίες στη Γάζα ολοκληρώθηκαν κατά 90%

Η Χαμάς και δύο ακόμη παλαιστινιακές οργανώσεις (ο Ισλαμικός Τζιχάντ και το Λαϊκό Μέτωπο για την Απελευθέρωση…

15 ώρες ago