O νέος ΚΟΚ θα «τιμωρεί τον οδηγό και όχι το όχημα», όπως συμβαίνει μέχρι τώρα και θα προβλέπει αυστηρότερες ποινές για όσες παραβάσεις συνδέονται με σοβαρά τροχαία ατυχήματα.
Αυτές αλλαγές αναμένεται να υπάρξουν στο νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, τον οποίο επεξεργάζεται το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια για την περίοδο 2021-2030.
Σύμφωνα με όσα έχει αναφέρει μέχρι τώρα ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, οι ποινές που θα προβλέπονται στον νέο ΚΟΚ δεν θα έχουν «τυφλό, τιμωρητικό χαρακτήρα. Αντιθέτως, αποβλέπουμε στη συμμόρφωση των οδηγών. Γι’ αυτό και οι ποινές θα είναι δίκαιες και θα αντιστοιχούν στη σοβαρότητα κι επικινδυνότητα της κάθε παράβασης».
Έχει ξεκαθαρίσει δε ότι οι ποινές θα αφορούν κυρίως στον οδηγό και όχι το όχημα. Αυτό σημαίνει ότι προβλέπεται χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής κ.ο.κ. Από την άλλη, θα καταργηθούν όσες ποινές «τιμωρούσαν» το όχημα, και δη η αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, όπως και οι πινακίδες κυκλοφορίας του.
Επιπλέον ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έχει διαμηνύσει ότι οι ποινές θα είναι αυστηρότερες για παραβάσεις που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα, όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα, η αντικανονική προσπέραση, ή η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ κ.λπ.
Έχει τονίσει επανειλημμένα ότι μέχρι τώρα υπάρχει εξισωτισμός προς τα κάτω. Δηλαδή, αυτές οι σοβαρές παραβάσεις τιμωρούνταν λίγο πολύ το ίδιο με λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις, ενώ ταυτόχρονα υπήρχε το φαινόμενο μερικές ποινές να είναι εξοντωτικές, με αποτέλεσμα τα όργανα της τάξης να έχουν δεύτερες σκέψεις να τις επιβάλλουν.
Τέλος στο σβήσιμο των κλήσεων
Επιπροσθέτως, όπως έχει γίνει γνωστό, προτεραιότητα θα δοθεί στη συγκρότηση ενός Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Παραβάσεων, στο πλαίσιο του οποίου θα εφαρμοστεί μια ψηφιακή διαδικασία για τη βεβαίωση και είσπραξη των προστίμων. Αυτή θα έχει ως εξής:
- Βεβαίωση και καταχώρηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με ηλεκτρονικά μέσα, ώστε να δοθεί τέλος στο σβήσιμο των κλήσεων.
- Πρόβλεψη ώστε η παράβαση που θα επιβάλλεται ερήμην του οδηγού (δλ. με κάμερες και ραντάρ) να αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.
- Δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής της παράβασης μέσω e banking ή ATM
- Βεβαίωση της υπερήμερης οφειλής στο Taxisnet
- Αμεση online ενημέρωση των οδηγών για την καταγραφή των παραβάσεων και των πόντων ποινής που έχουν συγκεντρώσει στο point system.
Προς αυτή την κατεύθυνση, θα συμβάλλει, τέλος, και η οργάνωση ενός Κέντρου Διαχείρισης Παραβάσεων το οποίο θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένο και συνδεδεμένο με όλες τις σχετικές βάσεις δεδομένων.