Categories: Εκπαίδευση

Οι νέες θεματικές που μπαίνουν σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια από το Σεπτέμβριο, μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων εντάσσονται από το Σεπτέμβριο τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, σε συνέχεια της πιλοτικής εφαρμογής τους το προηγούμενο σχολικό έτος σε 218 σχολεία της χώρας. Στόχος, μέσω της εισαγωγής νέων θεματικών όπως ρομποτική, επιχειρηματικότητα, οδική ασφάλεια, σεξουαλική αγωγή, οικολογική συνείδηση, η ενίσχυση των εγκάρσιων δεξιοτήτων και βασικών ικανοτήτων των μαθητών, μεταξύ των οποίων οι ψηφιακές ικανότητες, η κριτική σκέψη, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και η ικανότητα για μάθηση.
Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις Θεματικές Ενότητες, οι οποίες προκύπτουν από τους Παγκόσμιους Δείκτες Αειφόρου Ανάπτυξης (περιβάλλον, ευ ζην, ασφάλεια, κοινωνία των πολιτών, σύγχρονη τεχνολογία και επιχειρηματικότητα) και προσαρμόζεται ανά ηλικία. Ειδικότερα, οι θεματικές είναι οι εξής:

1. ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ

1. ΥΓΕΙΑ: Διατροφή- Αυτομεριμνα, Οδική Ασφάλεια

2. Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη
3. Γνωρίζω το σώμα μου-Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση
2. ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

1. Οικολογία- Παγκόσμια και τοπική Φυσική κληρονομιά

2. Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία
3. Παγκόσμια & τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά
3. ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ – Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη

1. Ανθρώπινα δικαιώματα

2. Εθελοντισμός διαμεσολάβηση
3. Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα
4.   ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία

1. STEM – Εκπαιδευτική Ρομποτική

2. Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

 

Η ομαδοποίηση των δεξιοτήτων γίνεται σε τέσσερις κύκλους στοχοθεσίας:

Α) Δεξιότητες 21 ου αιώνα (4cs)

Α1. Δεξιότητες μάθησης 21 ου αιώνα (4cs) (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα)
Α2. Ψηφιακή μάθηση 21 ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας)
Α3. Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας.

Β) Δεξιότητες ζωής

Β1. Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα)
Β2. Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας (Ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση,
Ψηφιακή πολιτειότητα, Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες, ανθεκτικότητα)
Β3. Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης (Ενσυναίσθηση και
ευαισθησία, Διαμεσολάβηση, Επίλυση συγκρούσεων, Πολιτειότητα)
Β4. Δεξιότητες επιχειρηματικότητας (Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα).

Γ) Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης

Γ1. Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών)
Γ2. Δεξιότητες διαχείρισης των Μέσων (Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Γραμματισμός στα μέσα, Ασφάλεια στο
διαδίκτυο)
Γ3. Ρομποτική (Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης, Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη).

Δ) Δεξιότητες του νου

Δ1. Στρατηγική Σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων)
Δ2. Πλάγια σκέψη (Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη)
Δ3. Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός
Δ4. Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
Δ5. Δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης (Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση).

Με την κατανομή των προγραμμάτων ανά τάξη, η κάθε μαθήτρια και ο κάθε μαθητής, με το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης θα έχει διδαχθεί έννοιες από όλες τις θεματικές ενότητες.
Με σχετικές υπουργικές αποφάσεις προσδιορίζεται, μεταξύ άλλων, οι θεματικές ενότητες και το εκπαιδευτικό υλικό, ενώ προβλέπονται η μεθοδολογία και η φιλοσοφία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, καθώς και οι κατάλληλες προσαρμογές και διαφοροποιήσεις για μαθήτριες και μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αναπηρία, γλωσσικές ή πολιτισμικές διαφορές ή άλλες δυσκολίες.

Βασίλης Φουρτούνης

Recent Posts

Πρωταθλητής Ελλάδας ο Ολυμπιακός – Νίκησε 1-0 την ΑΕΚ και κατέκτησε το 48ο πρωτάθλημα στην ιστορία του

Ξέφρενο πάρτι στήθηκε στον αγωνιστικό χώρο του «Γεώργιος Καραϊσκάκης», μετά τη λήξη του αγώνα του Ολυμπιακού με…

9 ώρες ago

Formula 1: Νικητής ο Πιάστρι στο Μπαχρέιν

Ο Όσκαρ Πιάστρι της McLaren ήταν ο νικητής στο γκραν πρι της Formula 1 στο Μπαχρέιν, με τον Τζορτζ…

10 ώρες ago

Μεσολόγγι: Παρουσία ΠτΔ κ. Τασούλα και του Υπουργού Άμυνας κ. Δένδια γιορτάστηκαν τα 199 χρόνια από την επέτειο της ηρωικής Εξόδου

Με κάθε επισημότητα έγινε η υποδοχή του Προέδρου της Δημοκρατίας Κωνσταντίνου Τασούλα στο Μεσολόγγι, ο…

10 ώρες ago

Μεσολόγγι: Δέος από την βραδινή πομπή και την Αναπαράσταση της Ανατίναξης του Καψάλη [Φωτο]

Οι εκδηλώσεις που πραγματοποιεί ο Δήμος Ιερής Πόλης Μεσολογγίου, σε συνεργασία με συλλόγους και φορείς,…

22 ώρες ago

Ανάλυση CNN: Θέλει η Αμερική πίσω τους φίλους της;

Μετά από τρεις μήνες προσβολής, επιβολής δασμών και ακόμη και απειλών με προσάρτηση ορισμένων από…

2 ημέρες ago

Αγία Παρασκευή: Νέες διαγραμμίσεις διαβάσεων με υλικά νέας τεχνολογίας, υψηλής αντοχής και ποιότητας – Ενισχύεται η ασφάλεια των πεζών

Ο Δήμος Αγίας Παρασκευής ξεκίνησε τις πρώτες παρεμβάσεις διαγράμμισης διαβάσεων πεζών με τη χρήση νέων…

2 ημέρες ago