Γιάννης Μαγκριώτης*: Οι αλήθειες και τα ψέματα για την γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας και η σχέση του με την γραμμή στην Δυτική Θεσσαλονίκη.

0

Ο πρωθυπουργός, χθες, μιλώντας στην τελετή υπογραφής της Σύμβασης για την κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, είπε: «Ξεκινάμε το πιο μεγάλο έργο στην χώρα και, ακολουθούν και άλλα».
Η μόνη σχέση που έχει με την πραγματικότητα η δήλωσή του αυτή είναι ότι το έργο θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται στην θητεία της δικής του κυβέρνησης, γιατί τίποτα δεν χρειάστηκε να κάνει η κυβέρνηση για το έργο αυτό.
Για την τεκμηρίωση αυτών που γράφω, θα μπορούσα να πω ότι τέτοια μεγάλα έργα, για να φτάσουν στο χρόνο έναρξης της κατασκευής τους, θέλουν έξι με οκτώ χρόνια, στην καλύτερη περίπτωση, συνεπώς για το έργο αυτό δούλεψαν οι κυβερνήσεις από το 2011, μέχρι το 2019.
Η σύμβαση ήταν να υπογραφεί το 2019 το Φθινόπωρο, απλώς καθυστέρησε 1,5 χρόνια, λόγω δικαστικών αντιδικιών των κατασκευαστικών εταιρειών που συμμετείχαν στον διαγωνισμό.
Όμως υπάρχουν και κάποια γεγονότα που κρύβονται πίσω από αυτό το έργο.
Η προετοιμασία για την δημοπράτηση της μισής γραμμής 4 από το Γαλάτσι μέχρι τον Ευαγγελισμό ξεκίνησε στις αρχές του 2011, προϋπολογισμού 700 εκ ευρώ. Την ίδια περίοδο ξεκίνησε και η προετοιμασία της δημοπράτησης των μελετών της γραμμής Πλατεία Δημοκρατίας-Ευκαρπία, στην Θεσσαλονίκη, προϋπολογισμού 650 εκ. ευρώ.
Τα δύο έργα θα έτρεχαν παράλληλα και θα εντάσσονταν στο ΕΣΠΑ 2013-2020.
Δυστυχώς η κυβέρνηση Σαμαρά το 2012, ανέστειλε την διαδικασία δημοπράτησης της μελέτης της γραμμής στην Δυτική Θεσσαλονίκη και συνέχισε την μελέτη του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας.
Η επόμενη κυβέρνηση Σύριζα-Ανελ, συνέχισε την μελέτη και την επέκτεινε μέχρι το Γουδή, συνολικού κόστους 1,2 δις ευρώ.
Τώρα προσέξτε δύο σημεία:
1. Το ποσό των 1,2 δις ευρώ που είναι ο προϋπολογισμός της γραμμής 4 του Μετρό στην Αθήνα, είναι περίπου το άθροισμα του κόστους της γραμμής Πλατεία Δημοκρατίας -Ευκαρπία, στην Θεσσαλονίκη και του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 στην Αθήνα, Γαλάτσι-Ευαγγελισμός.
2. Ποιοι ήταν στην πολιτική ηγεσία στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στις κυβερνήσεις του Γιώργου Παπανδρέου, του Αντώνη Σαμαρά και του Αλέξη Τσίπρα και, θα έχετε πλήρη εξήγηση των γεγονότων.
Λυπάμαι που δεν ακούω τόσα χρόνια, καμιά φωνή διαμαρτυρίας για αυτό το γεγονός, αλλά και για πολλά άλλα, όπως ότι δεν δημοπρατήθηκε κανένα σημαντικό έργο στην Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία μετά το 2012, μέχρι σήμερα και, ούτε προβλέπεται να δημοπρατηθεί στο προσεχές μέλλον με Κοινοτικούς πόρους.
Δυστυχώς όμως ούτε και τα μεγάλα έργα που δημοπρατήθηκαν και ξεκίνησαν πριν το 2012 και έπρεπε να τελειώσουν μέχρι το 2015, δεν έχουν τελειώσει μέχρι τώρα.
Αυτό αφορά τόσο τις Κεντρικές Κυβερνήσεις, όσο και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Μόνες εξαιρέσεις δύο έργα: Ολοκληρώθηκαν, με καθυστερήσεις βέβαια, ο διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης, στο Αεροδρόμιο “Μακεδονία”, και τα 14 χιλιόμετρα του οδικού άξονα Ποτίδαια-Καλλιθέα, στην Χαλκιδική.
Αυτά για να μην τρώμε παραμύθια.

Υ.Γ. Μέχρι το 2023, που θα κλείσει όσον αφορά και τις εκταμιεύσεις το τρέχον ΕΣΠΑ, πολύ μικρό μέρος του έργου θα εκτελεστεί και πολύ λίγα χρήματα θα απορροφηθούν.
Τα περισσότερα θα χαθούν, λόγω της καθυστέρησης έναρξης του έργου, όπως υπάρχει κίνδυνος να χαθεί περίπου το 40% των πόρων του τρέχοντος ΕΣΠΑ, λόγω κακής διαχείρισης από τις κυβερνήσεις και τις αιρετές περιφέρειες μέχρι σήμερα. Μάλιστα, αν λόγω κορονοϊού δεν επέτρεπε στην χώρα μας η Κομισιόν να μετατρέψει το ΕΣΠΑ σε επιδόματα ανεργίας και ενισχύσεις στις επιχειρήσεις, τότε οι χαμένοι Κοινοτικοί πόροι μπορεί να έφθαναν και στα 10 δις ευρώ.
Αυτό σημαίνει ότι το έργο της γραμμής 4 θα γίνει με τους πόρους του επόμενου ΕΣΠΑ, γι’ αυτό και δεν έχει εντάξει η κυβέρνηση στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, κανένα μεγάλο έργο για την Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία και, όσα εξαγγέλλει, είναι ΣΔΙΤ, δηλαδή με ιδιωτική χρηματοδότηση και παραχώρηση εκμετάλλευσης που ανεβάζει πολύ ψηλά το κόστος για τον φορολογούμενο πολίτη και την τοπική κοινωνία.

* Ο Γιάννης Μαγκριώτης είναι πρώην υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων του ΠΑΣΟΚ και επικεφαλής της Κίνησης «ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ»

Πατήστε και δείτε όλα τα 240 προηγούμενα άρθρα του Γιάννη Μαγκριώτη

Share.

Comments are closed.